Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loppuvuoden lapsilla ongelmia koulussa?

Vierailija
26.12.2010 |

Onko teillä joilla lapsi syntynyt ihan loppuvuodesta ollut ongelmia lapsen selviytymisessä myöhemmin koulussa? Alkuvuoden lapsethan ovat käytännössä vuoden vanhempia koulun alkaessa.

Itsellä laskettu aika huomenna ja jännittää kovasti syntyykö lapsi minkä vuoden puolella. Mennyt maku koko loppuraskaudesta kun olen murehtinut tuota koulu asiaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kannattaa toivoa, että lapsi syntyy tammikuussa.

Vierailija
22/42 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole noin yksiselitteinen! Koulussa hyvin ja vähemmän hyvin menestyviä löytyy sekä alkuvuoden että loppuvuoden lapsista. Mutta tottakai loppuvuoden lapsella on suurempi riski olla muita kehityksestä jäljessä, koska on iältäänkin muita "jäljessä". Eniten tämä vaikuttaa juuri parin ekan kouluvuoden aikana, mutta toki vaikutus kertautuu, jos ongelmia koulussa on, eikä uskalleta esim. tarvittaessa kerrata luokkaa.

Itse harkitsisin vakavasti koulunlykkäystä (voidaan tehdä vanhempien hakemuksesta, ei siis tarvita psykologin lausuntoa tms. välttämättä), jos oma lapseni olisi aivan loppuvuodesta syntynyt. Toki asia pitää miettiä aina kunkin lapsen osalta sitten, kun asia alkaa olla ajankohtainen. Olivatpa sitten syntyneet mihin aikaan vuodesta hyvänsä... T.ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oma tätini on syntynyt joulukuun vika päivä, ja jäi koulussa lopulta luokalle, kun ei pysynyt mukana.

Serkkuni on myös syntynyt joulukuussa, ja koulussa kyllä pärjäsi mutta vähän rajaa hipoen ainakin omasta mielestään.

Oma lapseni on nyt syntynyt tammikuussa, ja täytyy myöntää, että olin todella helpottunut, kun raskaus eteni tammikuulle. Mieluummin näin. Voihan silti joutua kertaamaan luokan, mutta eipä ole syynä ainakaan tuo ikä.

Vierailija
24/42 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ysiluokan joulutodistuksen keskiarvo oli 8.9.

Oli hivenen pienikokoisempi alaluokilla, liikunnassa tuo loppuvuodesta syntyminen ehkä hivenen vaikuttu. Mutta älä ota paineita tuollaisesta asiasta!

Vierailija
25/42 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että monikaan alisuoriutuja ei edes jaksa tänne kirjoittaa elämästään.

Mutta omien havaintojeni mukaan norssilaisena, moni loppuvuoden lapsi oli melko heikoilla koulussa. Näin sanovat erityislastentarhanopet ja monet muutkin asiantutijat. Poikkeuksia on tietysti.

Ei tällä palstalla kirjoittele häviäjät. He ovat täysin muualla.

Vierailija
26/42 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisillä luokilla keskiarvoni oli seiskan paikkeilla, yläasteella ja lukiossa päälle ysin. Alussa ikäero moniin muihin siis tuntui, muttei kuitenkaan mitenkään vaikuttanut menestymiseeni enää päälle 10-vuotiaana. Suurin haitta syntymäajasta oli silloin, kun täytettiin 18 :-)

Älä ap murehdi turhia. Onnea tulevaan.

Vierailija
27/42 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt joulukuussa ja koulu oli minulle niin helppoa, että en jaksanut nähdä mitään vaivaa ja olin ylimielinen. VAsta kun aloitin yliopistossa olin kuin kala vedessä: tein kaksi tutkintoa lyhyessä ajassa.

Siskonikin on joulukuussa syntynyt, hänelle koulunkäynti oli vaikeampaa ja hän pyrki useampaan kertaan yliopistoon. Lopulta pääsi ja suoritti akateemisen tutkinnon hänkin.

Surullisia tarinoita minulla ei ole joulukuussa syntyneistä, harmittaako kun hyvät murehtimiset saattaa menää ihan hukkaan ;)?

Vierailija
28/42 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika on syntynyt joulukuussa, ja katsottiin että on parempi jäädä kertaamaan luokka kuin roikkua mukana heikoilla tuloksilla. Kooltaankin oli luokan pienimpiä, nyt "oikean kokoinen". Mitään ongelmaa siinä ei ollut, allekirjoitettiin yksi paperi ja sillä selvä. Nyt on ollut hyvät numerot koko syksyn ja läksyjen teko helppoa. Parempi olisi tietenkin ollut jäädä toiseksi vuodeksi eskariin, mutta lto ei suositellut sitä silloin.

Tyttö on syntynyt syyskuussa, eikä mitään ongelmia ole ollut. Koulutehtävät ovat helppoja hänelle ja on myös kooltaan vähintään luokan keskikokoa.

Lapsen koulukypsyys selviää sitten eskarissa, ja voitte päättää milloin aloittaa koulun, ei se ole kiinni siitä minä päivänä sattuu syntymään.

Vierailija
29/42 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika on syntynyt joulukuussa, ja katsottiin että on parempi jäädä kertaamaan luokka kuin roikkua mukana heikoilla tuloksilla. Kooltaankin oli luokan pienimpiä, nyt "oikean kokoinen". Mitään ongelmaa siinä ei ollut, allekirjoitettiin yksi paperi ja sillä selvä. Nyt on ollut hyvät numerot koko syksyn ja läksyjen teko helppoa. Parempi olisi tietenkin ollut jäädä toiseksi vuodeksi eskariin, mutta lto ei suositellut sitä silloin. Tyttö on syntynyt syyskuussa, eikä mitään ongelmia ole ollut. Koulutehtävät ovat helppoja hänelle ja on myös kooltaan vähintään luokan keskikokoa. Lapsen koulukypsyys selviää sitten eskarissa, ja voitte päättää milloin aloittaa koulun, ei se ole kiinni siitä minä päivänä sattuu syntymään.

Kysyin moneen otteeseen eskarissakin, oletteko varmoja, että lapsi on valmis kouluun. Vastaus. "tyypillinen loppuvuoden poika, mutta ei kun sekaan vain".

Ei ole helppoa ollut ja lukeminenkaan ei suju. Kolmannella jo ja arvosanat tippuvat, koska lukeminen tökkii. Keskittymiskyky myös.

Vierailija
30/42 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen loppuvuodesta 22.12

olin aina keskitaso/ motivaationi vuoksi huonompikin.. ystäväni oli syntynyt maaliskuussa eli 3kk minua nuorempi ja seuraavalla vuodella syntynyt..hän oli aina paras!!!

minusta äitin pitää semmoiseessa tapauksessa itse katsoa onko lapsi valmis kouluun vai jäämään vielä vuodeksi kotiin kasvamaan..

ala asteella luokassamme oli eräs poika joka aina koulun jälkeen jäi opettajan pöydän eteen itkemään, hänen koulunkäyntiä lykättiin vuodella koska hän ei kestänyt sitä vielä ..

Vierailija
31/42 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 jatkaa..

mieheni veljen lapsi päästettiin yks luokka kokonaan käymättä koska osasi ikäsikseen niiin hyvin..

niin ihmisestä riippuu..

Vierailija
32/42 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuvuonna syntyneistä osa pärjää koulussa oikein hyvin juuri siksi että jopa vuoden nuorempina ovat vähän muita fyysisesti jäljessä.

Fyysisesti heikompi kompensoi keskittymällä paremmin kouluaineissa.

Jos +-1 vuoden ero kouluiässä olisi liian suuri, koululuokat alkaisivat puolivuosittain tai tiheämmin.

Vierailija
33/42 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomioon. Välkky pärjää, pölkky ei. Ei se ole sitä syntymän ajankohdasta kiinni.

Vierailija
34/42 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse loppuvuodesta syntyneenä "kilpailin" luokan parhaan tittelistä itseäni muutamaa kuukautta nuoremman tytön kanssa koko ala-asteen ajan. Hän siis aloitti koulun vuoden etuajassa.

Vierailija
35/42 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kyllä sitä mieltä, että varsinkin 1-3-luokalla oli merkitystä sillä oliko syntynyt alkuvvuodesta vai loppuvuodesta. Varsinkin loppvuuonna syntyneet pojat olivat koko ajan jäljessä kekityksessä. Haasteita oli jatkuvasti muun muassa: kengännauhojen sitominen, välitunnille pukeutuminen, perunan kuoriminen... Lapsilla oli toki persoonallisia eroja, mutta olen kyllä sitä mieltä, että alkuvuoden lapsena olen aina ollut kehityksen kärjessä ja omat lapsenikin olen yrittänyt ajoittaa niin, että ovat syntyneet tammi-huhtikuussa.

Vierailija
36/42 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla molemmat lapset ovat loppuvuodesta syntyneitä. Eka joulukuun puolessavälissä ja toka marraskuun lopussa.

Kumpikin menestyy oikein hyvin koulussa. Pojasta ekalla luokalla ope sanoi että on "vähän vauva" mutta kuitenkin pärjäsi hyvin ryhmässä vaikka olikin pienin.

Tytöstä ei ole tullut mitää kommenttia ikään liittyen.

Vierailija
37/42 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt joulukuun puolessa valissa, ja menin siis 6-vuotiaana kouluun ja olin luokkani nuorin. Parjasin koulussa erinomaisesti, peruskoulun paattotodistuksen k.a. oli (muistaakseni) 9,5 ja kirjoitin 4 laudaturia ja 2 magnaa, ja yliopisto-opinnoissakin paadyin vaitoskirjaan asti... Kylla ne kouluongelmat ihan muusta syntyy kuin vuoden lopussa syntymisesta, toki jos on jotain ihan konkreettista aihetta niin koulunaloitusta voi myos lykata, mutten kylla tekisi niin vain sen takia etta lapsi on syntynyt vuoden lopussa. :-)

Vierailija
38/42 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Opin lukemaan ennen koulun aloitusta, keskiarvo oli lukioon asti jotain 9,2-9,4 välillä. Sitten laski jonnekin 8,8 tienoille.

Vierailija
39/42 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kolmannella eikä ole mitään ongelmia. Toisinpäin, opettajat kehuvat pojan kiinnostusta koulusta. Ja ei osannut suomea ennen kun meni eskariin.

Vierailija
40/42 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2010 klo 00:02"]

Että monikaan alisuoriutuja ei edes jaksa tänne kirjoittaa elämästään.

Mutta omien havaintojeni mukaan norssilaisena, moni loppuvuoden lapsi oli melko heikoilla koulussa. Näin sanovat erityislastentarhanopet ja monet muutkin asiantutijat. Poikkeuksia on tietysti.

Ei tällä palstalla kirjoittele häviäjät. He ovat täysin muualla.

[/quote]

se onko voittaja tai häviäjä...tuskin johtuu siitä onko mennyt kuusi- tai seitsemänvuotiaana kouluun.

halojaa!