Mitä tarkottaa temperamenttinen?
Mulle on nyt päiväkodin hoitaja ja myös tuttu erityisope sanoneet, että 3v. tyttömme on erittäin temperamenttinen. Mitä se siis tarkoittaa?
Onko tuo nyt sit yhtä kuin vaativa temperamentti? En koe tyttöä vaativaks itse. Toki on erittäin impulsiivinen, paikasta toiseen mennään vain juosten, puhuu lakkaamatta herääämisestä nukahtamiseen, voimakastahtoinen ja elää tunteensa täysillä (niin raivarit kuin ilot).
Onko tuo sit vaativuutta vai tarkoittaako temperamenttisuus vain noita tunteita?
Kommentit (11)
voimakastahtoinen ja elää tunteensa täysillä (niin raivarit kuin ilot).
mitä päiväkodin hoitaja tai joku muu tuolla tarkoittaa. Termiä voi käyttää joko negatiivisessa tai positiivisessa mielessä, vaikka itse asiassa tempperamentti sanana onkin ihan jotain muuta (luonteenpiirre yleisesti)
impulsiivinen, äänekäs, itsekeskeinen ja aiheuttaa joskus muille meuhkaamisellaan ylimääräistä työtä, odottelua, kiusallisia tuntemuksia tai jopa myötähäpeää.
mitä päiväkodin hoitaja tai joku muu tuolla tarkoittaa. Termiä voi käyttää joko negatiivisessa tai positiivisessa mielessä, vaikka itse asiassa tempperamentti sanana onkin ihan jotain muuta (luonteenpiirre yleisesti)
Mä en sen takia heti kysynyt tarkemmin, kun ajattelin et tulisuutta varmaankin tarkoittavat. Jälkikäteen vaan ruvennut miettimään, et sananahan temperamentti on aika laaja käsite.
Temperamenttityyppejä (sekä tietysti temperamenttiteorioita) on erilaisia.
Minusta on tyhmää, että tuollaista sanaa käytetään adjektiivina, kun ei se sitä ole.
Temperamenttityyppejä (sekä tietysti temperamenttiteorioita) on erilaisia. Minusta on tyhmää, että tuollaista sanaa käytetään adjektiivina, kun ei se sitä ole.
Eli tädin puheista ei voi ottaa selvää. Junttikielessä sitä kyllä käytetään impulsiivisen ja äkkinäisen synonyymina.
Puhekielessä voisin ajatella, että sellainen räiskyvä luonne, eloisa persoona. Mikä sitten ois vastakohta? Mietteliäs?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2010 klo 14:20"]
impulsiivinen, äänekäs, itsekeskeinen ja aiheuttaa joskus muille meuhkaamisellaan ylimääräistä työtä, odottelua, kiusallisia tuntemuksia tai jopa myötähäpeää.
[/quote]
Aivan, ja juuri tuollaisista ihmisistä valtio/yhteiskunta ei pidä, koska he ovat sille uhka. Kyllä ihmisen tulee olla nöyrä kuin lammas että eliitti saa perseillä niinkuin ennenkin, ilman vastalauseita...