Voiko täysin E- kooditon ruokavalio onnistua?
Olen tässä alkanut miettimään, oikeastaan olen asiaa pyöritellyt mielessäni jo pidempään, että haluaisin kaikki lisä- ja säilöntäaineet pois ruokavaliostamme. Oishan siinä varmaan kauhea savotta tehdä kaikki itse leivistä lähtien. Ei leikkeleitä yms... Onko kukaan perehtynyt asiaan enemmän tai jopa noudattaa tällaista ruokavaliota?
Kommentit (61)
toisaalta ilmi suoraan epäilyt tietyistä allergia-aiheuttavista lisäaineista. Meille tästä on ollut hyötyä. Lisäksi se avain muuntaa näppärästi lisäineet koodeiksi. Tätä lääkäritkin käyttävät.
Pahoittelen, ettei asiasta ole sinulle hyötyä.
t.22
Ei meillä vaan ole, kun ostamme aina esim. basilikaa, paprikaa, pippuria jne, ei mitään valmiita sekoituksia. Ei noissa ainakaan mitään e-aineita ole...
olen katsellut maustepussejakin niin lähes kaikissa on jotain e-koodia.
ap mietiskelee
AV:lta kysymään mitä mausteisa siihen kuuluu :) Opit pikkuhiljaa siten
KAsvissosekeittoon vaikkapa korianteri, rosepippur, sitruunamehu.
Lihapulliin maustepippuri, valkopippuri, kahvi, suola
JA tuolla on maustesekoituksia ilman e-koodeja.
http://www.maustemekka.net/cat/index.php
Esim grillimaustetta ilman E-621 ja suolaa... Ihmeiden aika ei ole ohi :)
Noi on niitä kotimyyntimaustetia joten myyjä voi löytyä läheltäkin, mutta tuolta niitä saa tilattua netistä
lihaliemikuutioissa yms. on usein natriumglutamaattia eli E621:tä. Jos sen makuun on tottunut, niin ihan vastaavaa ei saakaan ilman sitä. Jonkin aikaa menee, että oppii sen mausta "pois". Aloita vaikka vähentämällä valmissekoitusten käyttöä ja lisää lisäksi muita mausteita, jos muuten tuntuu mauttomalta.
Sitten kun makuaisti oppii olemaan ilman E621:tä, alkaa paremmin maistamaan muutkin maut ja ainakin mun suuhuni tuota sisältävät maistuvat nykyään teolliselta.
Eli hiljalleen harjoittelemalla. Mä tein aluksi niin, että katsoin maustepurkin kyljestä mitä mausteita siinä oli ja laitoin niitä. Yksi hyvä jauhelihaan on mielestäni sipulijauhe.
Eikä oikeasti mielestäni tarvitse mitään kauppahalliakaan tai erikoiskauppoja elääkseen jokseenkin lisäaineettomasti. En minäkään niitä pahemmin käytä vaikka lähellä onkin, sillä ihan perusmausteita ja raaka-aineita saa yleensä tavallisistakin kaupoista. Niillä pääsee jo pitkälle.
t. ei muista enää numeroaan
aloittaa poistamalla ne yleisimmät lisäaineet joiden haittavakutuksista tietdetään tai niistä on vahvoja epäilyjä?
sitruunahappoa, E330
AV:lta kysymään mitä mausteisa siihen kuuluu :) Opit pikkuhiljaa siten KAsvissosekeittoon vaikkapa korianteri, rosepippur, sitruunamehu. Lihapulliin maustepippuri, valkopippuri, kahvi, suola JA tuolla on maustesekoituksia ilman e-koodeja. <a href="http://www.maustemekka.net/cat/index.php" alt="http://www.maustemekka.net/cat/index.php">http://www.maustemekka.net/cat/index.php</a> Esim grillimaustetta ilman E-621 ja suolaa... Ihmeiden aika ei ole ohi :) Noi on niitä kotimyyntimaustetia joten myyjä voi löytyä läheltäkin, mutta tuolta niitä saa tilattua netistä
kiitos sulle :)
ap
Leipää saa lisäaineettomana vaikka kuinka.
Kaikki E-koodit ei ole pahasta.
Yllättävän paljon minusta leivissäkin on lisäaineita. Erikseen saa isoista marketeista etsiä niitä leipiä, joissa EI ole lisäaineita. Minusta on ihan pimeetä, että ihmiset ostavat noita isojen leipomojen mauttomia teholeipiä. Kunnon leipä ei kaipaa mitään emulgointiaineita sun muita kummalluuksia. Ja kun ostaa vielä luomuna, on leiväsä ihana viljan maku ja tuoksukin :)
Lisäaineelliset paahtoleivät haisevatkin ihan kamalalle kun laittaa paahtimeen :/. Leivän kuuluu tuoksua ihanalle ja houkuttelevalle. Meille ei enää lisäaineellisia leipiä tule.
Itse teen kermaviilistä salaatinkastiketta joka käy muuhunkin tarkoitukseen esim. kalalle ja keitetyille kasviksille.
-Lisää vain tilliä tuoreena silputtuna,sitruunamehua sitruunasta,sipulia,ruohosipulia, suolaa ja (jotain pippuria).
-Korianteria,persiljaa,(mauste-/suolakurkkua kuutioituina),kotimaista kurkkua,suolaa tai vaikkapa tomaattisosetta,tuoretta oreganoa tai basilikaa +valkosipulia
Yrttejäkin on tuoreena monenlaisia nykyään ja monet niistä on kotimaisia.
Oliiviöljyynkin voi sekoittaa omenaviinietikkaa,yrttejä,pippureja ja suolaa.Pitää vain säilyttää sellaisessa pullossa tai rasiassa josta ei valu jotta voi seosta sekoitella jääkaapissa joskus.
Tietysti nämä eivät kestä yhtä hyvänä kuten sellaiset joissa on juuri lisä-ja säilöntäaineita.öljyseos muutamia päiviä jollei viikonkin mutta kermaviiliseos jonkun pari päivää.
Yksi asia mitä ihmettelen on se ihmisten ehdottomuus. Meillä on nyt vuosi käytetty vähäE-koodillista ruokaa. Se ei ole vaikeaa, toki vaatii vähän harjoittelua ja pidemmän ajan kaupassa, mutta muuten ok. Mutta miksi pitäisi KOKONAAN jättää E-koodit? Eikö ole mitään siltä väliltä, että mättää niitä naamaan 7-8 kg vuodessa (tämä normaali määrä) tai sitten 0? Eikö tuo 0 ole aika hankala kuitenkin toteuttaa? Vai ettekö koskaan pistäydy vaikka ravintolassa tai anna juhlissa juoda cokista?
Vähän sama ilmiö on kyllä ihmisillä lähes kaikessa eli aina mennään sieltä ääripäästä. Sama juttu on säästämisessä (ei säästetä ollenkaan tai säästetään niin hirveästi ettei muisteta nauttia elämästä ollenkaan) tai missä tahansa.
Lisäksi jos lähtee aivan äärilinjoille, niin mistä sitten tietää, että onko kaupassa parempi valinta vaikkapa mikä seuraavista jogurteista:
kotimainen vähäE-koodillinen
luomu, jossa E-koodeja
ulkomainen E-kooditon
Itse tyyydyn valitsemaan noista kolmesta aina jotain, jollen sitten päädy maustamattomaan jogurtiin, joka toki on hyvää sekin. Mikään noista ei tietty ole pakollinen, mutta minusta MEILLE riittävää on, että tuotteet ovat keskivertoa parempia ja eivät sisällä niitä kaikista haitallisimpia aineita. Emme siis ole luopuneet esim. kokonaan leikkeleistä vaan syömme esim. Snellmannin leikkeleitä, mutta toisaalta valitsemme leipämme ilman E-koodeja ja lihat marinoimattomina. Karkkeja ja herkkuja syömme yhtenä päivänä viikossa emmekä niissäkään ehdotonta E-koodittomuutta harrasta.
Itse uskon siis vakaasti, että luomu, E-koodittomat ja kotimaiset ruuat ovat monessa mielessä hyviä valintoja, mutta jos toisaalta joudun jo ihan lääkkeidenkin muodossa laittamaan ties mitä aineita suuhuni, niin en nyt täysin 0-linjan eteen ole valmis koko vapaa-aikaani uhraamaan, että ruoka olisi täysin E-kooditonta. Olen hirmuisen iloinen, jos vaikka E-koodikuormamme laskee vuositasolla vaikka 7-8 kg:sta vaikka 1-2 kiloon.
Ps. Muistathan että, jos täysin e-kooditonta harrastat, niin sitten on luovuttava ravintolakäynneistä, kaikista viineistä yms.?
Yksi asia mitä ihmettelen on se ihmisten ehdottomuus. Meillä on nyt vuosi käytetty vähäE-koodillista ruokaa. Se ei ole vaikeaa, toki vaatii vähän harjoittelua ja pidemmän ajan kaupassa, mutta muuten ok. Mutta miksi pitäisi KOKONAAN jättää E-koodit? Eikö ole mitään siltä väliltä, että mättää niitä naamaan 7-8 kg vuodessa (tämä normaali määrä) tai sitten 0? Eikö tuo 0 ole aika hankala kuitenkin toteuttaa? Vai ettekö koskaan pistäydy vaikka ravintolassa tai anna juhlissa juoda cokista? Vähän sama ilmiö on kyllä ihmisillä lähes kaikessa eli aina mennään sieltä ääripäästä. Sama juttu on säästämisessä (ei säästetä ollenkaan tai säästetään niin hirveästi ettei muisteta nauttia elämästä ollenkaan) tai missä tahansa. Lisäksi jos lähtee aivan äärilinjoille, niin mistä sitten tietää, että onko kaupassa parempi valinta vaikkapa mikä seuraavista jogurteista: kotimainen vähäE-koodillinen luomu, jossa E-koodeja ulkomainen E-kooditon Itse tyyydyn valitsemaan noista kolmesta aina jotain, jollen sitten päädy maustamattomaan jogurtiin, joka toki on hyvää sekin. Mikään noista ei tietty ole pakollinen, mutta minusta MEILLE riittävää on, että tuotteet ovat keskivertoa parempia ja eivät sisällä niitä kaikista haitallisimpia aineita. Emme siis ole luopuneet esim. kokonaan leikkeleistä vaan syömme esim. Snellmannin leikkeleitä, mutta toisaalta valitsemme leipämme ilman E-koodeja ja lihat marinoimattomina. Karkkeja ja herkkuja syömme yhtenä päivänä viikossa emmekä niissäkään ehdotonta E-koodittomuutta harrasta. Itse uskon siis vakaasti, että luomu, E-koodittomat ja kotimaiset ruuat ovat monessa mielessä hyviä valintoja, mutta jos toisaalta joudun jo ihan lääkkeidenkin muodossa laittamaan ties mitä aineita suuhuni, niin en nyt täysin 0-linjan eteen ole valmis koko vapaa-aikaani uhraamaan, että ruoka olisi täysin E-kooditonta. Olen hirmuisen iloinen, jos vaikka E-koodikuormamme laskee vuositasolla vaikka 7-8 kg:sta vaikka 1-2 kiloon. Ps. Muistathan että, jos täysin e-kooditonta harrastat, niin sitten on luovuttava ravintolakäynneistä, kaikista viineistä yms.?
Mäkin pyrin syömään _mahdollisimman vähän_ lisäaineita, en välttämään niitä kokonaan. Pienistä määristä on tuskin mitään haittaa kun karsii kokonaan pois ihan ne pahimmat. En lähde tässäkään toiseen ääripäähän, vaan järjenkäyttö on sallittua.
Meillä käytetään vain ja ainoastaan luomua ja jos sitä ei ole saatavilla, teen itse. Jos en voi tehdä sitä ruokaa itse, tod.näk emme sitä tarvitse. Siinä samalla karsiutuu pois monta turhaa E-koodia.
Nuo Nilssonin kirjat Petos lautasella ja Aitoa ruokaa ovat hyviä avaamaan silmät. Niissä on myös hyvin luomuvaihtoehto monelle elintarvikkeelle sekä paikat mistä niitä saa.
Meillä taaperon iho-ongelmat loppuivat kun jätin pois kotimaiset viljat ja siirsin koko perheen luomuruokaan. Nykyään syö vähän ruisleipää (ei ole mikään leivän ystävä), sekä hirssiä ja tattaria.
Leikkeleitä, karkkeja, limsoja, maustettuja jugurtteja emme ole käyttänee vuosiin joten ei ole edes tarvinnut miettiä millä ne korvaisi.
Me ollaan ostettu ruoat ainoastaan luomumarketeista lasten syntymien jälkeen. Kaiken saa, jos haluaa, lisäaineettomana.
voi myös tiputella hyvää oliiviöljyä ja vihanneksia. Hummus on myös hyvää (kikherneitä + tahinia + oliiviöljyä + sitruunaa + valkosipulia). Se ei kaipaa kaverikseen leikkeleitä tai juustoa.
Kaikkeen löytyy vaihtoehtoja. Mutta hirveän pikkumainen ei kannata olla, silloin ruuasta ja ruuanlaitosta menee kaikki ilo.
aloittaa poistamalla ne yleisimmät lisäaineet joiden haittavakutuksista tietdetään tai niistä on vahvoja epäilyjä?
sitruunahappoa, E330
Nimenomaan. On ihan eri, onko jotain luontaisesti esim sitruunahappoa sitrushedelmässä vai onko lisäaineita keinotekoisesti lisätty. Ei kunnon ruokaan tarvitse mitään lisätä. Se sisältää kaiken tarvittavan.
Minä ainakin keskityn keinotekoisten ruokiin lisättyjen lisäaineiden karsimiseen.
sekä isoista että pienistä kaupoista? Okei, meillä päin ei ole mitään mikrokauppoja joiden leipätiskillä on vaan 2 pussileipää, vaan kaikissa on ainakin jotain "paperipussileipiä" ja niistä olen aina löytänyt ns. kunnon leipää, eli montaa viljalaatua, siemeniä, leseitä yms ja hiivaa ja suola akummemmat aineet puuttuvat kokonaan.
Yllättävän paljon minusta leivissäkin on lisäaineita. Erikseen saa isoista marketeista etsiä niitä leipiä, joissa EI ole lisäaineita. Minusta on ihan pimeetä, että ihmiset ostavat noita isojen leipomojen mauttomia teholeipiä. Kunnon leipä ei kaipaa mitään emulgointiaineita sun muita kummalluuksia. Ja kun ostaa vielä luomuna, on leiväsä ihana viljan maku ja tuoksukin :)
Lisäaineelliset paahtoleivät haisevatkin ihan kamalalle kun laittaa paahtimeen :/. Leivän kuuluu tuoksua ihanalle ja houkuttelevalle. Meille ei enää lisäaineellisia leipiä tule.
sekä isoista että pienistä kaupoista? Okei, meillä päin ei ole mitään mikrokauppoja joiden leipätiskillä on vaan 2 pussileipää, vaan kaikissa on ainakin jotain "paperipussileipiä" ja niistä olen aina löytänyt ns. kunnon leipää, eli montaa viljalaatua, siemeniä, leseitä yms ja hiivaa ja suola akummemmat aineet puuttuvat kokonaan.
ihmettelen miten lisäaineettomien leipien löytäminen on niin vaikeaa ihmisille. Olen jo kymmenisen vuotta yrittänyt syödä mahdollisimman vähän lisäaineita sisältävää leipää ja aiemmin oli vähän hankalaa joskus löytää esim. täyttä ruista olevaa leipää, mutta kyllä niitä silloinkin oli esim. ihan tavallisessa supermarketissa. Nyt valikoimaa on todella moninkertaisesti verrattuna vuosien takaiseen.
Yhä pitää osata hakea nuo paremmat leivät "huonommilta" paikoilta hyllystä. Eli leipäosaston reunoilta, hyllyn siltä puolen, missä on vähemmän läpikulkua, hyllyn päästä jne, mutta kyllä niitä siellä on pienemmissäkin kaupoissa. Valikoima ei välttämättä ole kummoinen, mutta jotain on löytynyt melkein mistä vaan kaupasta missä viime vuosina olen käynyt.
En sitten tiedä onko jossain päin Suomea hirmu paljon huonommat leipävalikoimat, mutta kyllä kotimaassa matkaillessa myös vierailta paikkakunnilta on löytynyt hyviä leipiä.
sitruunahappoa, E330
välttely auttoi ainakin meillä atopiaan. Ja sitähän on lähes joka paikassa mm. mehuissa, jugurteissa ja margariineissa sekä joissain leivissäkin. Valiolta taitaa löytyä yksi sitruunahapoton mehu, jugurteissakin on ihan muutama samoin margariineissä. Pienillä valinnoilla voi siis pienetää sitruunahapon määrää huomattavsti.
Siitä ei todellakaan käy ilmi mistä kyseinen aine on valmistettu, että onko se täysin luonnollinen tuote joka on saatu marjoista/kasviksista vai onko kyseessä kemiallisesti luonnollista jäljitelty lisäeine.. Että hohhoijaa kenenköhän keksimä kyseinen avain on........