Onko yksi ilta viikossa "omaa aikaa" liikaa kotiäidille?
Olen nyt usein kuullut, että minulla menee liian lujaa, kun käyn joka perjantai ulkona. Tänään meni jo kuppi nurin, kun kolmen lapsen yh-tuttuni alkoi jeesustella, ettei hän ikinä voisi käydä joka viikko ulkona, kun lapset ovat pieniä (hän ei edes PÄÄSISI ulos, kun teki lapset väkivaltaisen alkoholistin kanssa, jolla on lähestymiskelto eikä kukaan halua vahtia hänen adhd-kersojaan).
Eli käyn siis perjantaisin leffassa, jumpassa, baarissa, keikoilla tms. Muuten olen kaikki viikonpäivät lapsen kanssa (1,5v) kotona ja puuhaan tavallisia kotihommia. Ulos lähden yleensä seitsemän aikaan, kun lapsi on jo unilla ja isi hänen kanssaan kotona.
Tuttavapiirissäni vaikka kuinka moni ISÄ harrastaa esim. sählyä useampana iltana viikossa. Miksi on niin kamalaa, että äiti käy kerran viikossa ulkona, minkä ajan lapsi nukkuu isänsä kanssa?
+Imetän vielä, joten lapsi ihan varmasti saa luonnollista läheisyyttä.
Kommentit (52)
ja mies on välillä perjantaina mukana, kun mummo tai joku ehtii tulla lapsenvahdiksi.
Miehen kanssa harrastamme liikuntaa, kotihommia ja elokuvia, mutta tämä viikottainen aikani on vain itselleni, kavereilleni tai vaikka vain nukkumiselle (kerran olen mennyt parhaan ystäväni luokse vain nukkumaan, kun muksu oli valvottanut niin paljon).
Kukaan ei ole kyseenalaistanut mieheni omaa aikaa, varpajaisia tai muita juttuja, mutta jos itse olen käynyt jossain, niin se on jo iso juttu.
ap
omasta ajasta, eikä siitä, mitä lasten kanssa tehdään.
Ystäväni, lastenhoitaja, sanoi vauvan saatuaan, että hän tahtoo olla edelleen myös Maija, ei pelkkä äiti.
Ei halunnut imettää lastaan, koska se olisi sitonut liikaa. Ihanaa valinnanvapautta! Miehensä hoitaa poikaa todella paljon ja Maija saa harrastaa kaikkea samaa kuin ennen lapsen syntymää.
Ja ovat vielä onnellinen perhe! Eikö olekin pelottavaa..
Ihan minimissään. Ehkä vastasyntyneen kanssa poikkeus, mutta jo kolmekuisen äiti voi hyvin olla imetysvälin pois, vaikka vauva ei pullosta joisi.
Ihmettelisin jos 26-40v äiti olisi dokaamassa joka pe tai la, mutta parikymppiselle baari/disko voi olla paikka tavata kavereita. Itse ainakin kävin todella paljonkin ulkona 18-27v.
Harvalla työssäkäyvällä perheellisellä kolme-nelikybäsellä enää baarissa on sosiaalinen elämä, ellei ole säälittävä pubiruusu. Eri juttu käydä kavereiden kanssa silloin tällöin (sehän on ihan hauskaa) kuin napottaa samalla tiskillä joka viikonloppuilta.
Tekee hyvää irrottautua kodin kahleista edes kerran viikkoon. Se tekisi itsellekin poikaa, mutta nyt on taas vierähtänyt muutama viikko...
ja mies on välillä perjantaina mukana, kun mummo tai joku ehtii tulla lapsenvahdiksi.
Miehen kanssa harrastamme liikuntaa, kotihommia ja elokuvia, mutta tämä viikottainen aikani on vain itselleni, kavereilleni tai vaikka vain nukkumiselle (kerran olen mennyt parhaan ystäväni luokse vain nukkumaan, kun muksu oli valvottanut niin paljon).
Kukaan ei ole kyseenalaistanut mieheni omaa aikaa, varpajaisia tai muita juttuja, mutta jos itse olen käynyt jossain, niin se on jo iso juttu.
ap
onkin. Kun lapsi tulee taloon "Martasta" tulee äiti ja "Martti" pysyy Marttina.
Tämän palstan logiikalla miehet saavat vetäistä vaikka kännit heti kun vauva on syntynyt mutta auta armias kun äiti haluaa lähteä baariin (selvinpäin) kun lapsi on vaikkapa 1v.
Minä olen jo aikoja sitten haistattanut pitkät moiselle. Käyn samaan tyyliin ulkona kuin ap:kin. Ja olen kotiäiti, joka on muun ajan ja useimmiten aina vastuussa lapsista ja heidän hoidostaan. Pitäkööt minua huonona äitinä, en välitä, koska tiedän, etten sitä ole.
kun huolehdit itsestäsi. Aina löytyy joku tuomaroija, joka inttää, ettei äidille sovi tuollainen. Miksei sopisi? Varmasti kateuttaan narisevat, monella kun ystävät kaikkoavat varsin kauas vauvan synnyttyä. Lapsettomat kun eivät välttämättä ole vauvajutuista kiinnostuneita. Miksi kellekään yleensä edes tarvitsee selitellä omaa aikaansa. Paljon mukavampi on vauvan olla kotona kuin mamman kanssa ostoksilla tai kahviloissa, edes.Ja mamma saa juoda kahvinsa tai syödä pitsansa kaikessa rauhassa.
olet onnekas ap- sinulla on kunnon mies
Muistatko aina sanoa tuntemillesi miehille, että he ovat onnekkaita, jos heidän lastensa äidit hoitavat lasta yhden illan viikossa..?
ap
Jokaisella on erilaisia tarpeita elämässä. Miksi tätä ei voida ymmärtää. On äitejä/isiä, jotka eivät tarvitse omaa aikaa. Tämä ei tarkoita, että he olisivat parempia vanhempia vain sen takia.
Itselleni äidiksi tuleminen ei tarkoittanut sitä, että vietän 24h perheen kanssa. Kotiäitiys oli ihanaa ja vauva aikakin oli mielestäni helppoa ja nautinnollista. Olen aina halunnut viettää aikaa myös omien, aikuisten ystävieni kanssa ja harrastuksissa. Samoin haluaa mieheni. Vietämme myös perheenä paljon aikaa.
Kaikkien ei tarvitse elää yhden normin mukaan. On myös ihan ymmärrettävää, että raskausajan jälkeen jotkut haluavat käydä useammin ulkona, kuin ennen. On ollut niin kauan sidottuna lapseen. Tämäkin on täysin tervettä.
Ole onnellinen, että sinä voit/saat käydä relaamassa välillä kotiäidin puuhistasi.
nimim. kolmen lapsen totaaliyhäri, jolla ei ole koskaan omaa aikaa
vähän. Kainyt lenkillä käyt iltaisin, vai onko tuo ainoa menosi?
mulla on 4kertaa viikossa omaa aikaa 1-2h kerrallaan kun käyn jumpassa/salilla..
Ovat samalla niitä, joille tekisi hyvää tulla potkituksi pihalle kodista, ihan pakolla. Koska se vapaa tekisi heistä mukavampia äiteinä... Sitä vaan ei huomaa, kun nuppi alkaa vähitellen kiristää.
Noo meillä on lapset kaikki alle kouluikäsiä:
Isoimmat voi tiputtaa kavereille tai ne voi viedä harrastuksiinsa ja sitten liikkua pienimpien kanssa.
Isoimmat meillä pyöräilee itse jo muutaman vuoden osannut ja pienimmät voi laittaa kärryihin ja vetää pyörän takana.
Lapsien kanssa voi puistossa leikkiä vaikka hippaa, Voidaan roikkua kiipeilytelineessä ja lapsien kanssa voi jumpata, tehdä kuperkeikkoja ja ties mitä.
Lapsien kanssa voi uida, laskea mäkeä, hiihtää, yleisurheilla, pelata palloa..
12