Hävettääkö asua vuokralla?
Mua hävettää ja surettaa ettei ole varaa ostaa lapsille ja mulle omaa kotia.
Kommentit (46)
Ja olisi mullakin varaa asua omassa jos oman asunnon kustannus olisi vaan lainanlyhennys (+yhtiövastike),mutta kun kustannuksia tulee paljon muitakin niin ei riitä rahkeet muuttaa omaan...
ja tulot pienemmät ja vuokra samankokoinen. Ärsyttää entistä enemmän, ettei ole mitään mahdollisuuksia saada asuntolainaa.
7
Ja olisi mullakin varaa asua omassa jos oman asunnon kustannus olisi vaan lainanlyhennys (+yhtiövastike),mutta kun kustannuksia tulee paljon muitakin niin ei riitä rahkeet muuttaa omaan...
tarkoitatko omakotitaloa?
En mä ainakaan pystyisi sanomaan kavereistani, ketkä asuu omassa ja ketkä vuokralla - katsos kun aika moni asuu omakotitalossakin vuokralla, vaikka ei sitä mainosta, oletkos tullut ajatelleeksi ?
tässä mukana siis palkka,lapsilisät ja elarit.
Vuokraa maksan 680e asumistuen jälkeen.
Ei tästä paljon lainaa ja yhtiövastikkeita maksettaisi enkä varmaan edes lainaa saisi ilman mitään säästöjä.
kuussa 550 euroa. Meilläpäin missä asutaan, on paljon halvempaa maksa omaa, kuin asua vuokralla. Täällä vastaava vuokra-asunto kerrostaloss maksaisi 800e kuussa, mitä nyt lyhennetään itse tämä 550e kuussa ja okt vielä. Meillä ei ainakaan olisi varaa asua vuokralla, kun siihen menisi enemmän rahaa.
Olen yh, joten en saa lainaa yksinäni niin paljoa, että saisin täältä asuntoa. Olisi ihanaa, jos lapsilla olisi oma koti ja piha jne., mutta se ei ole mahdollista niin kauan kuin täällä pk-seudulla asutaan. Minä en taas kestä asua maalla yksin (miehen kanssa ehkä voisin, kun olisi toinen jakamassa sitä omakotitalon huoltoa yms.). Lisäksi tarvitsen nyt sinkkuna ihmisiä ympärilleni, ja kaupat sun muut palvelut lähelle (helpompaa kahden pikku-lapsen kanssa)...kauempana masentuisin. Kokeiltu on...
Joten, maksan vuokraa (itseni kipeäksi), mutta lapsilla on uusi, suht tilava ja kiva koti hyvällä paikalla ja minulla mieli lepää..
Mieheni on ollut vuosia rakennuksilla töissä, ja kieltäytyy rakentamasta omaa ainakaan niin kauan kuin lapset on pieniä. On nähnyt niin paljon loppuunpalaneita pariskuntia, jotka on ympänneet muutamaan vuoteen sekä lastenteon että rakentamisen ja ovat ihan loppu. Meillä on myöskin kesämökissä sen verran remonttia, että aina kesän jälkeen ajatus siitä, että ostettaisiin joku vanhempi talo ja sitten remontoitaisiin sitä, on lähinnä kauhistus.
Mua ei myöskään haittaa - me olemme tähän asti eläneet tosi edullisessa asunnossa, jossa vuokra on ollut 500€ sisältäen kaikki asumiskustannukset. Omaisuutta on kertynyt ihan kivasti jo sillä että rahaa on jäänyt asumiskustannusten jälkeen mukavasti käteen. Jos asuttais omassa, kulut kaksinkertaistuisivat.
Enpä tullut edes kuvitelleeksi, että vuokra-asumisessa olisi jotain hävettävää!
No, tämä on näitä suomalaisten juttuja...
(Uusioperhe) 4v oltu yhdessä ja olisin jo halukas ostamaan oman asunnon. Mies ei viellä sitä halua, hänen mukaansa nyt maailman tilanne sellaisessa jamassa ettei halua sellaista riskiä ottaa? Selittelee vaan että, ei Suomi sen paremmassa suojassa ole kuin Espanja tai muukaan EU maa. Haluaisen kovasti jo sen oman talon ja perunamaan :)
on paljon turvallisempaa näin. Ja edullinen vuokra Helsingissä kun on vain 600 neliöstä.
tässä mukana siis palkka,lapsilisät ja elarit.
Vuokraa maksan 680e asumistuen jälkeen.
Ei tästä paljon lainaa ja yhtiövastikkeita maksettaisi enkä varmaan edes lainaa saisi ilman mitään säästöjä.
Miten 2000 kuussa tienaava voi saada jotain asumistukea
Me toki asutaan omassa talossa, ollaan asuttu jo 15v. Mieheni työskentelee pankki alalla ja sepittelee usein miten häntä hirvittää nuorten ihmisten asuntovelkojen määrä ja miten tiukille talous on laitettu ja vaan ainoastaan sen kustannuksella että saadaan se okt kun ei kehdata vuokralla asua???? Amerikassa kaikki halusi myös asua omassa ISOSSA talossa ja mitenkäs kävi. Toivottavasti ei Suomessa käy niin koskaan.
Asumiskuluja on joka tapauksessa, lainaa tai ei. Helsingissä pienituloisen on vaikea ostaa asuntoa, varsinkaan kivalta alueelta...joten elämme ainakin toistaiseksi nyt sitten vuokralla, tyytyväisinä. Ja meidän taloyhtiössä on alle 5 vuokralla asuvaa perhettä, eli eipä täällä kauheasti erotella sen perusteella...
pakko asua vuokralla monenkin pienituloisen, niinkuin itsenikin, ja vuokrat vaan nousee ja mittään et sille voi.Silti asunto ei ole yhtään sellainen kuin haluaisin oman kodin olevan ja on olevinaan edullinen Helsingissä (900€- 96neliötä.Yhden pankin mukaan saisin lainaa 80 000!Sillä en tietenkäänsaa edes yksiötä.Ovat sidottuja keskiarvoperheen kulutustasoon, jonka mukaan menolaskelma on tehtävä. Sen mukaan en pystyisi tuota vuokraakaan maksamaan. Pankissa sanoi että useat asiakaat sanovat, etteivät niin paljon kuluta. Nettilaskureiden mukaan maksaisin nykyisellä vuokralla 170000-180000€ asuntoa, jos yhtiövastike n. 300€.Mutta ei se mene ihan niin.
Tässä sitä sitten maksetaan lähemmäs tonni kuussa jollekin asuntoja omistavalle yritykselle, joka rikastuu ja voi hyvin.Itsellä ei omaa asuntoa eikä omaisuutta.Hävettää suopmalainen asuntopolitiikka.Omistusasunnot ovat kalliita mutta vielä kalliimpia ovat vuokra-asunnot ja asumismuotoja ei ole valittavana niin hyvin.
ja ihmettelen kans miten muka asumistukea sais yli kahden tonnin tuloilla.Ei todellakaan saa.
Asun vuokralla kaupungin rivitalossa ja stressitöntä elämää. Jos jokin hajoaa niin luuri käteen ja huolto paikalle, eikä mene omasta pussista. Nyt näin lumisena talvena pihat aina aurattu ja hiekoitettu. Hyvällä tuurilla olen saanut viellä mukavat naapurit, ei ulkomaalaisia tai narisevia kyyliä.
ei käsittääkseni lasketa lapsilisiä ja elareita? asunnon koko,sijainti,rakennusvuosi,palveluiden läheisyys ja lasten lukumääräkin vaikuttavat tuen saantiin.
ei käsittääkseni lasketa lapsilisiä ja elareita? asunnon koko,sijainti,rakennusvuosi,palveluiden läheisyys ja lasten lukumääräkin vaikuttavat tuen saantiin.
Se on niin paljon huolettomampaa ja helpompaa. En tykkää tästä omistusaumisesta yhtään, en ole keksinyt mitään pointtia tähän.
ei ihme jos tämä maa vielä kaatuu omaan mahdottomuuteensa...
mun sinkkuystävät on alkaneet myymään asuntojaan pois ja menevät vuokralle mielummin.
Itse olen myös yh ja tulot kuukaudessa on aika samat kuin sulla mutta vuokraan menee 1030€, pitänee laittaa anomus asumistuesta menemään.