Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt, että onkohan 18-20-vuotiailla nuorilla paljonkin rahaa säästössä

Vierailija
25.12.2010 |

kun aloittelevat omaa elämäänsä? Tämä siis nykyään? Kun meidän nuorelle oli kerätty jo lapsesta saakka pientä pesämunaa ja omat kesätyöansiot usealta kesältä mukaan lukien, niin sillä oli noin 10.000 euron pesämuna kun muutti opiskelemaan. Onko nuoremme poikkeus, mitä mieltä?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upppp

Vierailija
2/53 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa 20 vuotta sitten kun olin tuon ikäinen, niin osalla kyllä oli kesätyörahoja ja muita hyvin säästössä.

Itsellä ei mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi on muuttanut jo omaan pesään, maksamme vuokransa koska opiskelee eikä saa tukia vanhempien tulojen takia. Kuitenkin olemme jopa pienituloisia, mutta suuriperheisiä. Maksoimme lapsen kotiin kalusteet, astiat yms. Maksamme ajokortin kunhan sen aika ensi vuonna tulee.

Minusta paljon järkevämpää avustaa kohdennetusti kuin lätkäistä suuri summa rahaa tilille tai käteen.

Onko muuten kukaan teistä lapsen nimelle säästävistä ajatellut sitä asiaa, että lapsella on oikeus niihin omiin rahoihin jo 15-vuotiaana? Myös niihin joita lapsi tietämättään tienaa. Siitä alkaen alkaa tulla verokortit ja veroilmoitukset lapselle itselleen ja hänellä on oikeus päättää omista rahoistaan. Voipi olla hankala tilanne jos ei ole esim. teinin kanssa väleissä.

Toisaalta eihän palstalla koskaan käy niin.

Vierailija
4/53 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustimme maksamalla kämpän takuuvuokran ja ostamalla lapselle kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksesta puuttuvat kodin tavarat ja huonekalut.

Ruokakasseja on viety tiukan paikan tullen, ajokortista maksoimme puolet, puolet lapsi tienasi itse kesätöissä.

Kotona asuvalla nuorella on n. 5000€ tilillä. Saa Kelan tukia vammansa takia ja on säästeliäs, ei ryyppää ei polta, ostaa vain tarvitsemansa opiskelukirjat yms. Ja joskus jotain mieluista itselleen. Kotiin maksaa pientä summaa ylöspidostaan.

Meillä ei ole varaa säästää lapsille mitään suurempia pesämunia, samalla lailla avustetaan jokaista, kun omilleen lähtevät. Elatusvelvollisuuus kun loppuu aikanaan, hyvä on nuoren oppia omillaan tulemaan toimeen.

Vierailija
5/53 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan itse vuokransa ja elämisensä maksavat eikä ole vanhempien rahoja näillä tuntemillani.

Omituinen ennakkoluulo, että lainaa pitää Suomessa ottaa että voi opiskella tai elää vanhempien säästämillä rahoilla.

kun aloittelevat omaa elämäänsä? Tämä siis nykyään? Kun meidän nuorelle oli kerätty jo lapsesta saakka pientä pesämunaa ja omat kesätyöansiot usealta kesältä mukaan lukien, niin sillä oli noin 10.000 euron pesämuna kun muutti opiskelemaan. Onko nuoremme poikkeus, mitä mieltä?

Aloitimme lapsille säästämisen kun olivat pieniä, olin silloin vielä itse työttömänä. Asuntolainasta johtuen alussa summat oli tosi pieniä, töihin päästyäni laitoin vähän enemmän säästöön. On me kuitenkin matkusteltu ulkomailla

eikä mistään ole ollut puutetta. Lapset eivät kuitenkaan ole halunneet mitään kalliita harrastuksia.

Vanhempi lapsista lähti syksyllä opiskelemaan. Ja mikäs on opiskellessa, kun lainaa ei tarvi ottaa. Meille on ollut ja on tärkeää, että lapset koulutetaan mihin haluavat; sen jälkeen saavat itse vastata elämästään. Apua toki aina saa.

Kumpikin lapsista on aina ollut järkevä rahankäyttäjä, joten sen suhteen ei ole huolta.

Vierailija
6/53 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rikkaita sukulaisia joilta lapset saisivat rahaa lahjaksi eikä ole tullut ennakkoperintöjä.

Varaa säästämiseen olisi (meillä netto n. 4000€/ kk + lapsilisät, mutta periaatteesta säästämme vain omalle tilille ja pienen summan rahastoon.

En näe mitään järkeä säästää rahaa suoraan lapsille. Ensimmäisenä syynä se, että joku 10€/ kk on niin pieni summa, että ei mitään hyötyä kun ottaa inflaationkin huomioon. Toisekseen se, että kukaan ei voi tietää miten säästettyjen rahojen lopulta käy. Mitä jos säästelet ahkerasti lapsille rahaa 18 vuotta ja lapsi laittaa kaiken tuhkana tuuleen viikossa tai kahdessa?

Omassa tuttavapiirissäni oli nuoruudessa 2 poikaa, jotka saivat siihen aikaan isohkon perinnön (reilusti yli 100 000mk) ja molemmat käyttivät koko rahan autoon ja bilettämiseen.

Ajokortit, oppikirjat yms maksetaan lapsille tottakai. Avustetaan missä pystytään, mutta kun rahat eivät ole lapsen nimissä niin voin itse kontrolloida miten rahat käytetään.

Vierailija
7/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän joka 10-vuotiaalla on vähintään 10000 € säästöissä ja sijoituksissa; parhailla kämpätkin jo tässä vaiheessa.

Suomi alkaa olla täysin kahtiajakautunut varallisuuden perusteella.

Vierailija
8/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lapsilla ole tuollaisia pesämunia ollut ja mitä olen lapsilta kuullut, ei heidän opiskelukavereillaankaan.

Vierailija
9/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

talletuksina, ikää kohta 10v. Ei tosin itse niistä tiedä, eikä tarviikkaan. Sen lisäksi vaarinsa on hankkinut osakesalkun, en tiedä arvoa.

Vierailija
10/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän joka 10-vuotiaalla on vähintään 10000 € säästöissä ja sijoituksissa; parhailla kämpätkin jo tässä vaiheessa.

Suomi alkaa olla täysin kahtiajakautunut varallisuuden perusteella.

olisi paljon tyytyväisempi jos kellään ei olisi mitään. On se vaan niin kova pala jos joku vaurastuu...

Vierailija
11/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli vanhempien sijoituksena säästövakuutus, noin neljän tuhannen arvoinen, ja sitten säästöjä noin kuuden ja puolen tuhannen arvosta kesätöistä, stipendeistä ja lahjarahoista.

Vierailija
12/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosin ole ollut töissä ikinä. Saman verran saavat kolme muutakin lasta kunhan aikanaan lentävät pesästä.

Vierailija
13/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kyllä vaikka sijoittaa nuo asuntoon, ennemmin kuin kerää huonoa tuottoa talletuksina. Pientä lisälainaa maksaa sillä vuokralla jonka asunnosta saa. Ja sitten kun muuttaa omilleen, niin olisi jo asunto valmiina.

talletuksina, ikää kohta 10v. Ei tosin itse niistä tiedä, eikä tarviikkaan. Sen lisäksi vaarinsa on hankkinut osakesalkun, en tiedä arvoa.

Vierailija
14/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 18-vuotiaana omilleni, minulla ruhtinaalliset 250e minkä piti riittää KAIKKIIN kodin perustarvikkeisiin (huonekalut, keittiötarvikkeet, tekstiilit, siivousvälineet). Ei perintöä, ei kesätyörahoja, eikä säästöjä vanhempien toimesta.

Vierailija
15/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kyllä vaikka sijoittaa nuo asuntoon, ennemmin kuin kerää huonoa tuottoa talletuksina. Pientä lisälainaa maksaa sillä vuokralla jonka asunnosta saa. Ja sitten kun muuttaa omilleen, niin olisi jo asunto valmiina.

nyt olisikin pian tarkoitus, kunhan löytyy sopiva kohde

Vierailija
16/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut vara säästää esim. lapsilisät, ne on menneet vaatteisiin ym.

Suvusta ei ole tullut rahaa lapsille.

Kesätöillä nuori on ostanut käytetyn auton ja itse ylläpitää sen.

Eipä silti, sama tilanne on ollut niin itsellä kuin miehellänikin aikanaan, ei ollut isoja säästöjä nuorena.

Vierailija
17/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siitä lähtien elättänyt itseni omalla työlläni (no, äitiysvapailla mieskin on toki kantanut kortensa kekoon ja noudattanut avioliittolain määräämää elatusvelvollisuuuttaan). Siinä sivussa olen opiskellut maisterintutkinnon ja saanut neljä lasta. Omille lapsilleni tulemme antamaan ihan reilun pesämunan jokaiselle kun aikanaan lähtevät kotoa, kun se kerran on mahdollista (tullut jonkin verran perintöä).

Vierailija
18/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ole koskaan ollut mitään ylimääräistä jota olisi sivuun pystynyt laittaa.

Vierailija
19/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ole koskaan ollut mitään ylimääräistä jota olisi sivuun pystynyt laittaa.

Tähän voisin kyllä sanoa, että meidän lasten ihan vauvasta saakka saamat rahat esim. synttärirahta, joululahjarahat, rippilahjarahat jne on pistetty tilille eli niihin ei olla kajottu. Pienistäkin summista on tullut sitten vuosien varrella iso summa. Sitten olen joka kuukausi laittanut 10 euroa lasten säästötilille, eli todella mitätön summa, joka on jo 120 euora vuodessa. Pienistä puroista kasvaa iso joki jne..

Vierailija
20/53 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synttärirahoilla on ostettu jotain extraa sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän