Mun on pakko nyt taas pakko avautua
Olen 16v mamma ja mulla on 9kk tyttö. Äitini ja sukulaiset yrittivä saada mut tappamaan oman tyttöni ennen kuin oli edes syntynyt. Isäpappa ei ottanut muka kantaa vaikka äitiä puolusteli aina tarvittaessa. Sitä ei varsinkaan äitini tule koskaan saamaan anteeksi! Nyt me asutaan kahdestaan tyttöjen kesken. Nyt ne samat murhaaja-sukulaiset lähettelevät meille joulukortteja. Mummonikin laittoi kortin mutta ei iljennyt tytöstä siinä mitään mainita ettei vaan postin jakaja huomaa että täällä asuu avioton lapsi, tein tänään pienen nuotion ämpäriin pihalle ja sitten katseltiin yhdessä ikkunasta, kylläpä joulukortit lämmitti mieltä mukavasti. Meillä oli hauskaa kun naureskeltiin yhdessä tonttulakit päässä. Äitini on nyt soittellut jatkuvasti mulle "että tulisitte nyt jouluksi kotiin kun isäkin tulee" (ovat eronneet) mihin helvetin kotiin meidän kotihan on täällä. Eikä me tarvita murhaaja-sukulaisia mihinkään. Äsken äitini soitti itku kurkussa ja lässytti että jos ette tule kotiin niin me tullaan isän kanssa teille. Haluavat muka nähdä tytärtään ja lapsenlastaan, siis mitä v*tt*a? Ensin halutaan tappaa joku ja sitten kun se ei sovikkaan ostellaan joululahjoja, lähetellään kortteja yms. ja ei olla tietävinäänkään murhaan painostamisesta ja kaikesta paskasta jota ovat mun niskaan heittäneet. Mitä mietitte tästä? Pitäisikö mun mielestäsi päästää porukat sisälle vähäksi aikaa ja kuunnella taas äitini lässytystä ja vihjailuja siitä miten huono äiti olen, pyytää vähän rahaa ja potkaista pellolle? Jättää ovi kokonaan avaamatta? Vai avata ovi vauvan kanssa, ottaa lahjat tippa linssissä vastaan, sössöttää surkealla äänellä että antakaa vähän rahaa niin tulen kotiin ja sitten vaan potkaista lahjat ulos ja kiskaista ovi kiinni?
Kommentit (197)
Sulla on täysi oikeus olla vihainen.
ja jos et ole varma, älä käytä tätä häntä vastaan, ap. Omassa äidissäni häiritsee se, että jos lasten elämä ei mene niin kuin hän toivoisi, niin hän on se huono äiti ja epäonnistuja. Ja sitten häntä tulee lohduttaa ja ymmärtää ja sillä, jolla oikeasti on vaikeaa ei oikein ole tilaa tuossa kuviossa.
Äitiäsi tuntematta siis (luin ketjun läpi, tosin osissa) voiko olla kyse siitäkin, että äitisi kokee olevansa epäonnistunut äitinä, koska tyttärensä on teiniäiti? Ja jos kuvailemasi käytös on totta, niin ei hän tilannetta kovin hyvin hoida. Mutta rehellisyyden nimessä, et sinäkään koko ajan. Ei tässä mitään polttamisrituaaleja tarvita. Äitisi voi myös potea ikäkriisiä, mummoksi kun tulee, niin olet sitten mummo. Itse olen 33v ja lapseni on 11v. Voisin teoriassa olla alle 40v mummo. Kyllä minä lastani tukisin, mutta omat tunteet voisivat yllättää.
Toivottavasti sait jotain irti kirjoituksestani. En halua sinua ikäsi perusteella tuomita, mutta moni asia muuttuu mustavalkoisesta eri harmaan sävyisiksi iän myötä. Ja sinä et ole täällä vielä niin kauan elänyt, että tietäisit "totuuden". Toivottavasti ymmärrät sen. Ja rakkauttasi lapseesi en epäile ollenkaan ja tiedän toivovasi hänen parastaan. Onnea matkaan!
p.s. Heille, jotka kutsuvat ap:tä provoksi haluan sanoa seuraavaa. Miksi miettiä tuollaista aina? Jos ap olisikin provo, joku toinen teini samanlaisessa tilanteessa googlettaa ja löytää tämän keskustelun. Auttakaa ihmisiä eikä aina tarvitse tuomita.
vastaavassa tilanteessa oleva "äiti" tekee abortin, siinä moni ihminen säästyy murheelta. Etenkin lapsi.
vai oliko tuo esikoinen ihan suunniteltu?
Valitettavasti ei vieraat ihmiset voi sanoa oikeasti mitään suuntaa tai toiseen.
Jos minulta kysyt niin teit tyhmästi, mutta minä olen aikuinen ja osaan hillitä itseni. Väkisin sinua ei vissiin kuitenkaan maattu, eli suostuit itse ja olet silloin tietenkin myös vastuussa teostasi.
Mieti nyt vähän ennen kuin tuollaisen miehen elämääsi takaisin otat. Uskotko että pysyisi sinulle uskollisena jos palaisitte yhteen? Luulen että teidät itsekin vastauksen mikä on sinulle ja tytölle parasta.
Sulla ei sentään oma suku ole ollut sua vastaan. Ja mun äitini on edelleen mun edessä samaa mieltä kun ennen. Mun tytön isän vanhemmat ovat suhtautuneet vauvaan ihan hyvin tai sitten ovat todella hyviä esittämään vaikka eivät niin kamalasti yhteyksiä pidäkkään. Tänänään me olaan menossa tytön isän kanssa heille kylään. Mua jännittää ja hermostuttaa nyt aivan kamalasti sen tois öisen takia vaikka olihan se ihanaa pitkästä pitkästä aikaa mutta se oli väärin. Mulla on tunteet ennallaan tuota petturia kohtaan. Mutta mä ihmettelen että miksi se petti ja jätti mut kun nyt sillä on mua ikävä vaikka sillä on se muija jonka kanssa se mua petti? Ja nyt jätkä petti sitä mun kanssa. Mä en nyt ole yhtään perillä siitä mitä se musta haluaa vai vaan just sitä, luulisi sitä saavan tarpeeksi siltä muijaltaankin kun oli ihan hyvin varatullekkin irronut. Enkä mä uskalla alkaa puhua mun tunteista sille ja kysellä mitä se musta ajattelee? Kun jätkä varmaan vaan kaataisi mut taas sänkyyn ja lopuksi vastaisi kysymykseen jotain sä oot ihana tms. Mua hävettää hirveästi se mitä tapahtui. Mä en tiedä osaanko mä edes puhua sille enää. Ja se tulee tässä ihan tunnin parin sisällä hakemaan meidät ja vie tytön mummolaan kylään mä olen sieläkin varmaan ihan outo. Pitäisikö laittaa tekstari ja valehdella että olen kipeänä? Jos valehtelisi että tyttö on kipeänä se tulisi vaan hoivaamaan pientä ja jäisin kiinni enkä mä edes halua valehdella mitään pahaa tuosta pikkuisesta söpöliinistä. En tiedä. AP
mä tulin raskaaksi 17-vuotiaana. lapsen tuleva ukki yritti painostaa aborttiin, huoritteli ja käyttäytyi epäasiallisesti. mähän olin hänen poikansa sänkyyn painostanut. laitoin välit poikki raskausaikana, mutta 7h lapsen syntymän jälkeen ukki oli sairaalassa kukkapuskineen ja suklaarasioineen.
hän oli unohtanut pahat sanansa (tosin minä siinä vaiheessa vielä en...) ja oli lapsesta hyvin innoissaan.
annoin lapsen edun nimissä anteeksi kaikki hänen sanomansa typeryydet, ja se kannatti.
lapsi on nyt 14 vuotias, ja mummola kuin toinen koti. sinne saa aina mennä, siellä välitetään täysillä ja esim. kuskataan treeneihin.
kannatti antaa toinen mahdollisuus moiselle ukille vaikka alkuun otti pannuun aika rankasti :)ja hyvin sitä voi elämässä pärjätä vaikka/tai ehkä juuri siksi että nuorena lapset tekee! tsemppiä!
Ollut suunniteltu mutta kerron sen etten ole koskaan harrastanut suojaamatonta seksiä. Kortsutkaan ei ole 100% varmoja... En mä tiedä yhtään mitä jätkä musta haluaa mutta siitä kerroin jo edellisessä viestissä. AP
Valitettavasti ei vieraat ihmiset voi sanoa oikeasti mitään suuntaa tai toiseen.
Jos minulta kysyt niin teit tyhmästi, mutta minä olen aikuinen ja osaan hillitä itseni. Väkisin sinua ei vissiin kuitenkaan maattu, eli suostuit itse ja olet silloin tietenkin myös vastuussa teostasi.
Mieti nyt vähän ennen kuin tuollaisen miehen elämääsi takaisin otat. Uskotko että pysyisi sinulle uskollisena jos palaisitte yhteen? Luulen että teidät itsekin vastauksen mikä on sinulle ja tytölle parasta.
kyllä on kypsymätön teini. Tuollaisiahan ne monet on, mutta hirveää ajatella, että kyseessä on vielä äiti.
En ihmettele, että vanhemmat on hajalla... Olisin minäkin, jos lapsellinen teinini leikkisi vanhempaa ehdoin tahdoin. Olisin sikahuolissani, ja haluaisin teinini äkkiä lapsineen asumaan luokseni ja kasvamaan itsekin aikuiseksi.
kyllä on kypsymätön teini. Tuollaisiahan ne monet on, mutta hirveää ajatella, että kyseessä on vielä äiti.
En ihmettele, että vanhemmat on hajalla... Olisin minäkin, jos lapsellinen teinini leikkisi vanhempaa ehdoin tahdoin. Olisin sikahuolissani, ja haluaisin teinini äkkiä lapsineen asumaan luokseni ja kasvamaan itsekin aikuiseksi.
Vai kävittekö eilen kyläilemässä? Miten meni? Puhuitteko siitä mitä teidän välillä tapahtui Uutena vuotena?
Sulla ei sentään oma suku ole ollut sua vastaan. Ja mun äitini on edelleen mun edessä samaa mieltä kun ennen. Mun tytön isän vanhemmat ovat suhtautuneet vauvaan ihan hyvin tai sitten ovat todella hyviä esittämään vaikka eivät niin kamalasti yhteyksiä pidäkkään. Tänänään me olaan menossa tytön isän kanssa heille kylään. Mua jännittää ja hermostuttaa nyt aivan kamalasti sen tois öisen takia vaikka olihan se ihanaa pitkästä pitkästä aikaa mutta se oli väärin. Mulla on tunteet ennallaan tuota petturia kohtaan. Mutta mä ihmettelen että miksi se petti ja jätti mut kun nyt sillä on mua ikävä vaikka sillä on se muija jonka kanssa se mua petti? Ja nyt jätkä petti sitä mun kanssa. Mä en nyt ole yhtään perillä siitä mitä se musta haluaa vai vaan just sitä, luulisi sitä saavan tarpeeksi siltä muijaltaankin kun oli ihan hyvin varatullekkin irronut. Enkä mä uskalla alkaa puhua mun tunteista sille ja kysellä mitä se musta ajattelee? Kun jätkä varmaan vaan kaataisi mut taas sänkyyn ja lopuksi vastaisi kysymykseen jotain sä oot ihana tms. Mua hävettää hirveästi se mitä tapahtui. Mä en tiedä osaanko mä edes puhua sille enää. Ja se tulee tässä ihan tunnin parin sisällä hakemaan meidät ja vie tytön mummolaan kylään mä olen sieläkin varmaan ihan outo. Pitäisikö laittaa tekstari ja valehdella että olen kipeänä? Jos valehtelisi että tyttö on kipeänä se tulisi vaan hoivaamaan pientä ja jäisin kiinni enkä mä edes halua valehdella mitään pahaa tuosta pikkuisesta söpöliinistä. En tiedä. AP
mä tulin raskaaksi 17-vuotiaana. lapsen tuleva ukki yritti painostaa aborttiin, huoritteli ja käyttäytyi epäasiallisesti. mähän olin hänen poikansa sänkyyn painostanut. laitoin välit poikki raskausaikana, mutta 7h lapsen syntymän jälkeen ukki oli sairaalassa kukkapuskineen ja suklaarasioineen.
hän oli unohtanut pahat sanansa (tosin minä siinä vaiheessa vielä en...) ja oli lapsesta hyvin innoissaan.
annoin lapsen edun nimissä anteeksi kaikki hänen sanomansa typeryydet, ja se kannatti.
lapsi on nyt 14 vuotias, ja mummola kuin toinen koti. sinne saa aina mennä, siellä välitetään täysillä ja esim. kuskataan treeneihin.
kannatti antaa toinen mahdollisuus moiselle ukille vaikka alkuun otti pannuun aika rankasti :)ja hyvin sitä voi elämässä pärjätä vaikka/tai ehkä juuri siksi että nuorena lapset tekee! tsemppiä!
Ei kortsu puhjennut tai kumpikaan ei ainakaan sitä huomannut, en tiedä miten se tarkalleen tapahtui pääsi varmaan jotenkin vuotamaan suuaukosta tms. Ja sitten olinkin raskaana. Ei jälkiehkäisy mun mielestä ole mikään murha mutta mä en edes tienyt että kortsu petti ennen kun menkat oli myöhässä ja tein raskustestin ja mua ei haittaa yhtään, mä olen onnellisempi kuin koskaan ennen. AP
Lähes 100% varma ehkäisyväline. Jos kondomi puhkesi silloin kun tulit raskaaksi miksi et ostanut jälkiehkäisy pilleriä? Onko sekin murha?
Ollut suunniteltu mutta kerron sen etten ole koskaan harrastanut suojaamatonta seksiä. Kortsutkaan ei ole 100% varmoja... En mä tiedä yhtään mitä jätkä musta haluaa mutta siitä kerroin jo edellisessä viestissä. AP
Kun aina piti tapella kaikesta äidin kanssa ja äiti oli se maailman kamalin noita-akka. En usko että on provo, tai jos on niin aika hyvin on joku saanut nuo teinien tunteenpurkaukset tänne kirjoiteltua.
Lukemani perusteella ap:n perhe tosin vaikuttaa hieman epätasapainoiselta, ja se valitettavasti heijastuu myös lapsiin ja lapsenlapsiin :(
Noin yleisesti olen sitä mieltä että lapsien ei tulisi tehdä lapsia, ja olin todellakin suositellut äitinä aborttia kiukuttelevalle teinitytölleni.
No, onnea valitsemallesi tielle kuitenkin, et ole mennyt siitä mistä aita on matalin ja toivottavasti se lapsi kasvattaa sua vastuulliseksi aikuiseksi. Toivotaan, vaikka aika pahalta kuulostaa. Koska ninkuin joku tuolla jo sanoikin, näitä verorahoilla eläjiä on ihan liikaa.
Varmasti huolehdin. Vihjailetko että olen huono äiti koska olen nuori? Teksti on mulla ehkä vähän sekavaa, mä olin aika huono äikässä ja en ole käynyt kun peruskoulun niin kun varmasti tiedätte :-D mutta silti sanon ettei sunkaan teksti tod. ole kieliopillisesti kovin taidokasta, mutta sä tarkoititkin sisältöä. Ap
etkä sä voi ymmärtää sitä nyt,näköjään.sun tekstistä huomaa miten lapsen omaisesti sä ajattelet.anna ajan kulua,ehkä ajattelet 10-15v. päästä toisin.kunhan vaan huolehdit siitä maailman rakkaimmasta.
Mistä erityisesti ajattelen ehkä toisin 10-15 vuoden päästä? Ap
etkä sä voi ymmärtää sitä nyt,näköjään.sun tekstistä huomaa miten lapsen omaisesti sä ajattelet.anna ajan kulua,ehkä ajattelet 10-15v. päästä toisin.kunhan vaan huolehdit siitä maailman rakkaimmasta.
Lapsihan hän vielä onkin. Kyllähän sitä itsekin muistaa miten sen ikäisenä oli olivinaan jo niin aikuinen ja nyt kun miettiin taaksepäin tajuaa että oli pelkkä kakara.
Onnekseni minun ei tarvinnut olla silloin vastuussa kenestäkään. Toivon sinulle kaikkea hyvää. Mutta yritä nyt ihmeessä saada suhteesi kuntoon edes johonkin sukulaiseen. Tarvitset vielä paljon apua ja tukea. Pieni vauva on vielä suloinen ja ihana(toki isompikin lapsi) Mutta valitettavasti neuvolan terveydenhoitajana olen huomannut että nuorilla äideillä ne ongelmat alkvat yleensä kun lapsi kasvaa ja häneltä alkaa löytyä sitä omaa tahtoa ja uhmaa. Sitten kun hän koettelee vanhempiensa hermoja eikä olekaan enää vain suloinen nukke.
Toki silloinkin on tärkeintä rakkaus, mutta nuori äiti tarvitsee kyllä paljon ulkopuolista tukea.
Oltiin koko ilta tytön mummolassa, tytöllä oli hauskaa vaikka ensiksi aina vähän vierastaakin. Mutta rauhoittui sitten kun istui jonkun aikaa ensin mun ja sitten isänsä sylissä. Ja kohta peuhasikin jo isovanhempiensa kanssa. Mulla taas oli ensiksi aika jännittynyt olo mutta jossain vaiheessa alkoi tuntua jo ihan "normaalilta" ilta meni siis kaikenkaikkiaan hyvin. Siitä uuden vuoden tapahtumasta mä en uskaltanut autossakaan mainita mitään. Tytön isä toi meidät kotiin ja eteisessä halasi kumpaakin, antoi mullekkin suukon poskelle, sanoi hyvää yötä ja lähti siinä mä vaan tuijotin enkä saanut sanottua mitään. Mitä h*lv*ttiä se jätkä musta mahtaa ajatella? Voi mua poloista mä en tiedä nyt mistään mitään. AP
Vai kävittekö eilen kyläilemässä? Miten meni? Puhuitteko siitä mitä teidän välillä tapahtui Uutena vuotena?
Kannattaisiko kysyä suoraan.
Oltiin koko ilta tytön mummolassa, tytöllä oli hauskaa vaikka ensiksi aina vähän vierastaakin. Mutta rauhoittui sitten kun istui jonkun aikaa ensin mun ja sitten isänsä sylissä. Ja kohta peuhasikin jo isovanhempiensa kanssa. Mulla taas oli ensiksi aika jännittynyt olo mutta jossain vaiheessa alkoi tuntua jo ihan "normaalilta" ilta meni siis kaikenkaikkiaan hyvin. Siitä uuden vuoden tapahtumasta mä en uskaltanut autossakaan mainita mitään. Tytön isä toi meidät kotiin ja eteisessä halasi kumpaakin, antoi mullekkin suukon poskelle, sanoi hyvää yötä ja lähti siinä mä vaan tuijotin enkä saanut sanottua mitään. Mitä h*lv*ttiä se jätkä musta mahtaa ajatella? Voi mua poloista mä en tiedä nyt mistään mitään. AP
Juu voisin tietysti muuallekkin kirjoittaa exästä mutta se ei olisi sama asia. Te tiedätte taustat valmiiksi ja jos mä alkaisin kertoilemaan mun elämäntarinaa jossain nuorten palstalla niin mä saisin hirveästi vastauksi tyyliin "v*ttu mikä sika" tai sitten alettaisiin hirveästi innoissaan hössöttää vauvasta "kuvia,kuvia" tms.. Ja kohta hyökkäisi ne jotka ihmettelisivät miten mä jaksan hoitaa vauvaa, missä vauva on viikonloput ja enkö tosiiaan ikinä ryypiskele tms. kaiken maailman toitotuksia ihmisiltä joilla ei ole elämästä vauvan kanssa mitään kokemusta. Tyttö kuitenkim liittyy aika kiinteästi mun ja isänsä asioihin. Mä olen jo tehnyt sen virheen että olen avautunut väärässä paikassa. Mä ajattelin että täältä voisi saada jotain tolkkua asiaan mutta provoksi vaan epäillää ja ollaan huolissaa ehkäisystä. AP