Kello löi jo viisi. Olen lapsesta saakka ihmetellyt miksi mökin Miinalle
ei tarjota kyytiä. Hän kun kuulostaa vähän reppanalta yksinäiseltä mummolta. Sen sijaan Taavettia ja Tiinaa pyydetään kannoille.
Siis säkeistö kuuluu
"Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.
Taavetti ja Tiina nouskaa kannoille!"
Tänä aamuna tulin kuitenkin tulokseen, että ehkä Taavetti ja Tiina ovatkin jo reen kyydissä. He ovat esim. renki ja piika ja heitä nimenomaan pyydetään tekemään tilaa Miinalle nousemalla reestä kannoille seisomaan.
Sain siis viimein mielenrauhan tässä asiassa 30 vuoden jälkeen.
Kiitos että sain jakaa asian kanssanne :)
Kommentit (300)
surkeaksi köyhäksi joka siinä tarpoo umpihangessa yrittäen päästä jotenkin ajoissa kirkkoon.
Siis tietysti oltiin armeliaita ja tarjottiin kyyti köyhälle Miinalle, palvelusväki sai nousta kannoille. Onhan joulu. Olen jo ihan lapsena sisäistänyt asian näin. Silloin perheen lapset istuivat kyllä reessä, Miinakaan ei olisi sallinut että talollisten lapsi olisi antanut hänelle paikkansa.
Mä taas just tajusin, etten ole koskaan ajatellut mitä tuossa laulussa sanotaan. Sama kuin sanat olis ollut vain että liiba laaba tattadaa. Nyt vasta rupesin miettimään noita sanoja ihan merkityksellisinä :) Olen mä siis noi sanat ulkoakin osannut, mutta en ole ajatellut sanoja lauseina tai peräti suurempana tarinana. Ne on olleet vain yksittäisiä sanoja peräkkäin.
että Taavetti ja Tiina ja Miina ovat kaikkea sekalaista jengiä mitä poimitaan kyytiin sieltä tienposkesta. Eivät siis T&T:kaan ole talon omaa väkeä
miinan kohtalosta on kyllä vaikea sanoa, ei varmaankaan edes nouse kyytiin koska rekeen ei mahdu ja ei uskalla vanhana ihmisenä mennä sinne "kannoille" eli reen jalaksille
nuori Vihtori sitten taluttaa Miinan samaisesta kirkosta vaimonaan ja Taavetti ja Tiina saavat mukavan isäpuolen, joka ajaa heidän kanssaan yhdessä kirkkoon seuraavana jouluna;-)
Vihtorista paljastuu pimeämpi puoli heti aamenen jälkeen. Hän juo kotipolttoista liiterin takana, käyttää lapsia seksuaalisesti hyväkseen ja ajaa ne hankeen. Viettävät seuraavan joulun pappilan porstuassa. Tutkimattomia ovat Miinan tiet.
että Taavetti ja Tiina ja Miina ovat kaikkea sekalaista jengiä mitä poimitaan kyytiin sieltä tienposkesta. Eivät siis T&T:kaan ole talon omaa väkeä
miinan kohtalosta on kyllä vaikea sanoa, ei varmaankaan edes nouse kyytiin koska rekeen ei mahdu ja ei uskalla vanhana ihmisenä mennä sinne "kannoille" eli reen jalaksille
mökki = vanhuus
Mistä kaikki keksitte, että Miina olisi vanha? Eihän siinä sellaista sanota. Eikös siihen aikaan kaikki köyhempi väki asuneet mökeissä? Tai no torpissa.
Mä puolestaan olen ajatellut, että Miinalla on lyhyempi matka kirkkoon kuin Juhanin ja Liisin perheellä ja että T&T on Juhanin ja Liisin kavereita, eivätkä mitään sukua Miinalle. Miina, 28-vuotias riuska suutarinleski, on loistotulkinta!
Vihtorista paljastuu pimeämpi puoli heti aamenen jälkeen. Hän juo kotipolttoista liiterin takana, käyttää lapsia seksuaalisesti hyväkseen ja ajaa ne hankeen. Viettävät seuraavan joulun pappilan porstuassa.
Miinan edesmenneen miehen, suutari Sylmanin äiti, poikansa kuolemasta katkeroitunut Pyykki-Hanna, oli juoninut miniänsä ja tämän uuden miehen päänmenoa Vihtorin ex-kihlatun, lukkarintytär Anna-Kaisan kanssa, levitellen mitä hurjempia valheita pitkin pitäjää.
Vietettyään joulun pappilan porstuassa Miina, Taavetti, Tiina ja joulunaikaan syntynyt Tapani saavat kuitenkkin tietää asian oikean laidan ja täpärästi pelastunut perhe muuttaa Amerikkaan ja löytää uuden kodin Walnut Grovesta, missä Vihtorin serkku on töissä sahalla.
Mistä kaikki keksitte, että Miina olisi vanha? Eihän siinä sellaista sanota. Eikös siihen aikaan kaikki köyhempi väki asuneet mökeissä? Tai no torpissa.
sillä muutenhan laulussa mainittaisiin enemmän sitä sakkia. (elleivät T&T kuulu hänen perheeseensä)
Nuorella Miinalla tuskin olisi omaa mökkiä, ellei sitten ole leski. En usko että olisi perinytkään mökkiä, vaan sen olisi saanut hänen Aapo-veljensä ja miina olisi ajettu Valkialan tilalle piikomaan huonolla palkalla.
Nyt Miina raahustaa luuvalon runtelemilla jaloillaan kirkkoon, kenties viimeistä kertaa. Keväällä kellot soivat, eivätkä suinkaan häiden takia.
perhe muuttaa Amerikkaan ja löytää uuden kodin Walnut Grovesta, missä Vihtorin serkku on töissä sahalla.
joutuu työttömäksi ja koko suku häädetään hellahuoneesta ja kaikki näkevät nälkää. Tapani annetaan adoptioon paikalliseen porvariperheeseen ja muut palaavat Suomeen. Tiina kuolee keripukkiin matkalla Atlantin yli. Miina menettää järkensä ja joutuu vaivaistaloon.
Taavetti porskuttaa, nostaa mökin uuteen kukoistukseen ja viljelee perunoita joiden ensimmäiset siemenperunat toi taskussaan Amerikoista.
oikeaa asiaa!! Ei tuu paha mieli (paitsi vähän Miinan puolesta, jos ei saakaan kyytiä..)
Te ootte ihan loistavia, rakastan teitä!
Te ootte ihan loistavia, rakastan teitä!
minä taas olen ajatellut että Taavetti ja Tiina ja Miina ovat kaikkea sekalaista jengiä mitä poimitaan kyytiin sieltä tienposkesta. Eivät siis T&T:kaan ole talon omaa väkeä
Olen ajatellut, että Tavetti ja Tiina ovat lapsia, jotka nousevat jalaksille kyytiin. Olen myös tullut pienenä siihen tulokseen, että tuossa kohtaa laulua ollaan jo aika lähellä kirkkoa, joten Miinan matkakaan ei ole kovin pitkä :).
jotka siirtyvät reen jalaksille taakse seisomaan antaen mökin Miinalle tilaa reessä
Ihana ketju!! :)
että se Miinakin kulkee hevosella ja reellä. Kulkeminen ei siis ole kävelemistä. Ja tästä isomman perheen reestä pannaan Taavetti ja Tiina, reippaat hurjapäät Miinan reen kannoille.
joka tippuu reen jalaksilta juuri ennen kirkkoa ja jää takana tulleen apteekkari Grönlundin hevosen alle :(
Mutta tarina ei kerro mitä tapahtuu Taavetille, joka tippuu reen jalaksilta juuri ennen kirkkoa ja jää takana tulleen apteekkari Grönlundin hevosen alle :(
Ei se voinut olla Taavetti, sillä:
Taavetti porskuttaa, nostaa mökin uuteen kukoistukseen ja viljelee perunoita joiden ensimmäiset siemenperunat toi taskussaan Amerikoista.
Grönlundin hevosen alle jäi Pyykki-Hannan ilkeä ja holtiton velipuoli, Tenu-Topi. Topi selvisi kuitenkin rytäkästä hengissä ja pitäen tätä ihmeenä, raitistui kertaheitolla ja rupesi auttamaan ruokapalkalla vaivaistalossa, missä Miinakin pikkuhiljaa toipui hermoromahduksestaan.
Vihtorista paljastuu pimeämpi puoli heti aamenen jälkeen. Hän juo kotipolttoista liiterin takana, käyttää lapsia seksuaalisesti hyväkseen ja ajaa ne hankeen. Viettävät seuraavan joulun pappilan porstuassa.
Tutkimattomia ovat Miinan tiet.