Tuleeko vanha abortti ilmi neuvolassa tai ultrassa?
Jos ei halua kertoa vanhasta teini-iässä tehdystä abortista niin pysyykö se salassa uuden raskauden edetessä kun käydään miehen kanssa neuvolassa ja ultrassa?
Kommentit (47)
kätilön läsnäollessa. Ei tarvinnut salkkarimaisesti anastaa kansiota kansliasta jne :D Mä en kyllä oikeesti ymmärrä, mikä funktio sillä on, ei kai niissä kansioissa näy mun peruutetut luomenpoistoajatkaan?
Mieheni oli tosi mustasukkaista sorttia. En kertonut asiasta ja toivoin ettei tule julki koska pelkäsin miten mies suhtautuu.
No, sairaalassa ultrassa (päivä ennen laskettua aikaa) mies oli varastanut (no, napannut) potilaskansioini silläaikaa kun olin toisessa huoneessa ja luki sitä: Siinä sitten tuli ilmi abortti.
Helvetti repesi, äijä häipyi ryyppäämään 4 päiväksi. Ajoi kännissä menettäen korttinsa vuodeksi ja saaden monen tonnin sakot. Syytti tietysti minua asiasta.
Minä istuin valvomassa paniikissa kotona, että missaako mies synnytyksen ja joudunko yksin laitokselle.
Miehen mielestä se oli petos että en ollut kertonut.
Erosimme kyllä sittemmin miehen väkivaltaisen käytöksen takia.
koska voisin kuvitella etta saattaisi vaikuttaa vaikka mita tulee veriryhman vasta-aineisiin liittyviin komplikaatioihin tai esim. mahdollisiin ongelmiin kohdunkaulan kanssa. Eli hoitopaatokset voi olla erilaisia jos luullaan ettet ole koskaan aikaisemmin ollut raskaana.
jos vastasit 26lle, niin tätä raskautta ei siis koskaan keskeytetty vaan peruin sen ekankin käynnin kätilöopistolle. Onko ajanvaraus siellä tietona että hoitohenkilökunta voi vaikka lapsen menehtyessä ilkkua, vai miksi?
Ultraan mennessä. Kätilöllä oli mukanaan kansio minusta, jossa oli paperit aiemmin tehdystä abortista. Kätilö ei niinstä mitään sanonut, itse vain huomasin kun hän selaili papereita. Ilman sinun lupaa sairaalat/tkt eivät voi lähettää tietojasi eteenpäin.
Oma neuvolantätini keskusteli kanssani siitä, että tietääkö mieheni abortista. Kertoi tarinan, jossa synnytyslääkäri oli synnytyksen ollessa käynnissä todennut papereita selaillessaan, että toinen raskaus siis... Mies oli sitten lähtenyt ovet paukkuen synnytyssalista.
yksityinen klinikka ei lähetä mitään tietoja kenellekään. Ovat ihan heidän omissa kansioissaan. Eli jos siellä tehty, niin kunnallinen taho ei siitä tiedä.
yksityinen klinikka ei lähetä mitään tietoja kenellekään. Ovat ihan heidän omissa kansioissaan. Eli jos siellä tehty, niin kunnallinen taho ei siitä tiedä.
on tehty ihan kunnalisessa sairaalassa.
Se abortti on sinun yksityinen asiasi, ei se kuulu miehellesi mitenkään.
Toivottavasti miehesi saa tietää edes jostain.
Jos on ollut niin tiukka paikka, että on vaadittu vuosien terapiaa yms. niin eiköhän se ole asia, josta miehesi haluaisi tietää. Ei siis sinullekaan mikään pikkujuttu vaan todella koko persoonaasi ja henkilöhistoriaasi muuttanut tapahtuma.
Oma neuvolantätini keskusteli kanssani siitä, että tietääkö mieheni abortista. Kertoi tarinan, jossa synnytyslääkäri oli synnytyksen ollessa käynnissä todennut papereita selaillessaan, että toinen raskaus siis... Mies oli sitten lähtenyt ovet paukkuen synnytyssalista.
No ompa harvinaisen ääliö lääkäri! kuka haluaa muistella synnytyksessä aborttia?!
No tottakai se on sitten joka paikassa ylö kirjattuna.
Kun ei nuo lääkärit aina tajua ettei kaikista asioista haluta puhua..
Niinkuin esimerkiksi mitä minulle tapahtui, kun minun ja mieheni ensimmäinen lapsi menehtyi kohtuun (rv21) ja kun menin tätä synnyttämään, soveimme miehemme kanssa, että emme halua nähdä lasta, emmekä tietää sukupuolta, koska se olisi aivan liian vaikeaa meille, puhuimme tästä myös hoitohenkilökunnan kanssa ja se oli ihan ok.. Noh, kun sitten plussasin uudestaan ja alkoi olla ajat, että ultrasta näkyisi sukupuolta ja sitä kysyimme, niin lääkäri vaan totesi että poika on tulossa ja jostain syystä näki tarpeelliseksi myös mainita että se edeltävähän olikin tyttö. Voitte uskoa miten pahalta tuntui saada tietää, kun olit juuri ja juuri saanut itsesi kasattua osaksi senkin takia kun tuota sukupuolta ei tiennyt, ja siihen asiaan pystyi suhtautumaan edes jonkinverran neutraalisti. Kyllä sitä taas muutama päivä tuli itkettyä, kun mielessä vaan pyöri, että meidän pieni tyttö...
Vähän meni ohi aiheen, mutta pointtini oli vain se, ettei ne lääkärit aina mieti mitä suustaan päästää kun niitä papereita lukee..
mutta kaveri, jolle tehty abortti, kertoi että jokaisella lääkärikäynnillä on ultrakuva vilahtanut hänen papereissaan.
niin eikö se nimen omaan tarkoita, että kyse on niin isosta asiasta, että se täytyy puolisolle kertoa.
Miten toisen kanssa voi ikinä olla aidosti läheinen, jos sille ei edes kerro elämänsä suurimmasta trageriasta!
Mieti nyt!
jolle on tehty abortti? voisit kysyä heiltä ja jutella asiasta?
jossa mumis kaikki asiat läpi, myös keskenmenosta johtuneen kaapimisen 9 vuotta sitten.
niin eikö se nimen omaan tarkoita, että kyse on niin isosta asiasta, että se täytyy puolisolle kertoa. Miten toisen kanssa voi ikinä olla aidosti läheinen, jos sille ei edes kerro elämänsä suurimmasta trageriasta! Mieti nyt!
Varmasti näinkin voi ajatella, mutta tästä on aikaa 17 vuotta - olin silloin toinen ihminen, en se aikuinen vastuuntuntoinen nainen joka tänä päivänä olen. En vaan yksinkertaisesti halua kerrata taas tätä vanhaa asiaa kun se ei siitä muuksi muutu.
Mitä terapiaan tulee - sen tarpeessa on vähän joka toinen, syystä tai toisesta, joten ei anneta sille liian suurta merkitystä
jossa mumis kaikki asiat läpi, myös keskenmenosta johtuneen kaapimisen 9 vuotta sitten.
MIKSI?! siis ihan sairasta...!
Esim. HUSin alueella näkyy sähköisesti tiedot kaikille, eli jos olet abortin tehnyt esim. Jorvissa, näkyy se myös Peijaksessa. Mutta jos olet tehnyt abortin Oulussa ei etelä-suomeen asti tieto tule.
Ja sille tiedoksi, joka ihmetteli että miksi potilaskansioistasi löytyi tarkka selostus aborttiajan perumisesta. Se on ihan normaali käytäntö. Hoitajien ja lääkärien on kirjattava tarkasti papereihin miksi hoito on keskeytetty. Myös silloin kun luomenpoistoaika perutaan. Se on pakollista, sairaaloissa on tietyt kirjaamissäännöt. Ei siis mitään poikkeavaa. Ja vanhat ajat näkyvät atk:lla, myös perutut ja siirretyt.
niin viimeistään synnärille tulee mukaan myös paperiversiot, jossa näkyy kaikki sairaskertomukset ja epikriisit. Jos joku niitä jaksaa lukea niin tieto löytyy sieltä. Harva niitä niin tarkkaan lueskelee. Mutta voithan sanoa asiasta terkkarille ja pyytää että asiasta ei enää puhuttaisi. Tämä tieto välittyy myös synnytysosastolle papereihin.