Mitkä väärin kirjoitetut sanat sua ärsyttää? esim empä tai kumpa yms...
No okei, en mäkään osaa tietenkään kaikkia, mutta mua ottaa facebookissa päähän kun ihmiset kirjoittaa empä kun se on enpä ja kumpa on kunpa ym samantyyppisiä sanoja
Kommentit (46)
Luulisi kaikkien oppineen sen jo peruskoulussa. Ainakin mulle on sitä opetettu ala-&yläasteilla ja vielä lukiossakin.
tuolta yhdestä aiemmasta aloituksesta
antaa kirjoittajasta tyhmän kuvan. Yhdyssanavirheet tekee joskus tekstistä vaikean ymmärtää. Viesti, joka selvästi on jätetty oikolukematta, saa kirjoittajan näyttämään huolimattomalta ja antaa sellaisen kuvan, ettei hän välitä lukijoista ollenkaan. Kuka sellaisen kanssa haluaa vaihtaa ajatuksia? Pelkästä lukijan lukutaidosta ei ts. ole kyse.
osaan lukea niin hyvin, että aivan sama jos jossain kohdin on väärä kirjain ;)
oikeasti, eikö ihmiset osaa enää kirjoittaa yhdyssanoja???? Onko kaikki koulun opit unohtuneet?! Nyt facebookin myötä on huomannut, että todella moni kirjoittelee sivuilleen erittäin huonoa suomea. Nautitaan takka tulen lämmöstä, syödään joulu puuroa jne!
lukea sitä teinix-kirjoitusta...rasittavaa. Eix nii?
tynnöri, armeeja, diblomi, ablo(o)dit, sectio. Ja se tympii, kun kuin-sanan eteen pannaan pilkku. (Esim. puuro oli parempaa, kuin olin odottanut.)
Lisäksi ärsyttää se, että jotkut laittavat aina että-sanan eteen pilkun, myös silloinkin kun se ei sinne kuulu (esim "sekä kissoja, että koiria").
Ja se tympii, kun kuin-sanan eteen pannaan pilkku.
erillainen ja erinlainen (AARGH! mitä vaikeaa on sanassa erilainen)
USEIMMAT kirjoittaa niinpä-sanan niimpä + nämä kaikki muut.
Samoin yhdyssanavirheet. Argh!
Paras oli yhden kaverin mies: "Mitä ostaisin pikku veljen 40 v. syntymä päiville lahjaksi?"
EI OO TOTTA!
Ärsyynnyn näistä fb:n myötä yhä enemmän ja enemmän, kun ihmiset eivät osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein. Enkä mahda sillekään mitään, että sen jälkeen pidän kirjoittajaa yksinkertaisena...
ja samaa kastia on piirrustus.
Mulle tulee mieleen kyllä yhtä sun toista, jos ns täysjärkinen ihminen kirjoittaa lauseen: "Empä muistakkaan koska viimmeksi tein seitsämän piirrustusta, alkaa jo kättä väsyttämään"
Sekin on ärsyttävää, että ihmiset käyttävät noissa yhdyssanoissa tällaista tapaa: (esim.) Kakku Paperi.
Ja joo, pistääX tää ihan vähän ärsyttämään myös!
Mulla on kaksi 30 kaveria, jotka käyttävät tätä X-kieltä. AAAARRRRGHHHH!
kun kirjoitetaan "ja ei/ en" kun voisi sanoa "eikä/ enkä".
Siis näiden lisäksi jotka on täällä jo lueteltu.
"Nyt pitäis alkaa tekeen pipareita."
"Meen leipoon kakkuja."
tms.
Meillä tytön nimi on siis Josefina, mutta miehen isomummu ei tajua sitä. Ääntää sanan noin, ja nyt vielä kirjoitti lahjapakettiinkin nimen noin! Että sieppas!
myös muo, suo, erinlainen, enään, pieno yms ärsyttää.
Mikään muu ei ärsytä yhtä paljon kuin se, että kirjoitetaan yhdyssanat päin peetä:
esim.
kahvi tauko
joulu lahja
sotilas arvo
juoma astia
loma matka
hiihto lenkki
kahvin keitto tauko
...ja sitten tällaiset väliviivan käyttö-, tai käyttämättä -mokat:
New Yorkin-matka (oikein: New Yorkin -matka)
Lontoon asuntoni (oikein: Lontoon-asuntoni)
Dolce Gabbana-asu kokonaisuus (oikein: Dolce Gabbana -asukokonaisuus)
...ja vielä:
ennenkuin (oikein: ennen kuin)
...ja paljon muuta ärsyttävää...
oli jossain kaupan mainoksessa, Tarjoustalo tai vastaava.
tiedän että ne tuottavat joillekin ihmisille vaikeuksia eivätkä he niitä tahallaan väärin kirjoita.
Mutta sen olen huomannut että ärsyynnyn ranskankielisten sanojen väärinkirjoituksesta: ei niihin sanoihin kannata laittaa ollenkaan aksentteja jos ei tiedä miten päin ne tulevat.
mitkään väärinkirjoitetut sanat, ei murresanat yms jne.