Kello löi jo viisi. Olen lapsesta saakka ihmetellyt miksi mökin Miinalle
ei tarjota kyytiä. Hän kun kuulostaa vähän reppanalta yksinäiseltä mummolta. Sen sijaan Taavettia ja Tiinaa pyydetään kannoille.
Siis säkeistö kuuluu
"Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.
Taavetti ja Tiina nouskaa kannoille!"
Tänä aamuna tulin kuitenkin tulokseen, että ehkä Taavetti ja Tiina ovatkin jo reen kyydissä. He ovat esim. renki ja piika ja heitä nimenomaan pyydetään tekemään tilaa Miinalle nousemalla reestä kannoille seisomaan.
Sain siis viimein mielenrauhan tässä asiassa 30 vuoden jälkeen.
Kiitos että sain jakaa asian kanssanne :)
Kommentit (322)
Olen olettanut Miinan kulkevan potkukelkalla. Oli varsin yleinen menopeli tuolloin.
Vierailija kirjoitti
Mutta se ei selvinnyt, miksi Miina vei kahden aikuisen (T&T:n) paikan...
Hmmm. Ehkä Miina oli tukeva...sen lisäksi, että kaikki kävi sitä polkeen ja törpötteli kirkonkylän baarissa.
Harmi, kun näitä ketjuja on kaksi, sekoittaa.
Ukko Nooa - ketjua on 1 ja olen hirmuiset naurukohtaukset sen parissa hekotellut :)
Juttelias Utelias
Vierailija kirjoitti:
Ukko Nooa - ketjua on 1 ja olen hirmuiset naurukohtaukset sen parissa hekotellut :)
Juttelias Utelias
Jatketaan täällä ap ketjussa:
Toivottovasti tämä kupletin juoni pian selviää, joulu tulla jollottaa ihan nurkan takana. En tahdo tätä laulaessani tyrskähdellä nauruun...
J. U.
Voi lapsiressut, uhkailua heti jouluaamuna kello 5.00 ..."muuten matka jää!"
Mökin Miina lienee yksin elävä, koska perheellisestä käytettäisiin toisenlaista nimitystä. Siksi Taavetti ja Tiina eivät ole Miinan lapsia.
Hätilän lähellä Hämeenlinnassa oli kartano jossa isoisäni serkku asui. Hän on säveltänyt tämän laulun matkasta Vanajan kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Hätilän lähellä Hämeenlinnassa oli kartano jossa isoisäni serkku asui. Hän on säveltänyt tämän laulun matkasta Vanajan kirkkoon.
Sävelen perusteella kyseessä voisi kyllä olla ihan yhtä hyvin vaikka porttolamatka. Sanoittaja Immi Hellen puolestaan taisi olla syntyään pirkanmaalainen, mutta laulun kirjoitusaikaan jo helsinkiläistynyt.
Eikö mäenrinteen alla olevan talon asukkaat lähteneet joulukirkkoon, kun ikkunoissa kynttilät paloivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelias Utelias
Jatketaan täällä ap ketjussa:
Toivottovasti tämä kupletin juoni pian selviää, joulu tulla jollottaa ihan nurkan takana. En tahdo tätä laulaessani tyrskähdellä nauruun...
J. U.
Voi lapsiressut, uhkailua heti jouluaamuna kello 5.00 ..."muuten matka jää!"
Joulukirkko oli vuoden tapaus ja kohokohta. Immi Hellénin herttainen runo on vuodelta 1898. Itsekin lapsena pääsin kerran joulukirkkoon klo 6 aamulla. Kirkkoon oli 15 km, joten aikaisin oli noustava.
Miina on varmaan kylän juoruakka, jonka kuullen saa harkita joka sanansa.
Vierailija kirjoitti:
Katisten kartano?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Mutta se ei selvinnyt, miksi Miina vei kahden aikuisen (T&T:n) paikan...
Hmmm. Ehkä Miina oli tukeva...sen lisäksi, että kaikki kävi sitä polkeen ja törpötteli kirkonkylän baarissa.
Hermanni Hulukkosen ja Eveliinan naapurinahan asusteli kylän tietotoimisto nimeltä Miina Tiistinen, joka ilmeisesti kiersi uutisasioissa myös potkukelkalla. Liekö jotain tekemistä tämän biisin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut, että Miina olisi kulkenut potkukelkalla.
Niinhän ne vanhat piiat teki, niillä oli aina potkukelkat kaahailussa ja huutelivat: "jaffat tulloo ja helemat paukkuu!"
Ei kulkenut, vaan jalan ja hänet otettiin kyytiin. Siksi vanhemmat lapset Taavetti ja Tiina käskettiin siirtymään reestä kannoille, jotta rekeen saatiin Miinalle tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tehtiin tilaa rekeen, kun Taavetti ja Tiina komennettiin reen kannoille seisomaan.
Miksi kaksi piti mennä, oliko Miina niin iso? Vai olivatko lapsia?
Olivat lapsia ja varmaankin reki pysyy paremmin tasapainossa ja parempi hevosen vetää, kun molemmilla jalaksilla on joku.
Ei ottaneet mökin miinaa kannolle.porvarit. Kumma, että pappi laski kirkkoon. Ajattelin laulua aina siltä kantilta.
Itse taas olen lapsesta asti (n.60v) ihmetellyt:
Tässä vesimalja, silmät huuhtokaa... ainoa malja oli meillä lasinen, koristeltu, kastemaljana käytetty. Aina jouluna siinä oli sekametelisoppaa. Äidin siirryttyä tuonilmaisiin, keitin sopan ja kaadoin sen maljaan liian kuumana. Palasiksi meni.
Milläs maljalla Juhani ja Liisi nyt silmänsä huuhtoo???
Aika hyvin ap:ta tuo aloitus.
Itse ajattelin sen aina niin, että kun se reki sieltä kotoa lähtee, kehoitetaan Taavettia ja Tiinaa nousemaan reen kannoille (hänessä taidetaan sanoa vantikset)
Ja ohi ajaessaan näkevät mökin Miinankin kulkevan kirkolle.
Mutta tosiaan! Ensinhän se Miina nähdään ja sitten Taavetti ja Tiina nousevat reen kannoille, kun Miina on otettu kyytiin!
Olen nyt 60-ikäinen täti ja vasta nyt älysin tuon laulun sanat.
Oppia ikä kaikki.....
Voivoi. Nytten tuli ikävä joulukirkkoon. Ei reellä, ei. Tuusulassa kyllä yksi ystävä lupasi, että joskus...
Up