Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko täysin E- kooditon ruokavalio onnistua?

Vierailija
27.12.2010 |

Olen tässä alkanut miettimään, oikeastaan olen asiaa pyöritellyt mielessäni jo pidempään, että haluaisin kaikki lisä- ja säilöntäaineet pois ruokavaliostamme. Oishan siinä varmaan kauhea savotta tehdä kaikki itse leivistä lähtien. Ei leikkeleitä yms... Onko kukaan perehtynyt asiaan enemmän tai jopa noudattaa tällaista ruokavaliota?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vain osta mitään valmisruokia, teet esim. leikkeleet itse paistetusta (marinoimattomasta!) lihasta jne.

Vierailija
2/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki E-koodit ei ole pahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen katsellut maustepussejakin niin lähes kaikissa on jotain e-koodia. Siksi tätä miettinyt, kun allergioita perheessä on ja kaikelle ei ole löytynyt edes syytä. Jos kokeilisi olisiko iho-ongelmiin apua koodittomuudesta.

ap mietiskelee

Vierailija
4/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei leipää syödä mutta onhan kauposisa oikeasti leipä jossa on vain ruisjauhoa hiivaa vettä suolaa.

Meidän ainoat lisäaineet ovat leikkeleissä ja grillimakkaroissa. Näitä emme syö päivittäin. Ehdottomalla kieltolistalla on E-621 lapsille ja KAIKKI makeutusaineet koko perheelle.

Mutta eipä noita koodeja juuri kerry kun ruokana käyttää lihaa munia kasviksia maitotuotteita.

Olemme kotimaisen lihan tuottajia joten ennen ehdoton edelletys oli ruuan kotimaisuus. Mutta valitettavasti olen maitotuotteiden kohdalla joutunut joustamaan siitä ksoka valio EI PYSTY tekemään E-koodittomia juustoja lisäksi valion juustoto ovat pahan makuisia.

Olen alkanut ostamaan ruotsalalsita tai eestiläsitä juustoa ilman koodeja.

Ilokseni olen toki löytänyt kaupasta myös pentoimittajien kotimaisia juustoja ilman koodeja :)

p.S hae tukkukortti lähimpään metrotukkuun niin siellä on enemmän valikoimaa ruotsalaisissa tosi hyvissä juustoissa jos ylipäänsä nyt juustoja syötte.

En väitä että siellä halvempaa olisi, joskus jopa päinvastoin mutta sielä saa semmosita mitä normikaupasta ei eli noita suurtaloustuoteita ja esim kokonaisia (ei puolitettuja) kiinankaaleja talvikaudella. Sekä juureksia jatkuvasti

MEidän pikkumarketissa ei ainakaan ole kuin huonoja puolitettuja kiinankaaleja ja lantut/nauriit on kortilla talvella.

Vierailija
5/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän vain yksittäisiä mausteita. En mitään sekotuksia.

Aluksi toki voi kaupassa tuntua siltä kuin olisi jollain ankaralla kuurilla mutta kuukauden sisällä jo helpottaa.

Jätä kevyttuotteet kauppaan ja osta vain täysrasvaisia. JA sitten luomua.

Toisinaan tuntuu että moni saa oireita esim hedelmien kasvisten kasvinsuojelumyrkyistä eikä itse kasviksesta.

Älä osta MITÄÄN espanjassa kasvatettua, siellä on jo liian kuuma joten myrkkyjä tarvitaan todella paljon että siellä saa mitään kunnollsita kasvatettua ja ne myrkyt teitysti imeytyy pehmeän kuoren läpi. Tästä oli Turun sanomissa juttu joku vuosi sitten.

T: 5

Vierailija
6/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama prosessi käynnissä ja vähän muutakin... Mausteita olen ilannut mm. hyvinvoinnin tavaratalosta, lihaa suoraan tuottajalta ja juuri sain sovittua erään maitotilallisen kanssa jotta saan heiltä rueta tankkimaitoa hakemaan. Vatajalla on lisäaineettomia nakkeja. Tässä siis jotain

Vierailija
7/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin maaseudulla, jos omistaa maatilkun. Vihannekset ja juurekset kasvatetaan itse. Jos on karjaa, saa lihatkin omasta takaa eli leikkeleitä löytyy. Mikäpä parempaa leivällä kuin ohut siivu lihaa.

Tuttava lahjoittaa ternimaitoa, josta saa vaikka mitä herkkuja.

Vierailija
8/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksistasi. Voiko tuollaisen tukkukortin saada "tavallinen" perhe? Juustoista kyllä tykätään meidän perheessä. Luomumaitoon on jo siirrytty ja lihat olen ostanut kotimaisina ja ilman marinadia jo pitkään. Ikävä kyllä tässä kaupungissa luomulihaa on vaikea saada :/. Sitäkin miettinyt, että jos eläimet syö niitä e-koodirehuja niin lihassahan niitä sitten on. Pitäisi joku opus lukea aiheesta, kun tietäisi vain mikä. Espanjalaisista tomaateista on omakohtaista kokemusta. Vaikka ne kuinka pesis niin koko perheellä aukeaa huulipielet ja osalle tulee jopa haavoja kieleen ja ikeniin.

ap

Vierailija
9/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin tajusin, ettei meillä ole mitään maustesekoituksia kotona, ei ole tainnut koskaan ollakaan. Siis ei mitään sitruunapippuri-, pizzamauste-, jauhelihamaustepusseja. Jos asut lähellä jotakin kauppahallia, osta mausteet sieltä, ovat tuoreempia.

Keitoista, kastikkeista ja padoista saat parhaimmat jos maustat ne itse, etkä käytä liemikuutioita. Maustekastikkeet (fondit, soija, kala- ja chilikastikkeet yms) kannattaa tarkistaa.

Jos teet ruuan alusta asti itse se on paitsi paremman makuista myös puhtaampaa. Toivottavasti auttaa iho-ongelmiinkin. Eri ainesten opettelu voi olla aikaavievää, mutta se on vain vaihe, joka ei kestä kauaa. :)

olen katsellut maustepussejakin niin lähes kaikissa on jotain e-koodia. Siksi tätä miettinyt, kun allergioita perheessä on ja kaikelle ei ole löytynyt edes syytä. Jos kokeilisi olisiko iho-ongelmiin apua koodittomuudesta.

ap mietiskelee

Vierailija
10/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eettisesti ja myös fyysisesti lisäaineeton ruoka. Ei se lopultakaan sen suurempaa vaivannäköä vaadi kuin tavallinenkaan ruokavalio, kunhan oppii oikeat raaka-aineet haalimaan.

Tarjolla aina voita, kevyttuotteet ovat oikeita myrkkyjä.

Vierailija
11/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla on mikä tahansa firma/tmi/yhdistys

JA jos ei ole niin aina sieltä saa pienasiakkaan kortin tai voit ottaa kaverin/naapurin firmalle rinnakkaiskortin koska mihinkään piikkiin sieltä ei voi ostaa vaan ostokset maksetaan ihan joka kerta itse niinkuin tavallisessa kaupassakin.

Itsekin käytän kyläyhdistyksen korttia jonka hallitukseen satun kuulumaan :)

Vierailija
12/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekuivattuja yrttejä.

Vierailija
13/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sattuu sen Y-tunnuksen omistamaan.

Ihan sama minkä alan firma se on ei väliä :)

http://www.metrotukku.com/

Vierailija
14/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vähän perehtyisin ennen e-koodittoman ruokavalion aloittamista siihen mitä eri e-koodit ovat. Voihan sitä vaikka punajuuriväriä ja c-vitamiinia vältellä, mutta itse mieluummin laitan energiani joidenkin muiden e-koodien välttämiseen kuin noiden. Ettei käy niin, että välttää aivan hulluna kaikkein vaarattomimpia ja sitten lipsuu joidenkin atsovärien yms. kohdalla, kun ei ihan kaikkea jaksanutkaan.

Toisekseen nykyään jotkut valmistajat eivät ilmoita e-koodeja enää e-koodeina vaan pidemmällä nimellään, kun ihmiset pelkäävät e:tä. Eli jos vältät pelkkiä e-koodeja tietämättä mitä teet, saatat päätyä todellisuudessa syömään niitä enemmän ruoista, joihin ne on merkitty eri tavalla.

Mutta tuskin se nyt niin vaikeaa on. Leipiä saa kyllä e-koodittomina kaupastakin, me syömme muutenkin lähes pelkästään sellaisia. Mausteissa itse emme ole vuosiin käyttäneet e:tä ollenkaan. Käytämme lähes pelkästään mausteita sellaisinaan ja ostamme vain hyvin harvoja maustesekoituksia. En ole edes kokenut tätä mitenkään hankalaksi, mausteseokset ja lihaliemikuutiot ovat mielestäni hankalampia, kun ei voi itse päättää mitä mausteita laittaa ja minkä verran.

Leikkeleistä löytyy sellaisia, joissa on vähemmän e-koodeja, jos ei jaksa ihan kaikkia välttää. Vatajalta löytyy muistaakseni ihan täysin lisäaineettomia nakkeja, jos nakkeja joskus haluaa.

Lihat ostamme muutenkin lihana ilman marinointeja jo maunkin puolesta. Jugurtit voi ostaa maustamattomina ja laittaa sekaan esim. marjoja tai vaikka pilttipurkista hedelmäsoseita. (Lastenruoissa ei muistaakseni edes saa käyttää lisäaineita lukuunottamatta ihan muutamia kuten askorbiinihappoa ja tärkkelystä, jos ne lisäaineiksi lasketaan. Osa on ihan 100% sosetta.)

Kaakaota saa 100% kaakaona, johon voi sitten lisätä oman maun mukaan sokeria. Voi tosin olla aika voimakkaan makuista, jos on tottunut "tavalliseen" kaakaoon.

Karkkien tilalta voi syödä vaikka kuivattuja luomuhedelmiä (luomuja siksi, että tavallisissa on aina joskus liian suuria torjunta-ainepitoisuuksia).

Mehut täysmehuina.

Emme siis elä täysin ilman e-koodeja, mutta mun mielestäni suurimman osan välttäminen on aika helpppoa.

Vierailija
15/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voin käytön kanssa, kun sehän on niin kovaa ettei levity kuin huoneenlämpöisenä. Miten siis käytännössä? Säilytätkö voita huoneenlämmössä ja kauanko säilyy niin?

Vierailija
16/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelpaa Kotimainen maitokolmion e-kooditon delariini 80%voita 20% rypsiä

http://www.maitokolmio.fi/fin/Tuotteet/Rasvat/Dellariini.15.html

Vierailija
17/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihan luontaisilla ravinnossa muutenkin olevilla aineilla on myös e-koodeja, kuten esim. c-vitamiinilla, punajuurivärillä, beetakaroteenilla..

http://www.unileverfoodsolutions.fi/tuotteet/elintarvikkeiden_lis/

joten onko ruoka siis e-kooditonta? Kai te tiedätte että valmistajat ovat alkaneet käyttää enemmän näitä nimiä nykyään, kun pelkät e-numerot niin ihmisiä pelottavat.

Vierailija
18/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä että rypsiöljy on myrkkyä. Kun ostaa luomua niin eläintä ei ole ruokittu GMO-rehulla joka on ainakin minulle tärkeää!

Vierailija
19/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole viitonen, mutta meilläkin noudatetaan allergiasyistä erittäin tiukkaa ja lisäaineetonta ruokavaliota. Tästä linkistä voit suroaan ladata itsellesi Eviran E-koodiavaimen http://www.evira.fi/portal/fi/evira/julkaisut/?a=view&productId=52

Vierailija
20/61 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksista. Ihan lapsen kengissä olen tässä asiassa vielä Mausteista sen verran, että olen erittäin huono käyttämään mausteita. Itse pilaan lihapulltakin lempimausteellani (grillimauste) kun en osaa saada sitä makua muuten aikaiseksi ja liemikuutioita käytän myös usein, kuten esimerkiksi tänään tehdessäni kasvissosekeittoa, ei se ois maistunut hyvältä ilman sitä kanaliemikuutiota. En vaan osaa maustaa ruokaa "luomusti".

Tää kyläpahanen jossa asutaan... Täällä ei ole mitään kauppahalleja, eikä täällä ole kaupoissa myynnissä tuota dellariinia, mutta sehän on helppo tehdä itse jos 80% on voita ja loput öljyä. Pitää perehtyä asiaan vielä ja paljon. Ja yksi heikkoutemme on myös erilaiset salaatinkastikkeet. Olen niitäkin yrittänyt itse tehdä, mutta ei niistä kukaan tykkää :D

ap