Loukkaantuisitteko tästä? Asiaa appiukon joulukortista=)
Leikitään että mieheni nimi on Mikko Mattinen ja minun Niina Nieminen. Mieheni isä oli lähettänyt joulukortin, jossa luki Mikko Mattinen ja sen alla, selvästi myöhemmin lisättynä, pienellä (+Niina).
Tuli vähän mieleen, että hän halusi lähettää joulukortin vain pojalleen ja huomasi vasta myöhemmin, että voisi varmaan minunkin nimeni siihen laittaa. Olen varmaan pikkumainen mutta tuo tuntui minusta kyllä vähän ikävältä.
Taustasta sen verran, että mieheni isä ei mielestäni kunnioita minun asemaa mieheni elämässä, puhuu että asiat hoidetaan perhepiirissä jne, ja jättää minut aina huomioimatta.
Kommentit (70)
Kasva aikuiseksi! Eipä voi muuta todeta. Ap:llä on kai liian helppo elämä tai jotain, kun VIITSII tuollaisista pikkuasioista märehtiä ja sepustaa kaunaisia höpinöitä vauvapalstalla. =DDD
Itselläni on lapsiakin avoukkoni kanssa (eli kaiken järjen mukaan minun pitäisi ns. kuulua perheeseen), mutta silti joka kortissa, joka tulee ukkoni nimellä, on siis ukon nimi ja perässä SULUISSA (niin pienellä kuin suinkin..) "+perh.". Mutta eipä ole käynyt mielessäkään loukkaantua moisesta (vaikka selkeästi muutenkin minua dissaavat), vaan ajattelen, että sehän on niiden oma häpeä, jos eivät meikäläistä tuon kummemmin noteeraa. Minulla on oma elämä elettävänä, joten ei voisi joidenkin ukon hölmöt sisarukset yms. vähempää hetkauttaa.
Siis olen ottanut appiukkooni sen linjan, etten välitä hänestä mutta jotenkin tuo joulukortti sai mut tänään huonon päivän päälle ärsyyntymään tosi kovasti=)
ap
huomioida yhdessä, koska he muodostavat oman perheensä. Tällä palstalla monet ihmiset näyttäisivät olevan niin turtuneita ja tottuneita huonoihin käytöstapoihin että ei tottakaan...Surullista.
Appi voi lähettää kortin vain pojalleen ja unohtaa tämän vaimon, mutta kyllä tällaisesta tulee jännitteitä - itse asiassa täysin normaalia että tulee. Me ihmiset nyt satumme olemaan sellaisia olentoja, joiden on tärkeää tuntea itsensä hyväksytyksi läheisimpien ihmisten piirissä.
Vaikka appi ei pitäisi miniästään niin hän voi kuitenkin huomioida miniän sen vuoksi että kunnioittaa tätä lapsensa puolisona ja haluaa lapselleen hyvän mielen.
En itse pidä erityisemmin erään sukulaisen puolisosta mutta huomioin hänet korrektisti koska sukulaiseni on minulle tärkeä enkä halua tuottaa hänelle mielipahaa. Tämä sukulainen ei ole minulle edes verisukua mutta muuten vaan tärkeä - kuinka sitten ei vanhempi tekisi uhrauksia lapsensa puolesta huomioimalla tämän puolison?
huomioida yhdessä, koska he muodostavat oman perheensä. Tällä palstalla monet ihmiset näyttäisivät olevan niin turtuneita ja tottuneita huonoihin käytöstapoihin että ei tottakaan...Surullista.
Appi voi lähettää kortin vain pojalleen ja unohtaa tämän vaimon, mutta kyllä tällaisesta tulee jännitteitä - itse asiassa täysin normaalia että tulee. Me ihmiset nyt satumme olemaan sellaisia olentoja, joiden on tärkeää tuntea itsensä hyväksytyksi läheisimpien ihmisten piirissä.
Vaikka appi ei pitäisi miniästään niin hän voi kuitenkin huomioida miniän sen vuoksi että kunnioittaa tätä lapsensa puolisona ja haluaa lapselleen hyvän mielen.
En itse pidä erityisemmin erään sukulaisen puolisosta mutta huomioin hänet korrektisti koska sukulaiseni on minulle tärkeä enkä halua tuottaa hänelle mielipahaa. Tämä sukulainen ei ole minulle edes verisukua mutta muuten vaan tärkeä - kuinka sitten ei vanhempi tekisi uhrauksia lapsensa puolesta huomioimalla tämän puolison?
Purit ajatukseni sanoiksi=) Kyseessä on mielestäni peruskohteliasuudet ja käytöstavat ja kunnioitus toisia kohtaan. Niinkuin sanoin, omalle isälleni ei ikinä tullut joulukorttia, josssa olisi hänen nimensä ja äitini nimi olisi ollut suluissa. Ainakaan sellaisilta, jotka tietävät äitini nimen=) Toki työkaverit ja liikekumppanit jne on eri asia.
näin ja tekee niistä ihmeellisiä tulkintoja.
Mä en uskalla kenellekään laittaa joulukorttia, kun kumminkin on nimet väärässä järjestyksessä ja pitäisi olla kaikki nimet ja vielä tittelit ja auta armias jos menee vahingossa osoite väärin.
Ei ihmiset oikeesti kirjoita joulukortteihin jotain salattuja viestejä.
kortti, jonka mukaan se on teille molemmille? Pitäähän sitä nyt sielläkin ymmärtää, että te olette kokonaisuus ja sellaisena kohdeltava.
Muistathan aina ottaa miehen mukaan myös gynelle, koska jokainen sopukkasi on myös miehen. Eikös?
kortti, jonka mukaan se on teille molemmille? Pitäähän sitä nyt sielläkin ymmärtää, että te olette kokonaisuus ja sellaisena kohdeltava.
Muistathan aina ottaa miehen mukaan myös gynelle, koska jokainen sopukkasi on myös miehen. Eikös?
Miten tyhmä sä olet? Tässähän on kyse siitä, ettei lähiperhe kunnioita lapsensa parisuhdetta! Ei työpaikasta tai gynestä! Lapsen puolison huomioiminen on ihan normaalia käytöstä!
kuin tämä vainoharhaisuus? Kai olet huomannut, että pieniä punahattuisia miehiä kulkee pihassa kurkkimassa tekemisiäsi ja sähkölaitteet ovat täynnä mikrofojena.
Kyllä on ihan normaalia käytöstä laittaa joulukortti pelkästään omalle lapselle, ei asuinkumppanille tai edes puolisolle. Jos loukkaantuu noin pienestä niin loukkaantuu siitäkin, että ei saa miehen työpaikasta joululahjaa.
kuin tämä vainoharhaisuus? Kai olet huomannut, että pieniä punahattuisia miehiä kulkee pihassa kurkkimassa tekemisiäsi ja sähkölaitteet ovat täynnä mikrofojena.
Miehenikin myöntää sen, samoin hänen siskonsa. Ap
Ja todellakin minun mielestäni on vähän eri asia huomioida työkaverin puoliso kuin oma miniä, joka on samaa perhettä
Kyllä on ihan normaalia käytöstä laittaa joulukortti pelkästään omalle lapselle, ei asuinkumppanille tai edes puolisolle. Jos loukkaantuu noin pienestä niin loukkaantuu siitäkin, että ei saa miehen työpaikasta joululahjaa.
Appivanhemmilta tuli kortti miehen nimellä, sen alla isolla kissamme nimi ja pienellä minun etunimeni :)
Tai siis ei varmaan sinusta, mutta minusta on hauskaa aina jouluisin nähdä miten monella eri lailla meille tulee kortteja. En ole mistään niistä koskaan mieltäni pahoittanut, enkä pahoita. :)
Oletetaan, että mieheni nimi on Seppo Tenhunen ja minä olen Aila Niemi-Tenhunen.
Tämän joulun saldo tähän asti:
Seppo Tenhunen perheineen
Aila Niemi perheineen
Aila Niemi+pojat (eli mieheni ja kaksi poikaa)
Perhe Tenhunen (eli vissiin mä en ollenkaan ;D )
Aila Niemi-Tenhunen perheineen
Tenhusen perhe
Mutta mikään täistä ei minua häiritse, hauskaa on vaan katsella miten kukakin on meidän hankalan perhenimihässäkän omassa mielessään selkiyttänyt. :)
turhasta loukkaannuit, tuskin se appiukko on sentään suunnitellut etukäteen, että laitan kyllä sen miniän-kutaleen nimen niin pienellä, saapa siitä taas nenilleen, kun luulee joku olevansa! Ja nauraa hykerteli vielä korttia kirjoittaessaan...
Joo, meillä on ihan yleinen tapa, että kortti osoitetaan vain yhdelle henkilölle, koska meillä on eri sukunimet ja se toinen nimi on sitten siinä + merkillä seuraavalla rivillä, useimmiten ilman sukunimeä. Samalla tavalla lähetän itsekin kortteja, eikä tarkoitus ole loukata ketään kortin saajan perheessä.
Tai siis ei varmaan sinusta, mutta minusta on hauskaa aina jouluisin nähdä miten monella eri lailla meille tulee kortteja. En ole mistään niistä koskaan mieltäni pahoittanut, enkä pahoita. :)
Oletetaan, että mieheni nimi on Seppo Tenhunen ja minä olen Aila Niemi-Tenhunen.
Tämän joulun saldo tähän asti:
Seppo Tenhunen perheineen
Aila Niemi perheineen
Aila Niemi+pojat (eli mieheni ja kaksi poikaa)
Perhe Tenhunen (eli vissiin mä en ollenkaan ;D )
Aila Niemi-Tenhunen perheineen
Tenhusen perheMutta mikään täistä ei minua häiritse, hauskaa on vaan katsella miten kukakin on meidän hankalan perhenimihässäkän omassa mielessään selkiyttänyt. :)
Olisin kuitenkin olettanut että mieheni isä osaa kirjoittaa lapsensa perheen nimet oikein=)'
ap
Miehenikin myöntää sen, samoin hänen siskonsa. Ap Ja todellakin minun mielestäni on vähän eri asia huomioida työkaverin puoliso kuin oma miniä, joka on samaa perhettä
sä olet pojan nykyinen hoito, vaihtotavaraa. Ehkä apella ja pojalla on lähemmät suhteet kuin sinulla ja miehelläsi.
Miehenikin myöntää sen, samoin hänen siskonsa. Ap Ja todellakin minun mielestäni on vähän eri asia huomioida työkaverin puoliso kuin oma miniä, joka on samaa perhettä
sä olet pojan nykyinen hoito, vaihtotavaraa. Ehkä apella ja pojalla on lähemmät suhteet kuin sinulla ja miehelläsi.
Olen laillisesti vihitty vaimo ja miehelleni kaikkein tärkein, en mikään hoito:D
ap
Kun on laitettu tuolla tavalla sulkumerkein niin tulee kyllä varmasti sellainen olo ettet ole apen mielestä osa miehen elämää...
Ilman sulkumerkkejä milestäni kuitenkin ihan normi käytäntö. En minä muista kaikkien naispuolisten ystävieni avomiesten/aviomiesten/poikaystävien sukunimiä ja lisään heidät usein korttiin juurikin "Maija Meikäläinen + Jani". Eikä todellakaan ole tarkoitus mitenkään halventaa miestä/ystävääni tai heidän suhdettaan!!
Minä ja avomieheni saimme myös tänä jouluna kortteja joissa jompi kumpi meistä lisätty toisen nimen perään plusmerkillä. Ei meidän vanhat sukulaistädit ja -sedät, eikä kaikki nuoremmatkaan, muista sukulais tytön tai pojan avopuolison sukunimeä!! Eikä tarvitsekkaan mielestäni muistaa... Jopa oma isäni ei muista mieheni sukunimeä, eikä hän jaksa siitä loukkaantua!! isäni tosin on hyvin omalaatuinen taivaanrannan maalari, eli ehkä hänelle sallittavampaa kuin "normaalimmille" ihmisille... ;)
Ja se että nimeni oli lisätty selkeästi myöhemmin (eri kynä), joten tuli tosiaan vähän sellainen olo ettei appiukko alunperin halunnut tervehtiä mua jouluna...
ap
Kun on laitettu tuolla tavalla sulkumerkein niin tulee kyllä varmasti sellainen olo ettet ole apen mielestä osa miehen elämää...
Ilman sulkumerkkejä milestäni kuitenkin ihan normi käytäntö. En minä muista kaikkien naispuolisten ystävieni avomiesten/aviomiesten/poikaystävien sukunimiä ja lisään heidät usein korttiin juurikin "Maija Meikäläinen + Jani". Eikä todellakaan ole tarkoitus mitenkään halventaa miestä/ystävääni tai heidän suhdettaan!!
Minä ja avomieheni saimme myös tänä jouluna kortteja joissa jompi kumpi meistä lisätty toisen nimen perään plusmerkillä. Ei meidän vanhat sukulaistädit ja -sedät, eikä kaikki nuoremmatkaan, muista sukulais tytön tai pojan avopuolison sukunimeä!! Eikä tarvitsekkaan mielestäni muistaa... Jopa oma isäni ei muista mieheni sukunimeä, eikä hän jaksa siitä loukkaantua!! isäni tosin on hyvin omalaatuinen taivaanrannan maalari, eli ehkä hänelle sallittavampaa kuin "normaalimmille" ihmisille... ;)
Jos jo iänkaiken naimisissa, niin sitten toi on loukkaavaa.