Loukkaantuisitteko tästä? Asiaa appiukon joulukortista=)
Leikitään että mieheni nimi on Mikko Mattinen ja minun Niina Nieminen. Mieheni isä oli lähettänyt joulukortin, jossa luki Mikko Mattinen ja sen alla, selvästi myöhemmin lisättynä, pienellä (+Niina).
Tuli vähän mieleen, että hän halusi lähettää joulukortin vain pojalleen ja huomasi vasta myöhemmin, että voisi varmaan minunkin nimeni siihen laittaa. Olen varmaan pikkumainen mutta tuo tuntui minusta kyllä vähän ikävältä.
Taustasta sen verran, että mieheni isä ei mielestäni kunnioita minun asemaa mieheni elämässä, puhuu että asiat hoidetaan perhepiirissä jne, ja jättää minut aina huomioimatta.
Kommentit (70)
muistin vasta lopuksi, että onhan sillä nyt se mieskin siinä ja lisäsin pienellä että + Timo. Meille tulee jatkuvasti kortteja vain miehen nimellä, vaikka kaikki tietävät, että myös minä olen olemassa. Jos loukkaantuisin tuollaisesta, saisin olla vihainen lopun ikäni. Olet pikkumainen ja kakaramainen ja kaikesta päätellen erittäin epävarma itsestäsi. Miehesi ansaitsee naisen, joka on enemmän.
Onko sinun appivanhempasi unohtaneet olemassa olosi tai vähätelleet sitä?
eli ei ole tarvinnut koskaan kärsiä unohtamisesta tai vähättelystä, mutta minulla onkin terve itsetunto enkä ymmärtäisi loukkaantua noin pienistä kuin ap. Itse jos kerjää verta nenästään, niin yleensä sitä myös saa.
En ole kaivanut verta nenästäni, vaan ollut kohtelias ja huomaavainen. Laitan joka ikinen joulu appiukolle ja muulle perheelle joululahjat, synttärikortit jne. Itse en ole koskaan saanut mitään. ja siis tuo minun vähätteleminen tulee esille muutenkin, miehenikin sen on huomannut, eli en ole mikään aivoton paranoidi, joka kuvittelee kaiken=) Sinänsä en ole yllättynyt mutta olisin olettanut, että edes joulukorttiin appiukko osaa nimeni kirjoittaa... ap
No nyt ymmärrän, olet ottanut mieheesi äitiasenteen eli tämän ei tarvitse muistaa sukunsa juhlapäiviä tms. vaan sinä olet ottanut häneltä vastuun moisesta itsellesi. Taidat olettaa, että miehesi on avuton tollo, joka ei kykene isänlleen synttärikorttia ostamaan, vaan tarvitsee sinut avukseen.
Entäpä jos antaisit miehelle vastuuta tietyistä pikkuasioista kuten sukunsa lahjoista?
ja siellä lukee, että Laura ja Janne Nieminen, vaikka minun sukunimeni on Virta. En ole tajunnut tuosta loukkaantua, eli nyt pitää tänä jouluna ottaa reipas taisteluasenne ja ryhtyä syyllistämään miehen siskoa ja veljeä siitä, että minua ei ole tarpeeksi huomioitu kortissa. Miehen täti puolestaan laittaa korttiin Janne Nieminen + Laura, Veeti ja Tatu eli asettaa minut selkeästi yhdeksi lapsista.
Hienoa, että osa tajuaa lukea korttien osoitetiedoista salaisia halveksuntoja ja ilkeyttä. MInä olen vain ajatellut, että kas, noinpa on kirjoittanut.
Miehesi olisi syytä tehdä isälleen selväksi että te muodostatte miehesi kanssa perheen ja että sinut tulee huomioida perheen/suvun jäsenenä. Jotkut vanhemmat ovat aikuisten lastensa suhteen hyvin omistushaluisia eikä tämä lopu suinkaan lapsen avioitumiseen - vaan sittenkin halutaan pitää oma vanha "sisäpiiri" pystyssä. Tätä ei voi purkaa kuin aikuinen lapsi itse tekemällä selväksi missä mennään. Toki hän voi myös hiljaisesti omalla käytöksellään hyväksyä vanhempien röyhkeyden.
Mutta hän on sitä mieltä, ettei voi puuttua isänsä käytökseen! Mietin tässä sitä, että kun mieheni tulee töistä, sanonko asiasta hänelle. Mietin ensin etten sano, mutta tuntuu kyllä vähän että sanon..
Ja sinulle joka urputit äidillisestä asenteestani mieheeni, mielestäni se kuka meidän perheessä laittaa kortit, ei liity tähän mitenkään.
en edes oo ymmärtäny, että miten vaikee niitä on kirjoittaa, ettei aina joku vedä hernepeltoa nenäänsä.
Urpo mikä urpo, mutta yritti edes jälkeenpäin korjata virheensä. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa. Ja tuskin tuo on henkilökohtaista, ts. olisi ihan sama vaikka paikallasi oli kuka vain nainen.
ja siellä lukee, että Laura ja Janne Nieminen, vaikka minun sukunimeni on Virta. En ole tajunnut tuosta loukkaantua, eli nyt pitää tänä jouluna ottaa reipas taisteluasenne ja ryhtyä syyllistämään miehen siskoa ja veljeä siitä, että minua ei ole tarpeeksi huomioitu kortissa. Miehen täti puolestaan laittaa korttiin Janne Nieminen + Laura, Veeti ja Tatu eli asettaa minut selkeästi yhdeksi lapsista.
Hienoa, että osa tajuaa lukea korttien osoitetiedoista salaisia halveksuntoja ja ilkeyttä. MInä olen vain ajatellut, että kas, noinpa on kirjoittanut.
Ottaen huomioon taustat ja sen, että ap:n nimi on lisätty jälkikäteen ja vielä sulkuihin.
Urpo mikä urpo, mutta yritti edes jälkeenpäin korjata virheensä. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa. Ja tuskin tuo on henkilökohtaista, ts. olisi ihan sama vaikka paikallasi oli kuka vain nainen.
Esimerkiksi toiselle miniälleen ja vävylleen appiukko ostaa joka joulu kunnon lahjat ja muistaa muutenkin ja puhuu aina heistä parina (tyyliin Minna ja Matti sitä ja tätä). Meistä mieheni isä puhuu Mikkona ja joskus muistaa mainita minutkin.
minun isolla käsialallani jää joko osoite pois tai sitten tulee se + Niina pienellä.
Eli en saa mitenkään mahtumaan yhdelle riville Matti Mattila ja Niina Nieminen saan mahtumaan kun oikein tiivistän Matti ja Niina Mattila, mutta kun Niina ei ole Mattila, sekin nostaisi kaiketi kauhean älämölön.
Onneksi tuttuni Kaisa Salmenvirtasaaristo-Lahdenmutka aina itsekin signeraa joulukortin Lahdenmutkat, on paljon yksinkertaisempaa kirjoitaa Perhe Lahdenmutka
minun isolla käsialallani jää joko osoite pois tai sitten tulee se + Niina pienellä.
Eli en saa mitenkään mahtumaan yhdelle riville Matti Mattila ja Niina Nieminen saan mahtumaan kun oikein tiivistän Matti ja Niina Mattila, mutta kun Niina ei ole Mattila, sekin nostaisi kaiketi kauhean älämölön.
Onneksi tuttuni Kaisa Salmenvirtasaaristo-Lahdenmutka aina itsekin signeraa joulukortin Lahdenmutkat, on paljon yksinkertaisempaa kirjoitaa Perhe Lahdenmutka
Ja mielestäni sanoin jo, että jos olisi lukenut että Mikko Mattinen ja Niina, olisi se ollut ihan ok. Mutta se, että minun nimeni on UNOHDETTU ja sitten laitettu SULKUIHIN kertoo mielestäni sen, ettei appiukko edes ajatellut lähettää joulutervehdystä minulle...
Me saadaan ainakin kortteja, joissa nimet on ihan miten sattuu, mutta enpä ole ikinä jaksanut välittää tai siitä loukkaantua. Suurin osa kun ei taida kauheasti pohtia, että mitä siihen osoitekohtaan nyt kirjoittaa. Samahan se nyt on kunhan tulevat perille.
Sanoisin siis, että relaa vähän. Todennäköisesti sinua ei ole yritetty mitenkään tarkoituksella loukata.
että tässä on taustalla paljon muutakin kuin huolimattomuus ja tökerö käytös, niin kannustaisin sinua ja miestäsi puhumaan tästä asiasta. Loukkaamalla käytöksellään sinua miehesi isä loukkaa myös poikaansa. Mutta tämä korttiasiaa on siis vain se jäävuoren huippu.
Miehesi ei voi saada isäänsä pitämään sinusta (mikäli näin tosiaan on) mutta hän voi vaikuttaa siihen että isänsä käyttäytyisi muodollisesti oikein sinua kohtaan ja huomioisi sinut samalla tavalla kuin toisetkin lastensa puolisot.
Omat vanhempani ovat olleet minun suhteeni varsin omistumishaluisia ja mieheni ilmaantuminen kuvioihin oli heille shokki. Vaikeaa on ollut tehdä selväksi että minä ja mieheni muodostamme nyt oman "sisäpiirimme" ja tätä on kunnioitettava. Kyse on nimenomaan kunnioittamisesta. Kuitenkin saan olla tyytyväinen siitä että omat vanhempani ovat aina kuitenkin huomioineet mieheni, esim. nyt vaikka sitte että ovat ostaneet kunnon lahjoja.
Jossain vaiheessa miehesi joutuu tekemään isälleen selväksi nämä asiat, muuten tällainen kitka alkaa vaikuttaa ikävästi teidän suhteeseenne. Toivotaan että asiat järjestyisivät.
T. Se joka kysyi miehesi suhtautumisesta
mitä ihmeellisimpinä versioina
esim.
maija meikäläinen + pojat
liisa meikäläinen ja vanhukset (kummitytön nimi ja vanhemmat, jotka ovat minua selvästi nuorempia)
MM ja kaiken karvaiset kaverit (= mies ja koirat, kissat)
MM perheineen
MM+ perhe
MM ( +Matti)
Meikäläiset (= appivanhemmat)
jne.
Enkä ole tajunnut että joku vois tuosta loukkaantua. Enkä ole itsekään kiinnittänyt huomiota millä tavoin meidän perheen jäsenet on eritelty joulukorteissa.
Kutsut yritän nykyisin tsekata tarkemmin että tiedän koskeeko kutsu esim lapsia.
Ja miksi ihmeessä poikansa loukkaantuisi siitä, että ap kokee tulleensa loukatuksi? Toivon, että ap:n puoliso on täyspäinen eikä mikään häntä jalkojen välissä luikkiva surkimus, joka suurennuslasilla etsii virheitä muista ihmisistä ja sitten kimittää surkeasti, että meitä kohtaan ollaan törkeitä.
Haluttiin tai ei niin ap ja miehensä ovat kaksi eri ihmistä, kaksi eri yksilöä. Appi saa lähettää kortin vain pojalleen ja olla ostamatta lahjoja miniälleen, mikään ei tähän pakota. Eikä pojan tarvitse loukkaantua siitä, että oma puoliso ei saa lahjoja: katsos kun miehen veljen vaimo saattaa olla kiva ihminen myös apelle eikä ap:n tapaan tyhjänruikuttaja. Tietysti appi muistaa sitä miniää, joka haluaa olla väleissä eikä sitä, joka polkee jalkaansa ja vaatii, että lahjat tänne ja heti senkin törkimys.
todellakaan ole tullut mieleen, että joku siitä loukkaantuisi. Mistä muuten ap tietää, että oma nimi on unohtunut ja lisätty myöhemmin? Ei siitä kirjoitusjäljestä selviä, mikä kirjain on ennen toista kirjoitettu. Itse ainakin laitan esim. ystäväni puolison nimen aina ystäväni nimen alapuolella ja kun siihen osoitteen kirjoittaa, voi tosiaan näyttää siltä, että se on sinne jälkeenpäin lisätty. Osoite kun voi tullakin vahingossa kirjoitetuksi liian lähelle nimiriviä...
mitä ihmeellisimpinä versioina esim. maija meikäläinen + pojat liisa meikäläinen ja vanhukset (kummitytön nimi ja vanhemmat, jotka ovat minua selvästi nuorempia) MM ja kaiken karvaiset kaverit (= mies ja koirat, kissat) MM perheineen MM+ perhe MM ( +Matti) Meikäläiset (= appivanhemmat) jne. Enkä ole tajunnut että joku vois tuosta loukkaantua. Enkä ole itsekään kiinnittänyt huomiota millä tavoin meidän perheen jäsenet on eritelty joulukorteissa. Kutsut yritän nykyisin tsekata tarkemmin että tiedän koskeeko kutsu esim lapsia.
Ja miksi ihmeessä poikansa loukkaantuisi siitä, että ap kokee tulleensa loukatuksi? Toivon, että ap:n puoliso on täyspäinen eikä mikään häntä jalkojen välissä luikkiva surkimus, joka suurennuslasilla etsii virheitä muista ihmisistä ja sitten kimittää surkeasti, että meitä kohtaan ollaan törkeitä.
Haluttiin tai ei niin ap ja miehensä ovat kaksi eri ihmistä, kaksi eri yksilöä. Appi saa lähettää kortin vain pojalleen ja olla ostamatta lahjoja miniälleen, mikään ei tähän pakota. Eikä pojan tarvitse loukkaantua siitä, että oma puoliso ei saa lahjoja: katsos kun miehen veljen vaimo saattaa olla kiva ihminen myös apelle eikä ap:n tapaan tyhjänruikuttaja. Tietysti appi muistaa sitä miniää, joka haluaa olla väleissä eikä sitä, joka polkee jalkaansa ja vaatii, että lahjat tänne ja heti senkin törkimys.
Vaadin sitä että hän kunnioittaa sitä tosiasiaa, että minä olen hänen poikansa vaimo ja hänelle tärkein ihminen.
ap
en edes oo ymmärtäny, että miten vaikee niitä on kirjoittaa, ettei aina joku vedä hernepeltoa nenäänsä.
;-)
Makaan en tykkaa appiukostani, mutta siihen on syyna se, etta han olisi huolimattomuudellaan tappanut lapsemme pariinkin kertaan, jos ei oltaisi ehditty hatiin. Mua ei tuollaiset korttijutut tai muut kohteliasuuskuviot paljon sellaisen jalkeen jaksa hetkauttaa, kunhan kaikki vaan pysyy hyvissa ruumiin ja sielunvoimissa...
Ja miksi ihmeessä poikansa loukkaantuisi siitä, että ap kokee tulleensa loukatuksi? Toivon, että ap:n puoliso on täyspäinen eikä mikään häntä jalkojen välissä luikkiva surkimus, joka suurennuslasilla etsii virheitä muista ihmisistä ja sitten kimittää surkeasti, että meitä kohtaan ollaan törkeitä. Haluttiin tai ei niin ap ja miehensä ovat kaksi eri ihmistä, kaksi eri yksilöä. Appi saa lähettää kortin vain pojalleen ja olla ostamatta lahjoja miniälleen, mikään ei tähän pakota. Eikä pojan tarvitse loukkaantua siitä, että oma puoliso ei saa lahjoja: katsos kun miehen veljen vaimo saattaa olla kiva ihminen myös apelle eikä ap:n tapaan tyhjänruikuttaja. Tietysti appi muistaa sitä miniää, joka haluaa olla väleissä eikä sitä, joka polkee jalkaansa ja vaatii, että lahjat tänne ja heti senkin törkimys.
Vaadin sitä että hän kunnioittaa sitä tosiasiaa, että minä olen hänen poikansa vaimo ja hänelle tärkein ihminen. ap
Kaiva se herne nenästäsi ja pane patjan alle, ei tuollaista ihmistä kannata kunnioittaa. Katsos: kunnioitus ansaitaan, sitä ei noin vain tarvitse antaa.
Ja miksi ihmeessä poikansa loukkaantuisi siitä, että ap kokee tulleensa loukatuksi? Toivon, että ap:n puoliso on täyspäinen eikä mikään häntä jalkojen välissä luikkiva surkimus, joka suurennuslasilla etsii virheitä muista ihmisistä ja sitten kimittää surkeasti, että meitä kohtaan ollaan törkeitä. Haluttiin tai ei niin ap ja miehensä ovat kaksi eri ihmistä, kaksi eri yksilöä. Appi saa lähettää kortin vain pojalleen ja olla ostamatta lahjoja miniälleen, mikään ei tähän pakota. Eikä pojan tarvitse loukkaantua siitä, että oma puoliso ei saa lahjoja: katsos kun miehen veljen vaimo saattaa olla kiva ihminen myös apelle eikä ap:n tapaan tyhjänruikuttaja. Tietysti appi muistaa sitä miniää, joka haluaa olla väleissä eikä sitä, joka polkee jalkaansa ja vaatii, että lahjat tänne ja heti senkin törkimys.
Vaadin sitä että hän kunnioittaa sitä tosiasiaa, että minä olen hänen poikansa vaimo ja hänelle tärkein ihminen. ap
Kaiva se herne nenästäsi ja pane patjan alle, ei tuollaista ihmistä kannata kunnioittaa. Katsos: kunnioitus ansaitaan, sitä ei noin vain tarvitse antaa.
En vaadi, että minua kohdellaan kuin prinsessaa tai muutakaan sellaista. Mielestäni on vain tökeröä jättää tahallaan minut huomioimatta meidän joulutervehdyksessä.
ap
Kasva aikuiseksi! Eipä voi muuta todeta. Ap:llä on kai liian helppo elämä tai jotain, kun VIITSII tuollaisista pikkuasioista märehtiä ja sepustaa kaunaisia höpinöitä vauvapalstalla. =DDD
Itselläni on lapsiakin avoukkoni kanssa (eli kaiken järjen mukaan minun pitäisi ns. kuulua perheeseen), mutta silti joka kortissa, joka tulee ukkoni nimellä, on siis ukon nimi ja perässä SULUISSA (niin pienellä kuin suinkin..) "+perh.". Mutta eipä ole käynyt mielessäkään loukkaantua moisesta (vaikka selkeästi muutenkin minua dissaavat), vaan ajattelen, että sehän on niiden oma häpeä, jos eivät meikäläistä tuon kummemmin noteeraa. Minulla on oma elämä elettävänä, joten ei voisi joidenkin ukon hölmöt sisarukset yms. vähempää hetkauttaa.
Miehesi olisi syytä tehdä isälleen selväksi että te muodostatte miehesi kanssa perheen ja että sinut tulee huomioida perheen/suvun jäsenenä. Jotkut vanhemmat ovat aikuisten lastensa suhteen hyvin omistushaluisia eikä tämä lopu suinkaan lapsen avioitumiseen - vaan sittenkin halutaan pitää oma vanha "sisäpiiri" pystyssä. Tätä ei voi purkaa kuin aikuinen lapsi itse tekemällä selväksi missä mennään. Toki hän voi myös hiljaisesti omalla käytöksellään hyväksyä vanhempien röyhkeyden.