Ketä nämä koululaisten pitkät lomat palvelee?
Ehkä koululaisia tietysti ja opettajia, mutta muuten on ihan järjetöntä nämä reilun kahden viikon joululomat ja pitkä kesäloma.
Nyt kun lapset on vähän kasvaneet ja matkustelukin vähän helpottuisi, niin eipä voida enää lomailla perheenä kun kesäloma pitää viettää eri aikaan eikä loma edes riitä koko kesään. Lisäksi pitää keksiä miten voi olla vapaalla näin joulun aikaan kun sitä ylimääräistä lomaa ei vaan ole. Palkatonkin on huono ratkaisu.
Ihan peestä pitkät lomat. Harmittaa jo nyt tuleva kesä kun lomat on eri aikaan ja sitten vaan olla möllötetään tässä kotona. Uimarannoillekaan en uskalla lähteä kolmen lapsen kanssa yksin.
Kommentit (182)
Miksi yksi amamttiryhmä eli opettajat, ovat oikeutettujapidempiin lomiin kuin muut? Mielestäni heidän työvelvollisuuteen voisi kuulua eka- ja tokaluokkalaisten lasten hoito kesällä. Saisivat pitää sitten 4 vk lomaa kuten muutkin ja loppuajan olisi hoitotyötä.
Opettajien matalaa palkkaa kun on perusteltu peruskoulu-uudistuksesta lähtien sillä, että opettajilla on sama noin viisi viikkoa vuosilomaa vuodessa kuin kaikilla muillakin, muut lomapäivät ovat palkattomia. Työssäolopäivien palkka on jaettu tasaisesti koko vuodelle.
Minä voin ihan mielelläni ottaa tuon erotuksen rahana ja järjestää muutamille hoitoa tarvitseville eka-tokaluokkalaisille leikkiä ja ulkoilua kesän ajan.
Eli opettajilla ei siis ole varsinaisesti lomaa, vaan palkatonta vapaata, minkä moni tosin mieltää lomaksi.
t. opettaja
olen näiden parin tyypin kohdalla todennut enemmänkin kuin vain sivusta seuraamalla. Varsinkin toisen joka on vieläpä oma siskoni. Joten tiedän kyllä hänen kohdallaan miten "rankkaa" se työ on.
Opettajia on monenlaisia, samoin niitä opetettavia. Opettajan työ ei kaikille ole rankkaa, ja eiköhän se ole sama asia joka ammatissa. Joku kokee työn rankkana, joku ei.
Ihanaa työtä se kylläkin on ja allekirjoitan myös sen, mitä joku täällä kirjoitteli sivusta seuranneensa eli kaikki opettajat eivät tee työstään raskasta. Ovatko ne opettajat sitten niitä jotka tekevät työnsä 100% antaumuksella, epäilen.
Itse olen tunnontarkka opettaja ja nautin lomistani hyvällä omallatunnolla. Ilman lomia en varmasti työtäni jaksaisi täysipainoisesti. Opettajan työ on henkisesti niin uuvuttavaa, että 4 viikon kesäloma ei millään riittäisi.
On ihanaa voida myös hoitaa omat lapsensa lomien aikana, mutta tunnen perheitä, missä on valittu ammatit toisin eli omat lomat ja lasten lomat eivät mene samaan tahtiin. Tosin tunnen myös perheitä, missä otetaan tahallaan lomaa eri aikaan kuin lapsilla, saadaan näin "laatuaikaa" itselle, kun ei haluta tuhlata kallista loma-aikaa kersojen kaitsemiseen. Että näin.
miettiä näitä asioita ETUKÄTEEN?
Jättäkää lapset hommaamatta, jos ette pysty ilman narinaa asioita hoitamaan! Ei nämä pitkät koululaisten lomat tule yllätyksenöä kenellekään!
Tai ryhdy opeksi. Sittenhän on lomat samaan aikaan lasten kanssa!
Keitä muita lomien pitäisi palvella? Milloin muulloin opettajat lomailisivat?
En kyllä millään voi uskoa, että talous siitä täysin kuralle menee, vaikka välillä ottaisikin vähän palkatonta lomaa.
Jos vaikka niinä päivinä tekee itse ruuan, ja jättää jonkun oman rahanmenonsa pois,
ihan vaan lasten vuoksi.
Pari vuotta on koululaisilla sitä aikaa, että ei ole kiva yksin olla päiviä, varmasti nämä vuodet saa vanhemmat järjesteltyä, jos vaan vähän tahtoa löytyy.
Kesällä voi myös pyytää "naapurinlikkoja" lapsenpiiaksi, jos itse ei pysty lomailemaan.
ylityöt ja vapaat laittamaan samaan aikaan kuin lasten lomat. Ja kun kaksi vanhempaa niin paremmin vielä pystyy lomittelemaan nuo vapaat.
sielläkin koulupäivän aikana oletettaisiin, että äiti hakee lapsensa koulusta välillä lounaalle kotiin...? MEillä on tuota varten au pair, koska täällä opettajatkin viettävät lounastunnin (yhteensä 1,5 tuntia).
Kyllä meillä ainakin tokaluokkalainen on niin poikki syksyn koulunkäynnistä, että loma on ihan tarpeen. Eikä joulu/uusivuosi monellekaan lapselle ole varsinaista lomaa, joten on hyvä että on aikaa kunnolla levätä loppiaiseen saakka.
Meillä molemmat vanhemmat vaihdamme lomarahamme ja mahdolliset bonukset vapaisiin ja niillä on hyvin sumplittu tähän asti.
sitten lapset keskenään 3 pvä ja mies loppuviikon lomalla. mulla lomaa myös syysloma ja hiihtoloma ja kesällä 5-6 vk. Eli hyvin pärjätään. Mun lomat koostuu palkattomista, ves päivistä ylitöistä ja vuosilomista.mies tekee välillä vikonloppusin töitä ja saa lisää vapaata sillä.
Me ei olla koskaan jaksotettu lomia. Aina ollaan pidetty lomat miehen kanssa samaan aikaan. Meillä on lapset pärjänneet ihan loistavasti välillä kotona kaksistaan (uskalletaan luottaa omiin lapsiin). Välillä ovat isovanhempien kanssa mökillä (juu, me ollaan onnekkaita, kun on tällainen mahdollisuus).
vielä iltapäiväkerhossa. Meillä tulee vielä 2 tunnin koulumatkat päälle. Jos pitää kaupassa käydä vielä niin pahimpina päivinä jää 1-1,5 tuntia kotonaoloa ennen iltapalaa ja joskus tossa pitäis vielä läksyt tehdä. Että on se aika rankkaa.
pitäisi järjestää päivähoito tarhassa kesäaikaan. Ei tuon ikäinen pärjää yksin kotona koko pitkän päivän. Olisi turvallinen hoitopaikka ja vanhemmat voisivat olla turvallisin mielin töissä. Vaikka niitä leikkipuistoja on Hesassa niin on se meno siellä aika hulvatonta. En jättäisi meidän poika sinne koko päiväksi "hoitoon". t. 8
Vaikka oikeasti ihmettelen koululaisten lomien pituutta. Ekalla ja tokalla se koulunkäyntikään ei ole vielä niin rankkaa, päivät ovat lyhyitä eikä läksyjäkään ole paljoa. Miksi siis tarvitsevat enemmän lomaa kuin esim. pienemmät hoidossa käyvät lapset. Luulen, että pitkät lomat ovat enemmän opettajien tarpeita palvelevia. Eka- ja tokaluokkalaisille pitäisi ehdottamasti järjestää jotain hoitoa kesäksi.
eli pitkällä tähtäimellä lapsetkaan ei hyödy lomistaan, jos vanhemmat ovat työssäkäyviä.
Jos saadakseen vapaapäiviä saldovapaina on tehtävä koko syksy pidennettyjä työpäiviä, se on lapsilta pois. Jos ottaa palkatonta vapaata, se on usein lapsilta pois, koska palkattoman ajalta ei kerry uutta lomaa -> kierre jatkuu seuraavana vuonna jne ja harvalla rahojakaan niin on, että palkattomuus ei missään tunnu.
Kaikissa työpaikoissa ei edes todellakaan voi valita loma-aikojaan, vaan on kiertävä vuorolista tai muu systeemi jossa se loma vaan tulee esimiehen määräyksestä. Jos samassa firmassa on vaikkapa kaikilla pieniä koululaisia, on sula mahdottomuss, että kaikille osuu se heinäkuu lomaksi. Loma-aikaa on toukokuu-syyskuu. Helkkarin hauskaa, jos huomaat kesälomasi olevan koko toukokuu. Se on kuitenkin ihan laillista työnantajalta.
Sitäpaitsi omien isojen (nyt jo ylioppilaat) lasteni koulu oli niin löysää, että 3 viikon joululoma+syysloma+hiihtoloma+2,5kk kesällä eivät todellakaan olleet perusteltuja uupumisen ehkäisemiseksi. Olisi riittänyt pienemmät rupeamat.
Summa summarum. Uskon, että ainoat hyötyjät ovat koulun henkilökunta. Koululaiset ja heidän perheensä eivät viime kädessä hyödy.
on oikeitettu osittaiseen hoitovapaaseen jolloin voi tehdä vaikka 6 tuntista työpäivää taikka 4 päivän työviikkoa.
ja siitä rutistaan ettei ole mitään hoitajaa niin se on kyllä oma vika. Meillä pyörii tällä hetkellä 7 lasta, neljä omaa ja kolme vierasta. Ovat tämän viikon hoidossa meillä ja ens viikon ovat vuorostaan sitten meidän lapset heillä. Vuorottelu pelaa ja kaikilla lapsilla valvoja aikuinen. koululaiset puuhailevat pihassa, pelaavat pleikalla ja leikkivät sisällä. Iso kattilallinen soppaa ja taas leikki jatkuu.
Jos talous on niin tiukalla ettei voi pitää yhtään palkatonta tai vaihtaa lomarahoja vapaaseen niin silloin pitää tinkiä jostain muusta.
lasten pitkät lomat ovat osa elämää pitkän aikaa ja sitä pitää pystyä miettimään ennenkuin viime hetkellä.
Eilen juuri mietitiin että kesäkuussa yksi lapsi menee tuonne leirille ja yksi tuonne ja pariksi viikoksi pyydetään tuttua teiniä alakoululaisten kaveriksi.
Ja niin meillä kaikilla ei ole edes mahdollista viettää kesällä lomaa neljää viikkoa. Senkin olen huomioinut silloin kun ko työn vastaan otin.
Ja olen myös sitä mieltä että alle 12v ei yksin kotona ole kokopäivää.
Täällä koulu päättyi 22.12. ja alkaa taas 3.1.
Kysyisin teiltä katkerilta, miksi ette opiskelleet opettajiksi, jos heillä on kerta niin helppoa?
Olen päiväkodissa töissä aj työnantajalla oikeus kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta jos se vaarantaa turvallisuutta työpaikalla. ja tähän vedoten sitä ei myönnetä.
ylityöt täytyy pitää pois samalla viikolla jne. Lomarahoja ei saa vaihtaa vapaiksi. Joten kaikkialla sitä joustoa ei löydy. onneksi loman saa yleensä ainakin pääsääntöisesti heinäkuuksi kun päiväkoti kiinni=)
Ja suurperheessä ei oiekin ole varaa palkatonta pitää. Ja minusta pienet koulualiset ei vietä keskenään päiviä(tai varsinkaan yksinään) vaikka todellakin luotan omiin alpsiini. Eikä niitä vahdi naapurin teinikään joka antaisi vaan pelata koko päivä. Kyllä minä tiedän että situttamalla alpset pleikkarin tai videoiden eteen he eivät edes huomaisi poissaoloani. mutta en kyllä anna lasten pelata tuntitolkulla.
Pitäsi säätää laki, että eka-tokaluokkalaisten vanhemmat saisivat pitää pidennettyjä lomia. Tokihan se lomailu on ihan ok, mutta se helvetinmoinen vapaapäivien järjestely ja eri aikaan lomien viettäminen ottaa päähän. Vanhemmat eivät siis pääse enää lomailemaan ollenkaan koska en voi lähteä lomalla enää esim. ystäväni kanssa mihinkään, oman perheen kanssa ei todellakaan.
ap
Minulla monia ystäviä, jotka jaksottavat vuorotteluvapaita useammalle kesälle ja pitävät näin pitkät lomat. Vuosilomat jää sit talveksi.
Terv. ope, jolla ei onneksi tätä ongelmaa
En pääse töihin, kun olen opettaja. 18 päivää omien tenavien kanssa, mitä lomaa tämä on! Leikki leikkinä.
Ensi vuonna sama on edessä, koulupäivät on kohta lyöty lukkoon. Vanhemmat voivat miettiä ratkaisuja omalla kohdallaan ja yhteisesti.
Meillä harrastukset jatkuvat välipäivinä ja uudenvuoden jälkeen. Lämmin loma jossain kaukana olisi kiva, mutta köyhänä pitää pyöriä omissa nurkissa. Tekemisiäkään ei juuri löydy: vain laskettelurinne (liput ja lasketteluvälineet on), uimahalli, ilmaiset jäähallivuorot, hiihtoladut, alennusmyynnit, kirjasto jne. Voi nukkua kellon ympäri ja pelata wiitä koko päivän. Flunssaa lapset tuntuvat potevan nyt, kun on mahdollisuus levätä.
sielläkin koulupäivän aikana oletettaisiin, että äiti hakee lapsensa koulusta välillä lounaalle kotiin...? MEillä on tuota varten au pair, koska täällä opettajatkin viettävät lounastunnin (yhteensä 1,5 tuntia).
Lasten koulupäivät on kauhean pitkiäkin kun keskellä päivää pitää käydä välillä kotona. Pitää aika iso talo että pystyy yhden alipalkatun itäeurooppalaisen majoittamaan lastenhoitajana. (esimerkiksi meillä pitäisi vaihtaa asuntoa jos au pairin ottaisi sillä tuskiin sitä parvekkeellakaan voi pitää?)
pidempiin lomiin kuin muut? Mielestäni heidän työvelvollisuuteen voisi kuulua eka- ja tokaluokkalaisten lasten hoito kesällä. Saisivat pitää sitten 4 vk lomaa kuten muutkin ja loppuajan olisi hoitotyötä.