Uskaltaisitko vielä 31-vuotiaana raskautua?
Itsellä on ikää tuo ja jo kaksi lasta. Olin ajatellut etten enää yli 30-vuotiaana uskalla lasta yrittää. Mutta nyt tekisikin mieli. Olikos tässä iässä kuinka suuret riskit ja mihin? Mistä löytyisi faktatietoa?
Kommentit (53)
Ikää nyt himpun verran alle 30 v. ja 2 lasta on.
Tahtoisin odotella ennen kolmannen yrittämistä vielä muutaman vuoden, ja olisin siis kokolailla 31 tai 32 v. jos tulisin hetimiten raskaaksi, kun aletaan yrittämään.
Ja täytyy myöntää, että kyllä tuo iän tuleminen juuri tässä mielessä hirvittää! Siis se miten kroppa jaksaa raskautta, puhumattakaan synnytyksestä (nämä 2 lasta ovat kummatkin syntyneet normaalisti alakautta, mutta kummankin kanssa ollut komplikaatioita (ollessani siis 25 ja 26v. edelliset saatuani)). Vaikeita vauvoja en osaa pelätä - niitä minulla ei ole koskaan ollut, eikä univelkaa vauvoista johtuen tmv.
MUTTA se kaikki muu;
Mahdollinen kohdun laskeuma, raskausajasta (ja isosta masusta) toipuminen --> miten kroppa palautuu päälle 3-kymppisellä, synnytyksestä toipuminen --> miten saan enää treenattua lantionpohjalihaksiani edes jonkinlaiseen kuntoon jne. jne. Varmaankin ihan turhia pelkoja (?) mutta silti samansuuntaisia ajatuksia kuin ap:lla! Täältä siis roppakaupalla ap:lle vertaistukea, samassa veneessä ollaan ; )..
Kertokaa lisää kokemuksia miten ovat raskaudet, synnytykset ym. menneet maagisen 30 vuoden rajan ylityttyä?
ei kovin viisaalta kuulosta tänä päivänä, jolloin kolmekymppiset ensisynnyttäjät ovat arkipäivää ja nelikymppiset perustavat perheitä täyttä häkää että " uskaltaisitko raskautua 31-v." .
niin että raskaudesta ei enää toipuisi. Itse synnytin 31-v. esikoisen ja laihduin entisiin mittoihin imetyksen aikana ja jatkoin esim. salilla. Nyt kakkonen mahassa ja luotan kyllä, että palauden siitäkin.
Itse sain tuplani 32v. Raskausaika oli ihanaa, olin elämäni kunnossa, lapset syntyivät täysiaikaisina ja terveinä. Vuosi meni palautuessa ja tyhjä reppu jäi. Mikä lienee ymmärrettävää kun on kantanut lähes 7kg vauvoja + muut roippeet päälle.
Mä olen myös 31 ja 2 lasta (syntyivät kun olin alle 30). Mä kyllä haluan lisää lapsia, mutta vasta parin vuoden päästä, koska olen tosi väsy näiden tenavien kanssa tällä hetkellä. Eli odotetaan että kasvavt hieman ja jos Luoja suo, otamme vielä vastaan lapsia.
Jos yleiskunto on hyvä, tuskin kuitenkaan on mitenkään erikoisen hankalaa tai edes suuri ero esim. 20-25-vuotiaana synnyttämiseen. Hedelmällisyys kääntyy selvästi laskuun vasta siinä 35 v:n kohdalla (fakta) ja sikiöseulontoihin ohjataan ns. riskiraskauksien pelossa 35 v ätyttäneet äidit (fakta). Eli en näe syytä pelätä, että 31-vuotiaana raskaaksi tuleminen olisi erityinen riski äidille tai lapselle.
niin ei mun mielestä ole perusteetonta sanoa, että kannattaa jättää lisälapset hankkimatta. Kana-aivolle riittää parikin lasta.
Ikää nyt siis 36v. Kaksi lasta on jo olemassa, mies vain haluaisi vielä yhden mutta tosiaan mielestäni alan olla jo liian vanha siihen touhuun.
31v nyt ei todellakaan ole vielä liian vanha mutta kaikki yli 35v saadut niitä mielestäni ovat..Yli 40v äiti on jo tosiaan liian vanha.
Jos terveytesi on muuten hyvä, niin 31-vuotias on vielä kuule aivan juniori näissä hommissa :-)
minä olen jo 35 ja vielä yhden lapsen haluaisin vuoden parin sisään. Edes minä en tunne vielä olevani vanha moiseen. Lapset pitävät nuorena ja mietipäs miten riemullista on sitten kypsemmällä ikää, kun omien lasten lapset tulevat kylään. Pysytään taatusti vireessä.
-Onnea vaan matkaan ja rutkasti.
ja kys lapsella down-syndrooma.
Seuraavan lapsen sai 36v iässä ja lapsi terve.
minä sain lapseni 38-vuotiaana. Hyvin olen jaksanut ja hyvin olen palautunut. Lihoin raskausaikana yli 20 kiloa, josta suurin osa oli onneksi vain hormonaalista turvotusta. Painan nyt saman verran kuin ennen raskautta (lapseni on 1,5v.). Itse asiassa palauduin entisiin mittoihin noin puolessa vuodessa synnytyksen jälkeeen. Mitään raskausarpia ei tullut eikä edes rinnat pahasti rupsahtaneet, mikä saattoi johtua siitä, että imetysaikana oli lyhyt (maito ei koskaan noussut kunnolla).
Raskausaikani sujui hyvin ja lapseni on terve. Meitä on moneen junaan, mutta minä olin valmis äidiksi vasta näin kypsemmällä iällä. En ikimaailmassa olisi suostunut hankkimaan lapsia alle 34-vuotiaana. Vasta sen jälkeen aloin pikku hiljaa pehmetä ajatukselle äitiydestä.
Eihän tuota ikäsi ole vielä mitään.
Ainakin meillä päin kaikki yli 30v steriloidaan.
keinohedelmöityksellä. Ihanan, terveen tytön sain, ja toinen olisi kiva vielä saada.
T: 36-vuotias
Mielestäni ihan hyvin voit vielä yrittää raskautta. Ikää ei kuitenkaan ole vielä niin paljon ja todennäköisesti kaikki menee ihan hyvin.
Muille tiedoksi että pelkkää ikää ei kannata tuijottaa sokeasti. Olkoonkin trendi se että nykyään todella yritetään lasta vasta yli kolmekymppisinä tai jopa nelikymppisinä. Itselleni on gynekologi sanonut ihan suoraan että ei suosittele raskautta enää sen jälkeen kun olen täyttänyt 35. Syinä tähän hepatogestoosi yhdistettynä iän tuomiin riskeihin sekä varmuudella edessä oleva sektio. Olen nyt 32 enkä siis kovin montaa vuotta voi asiaa enää lykätä jos haluaisin vielä lapsia. 2 lasta on jo enkä todennäköisesti enempää aio yrittää. Kaikille raskaus ei ole helppo ja ikä lisää riskejä joten aika tapauskohtaista tuokin on. Anoppi sai kolmannen lapsensa 44-vuotiaana ja kaikki sujui hyvin joten hyvinkin voi kaikki sujua vaikka riskitekijöitä olisikin.
Jos sinä tunnet itsesi vanhaksi ja väsyneeksi 31-vuotiaana, niin kaikin mokomin jätä lapsenteko sikseen.
Jännä, miten kirjoituksen sävy on aina erilainen näiden vanhempien naisten osalta..
Ja minun äitini on mummi nyt, ikää 41v. Jos joku sen ikäisenä lisääntyy, niin toivotan mitä parhainta raskausaikaa ja lykkyä synnytykseen. Mutta kuten sanottu, niin kaikki eivät odota sinne saakka lasten tekemistä.