Voiko täysin E- kooditon ruokavalio onnistua?
Olen tässä alkanut miettimään, oikeastaan olen asiaa pyöritellyt mielessäni jo pidempään, että haluaisin kaikki lisä- ja säilöntäaineet pois ruokavaliostamme. Oishan siinä varmaan kauhea savotta tehdä kaikki itse leivistä lähtien. Ei leikkeleitä yms... Onko kukaan perehtynyt asiaan enemmän tai jopa noudattaa tällaista ruokavaliota?
Kommentit (61)
sitruunahappoa, E330
välttely auttoi ainakin meillä atopiaan. Ja sitähän on lähes joka paikassa mm. mehuissa, jugurteissa ja margariineissa sekä joissain leivissäkin. Valiolta taitaa löytyä yksi sitruunahapoton mehu, jugurteissakin on ihan muutama samoin margariineissä. Pienillä valinnoilla voi siis pienetää sitruunahapon määrää huomattavsti.
Jos vaan lukee leivän tuoteselosteen ja ostaa mausteet mausteina, ei sekoituksina. Ja välttää eineksiä ja makkaroita.
Tervetuloa lisäaineettomaan kerhoon :-)
sitruunahappoa, E330
välttely auttoi ainakin meillä atopiaan. Ja sitähän on lähes joka paikassa mm. mehuissa, jugurteissa ja margariineissa sekä joissain leivissäkin. Valiolta taitaa löytyä yksi sitruunahapoton mehu, jugurteissakin on ihan muutama samoin margariineissä. Pienillä valinnoilla voi siis pienetää sitruunahapon määrää huomattavsti.
Tässä on tyyppiesimerkki perheestä, jonka lapset sietävät vain vesinokkaeläintä tislatussa vedessä höyrytettynä, kuin muista tulee näppylöitä.
Esim. sipulissa, sellerissä, parsakaalissa, kaurassa, kirsikoissa, kookoksessa, kahvissa, fenkolissa, mansikoissa, soijassa, saksanpähkinöissä, salaatissa, tomaatissa, banaanissa, persiljassa, herneissä, aprikooseissa, perunoissa, raparperissa, pinaatissa ja mustikoissa, noin muutaman mainitakseni.
sitruunahappoa, E330
Sain joululahjaksi kirjan Aitoa ruokaa. Luulen, että tässä ketjussa on paljon niitä, joita kirja kiinnostaisi. Varmaan löytyy lähikirjastosta, joten ei tarvitse ostaa, mutta tästä pääsette näkemään:
http://www.booky.fi/kirja/nilsson_mats/aitoa_ruokaa_vaarentamattoman_ru…
sekä isoista että pienistä kaupoista? Okei, meillä päin ei ole mitään mikrokauppoja joiden leipätiskillä on vaan 2 pussileipää, vaan kaikissa on ainakin jotain "paperipussileipiä" ja niistä olen aina löytänyt ns. kunnon leipää, eli montaa viljalaatua, siemeniä, leseitä yms ja hiivaa ja suola akummemmat aineet puuttuvat kokonaan.
Yllättävän paljon minusta leivissäkin on lisäaineita. Erikseen saa isoista marketeista etsiä niitä leipiä, joissa EI ole lisäaineita. Minusta on ihan pimeetä, että ihmiset ostavat noita isojen leipomojen mauttomia teholeipiä. Kunnon leipä ei kaipaa mitään emulgointiaineita sun muita kummalluuksia. Ja kun ostaa vielä luomuna, on leiväsä ihana viljan maku ja tuoksukin :)
Lisäaineelliset paahtoleivät haisevatkin ihan kamalalle kun laittaa paahtimeen :/. Leivän kuuluu tuoksua ihanalle ja houkuttelevalle. Meille ei enää lisäaineellisia leipiä tule.
En sanonutkaan, etten löytäisi lisäaineettomia leipiä! Olen kyllä löytänyt ja sen vaivan näen mielelläni. Kommentoin vain sitä, että minusta jopa leivissä on yllättävän paljon lisäaineita nykyään. Joka paikkaan niitäkin tungetaan. Kaikki eivät varmaan ole asiaan kiinnittäneet huomiota, miten paljon leivän laatu on huonontunut viime vuosikymmenen aikana. Huomaavat vain pikku hiljaa kun kaikki leipä maistuu samalta mauttomalta hötöltä.
Sain joululahjaksi kirjan Aitoa ruokaa. Luulen, että tässä ketjussa on paljon niitä, joita kirja kiinnostaisi. Varmaan löytyy lähikirjastosta, joten ei tarvitse ostaa, mutta tästä pääsette näkemään:
<a href="http://www.booky.fi/kirja/nilsson_mats/aitoa_ruokaa_vaarentamattoman_ru…" alt="http://www.booky.fi/kirja/nilsson_mats/aitoa_ruokaa_vaarentamattoman_ru…">http://www.booky.fi/kirja/nilsson_mats/aitoa_ruokaa_vaarentamattoman_ru…;
Tuonkin voisi lukaista. Myös Petos lautasella on hyvä!
sekä isoista että pienistä kaupoista? Okei, meillä päin ei ole mitään mikrokauppoja joiden leipätiskillä on vaan 2 pussileipää, vaan kaikissa on ainakin jotain "paperipussileipiä" ja niistä olen aina löytänyt ns. kunnon leipää, eli montaa viljalaatua, siemeniä, leseitä yms ja hiivaa ja suola akummemmat aineet puuttuvat kokonaan.
ihmettelen miten lisäaineettomien leipien löytäminen on niin vaikeaa ihmisille. Olen jo kymmenisen vuotta yrittänyt syödä mahdollisimman vähän lisäaineita sisältävää leipää ja aiemmin oli vähän hankalaa joskus löytää esim. täyttä ruista olevaa leipää, mutta kyllä niitä silloinkin oli esim. ihan tavallisessa supermarketissa. Nyt valikoimaa on todella moninkertaisesti verrattuna vuosien takaiseen.
Yhä pitää osata hakea nuo paremmat leivät "huonommilta" paikoilta hyllystä. Eli leipäosaston reunoilta, hyllyn siltä puolen, missä on vähemmän läpikulkua, hyllyn päästä jne, mutta kyllä niitä siellä on pienemmissäkin kaupoissa. Valikoima ei välttämättä ole kummoinen, mutta jotain on löytynyt melkein mistä vaan kaupasta missä viime vuosina olen käynyt.
En sitten tiedä onko jossain päin Suomea hirmu paljon huonommat leipävalikoimat, mutta kyllä kotimaassa matkaillessa myös vierailta paikkakunnilta on löytynyt hyviä leipiä.
Kuten edellä kirjoitinkin, olen kyllä löytänyt lisäaineettomia leipiä. Se ei ollut pointtini. Fakta vain on se, että kun markettiin menee, niin siellä on muutama kymmenen metriä lisäaineellisia höttöleipiä by isot leipomot Fazer, Vaasan & Vaasan, Pågen jne. Se on vain surullista, että tehokkuus ja raha jyräävät joka puolella. Vähemmän on laadukasta leipää, mutta kyllä, olen niitä löytänyt ja kannatan lähinnä pienempiä laadukkaita leipomoja.
sitruunahappoa, E330
Tässä on tyyppiesimerkki perheestä, jonka lapset sietävät vain vesinokkaeläintä tislatussa vedessä höyrytettynä, kuin muista tulee näppylöitä.
lääkärin ohjeiden mukaan mentiin ja kaikki allergisoiva karsittiin, koska atopian ylläpitävät ruoka-aineet eivät näy testeissä. Tarhassakin lapsi sai lisääainettomia vain hänelle tehtyjä ruokia yli vuoden ja sekin lääkärin kirjoittamalla määräyksellä.
Itse en arvostelisi kenenkään ruokavaloita, kun nykyään aika moni on allerginen kuka millekin ihan vauvasta vaariin. Ja jos ruokavaliolla saa helpotusta niin hyvä niin.
Esim. sipulissa, sellerissä, parsakaalissa, kaurassa, kirsikoissa, kookoksessa, kahvissa, fenkolissa, mansikoissa, soijassa, saksanpähkinöissä, salaatissa, tomaatissa, banaanissa, persiljassa, herneissä, aprikooseissa, perunoissa, raparperissa, pinaatissa ja mustikoissa, noin muutaman mainitakseni.
sitruunahappoa, E330
mutta ei ole lisäainemuodossa E330 ja noista luettelemistasi ruuista meillä ei syöty alkuvaiheessa kuin sipulia ja perunaa.
joka esiintyy käytännössä kaikissa elollisissa olennoisas - myös ihmisessä. Siksi on käytännössä mahdotonta että juuri sitruunahappo olisi ollut haitallista edes atoopikolle. Ruokavalionmuutoksen positiiviset vaikutukset ovat siis liittyneet johonkin muuhun.
Sitruunahapon kemiallinen koostumus (C6H8O7) ja rakenne ei muutu oli se sitten e-koodattua tai ei.
sitruunahappoa, E330
mutta ei ole lisäainemuodossa E330 ja noista luettelemistasi ruuista meillä ei syöty alkuvaiheessa kuin sipulia ja perunaa.
joka esiintyy käytännössä kaikissa elollisissa olennoisas - myös ihmisessä. Siksi on käytännössä mahdotonta että juuri sitruunahappo olisi ollut haitallista edes atoopikolle. Ruokavalionmuutoksen positiiviset vaikutukset ovat siis liittyneet johonkin muuhun. Sitruunahapon kemiallinen koostumus (C6H8O7) ja rakenne ei muutu oli se sitten e-koodattua tai ei.
mutta vaikutukset voivat hyvin olla ihan erilaiset. Sitruunahapon (E330) haittoja ei liene tutkittu kovinkaan paljon (joitakin löysin), mutta se ei tarkoita etteikö se voisi aiheuttaa allergioita ja atopiaa.
Tosi ihanaa huomata, että yhä useampi alkaa herätä tähän tehokkuuden aiheuttamaan ruuan laadun alasajoon. Se ei voi olla vaikuttamatta millään tavalla negatiivisesti ihmisen mieleen ja kroppaan, että vetää 6-7 kg lisäaineita vuodessa. Siis sen, jonka suomalainen keskimäärin syö. Ja ajattele kun on meitä, jotka välttävät lisäaineita. Jotkut siis syövät Tosi paljon lisäaineita vuodessa, kun tuollaiseen keskiarvoon päästään.
Ei kaikista lisäaineista silti valtavaa vaaraa ole, mutta kysymys kuuluukin: Miksi syödä lisäaineita, koska elimistö ei tarvitse niitä yhtään mihinkään??? Lisäaineilla huijataan kuluttajaa. Tai siis lähinnä tyhmä kuluttaja huijaa itseään ostamalla halvinta, mutta saamalla "laimeampaa" ja vähemmän sitä aitoa ja laadukasta sisältävää, jota kuvittelee ostavansa. Ja makukin on parasta ilman lisäaineita.
koska sitä esiintyy jokaisessa ihmisen solussa.
mutta vaikutukset voivat hyvin olla ihan erilaiset. Sitruunahapon (E330) haittoja ei liene tutkittu kovinkaan paljon (joitakin löysin), mutta se ei tarkoita etteikö se voisi aiheuttaa allergioita ja atopiaa.
ihan noille soodalle ja leivinjauheellekin on omat E-koodinsa.
niin siinä on kuitenkin pieni mahdollisuus olla totta. Joten et ole siis itsekään 100% varman. ;-D Ihmisten kehot ovat niin erilaisia ja monimutkaisia, että ei pelkkä kemia riitä.
Meillä atopia alkoi vesirokon jälkitautina. Sitä ennen ei ollut mitään iho-ongelmia.
että kannatta hankkia sellainen E-koodi avain jossa luetellaan ve vaaralliset lisäaineet. Minulla on sellainen käytössä. Kunhan saan sen kytkettyy puhelimeen, voin kaupassa jo selailla tuotteen E-koodit helposti.
Eilen, itse asiassa löysin tämä Nilssonin, päädyin sellaiseen kuin aktavara.org, (eli äkta vara= ehtaa tavaraa) ja nyt huomasin että hänhän on kirjoittanut sen kirjan Aitoa ruokaa. Hyvä. Sen pistän tilaukseen..
Leikkeleet, kun ap sanoi että ei saa lisäaineettomina, niin minulla on se hyvä säkä, että täällä maalla on ekofarmi, joka vie teurastamolle omia sonneja ja niiltä saa sitten tilata jauhelihaa, paistia ym mutta myös leikkelettä. Ja ilman mitään ekstratököttiä. : ) Joo, ei säily niin hyvin, mutta ei se mitää, se on syöty ennenkuin menee pilalle.
Vuosia olen karttanut e-aineita, luomua suosin. En kiellä kaikkia e-aineita, koska kaikki eivät ole pahasta.
Äkta vara-sivuilta otettu tieto:
Jäätelö. Niin paljon tyrkättyä e-aineita ja sokeria että lapset eivät saisi syödä sitä. Just siinä ja siinä että aikuisetkaan saisi.
Vilkaiskaa joskus jäätelöiden e-aineita, mutta ottakaa se kielletty lista.
T. Luomu
mutta sitruunahappoallergia on yhtä todennäköinen kuin esim. happiallergia. Kumpaakin on elimistön joikaisessa solussa, aina, joka sekunti. Ja jos sitruunahpolle on allerginen, ei sen välttely ruokavaliossa auta - etenkin kun se on käytännössä mahdotonta sen takia että kaikkien ravinnoksi käytettävien orgaanisten eliöiden joka solussa on sitruunahappoa.
Sitruunahappo on solujen pääasiallinen energianlähde, joten tuskin kovin helpolla selviää joa saa allerginen reaktio joka sekunti joka soluun.
niin siinä on kuitenkin pieni mahdollisuus olla totta. Joten et ole siis itsekään 100% varman. ;-D Ihmisten kehot ovat niin erilaisia ja monimutkaisia, että ei pelkkä kemia riitä.
Meillä atopia alkoi vesirokon jälkitautina. Sitä ennen ei ollut mitään iho-ongelmia.
että aloitat vähentämällä lisäaineiden käyttöä.
Vertailet kaupassa tuotteita ja ostat sitä missä vähiten koodeja on. Kaupan omissa merkeissä on yleensä enemmän lisäaineita kuin merkkituotteissa.
Marinoimattomassa lihassakin on usein lisäaineita
Itsekin aloin joku aika sitten vähentämään lisäaineiden käyttöä. Natriumglutamaatia olen välttänyt kokonaan. Lihaliemikuutioissakin on sellaisia missä ei glutamaatia ole.
Itselläni on tarkoitus alkaa itse tekemään mehut ja hillot, sitä varten olen istuttanut mustia ja punaisia viinimarjoja, mansikoita, pensasmustikkaa sekä omenapuita.
Nyt syksyllä jo keitin pihlajanmarja-omenamehua sekä viinimarjamehua.
Lisäksi kuivatin yrttejä mausteeksi.
Oikein odotan ensi kesää, että saan taas itse kasvattaa ja keitellä tuotteita talven varalle.
Meillä naapuri on vuosia keitellyt itse kaikki hillot ja mehut, kasvattavat juurekset ja kasvikset eivät osta kaupasta edes lihaa/kalaa vaan itse metsästävät ja kalastavat.
Ja enpä ole terveempiä ihmisiä tavannut, vanhin on jo koulussa eikä ole koskaan syönyt yhtään lääkekuuria.
ole edes mitenkään yllättävää. Sitrusallergia on aika yleinen ja monilla atoopikoilla sitrukset pahentavat ihon kuntoa. Eli ihan loogista vältellä sitrushappoakin, jos se vaikuttaa.
Vaikka monet lisäaineet ovatkin ihan luontaisia aineita, ei se tarkoita, etteivätkö ne voisi aiheuttaa oireita atoopikoille tai allergisille. Itse asiassa useammin on niin päin, että ihan luontaiset aineet aiheuttavat allergiaa eivätkä niinkään synteettiset valmisteet.
Allergioiden näkökulmasta siis kaiken "epäluonnollisen" välttäminen ei usein auta mitään vaan ihan tavallisten terveellisten ruokien välttäminen saattakin olla se mikä auttaa.
Minun moniallergiselle lapselleni moni tarjoaisi mielellään jotain hyvin "luonnollista" karkin korviketta, jotta hän ei saisi oireita. Esim. lakua tai kuivattuja hedelmiä tms. Hänelle taas turvallisimpia karkkeja ovat ne lisäainepommit, jotka sisältävät mahdollisimman vähän mitään "luonnollista".
t. 16, 28, 36