Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt, että onkohan 18-20-vuotiailla nuorilla paljonkin rahaa säästössä

Vierailija
25.12.2010 |

kun aloittelevat omaa elämäänsä? Tämä siis nykyään? Kun meidän nuorelle oli kerätty jo lapsesta saakka pientä pesämunaa ja omat kesätyöansiot usealta kesältä mukaan lukien, niin sillä oli noin 10.000 euron pesämuna kun muutti opiskelemaan. Onko nuoremme poikkeus, mitä mieltä?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ole koskaan ollut mitään ylimääräistä jota olisi sivuun pystynyt laittaa.

Tähän voisin kyllä sanoa, että meidän lasten ihan vauvasta saakka saamat rahat esim. synttärirahta, joululahjarahat, rippilahjarahat jne on pistetty tilille eli niihin ei olla kajottu. Pienistäkin summista on tullut sitten vuosien varrella iso summa. Sitten olen joka kuukausi laittanut 10 euroa lasten säästötilille, eli todella mitätön summa, joka on jo 120 euora vuodessa. Pienistä puroista kasvaa iso joki jne..

Ei nykyihmiset tajua säästämisen päälle mitään, kaikki pitää saada nythetijuuritälläsekunnilla.

Jokin aika sitten tällä palstalla joku iloitsi siitä, että perhe pääsi viiden vuoden säästämisen jälkeen etelänlomalle, niin eikös ollut joku jo kauhistelemassa, että miten joku joutuu noin tekemään...

Vierailija
22/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole keränneet rahaa heille, emmekä aio kerätä. Vanhin on 10v ja nuorin syntyy ensi kesänä. Syy on periaatteellinen.

Olen itse niin monta nuorta tuntenut, jotka parikymppisinä dokasivat ja rimpattivat vanhempiensa heille pienistä tuloista vaivalla kerätyt säästöt. Se ei ole mukavaa kummallekaan osapuolelle.

Sen sijaan olemme päättäneet korvamerkitysti tukea, se voi olla kirjojen/ruoan/vaatteiden osto, satunnainen avustus vaikka sitten turhuuteenkin tai matkustukseen, valmennuskurssi, hesarin tilaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synttärirahoilla on ostettu jotain extraa sitten.

Todella vaikea uskoa, ettei ole laittaa 10 euroa lasten tilille joka kk tai ettei voi olla käyttämättä lapsen synttärirahaa...kannattaisi ehkä katsoa sitten peiliin rahankäytössä..

Vierailija
24/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ole koskaan ollut mitään ylimääräistä jota olisi sivuun pystynyt laittaa.

Tähän voisin kyllä sanoa, että meidän lasten ihan vauvasta saakka saamat rahat esim. synttärirahta, joululahjarahat, rippilahjarahat jne on pistetty tilille eli niihin ei olla kajottu. Pienistäkin summista on tullut sitten vuosien varrella iso summa. Sitten olen joka kuukausi laittanut 10 euroa lasten säästötilille, eli todella mitätön summa, joka on jo 120 euora vuodessa. Pienistä puroista kasvaa iso joki jne..

Meillä lapset eivät ole saaneet suvusta (ei ole esim. isovanhempia elossa) eikä kummeilta rahalahjoja. Itse olemme mieluummin ostaneet jotain lapselle, kuin antaneet rahaa tilille.

Vierailija
25/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole keränneet rahaa heille, emmekä aio kerätä. Vanhin on 10v ja nuorin syntyy ensi kesänä. Syy on periaatteellinen.

Olen itse niin monta nuorta tuntenut, jotka parikymppisinä dokasivat ja rimpattivat vanhempiensa heille pienistä tuloista vaivalla kerätyt säästöt. Se ei ole mukavaa kummallekaan osapuolelle.

Sen sijaan olemme päättäneet korvamerkitysti tukea, se voi olla kirjojen/ruoan/vaatteiden osto, satunnainen avustus vaikka sitten turhuuteenkin tai matkustukseen, valmennuskurssi, hesarin tilaaminen.

voi aina tää, että kun on saanut rahaa ei osaa arvostaa sitä jne.. Meidän nuori on kyllä ihan päinvastainen rahankäyötssään, suorastaan pihi. Kun sillä kerta nyt on pesämuna, ei millään haluaisi että se pienenee, ei se nyt aina niin mene, että kun saa, niin ei arvosta. Kyllä se lähteei ihan muista asioista tuo. Kasvatuksesta jne.Itsellä juuri päinvastoin, eli kun itse lähdin kotoa ilman mitään rahallista pesämunaa, niin halusin antaa lapsilleni paremmat eväät maailmaan, joka ihan tarpeeksi kova ja vaativa muutenkin.

Vierailija
26/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolen pitämään. Mutta nuorella tuppaa olemaan niin, että mikä laulaen tulee, se viheltäen menee.

Kolmekymppiselle perheelliselle lapselle voisin ennakkoperintönä suuremman summan antaakin. Silloin tarvitsee omaan jälkikasvuun varallisuutta. 18-20v ei toivottavasti vielä ole lapsia saamassa.

Vierailija
27/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on ihan ok, että te keräätte lapsellenne,

mutta mulla se ei ole koskaan ollut edes top 10 prioriteeteissa. Mulla on ensiksi lapsia enemmän kuin laki sallii, että ei sitä 10 euroa per lapsi vaan olisi edes ollut.

Ei kai se nyt vanhempien velvollisuus ole lapsilleen mitään startti rahaa säästää?

Vierailija
28/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset eivät ole saaneet suvusta (ei ole esim. isovanhempia elossa) eikä kummeilta rahalahjoja. Itse olemme mieluummin ostaneet jotain lapselle, kuin antaneet rahaa tilille.

Niin, kuten viestissä kerroin, niin synttärirahoja, rippilahjarahoja jne. Mummolta ja vaarilta, ei muilta sukulaisilta. Ja meiltä vanhemmilta sen 10 e /kk. Ei mitään sen suurempia, mutta tosiaan ihan vauvasta asti heillä olleet tilit.

Vierailija
29/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskettelusuksia, lumilautoja yms. kalliimpaa. Musta kannattaa elää tässä ja nyt ennemmin kuin säästellä niitä rahoja.

Vierailija
30/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ollut rahoja säästössä. Kun muutin 18 vuotiaana pois, minulla oli 1000 euria sen kesän kesätyörahoja säästössä.

Mutta minä en koe tämän olleen ongelma. Itse olen vieläkin aika holtiton rahan käyttäjä ja oikeastaan aika onnellinen, ettei minulla ollut montaa ymmentä tuhatta ylimääräistä kun muutin pois :)

Minun mielestä sen rahan käytön taidon oppii lopulta vasta sitten kun muuttaa omilleen. Pyytäisin teitä kaikkia, jotka pesämunaa olette onnistuneesti keränneet, että älkää antako sitä lapselle heti puhtaana käteen kun hän muuttaa pois! Tehkää siitä yhdessä huonekalu- yms. järkiostoksia. Jos opiskelemaan lähtevä nuori saa tuollaisen hirmusumman heti käteen, se tuudittaa vääristyneseen rahakäsitykseen. Helposti ne rahat hassaa sitten opiskelijapippaloihin ja vaatteisiin.

Minusta on hienoa että olette keränneet lapsille rahaa, mutta jooko, ihan oikeasti, älkää antako sitä koko summaa hänelle kerralla!

Vierailija
31/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori on helposti impulsiivinen, itse en ole kyennyt rahaa arvostamaan ennenkuin sitä ei ole ollut. En ole myöskään luonteeltani pihi, ei ole miehenikään, eikä lapsista kuin yksi näytä olevan pesämunaa ja joka ikistä tavaraansankin haukkana vahtiva.

Jos olisit itse saanut nuorena paljon rahaa, tietäisit miten hupaa se voi olla. Sitä suurempi pettymys, kun vanhempi itse on säästäväinen ja huomaa, että nuori onkin toista maata. Eikä erikseen arvosta saamaansa rahaa, koska kokemusta todella tiukoista ajoista ei ole ollut.

Itse en tajua, mihin 18v tarvitsee suurta summaa. Jos ajokorttiin, sen kortin voi hänelle toki maksaa, en minä nyt sitä sano. Mutta niin uskomattoman moni kaveri kun jätti koulun kesken ja hupsista vuotta myöhemmin ei ollut enää penniäkään niistä rahoista. Ihan inhorealistisia tässä ollaan.

Jos sun oma lapsi onkin pihi, voi olla, että lapsenlapsi ei olekaan. Tai jos sun lapsista yksi on pihi, toinen voi olla toista maata.

voi aina tää, että kun on saanut rahaa ei osaa arvostaa sitä jne.. Meidän nuori on kyllä ihan päinvastainen rahankäyötssään, suorastaan pihi. Kun sillä kerta nyt on pesämuna, ei millään haluaisi että se pienenee, ei se nyt aina niin mene, että kun saa, niin ei arvosta. Kyllä se lähteei ihan muista asioista tuo. Kasvatuksesta jne.Itsellä juuri päinvastoin, eli kun itse lähdin kotoa ilman mitään rahallista pesämunaa, niin halusin antaa lapsilleni paremmat eväät maailmaan, joka ihan tarpeeksi kova ja vaativa muutenkin.

Vierailija
32/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

talletuksina, ikää kohta 10v. Ei tosin itse niistä tiedä, eikä tarviikkaan. Sen lisäksi vaarinsa on hankkinut osakesalkun, en tiedä arvoa.

joku jo sanoikin, tuo on huonoa varainhoitoa.

Tuottavampia kohteita on vaikka kuinka.

Vierailija
33/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole ainakaan varaa kerätä mitään lapsille (4). Tiedä häntä mistä kaikkien koulukirjamaksut ja autokoulutkin maksetaan. Eipä itsellänikään ollut kuin YO-rahat (7000mk) kotoa lähtiessäni. Opintolainaa otin joka vuosi. Nyt sitä on vielä noin 4800e maksamatta. Olen 31v.

Vierailija
34/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni eo ollut, joillakin ystävilläkin kyllä, mutta ei kaikilla.

Vierailija
35/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi laitan kympin jokaisen tilille.

Niistä rahoista olisi kyllä tarkoitus sitten maksaa opiskelu yms. kun ovat isompia. Ja vielä menee synttärirahat ja muut tilille myös. Meillä ei ole teini-ikäisiä lapsia. En sitten tiedä miten käy kun ovat isompia :)

Vierailija
36/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erilliselle tilille 20 € / kk. Se on sellainen summa johon on ollut varaa tiukimmissakin tilanteissa (työttömänä / opiskelijana) ei edes huomaa kun lähtee suoraveloituksena tililtä.

Aloitin säästämisen kun lapsi täytti 5. Eli kun lapsi on 18 hänellä on pesämunaa vähintään reilut 3000 €, mikä on 3000 euroa enemmän kuin mitä minulla oli.

Vierailija
37/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut pennin pyörylää kun kotoa muutin, ei mitään säästöjä, äidiltä sain 100e että sain ensimmäisen viikon elintarvikkeet, pesu-aineet ja muun oleellisen. Vaatteet oli totta kai ja astiat tuli siskolta joka tyhjensi kaappejaan. Olin sillon 15 ja muutin vielä toiselle paikkakunnalle :) Koskaan en valittanut rahasta enkä valita nytkään koska opin elämään opintotuella niin että sai farkut tai paidan joka toinen kuukausi jos tarve vaati :)

Vierailija
38/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no, äiti antoi 1000 mk takuuvuokraan, ruokaan ja huonekaluihin, joo ei tietenkään riittänyt pitkälle :)

Vierailija
39/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästössä n.7000e ja isommalla n. 10.000e ja vaikka nyt ei pystytäkään säästämään kuin 50e/kk per lapsi, niin toivon että molemmille pystyisimme säästämään niin, että n.20.000e olisi kasassa kun kotoa muuttavat.

Vierailija
40/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan jokaisella on noin 40 000 e:n arvoiset osakesalkut, joista vuosittain tehtävä maitraatille selvitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi