Kello löi jo viisi. Olen lapsesta saakka ihmetellyt miksi mökin Miinalle
ei tarjota kyytiä. Hän kun kuulostaa vähän reppanalta yksinäiseltä mummolta. Sen sijaan Taavettia ja Tiinaa pyydetään kannoille.
Siis säkeistö kuuluu
"Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.
Taavetti ja Tiina nouskaa kannoille!"
Tänä aamuna tulin kuitenkin tulokseen, että ehkä Taavetti ja Tiina ovatkin jo reen kyydissä. He ovat esim. renki ja piika ja heitä nimenomaan pyydetään tekemään tilaa Miinalle nousemalla reestä kannoille seisomaan.
Sain siis viimein mielenrauhan tässä asiassa 30 vuoden jälkeen.
Kiitos että sain jakaa asian kanssanne :)
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
nuori Vihtori sitten taluttaa Miinan samaisesta kirkosta vaimonaan ja Taavetti ja Tiina saavat mukavan isäpuolen, joka ajaa heidän kanssaan yhdessä kirkkoon seuraavana jouluna;-)
Vihtorista paljastuu pimeämpi puoli heti aamenen jälkeen. Hän juo kotipolttoista liiterin takana, käyttää lapsia seksuaalisesti hyväkseen ja ajaa ne hankeen. Viettävät seuraavan joulun pappilan porstuassa.
Tutkimattomia ovat Miinan tiet.
Lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe.
Inhoan tuota ärsyttävää jollotusta.
Vierailija kirjoitti:
Julistan taman AVn ihanimmaksi ketjuksi.
Ja olen myos Miinan puolesta onnellinen etta paasi kyytiin.
Ps, itse veikkaisin miinan olleen 34 v
34 v. ja hampaaton, huivipäinen nainen jo elämänsä ehtoopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Miina meni potkurilla.
Tuokin on mahdollista, ehkä Miina viiletti potkurilla helmat paukkuen. Jostain syystä kuvittelen kuitenkin tuohon kohtaan aina jyrkän ylämäen. Johtuu ehkä siitä seuraavasta säkeistöstä "Mäenrinteen alla
talo törröttää" vaikka saattaahan se mäki olla muuallakin kuin juuri kulkusuunnassa. Ja yhtä hyvin se törröttävä talo voikin tulla vastaan alamäkeä mentäessä.
Hetkinen, mitä jos Tiina ja Taavetti käskettiinkin reestä pois ja Miinan potkurin kannoille? Miina kun viiletti melkoista vauhtia ja ruuna taas alkoi jo väsähtää? Miina, Tiina ja Taavetti ehtikin kirkolle ensin ja ruuna se löntysteli nipin napin perille papinkellon jo kumahdellessa?
Miina on teitekin viherkommari,joak yrittää kaataa laillisen hallituksen Sak:n kanssa ja kommarien paikka on hangessa tarpomassa ennen viiemistä laukausta niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tuota ärsyttävää jollotusta.
Onpas jollain pipo kireällä. Löysää vähän :D
Epäreilua minusta komentaa Taavetti ja Tiina täydestä reestä kannolle seisomaan vain siksi, että räjähde saadaan kyytiin. Tuohon aikaan oli susiakin aivan helvetisti, joten saattoi olla että palatessa TT:stä oli jäljellä enää muutama kaluttu luu.
Joulu tulla jolkottaa ja tässä vanha hyvän ajan ketju, jossa sanansäilää heiluteltiin. Hyviä aikoja!
Mun mielikuvassa Miina jatkaa kävellen kun taas Taavetti ja Tiina saa kyydin.
Näkemykseni perustuu seurakunnan kerhon joulujuhlaan, missä tätä esitettiin 70-luvun lopulla. Siinä kepin kanssa kulkeva huivipäinen vanhus jätettiin sinne tien varteen ja nuoret tervejalkaiset sai kyydin. Muistan ihmetelleeni tätä jo silloin 5-6 vuotiaana. Että sellaista lähimmäisestä huolehtimista kirkko silloin opetti.
Hienoa, että vanha joululaulu antautuu analyyseille.
Miina parka ei ollut niin tarkka eli oli huonomaineinen joten sitä ei voinut talon hyvä isäntä ottaa kyytiin. Näin ihmisiä on aina jaoteltu ja jaettu hyviin ja huonoihin.
Ei ne uskaltanut ottaa Miinaa kyytiin turvallisuussyistä ettei se räjähdä.
Miina nyt vaan kuului väärään puolueeseen.
Taavetti ja Tiina pyydettiin tien poskesta kannoille turvallisuussyistä jos Miina räjähtää.
Ei kerrota, kuinka Miina kulki. Minä olen ajatellut hänen liikkuneen potkukelkalla. Ei mikään harvinainen menopeli tuon ajan maaseudulla talvisin.
Ajattelin aina, että miksi eivät ota mökin miinaa kyytiin. Ovatpa tietoisia säädystään ja koppavia joulu aamunakin. Miina on varmaan vanha. Brobleema oli myös papin saarnassa, että pyysi suojelusta pressalle ja eduskunnalle, vaikka niillä varmaan lämpimät vaatteet ja auratut tiet. Olisi ollut oikeampaa pyytää sodasta kärsineiden seutujen metsätyömiehille ja lapsilleen vaatetta ja vähälumisia talvia ja huopatossuja. Pokasahaan terän kestävyyttä ja ettei perunat paleltuisi kuopassa.
Miina oli matkalla kommunistien kokoukseen ja rekiporukka kirkkoon, siksi eri kyyti.
Tästähän saisi elokuvan!
Nimeksi vaikka Taavetti ja Tiina. Sijoittuu sinne kansalaissodan aikoihin? Roolituksen mietin nopeasti:
Kirkon pappi - Samuli Edelman
Taavetin ja Tiinan isä - se risteilypomo siitä M/s Romanticasta
Muut onkin jo vaikeampia.
Tuottajaksi Markus Selin. Ohjaajaksi se Munkkivuori-sarjan ohjaaja.