Ketä nämä koululaisten pitkät lomat palvelee?
Ehkä koululaisia tietysti ja opettajia, mutta muuten on ihan järjetöntä nämä reilun kahden viikon joululomat ja pitkä kesäloma.
Nyt kun lapset on vähän kasvaneet ja matkustelukin vähän helpottuisi, niin eipä voida enää lomailla perheenä kun kesäloma pitää viettää eri aikaan eikä loma edes riitä koko kesään. Lisäksi pitää keksiä miten voi olla vapaalla näin joulun aikaan kun sitä ylimääräistä lomaa ei vaan ole. Palkatonkin on huono ratkaisu.
Ihan peestä pitkät lomat. Harmittaa jo nyt tuleva kesä kun lomat on eri aikaan ja sitten vaan olla möllötetään tässä kotona. Uimarannoillekaan en uskalla lähteä kolmen lapsen kanssa yksin.
Kommentit (182)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2010 klo 10:30"]
On se kumma kun päiväkoti-ikäiset pärjää vallan mainiosti normaaleilla työssäkäyvän ihmisen lomilla, mutta kouluikäiset TARTTEE enemmän lomaa. Hah.
[/quote]
Päiväkoti-ikäiset ovat jatkuvasti lomalla. Päiväkodissa hoidossa oleminen on lomaa. Koulunkäynti ei ole lomaa. Olen ollut lapsena sekä päiväkodissa että koulussa, joten minulla on kokemusta asiasta.
että lapset saavat levätä koulutyöstä.
ainakin nämä koululaiset tykkäävät näistä lomistaan, enkä yhtään ihmettele, koulun käynti on aika rankaa puuhaa.
Lepo ja loma tekevät hyvää kenelle vaan.
Minä olen ensivkon 1-ja 3-luokkalaistemme kanssa palkattomalla vapaalla, mies tämän vkon, luojan kiitos saa pitää vuosilomiaan koska tuo minun palkaton vetää jo talouden äärimmäisen tiukille.
Ja sitten on 1-vkon talviloma koulusta sen 11-vkon kesäloman lisäksi..
Ja eipä ole edes mummoja, kummeja, vaareja tms jotka auttaisivat asiassa yhtäkään päivää.
Voi voi kun on kamalaa kun joutuu oleen kotona
että ovat todella loman tarpeessa! Ja lomaksi ei riitä 3 joulun päivää.
kun ei vaan ota töitä vastaan vaan lomailee, nukkuu ja ulkoilee lasten kanssa.
Onneksi saatiin tää joulu järjestettyä niin, että minä olen lomalla tämän viikon ja ensi viikon poika mummon kanssa.
Kesä sitten ihan mahdottomuus jos haluaa edes yhden viikon lomailla yhdessä. Pakko se on maksaa hoitajalle kalliit rahat tai laittaa poika leireille, jotka maksavat maltaita. Tää on ihan hanuristaa.
Meillä on pihassa uima-allas. Kuinkahan selviän viiden lapsen kanssa..
Pitäsi säätää laki, että eka-tokaluokkalaisten vanhemmat saisivat pitää pidennettyjä lomia. Tokihan se lomailu on ihan ok, mutta se helvetinmoinen vapaapäivien järjestely ja eri aikaan lomien viettäminen ottaa päähän. Vanhemmat eivät siis pääse enää lomailemaan ollenkaan koska en voi lähteä lomalla enää esim. ystäväni kanssa mihinkään, oman perheen kanssa ei todellakaan.
ap
Päiväleirille, niin ei tarvitsisi ottaa niitä lomia eri aikaan? Eikä ainakaan palkatonta. Meillä järjestetään kesäisin kolmeksi viikoksi päivätoimintaa 1.-3.-luokkalaisille. Toiminta on vapaata leikkiä, uinti- ja muita retkiä, 3 hoitajaa/max 30 lasta.
Pitäsi säätää laki, että eka-tokaluokkalaisten vanhemmat saisivat pitää pidennettyjä lomia.
Ylipäätään Suomessa tehdään aivan liikaa töitä.
Mulla ei itsellä ole vielä lapsia, mutta kyllä joskus säälittää lapsiperheet. Lapsi tuodaan aikaisin aamulla hoitoon, haetaan viideltä. Siinä pitäisi parin tunnin aikana tehdä ruoka, hoitaa kotia, olla lapsen kanssa ja ehkä itsekin rentoutua.
Mä teen töitä kotona, joten mulla on ehkä vähän helpompaa, ehkä myös sitten, kun niitä lapsia on.
Pitäsi säätää laki, että eka-tokaluokkalaisten vanhemmat saisivat pitää pidennettyjä lomia. Tokihan se lomailu on ihan ok, mutta se helvetinmoinen vapaapäivien järjestely ja eri aikaan lomien viettäminen ottaa päähän. Vanhemmat eivät siis pääse enää lomailemaan ollenkaan koska en voi lähteä lomalla enää esim. ystäväni kanssa mihinkään, oman perheen kanssa ei todellakaan. ap
ehkä vanhemmat kestää sen lastensa vuoksi?
Mutta uimarannalla on kymmeniä muita alpsia ja minä en todellakaan menisi yksin kolmen pienen kanssa. Eri asdia jos joku jo osaa uida, eikä tarvitse koko ajan vahtia.
Näin niitä lapsia hukkuu uimarannalla vuosittain.
Kotipihalla ei yleensä ole muita alpsia. jos jonkun täytyy päästä vessaan se on helppoa vaikka puskan juurelle jne.
Vanhemmille tulee alkuvuodesta kysely, että halutaanko näin pitkiä joululomia jatkossa vai aloitetaanko koulu syksyllä myöhemmin (nyt oli jo 10.8.) Siis todellaKin myöhempi aloitus syksyllä. Meillä tämä joululoma järjestyy nyt, kun olen kotona kuopuksen kanssa, mutta jatkossa olisi hankalaa.. Isovanhemmat auttaa muutaman päivän, mutta kyllä jäisi pitkät päivät vielä keskenään noille..
Kaksi muuta lasta ovat pienempiä ja ne ei osaa vielä uida.
he kyllä viihdyttävät jo itse itseään pitkilläkin lomilla.
Ei tarvii vanhempien enää päivystää koko ajan kotona. Aikansa kutakin.
Koululaisia ne palvelee. Sitä reissailua tärkeämpää on se, että pää saa levätä. Niin lapsilla kuin opettajillakin. Mä olen ollut kohta viisi viikkoa lomalla, ja olisin mieluusti koko kesän. Kyllä tässäkin ajassa vähän nollaantuu, mutta vähän lisää ei olisi pahitteeksi.