Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, mullon idis! Kirjotetaax kaikki sillee ku me normaalist puhuttais?

Vierailija
20.12.2010 |

Jos haluu ni voi kertoo mist päin on kotosin ja muuta mitä ny tulee mielee.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö on päiväettonneilla. Huomenna arvelin tehä ite juusttoo, kokkeilla ees minkälaista siitä tulloo jos nyt löyvän hyvän ohjjeen.

Nyt kuulluu hirvvee iäni ku nuapurin mulukku ajjaa moottorikelekalla pihallaan.

Heh...Joensuusta

Vierailija
2/39 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä et miks stadilaiset ei sais puhuu silleen ku ne haluu ihan vaan sen takii et muita ärsyttää. Varsinki jos muuttaa stadista pois ni sit pitää jättää kaikki slangisanat pois.

Nuorempana varmaan joo enemmän stadilaisittain, mutta siitä murteesta oon yrittäny eroon, kun se ärsyttää niin monia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä et miks stadilaiset ei sais puhuu silleen ku ne haluu ihan vaan sen takii et muita ärsyttää. Varsinki jos muuttaa stadista pois ni sit pitää jättää kaikki slangisanat pois.

Nuorempana varmaan joo enemmän stadilaisittain, mutta siitä murteesta oon yrittäny eroon, kun se ärsyttää niin monia

toivoo tyttö stadista

Vierailija
4/39 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukin puhuu ja mitä slangia käyttää. Saahan sitä puhua vaikka paskaa jos huvittaa.

Vierailija
5/39 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhu aika lail samallai ku kirjota. Lapset kattoo leffaa ja ruoka uunis. Viäl ois kolme yöt jouluu. Jänskää!

Vierailija
6/39 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku puhuis. Mää olen Turust mut en kyl puhu mittää puhdast Turun murret, vaan jottai sekasotkuu. Nyt kait täytyy mennä, tarvis leipoo ja siivota ja vaiks mitä. Aika rankkaa kun enne jouluu tarvis tehdä sitä ja tarvis tehdä tätä.

Vierailija
7/39 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täällä asustelen ja elelen. Mmm.. Mitähä muuta, noh, ottelen että mies tullee töistä kotia. Meiän kaks vee tyttö tuossa pukkee päälle, kohta aletaa leipomaa.

Vierailija
8/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häirää se ettei mul oo oikeastaan mitään murteellisuutta. Olis hienoo puhuu kunnolla vaik savolaisittain tai tamperelaisittain. Jotai yksittäisiä slangisanoja ja variaatioita löytyy, mut ei mitään kunnon murretta.

Ehkä se johtuu siitä et mun perhe aikanaan muutti tosi paljon. En oo siis sillai juurtunut mihinkään et puhetyyli ois tarttunu.

Nyt oon asunu Espoossa vajaa kymmenen vuotta.

Vierailija
9/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää oikee eriksee miettiä miten mitäki sanois... Ja toisekseen, mitä ihmettä sitä keksis asiaa tähän kirjottaa! :D

Mä oon ite Jyväskylästä päin kotosin, asunut semmoset 8 vuotta Tampereella, mutta jään kyllä joka kerta kiinni keskisuomalaisuudesta... Tampereen murteesta tykkään tosi paljon mutta eipä tuo tunnu tarttuvan.

Vierailija
10/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkut, totanoit, vitut.

Muutenhan täällä jo kirjotetaan ilman loppu-n:ää (ainakaa), kaksois-K:t niinku äännetään (kullekkin), enään, nytte, ompa ja kumpa, yhdys sanat erik seen ... lista on loputon. Eli kiva idis, aapee, mutta se on jo käytössä! :)

ja sekin on jo käytössä, että mitä epäselvemmin kirjoittaa, sitä kiivaamman keskustelun saa aikaan ihan kaikesta muusta paitsi siitä, mitä avaus käsittelee :D

Vierailija
11/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi et olen kyl aika paljo jo unohtannu. Mut Turu murret mää ossan parhaiten vaik en ol siel ikänän asunu.

Vierailija
12/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehää vaa nii. Iha kiva lukee muitte juttuja, sille niiku ne puhuis. Vaik se on kyl miust vähä vaikeeta. Siis lukee sellast puhekiele tekstii. Mie puhun kyl karjalan murretta, mut ku oon asunu jo pitkää muualla, ni kylhä se puhe väkisin on pikkkase muuttunu. Vaik koitan kyl pitää kii omast murteest. Mie oon mie, määkimää en ala :)

Vierailija
13/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeesti mä aika pitkälle kirjotanki niin ku mä puhun. Ei tää av ny niiv virallinen foorumi oo, että tänne tarvis kirjakieltä kirjottaa.

Vierailija
14/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon alun perin pohjosesta mutta nyt Helsingissä asustelen. Tässä mietin lähtiskö tupakalla käymään vai jatkasko joulun askarteluja. Uutena vuonna loppuu tämä sauhuttelu, käypi liian kalliiksi. Olokoot sitte vaikka se minun uuen vuojen luppaus tämä!

Vierailija
15/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon Helsingistä, oon asunu täällä aina. Mul on kyl sukuu vähän siellä sun täällä ja mulle tarttuu helposti eri murteiden ilmasut. Tai jos ei tartu omaan käyttöön, ni ainaki ymmärrän mitä ne tarkottaa :) Aika monet on kyl hämmästyny ku oon kertonu mist oon kotosin, vaik mun mielest mä kyl puhun ihan "stadisti" :)

Vierailija
16/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kävin Helsingisä mutkan, mutta sitte muutin tänne lähemmäs kotia Ouluun. Täälä kai sitä ny sitte ollaan loppuikämme. Eihän sitä varmasti tiiä misä vanahana oon Pirun kylymä täälä on just nyt.

Vierailija
17/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettoo tupakan polton mutta onnistuukoha iliman mittää korviketta, nikotiinipurukummii tai laastarrii. Monesti oon yrittäny lopettoo vuan aina repsahtana. Liäkär miäräs joskus työtervveystarkastuksessa jottain, en muista nimmee, liäkettä. Se autto kyllä vuan kun en koko kuurrii käyttänä ni repsahin sillonki.

Vierailija
18/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillo kuapus jäänyj jo eskarista joululomalle ny orotellaa koululaista kotiok ku se ov viälä pari päivää koulussa.

Istahrij just tähä koneelle juamaa kuping kahvia (en sano kahveeta, vaikka niing kuuluski).

t. tamperelainen, tiätenki :-)

Vierailija
19/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä nyt niin kaaheesti savvoo väännä, mutta onhan tuota suanu kommenttia muilta että vähemmännii voes. Mutta koko elämän oon savossa asunu ja mummu oli iha oikee savolaenen niin siltähän se on perriytyny. Ja savolaesuutta en kuitenkaa häppee. Jos se jotakuta häeritsee niin siinäpähä häerihtee. Ee ne muut sen arvokkaampi immeisiä oo vaekka missä asus.

Vierailija
20/39 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettennoo oikee mistää kotosin ku me kans muutettii niin paljo ku olin pieni. Mun puhetapa on muuttunu aina vähä sen mukaan kenen kans oon puhunu ja missollaa asuttu. Nyttoon asunu stadis kuitenki suurimman osan mun elämää ja muston tullu aika stadilainen kans niinqu puheen ja sen aksentin suhtee. Frendien kans jutskatessa puhees vilisee aika paljo sellasii niinku slangisanoi ja muutenki mä puhun enemmän slangii ilman et ees huomaan ku taas duunissa esimerkiks puhun enemmän kirjakieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme