Miten pian kehtaa anopin antamat lasten lahjat viedä kirpparille /roskiin...??
Siis toki kiva että hän haluaa muistaa ja antaa lapsille lahjoja, kun eivät he niitä kauheasti muualta saakaan (kuin meiltä omilta vanhemmilta, ja kummilta jotain).
Mutta kun ajatellaan että määrä korvaa laadun, ts. ihme häläpäläkrääsää (kuten joku halpa omituinen pehmolelu, halvat huonolaatuiset värikynät, yms. omituista markkinamaista tavaraa mistä tiedän et maksanut 1-3 eur/kpl, millä lapsetkaan eivät tee mitään (olivat jo antamassa niitä mulle). Kivempi olisi ollut vaikka yksi vaate tai yksi selkeä lelu.
Huomasi siis ettei lapsetkaan yhtään innostuneet niillä tavaroilla yrittämään leikkimistä tms, vaikka jätimme avaamisen aatolta joulupäivälle, että vähän jaksotetaan.
Paikat pursuu tavaraa ja yritän just turhan omituisen tarpeettoman krääsän määrää karsia minimiin, mutta miten sitä taas kehtaa noita heti laittaa kirppikselle... vai kehtaako? Vai pitääkö niitten olla esim. 3 kk tuolla lastenhuoneessa ensin, jos anoppi tulee käymään? Vai ihan vuoden ajan tms.?
Kommentit (78)
minä en ole itse mikään ökymaasturilla ajeleva, vaan kahden lapsen kotiäitinä häärin, eli lähes tuloton. Mutta inhoan itsekin kaikenlaista halpis/alekrääsää mitä anoppi lapsilleni antaa lahjaksi. Ymmärrän ettei eläkeläisellä ole varaa ostaa mitään kalliita lahjoja, mutta jättäisi nuo krääsät hankkimatta, olkoot lapset ennemmin ilman niitä lahjoja sitten. Niistä kun ei ole ollut meillekkään mitään hyötyä, pelkkää haittaa ja lapsetkaan eivät niillä "romuilla" leiki.
Suosittelisin että laittelet pikimmiten ne kiertoon/roskiin. Ikävää säilytellä kaikkea turhaa nurkissa.
yli puolelta lukijoista.
Nyt tää palsta on kai tän pohjalta täynnä alotuksia "miten anopit on aina niitä tyhmiä yms."
Ois pitänyt tää aloittaa vaan että "miten pian MUMMON antamista lahjoista voi luopua", koska pointti ei nyt ole ollenkaan se että ne on just anopilta - vois olla keneltä vaan, ja miettisin, miten pian kehtaan laittaa kiertoon.
Tosin anoppi/mummo tietty käy meillä ehkä useammin, joten sen takia en tiedä oisko kohteliaampaa pitää ne esillä jonkin aikaa.
ap
Mutta ei ole varaa muuhun.
Oma anoppini antoi 5 euroa jokaiselle lapselle ja meille leipoi hiivapullaa. Lapset halasivat kauniisti ja kiittivät ja olivat iloisia kun anoppi jaksoi olla meillä 2 tuntia. On sairaseläkeläinen ja tosi tiukilla.
Omat vanhempani antoivat 100 euroa per nokka ja ostivat wiin yms.
Silti jopa murkkupoika tajusi, että anopin antama vitonen oli paljon arvokkaampi kuin vanhempieni antamat kalliit lahjat.
minä en ole itse mikään ökymaasturilla ajeleva, vaan kahden lapsen kotiäitinä häärin, eli lähes tuloton. Mutta inhoan itsekin kaikenlaista halpis/alekrääsää mitä anoppi lapsilleni antaa lahjaksi. Ymmärrän ettei eläkeläisellä ole varaa ostaa mitään kalliita lahjoja, mutta jättäisi nuo krääsät hankkimatta, olkoot lapset ennemmin ilman niitä lahjoja sitten. Niistä kun ei ole ollut meillekkään mitään hyötyä, pelkkää haittaa ja lapsetkaan eivät niillä "romuilla" leiki.
Suosittelisin että laittelet pikimmiten ne kiertoon/roskiin. Ikävää säilytellä kaikkea turhaa nurkissa.
anoppi ostaa aina kans kaikkea paskaa. Mut eniten ärsyttää ku se ostaa vaatetta/kenkää(ja aivan kamalia tietysti) Mut ku ne on aina aivan liian isoa!! 2v:lle 100cm housut ja hanskat kokoa 5!!!
mutta meilläkin siis tämä mummo/anoppi ostaa monesti liian isoa vaatetta.
Toisaalta se on mielestäni parempi kuin liian pientä - säilytän sitten niitä n. vuoden ensin että lapset kasvaa, onhan se vähän tylsää säilyttää vähissä kaapeissa tavaraa, mutta toisaalta on sitten valmiina vaatetta jo vähän isommassa koossa.
Ja tän mummon/anopin antamat vaatteet on yleensä olleet ihan kivojakin.
(tyyliin Lindex, H&M yms., enimmäkseen, méille kelpaa kyllä!)
- - ja ne värikynät mistä nyt noussut hirveä juttu (en nyt viitsinyt kaikkea muuta luetella ihan yksilöydyisti), siis sellainen nysäkynäpakettitapainen, vähän vastaavia saa yleensä jo ilmaisena esim. ulkomailla jossain ravintolassa tai lentokoneessa tms.
ap
jos anoppi haluaa ostaa sinulle värikyniä, lukee paketissa sinun nimesi.
mutta ihan ovat pieninä värittäneet niillä huonoillakin väreillä.
Voi voi ja oi joi. Totta niistä mummonpotkijoita nyt tulee.
täällä kotona on leluja, kalliitakin, mutta niillä saa leikkiä vain mummin luona ja max tunnin kerrallaan. Hyvä opettaa lapset siihen, että tavarasta ei ole iloa, ellei ensin siivoa mummin kotia, ripusta pyykkiä ja laita pihaa kuntoon.
mutta ihan ovat pieninä värittäneet niillä huonoillakin väreillä. Voi voi ja oi joi. Totta niistä mummonpotkijoita nyt tulee.
mut just kun LAPSET ITE ei selvästi perustaneet niistä tavaroista, niin että miten pitkään mun pitää niitä säästää??
Itse kyllä yritin kehua niitä useaan otteeseen, "aikun kiva kun mummin on antanut NÄIN paljon paketteja", esittelin että tälläki jutulla vois leikkiä näin ja näin, ja kesällä voidaan tehdä vaikka niin ja näin, lapsi vaan sanoi että hän ei tartte sitä ja se on liian iso, äiti sä saat sen.
Yritin pelata heidän kanssa, ei kiinnostanut jne.
Tosin saattoi olla että jouluna lapset ylipäänsä saa liian paljon kerralla, ois ehkä pitänyt avatas mummin lahjat jo aattoaamuna.
(Tehtiin sisi niin et kummin lahjat satuttiin avaan nyt aattoaamuna, omat lahjat kahdessa erässä aatoiltana ja mummin lahjat sit vasta joulupv:nä, ettei tulis liikaa tavaraähkyä. Mutta ehkä tuli siltkin..)
ap
hoitoon ja anna parempi tulevaisuus miehellesi ja lapsille ilman sinua.
Oikein lämmitti sydäntä lukea kirjoitustasi ja voin melkein aistia tunnelman joka teillä vallitsi.
Olet onnistunut kasvattamaan hienot lapset!
ovat erilaisia, heidän mielestä määrä korvaa laadun, ja jotkut on jopa sitä mieltä, ettei lapsille kannata hankkia kallita/laadukkaita leluja, kun ne on niin vähän aikaa käytössä.
Olen itse myös sitä mieltä, että mielluummin vähän mutta laatua! Pelottaa myös hieman mitä myrkkyjä halpoihin kiinalaisvalmisteisiin leluihin sisältyy, tunnetut merkit vaikuttaa turvallisemmilta...! Ja askartelu- ja piirustustarvikkeiden suhteen olen erityisen tarkka, koska niitä itsekin käytän usein...huonot välineet voi latistaa innon tekemiseen.
Mutta..... kyllä lahja on aina lahja, ja sillä on vain hyvää tarkoitettu, joten koita olla edes hitusen kiitollinen lastesi mummolle!!!! Lahjaa tulee kunnioittaa aina, mutta kyllä tarpeettomat lahjat voi pistää varastoon/kiertoon jonkin ajan kuluttua.
Kun määrä on hänestä tärkein, ei laatu. Vien sitten pois ja joudun heittämäänkin puolet roskiin kun eivät kestä. Kun avaa tussin, korkkia ei saa edes takaisin kiinni.
Olen sanonut useita kertoja, ei vaikutusta.
Ei ole epäekologista heittää risaa tavaraa roskiin, on epäekologista ostaa paskaa. Mutta minkäs teet.
täysin paskaromuja, kun ne miniät vievät ne myyntiin. Tosi kiittämätön olet ja lapsesikin opetat samanlaiseksi. Ei minulla 400 euron kk eläkeellä ole rahaa kalliita lahjoja ostaa.
Oikein lämmitti sydäntä lukea kirjoitustasi ja voin melkein aistia tunnelman joka teillä vallitsi.
Olet onnistunut kasvattamaan hienot lapset!
siinä vaiheessa kun ensin pienet halasivat anoppia ja sitten tulivat isot murkkupojat (10 senttiä anoppia pitempiä) ja ottivat rutistukseen ja sanoivat, että ihana kun jaksoit tulla meille käymään ja jaksoit olla näinkin kauan.
Jälkeen päin isot pojat sanoivat, että mummin antama vitonen on isompi arvoltaan, koska hänellä on rahaa niin vähän. Mummi vähän häpesi hiivapullalahjaansa, mutta siihenkin pojat sanoivat, että se on hieno lahja, koska mummin leipoma pulla on maailman parasta.
Minulle tuli niin joulumieli kun huomasin, että omat lapset ovat tajunneet sen, että toiselle voi antaa hyvää mieltä arvostamalla hyvää ajatusta, vaikka rahaa ei olisikaan laittaa mitään arvokasta ja kallista. Eivät siis halveksineen anopin lahjaa, vaikka saivat minun vanhemmilta todella paljon ja arvokasta.
Ihan vaan uteliaisuudesta, etkö ole puheväleissä anopin kanssa vai minkä takia ette voi näitä lahja-asioita sopia. Meillä on sovittu appivanhempien kanssa jo vuosia sitten, että he kustantavat yhden ehdottoman suosikkilahjan lapselle joka joulu ja syntymäpäivä. Minä siis käytännössä ostan sen ja he laittavat rahan tilille, eivät siis tykkää juosta jouluruuhkassa kaupoissa. Laitan tavarasta mitä ostan myös linkin tai selostuksen appivanhemmille mitä he ovat antamassa. Lahjassa lukee selkeästi mummilta ja papalta ja isovanhemmat saavat nauttia lasten aidosta ilosta, kun lapset avaavat lahjat. Normaalijouluna on mennyt 200-250 euroa appivanhemmilta rahaa. Nyt meni jo 460 euroa. Silloin kun jokainen on saanut vuorollaan polkupyörän synttärilahjaksi meni vielä enemmän. Ja lapset oikeasti tietävät, että kyseiset lahjat ovat isovanhemmilta ja ovat kiittäneet niistä asianmukaisesti kolmen teinin äiti
mikset pyytänyt kahta elokuvalippua tms...
Voisitko viedä nämä anopilta saamanne lahjat takaisin anoppilaan, jossa lapset voisi sitten niillä leikkiä, kun kyläilette siellä?
Oppivat lapsetkin inhoamaan mummoa.
yli puolelta lukijoista. Nyt tää palsta on kai tän pohjalta täynnä alotuksia "miten anopit on aina niitä tyhmiä yms." Ois pitänyt tää aloittaa vaan että "miten pian MUMMON antamista lahjoista voi luopua", koska pointti ei nyt ole ollenkaan se että ne on just anopilta - vois olla keneltä vaan, ja miettisin, miten pian kehtaan laittaa kiertoon. Tosin anoppi/mummo tietty käy meillä ehkä useammin, joten sen takia en tiedä oisko kohteliaampaa pitää ne esillä jonkin aikaa. ap
Joillakin ihmisillä on tarve lahjoitella kaikkea krääsää; valittujen paljoen tilaajallahjoja yms golfkilpailupalkintoja, ehhkä koska itse eivät halua hankkiuitua niistä eroon (tietty sukupolvi ei voi heittää mitään pois). Ja kun krääsää on jo niin paljon, niin ehän sitä haluaisi lisää omiin nurkkiin. Tämän ketjun vastaukset ovat kyllä vhän asian vierestä. Voisiko niitä krääsälahjoja antaa vaikka arpajaisvoitoiksi (jos kehtaa pistää "vahingon" kiertämään).
puuvärejä , en tiedä onko laatua vai ei. Tänäänkin 5 vuotias piirteli ja hyvinhän nuo jälkeä teki. Oma aikuinen tytär tuumasi joku päivä lapsilleen äitikin näillä pienenä piirteli.
1) mä oon leikkinyt lasten kanssa tosi paljon etenkin nyt viime päivinä - tosin lähinnä itseostamillani leluilla.
2) on niillä kynillä vähän piirretty, mutta kun ei lapset tykänneet niillä piirtää. Kun piirrämme / askartelemme, niin sitten on parempiakin välineitä.
ap