Miten pian kehtaa anopin antamat lasten lahjat viedä kirpparille /roskiin...??
Siis toki kiva että hän haluaa muistaa ja antaa lapsille lahjoja, kun eivät he niitä kauheasti muualta saakaan (kuin meiltä omilta vanhemmilta, ja kummilta jotain).
Mutta kun ajatellaan että määrä korvaa laadun, ts. ihme häläpäläkrääsää (kuten joku halpa omituinen pehmolelu, halvat huonolaatuiset värikynät, yms. omituista markkinamaista tavaraa mistä tiedän et maksanut 1-3 eur/kpl, millä lapsetkaan eivät tee mitään (olivat jo antamassa niitä mulle). Kivempi olisi ollut vaikka yksi vaate tai yksi selkeä lelu.
Huomasi siis ettei lapsetkaan yhtään innostuneet niillä tavaroilla yrittämään leikkimistä tms, vaikka jätimme avaamisen aatolta joulupäivälle, että vähän jaksotetaan.
Paikat pursuu tavaraa ja yritän just turhan omituisen tarpeettoman krääsän määrää karsia minimiin, mutta miten sitä taas kehtaa noita heti laittaa kirppikselle... vai kehtaako? Vai pitääkö niitten olla esim. 3 kk tuolla lastenhuoneessa ensin, jos anoppi tulee käymään? Vai ihan vuoden ajan tms.?
Kommentit (78)
puuvärejä , en tiedä onko laatua vai ei. Tänäänkin 5 vuotias piirteli ja hyvinhän nuo jälkeä teki.
meillä on yhdet surkeat väriliidut, joilla ei oikeasti tee mitään. Niistä ei irtoa väriä juuri yhtään, ainostaan semmoista värillistä hippusta joka sotkee joka paikan. Tarttuu pöytään mutta ei paperiin. Ei niitä kukaan meille kiusallaan ole ostanut ja varmasti ostaajakin harmittaisi jos tietäisi että niillä ei tee mitään.
vaikka 20 e arvosta/ lapsi ja hän voi sitten maksaa ja halutessaan paketoida lahjat. Niin ei tule tarpeetonta ja turhaa.
kynäpurkin?
Joku sopiva muki tai vaikka vessapaperirullan hylky ja liimaatte ne kynät siihen ympärille. hieno tulee ja on niistäkin sitten jotain iloa eikä tarvii pois heittää.
Ja jos anoppi jotain sanoo niin sano vaan että olivat huonolaatuiset ja kyniä löytyy ennestään tarpeeksi joten askartelitte niistä kynätelineen tmv.
Tai sitten vaan roskiin. Mun mielestä on turha pistää selkeesti huonoa tavaraa eteenpäin.
Ja huonot kynät on HUONOJA. Mäkin olen joutunut omalle äidilleni sanomaan että joko laadukkaita kyniä tai ei kyniä ollenkaan. Ei siitä tuu mitään jos kynistä koko ajan terä katkeaa ja väri ei irtoa.
puuvärejä , en tiedä onko laatua vai ei. Tänäänkin 5 vuotias piirteli ja hyvinhän nuo jälkeä teki. Oma aikuinen tytär tuumasi joku päivä lapsilleen äitikin näillä pienenä piirteli.
minä en ole itse mikään ökymaasturilla ajeleva, vaan kahden lapsen kotiäitinä häärin, eli lähes tuloton. Mutta inhoan itsekin kaikenlaista halpis/alekrääsää mitä anoppi lapsilleni antaa lahjaksi. Ymmärrän ettei eläkeläisellä ole varaa ostaa mitään kalliita lahjoja, mutta jättäisi nuo krääsät hankkimatta, olkoot lapset ennemmin ilman niitä lahjoja sitten. Niistä kun ei ole ollut meillekkään mitään hyötyä, pelkkää haittaa ja lapsetkaan eivät niillä "romuilla" leiki. Suosittelisin että laittelet pikimmiten ne kiertoon/roskiin. Ikävää säilytellä kaikkea turhaa nurkissa.
kysellä täällä roskikseenviennistä. Jos anoppi tuo krääsää niin voisi olla niin hienovarainen, että vaikka näyttelisi tyytyväistä ja kaikessa hiljaisuudessa veisi ne käyttökelvottomat lahjat roskikseen.
Lähetä tavarat venäjän keräykseen tai vastaavaan. Ärsyttää kun ehjästä tavarasta pitää valittaa, kun on ihmisiä, joilla ei tosiaan ole rahaa ostaa kun muutama pieni lahja. Arvolla ei minusta ole merkitystä. Ja miksi lapset pitää opettaa siihen, että kaikki pitää olla kallista? Suomessakin on vähävaraisia, jotka olisivat onnellisia saamistanne lahjoista. Ja lastenkoteja yms.
kun itse olin lapsi ja oli viisi sisarusta ja äiti ja isä ja asuimme 27 neliön puutalossa niin emmevalittaneet niistä katkeavista kynistä vaan olimme onnellisia.
Nykyään lapset opetetaan marisemaan ja vaatimaan kallista ja aina viimeistä muotia ja kun he ovat aikuisia niin silloin on valmis katastrofi kun eivät ole oppineet todellista elämää.
Ostaa jotain kallista ja laittaa isovanhemmille laskun. Yritätkö saada selville missä vaiheessa maksuraja tulee vastaan vai oletko muuten vain härski ihminen?
Oikein lämmitti sydäntä lukea kirjoitustasi ja voin melkein aistia tunnelman joka teillä vallitsi. Olet onnistunut kasvattamaan hienot lapset!
siinä vaiheessa kun ensin pienet halasivat anoppia ja sitten tulivat isot murkkupojat (10 senttiä anoppia pitempiä) ja ottivat rutistukseen ja sanoivat, että ihana kun jaksoit tulla meille käymään ja jaksoit olla näinkin kauan. Jälkeen päin isot pojat sanoivat, että mummin antama vitonen on isompi arvoltaan, koska hänellä on rahaa niin vähän. Mummi vähän häpesi hiivapullalahjaansa, mutta siihenkin pojat sanoivat, että se on hieno lahja, koska mummin leipoma pulla on maailman parasta. Minulle tuli niin joulumieli kun huomasin, että omat lapset ovat tajunneet sen, että toiselle voi antaa hyvää mieltä arvostamalla hyvää ajatusta, vaikka rahaa ei olisikaan laittaa mitään arvokasta ja kallista. Eivät siis halveksineen anopin lahjaa, vaikka saivat minun vanhemmilta todella paljon ja arvokasta.
Sinulta.
Kiitos.
täysin paskaromuja, kun ne miniät vievät ne myyntiin. Tosi kiittämätön olet ja lapsesikin opetat samanlaiseksi. Ei minulla 400 euron kk eläkeellä ole rahaa kalliita lahjoja ostaa.
on ne kalliit arabiat ja kultakruunut jne. kotonaan ja ökymaasturilla vievät kiiruusti sitä paskaa kirppareille. Miksi viedä kirpparille jos ei omille lapsillekaan kelpaa?
hoitoon ja anna parempi tulevaisuus miehellesi ja lapsille ilman sinua.
Ihmiset ovat muuttuneet yhä enemmän kiittämättömiksi. Tämä materian aikakausi on saanut paljon pahaa aikaan.
Kun minä olin lapsi ja nuori niin asuin Raumalla ja silloin jonkin ison Oraksen johtajilla oli halvemmat talot kuin nykyään tavallisilla työläisillä. Silloin apteekkarit ja lääkärit ja Rauma Repolan johtajat taikka Satatuotteen johtaja olivat silmäätekeviä ja kaupungin kermaa, mutta nykyään tavallisilla ihmisillä tuntuu olevan isommat ja komiammat talot ja autot. Ihmiset ovat alkaneet vaatimaan enemmän. Mihinkään ei olla tyytyväisiä.
Silloin siis -60 ja -70 luvuilla isä toi työpaikalta aina uuden kalenterin seuraavalle vuodelle ja laittoi usein sellaisen minulle pukinkonttiin ja olin onnellinen siitä uudesta kalenterista ja tutkin nuorukaisena sitä. Silloin ei tullut mieleenikään, että olisin heittänyt roskiin. Silloin oli myös kyniä joista terät katkeili, mutta silloin yritti vain piirtää hienovaraisemmin. Nykyään lapset hermostuu ja kiroo.
Eikö se ole kasvatuksen syytä? Mitä vanhemat edellä sitä lapset perässä.
jotenkin erityisesti niin sittenhän niitä kannattaa ostaa ihan varastoonkin asti. Itse en kylläkään usko tuohon, vaan olen sitä mieltä että huonot välineet tappaa harrastamisen innon, oli kyse sitten mistä tahansa harrastuksesta.
Kai te itsellekin ostatte sitten jotain b-luokan tavaraa, laitatte luistimen pohjalle naulan jne. muuta jalostavaa?
niin, että vihaat anoppiasi? Onko miehesi kanssa mennyt hieman pieleen ja vihaat hänen sukuaan?
Älä silti opeta lapsia vihaamaan ketään.
jotenkin erityisesti niin sittenhän niitä kannattaa ostaa ihan varastoonkin asti. Itse en kylläkään usko tuohon, vaan olen sitä mieltä että huonot välineet tappaa harrastamisen innon, oli kyse sitten mistä tahansa harrastuksesta. Kai te itsellekin ostatte sitten jotain b-luokan tavaraa, laitatte luistimen pohjalle naulan jne. muuta jalostavaa?
niinkuin kirjoituksista on käynyt ilmi niin nykyään kaikki pitää saada heti ja helpolla.
Joskus tuli radiosta sellainen laulu jossa oli sanat "mulle, mulle, mulle, mulle, mulle..........."
Muistaako kukaan laulua ja esittäjää?
Aikaisemmin siis huonoilla kynillä piirtäminen jalosti ja lapset olivat kärsivällisiä. Nykyään ei ole kärsivällisyyttä ja nuo kynät jalostaisivat jos parempia ei annettaisi.
Hyvä kysymys Sinulta.
Pelottaa myös hieman mitä myrkkyjä halpoihin kiinalaisvalmisteisiin leluihin sisältyy, tunnetut merkit vaikuttaa turvallisemmilta...! Ja askartelu- ja piirustustarvikkeiden suhteen olen erityisen tarkka, koska niitä itsekin käytän usein...huonot välineet voi latistaa innon tekemiseen.
Samoissa tehtaissa missä tehdään myös niitä halpiksia. Että se turvallisuus on tosiaan vaan lumetta...
jotenkin erityisesti niin sittenhän niitä kannattaa ostaa ihan varastoonkin asti. Itse en kylläkään usko tuohon, vaan olen sitä mieltä että huonot välineet tappaa harrastamisen innon, oli kyse sitten mistä tahansa harrastuksesta. Kai te itsellekin ostatte sitten jotain b-luokan tavaraa, laitatte luistimen pohjalle naulan jne.
muuta jalostavaa?
Nykyään kaikki pitää saada nopeasti ja helpolla ja vanhemmat hankkii tietokoneet ja muut pelikoneet lapsille ja lapsille ei kehity kärsivällisyyttä vaan hermostutaan jos kynän terä katkeaa.
Ennen huonot kynät kyllä jalosti ja teki kärsivälliseksi.
Kysymyksesi oli oikein hyvä.
Meillä on lapsille ostettu tietsikkaan piirtopöydät.
Mä kyllä suuttuisin jos joku tois suttuisia ja halpoja tusseja.
Pelottaa myös hieman mitä myrkkyjä halpoihin kiinalaisvalmisteisiin leluihin sisältyy, tunnetut merkit vaikuttaa turvallisemmilta...! Ja askartelu- ja piirustustarvikkeiden suhteen olen erityisen tarkka, koska niitä itsekin käytän usein...huonot välineet voi latistaa innon tekemiseen.
Samoissa tehtaissa missä tehdään myös niitä halpiksia. Että se turvallisuus on tosiaan vaan lumetta...
harva tietää, että merkkituotteiden valmistus on siirtynyt Kiinaan.
Kukapa tietää, että Pentikin tavaraa tulee Kiinasta ja pakettien päälle vain laitetaan Pentik tarra?
Onko monellakaan tiedossa ettei enää ole Havi tehdasta vaan noiden kynttilöiden markkinoija on Suomen Kerta Oy?
olen ollut aina vähävarainen ja jo 16. joulu äitinä oli tämä. Jo vuosia sitten olen oppinut ettei niistä krääsälahjoista ole muuta kuin itkua kun tavara hajoaa käsiin. Olen itsekin hankkinut lapsen toivomia lahjoja halpisversioina, mutta itkuhan siitä tulee kun lelu kestää päivän jos sitäkään.
Ei se köyhäkään siitä käyttökelvottomasta rojusta ilahdu. Päinvastoin isompi siivoaminen lastenhuoneessa jos siellä pyörii tavaraa jolla kukaan ei leiki. Niin köyhää perhettä ei Suomessa olekaan ettei sitä turhaa rojua nurkkiin kertyisi. Vielä semmonen joka hajoaa leikeissä ja jos ei lapsia kiinnosta edes niin turha sitä on säilyttää. Lelut joilla kukaan ei leiki lojumassa lattialla tai täyttämässä kaappia ei ilahduta ketään.
Vanhempi sukupolvi ei ymmärrä tätä nykyperheiden tavaraongelmaa, minunkin mummoni sanoi että laita ylimääräiset lelut pussiin ja kaappiin ja ota myöhemmin esille niin tuntuvat kuin uusilta. Joo, mutta kun kaapit on jo täpötäynnä niitä lelupusseja ja lisää vaan tulee jatkuvasti. Lapsetkin ilahtuu enemmän siististä kodista kuin jostain himohamstraajien romuhelvetistä jossa ei mahdu leikkimään eikä kavereita kehtaa kutsua kylään.
Lähetä tavarat venäjän keräykseen tai vastaavaan. Ärsyttää kun ehjästä tavarasta pitää valittaa, kun on ihmisiä, joilla ei tosiaan ole rahaa ostaa kun muutama pieni lahja.
Arvolla ei minusta ole merkitystä. Ja miksi lapset pitää opettaa siihen, että kaikki pitää olla kallista?
Suomessakin on vähävaraisia, jotka olisivat onnellisia saamistanne lahjoista. Ja lastenkoteja yms.
Meillä on lapsille ostettu tietsikkaan piirtopöydät. Mä kyllä suuttuisin jos joku tois suttuisia ja halpoja tusseja.
että kaikki kädentaidot katoaa tiuhaan tahtiin sinunlaistesi takia.
Lähetä tavarat venäjän keräykseen tai vastaavaan. Ärsyttää kun ehjästä tavarasta pitää valittaa, kun on ihmisiä, joilla ei tosiaan ole rahaa ostaa kun muutama pieni lahja.
Arvolla ei minusta ole merkitystä. Ja miksi lapset pitää opettaa siihen, että kaikki pitää olla kallista?
Suomessakin on vähävaraisia, jotka olisivat onnellisia saamistanne lahjoista. Ja lastenkoteja yms.