Antaako viimevuotinen sikainfluenssarokote enää suojaa? Perusteltuja vastauksia, kiitos
Jotkut väittää saaneensa tiedon että viimevuoden rokote ei suojaa millään tavalla. Toiset taas ovat kuulleet esim. neuvolasta että antaa suojan. Minä olen lukenut jostain että osittainen suoja on olemassa, lieventää ainakin oireita.
Onko täällä ROKOTENEUTRAALEJA ihmisiä, jotka osaisivat antaa vastauksen. Tuntuu että tämä aihe saa aina liikkeelle fanaatikot....
Kommentit (33)
tosin tämä uutinen ei kerro, oliko sama rokote kuin viime vuonna käytetty.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sikainfluenssasta+ep%C3%A4ilyj%C3%A4…
ja nyt olen uudelleen raskaana. Juuri viimeksi neuvolassa kysyin tarvitsenko uuden rokotteen vai suojaako vanha, ja kuulemma tarvitsen uuden. Mitään perusteluja en kysynyt, eri rokotteilla nyt vain on eri vaikutusaika.
sillä virus ei ole muuntunut kovin paljon. Mutta tämä ei siis ole kovin tuore tieto.
jossa THL arvelee aiemman rokotuksen antavan todennäköisesti ainakin kohtuullisen suojan.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sikainfluenssaepidemia+alkoi+taas+Su…
Suojan todellinen astehan selviää vasta, kun epidemia laajenee.
Onko terveyskeskuksissa nyt tarjottava rokote samaa vai eri viruskantaa kuin viimetalvinen?
Sikainfluenssa on edelleen sama virus kuin vuosi sitten.
Eihän influenssarokote muutenkaan anna suojaa kuin yhdeksi talveksi ja vain siihen tiettyyn influenssaan, ei muihin.
että tämänvuotisessa influenssarokotteessa olisi sama sika-osuus kuin viimevuotisessa sikapiikissä. Toki mukana myös A- ja B-virus. Kai sitten ajatellaan jollakin tasolla suojaavan.
Sikainfluenssa on edelleen sama virus kuin vuosi sitten.
Eihän influenssarokote muutenkaan anna suojaa kuin yhdeksi talveksi ja vain siihen tiettyyn influenssaan, ei muihin.
vuodessa ehtii virukset paljoon
ennen kuin edes odotin kuopusta. Nyt kysyin, että pitääkö vauvalle käydä sitten ottamassa oma rokote, kun ei ole ollut olemassakaan sillon kun minä sen sain. Vastaus oli, että suoja on kuitenkin ollut verenkierrossani, joten vauvallakin tuo suoja on. Ei nyt kyseessä täysin sama, mutta kai tuo jotenkin asiaan liittyy.
niin etteikö viime vuoden rokotus toimisi. Tuohan on jo todettu asiantuntijatahoilta.
niin etteikö viime vuoden rokotus toimisi. Tuohan on jo todettu asiantuntijatahoilta.
Mistä ihmeestä se oikein mahtaakaan johtua! Peräti omituista on.
Minusta tuntuu, että olen tässä asiassa sairaanhoitajakoulutuksella ihan yhtä hyvä asiantuntija kuin joku THL:n tyyppikin. Mulla on sentään puhtaat jauhot pussissa enkä ole tehnyt mitään lehmänkauppoja lääketehtaiden kanssa.
rokottaa itseään joka syksy täältä hamaan tulevaisuuteen? Vai häipyykö toi possu jossain vaiheessa?
hyvin) sikainfluenssaa vastaan. Mutta se ei suojaa tavallista kausi-influenssaa (A-/B-virus) vastaan.
Jos sikainfluenssan on potenut jo kerran, voiko sen saada uudelleen, jos virus muuntuu toiseen muotoon?
Kyllä voi. Jos virus muuntuu, on mahdollista, että elimistö ei enää tunnista sitä, eivätkä taudin tai rokotuksen kautta elimistössä tuotetut vasta-aineet enää suojaa. Juuri viruksen jatkuvan muuntumisen vuoksi kausirokotetta on otettava vuosittain.
Lääketieteen kanta on siis tämä.
ne jotka rokotteiden ostamisesta päättävät.
Mistä ihmeestä se oikein mahtaakaan johtua! Peräti omituista on.Minusta tuntuu, että olen tässä asiassa sairaanhoitajakoulutuksella ihan yhtä hyvä asiantuntija kuin joku THL:n tyyppikin. Mulla on sentään puhtaat jauhot pussissa enkä ole tehnyt mitään lehmänkauppoja lääketehtaiden kanssa.
Mistä ihmeestä se oikein mahtaakaan johtua! Peräti omituista on.Minusta tuntuu, että olen tässä asiassa sairaanhoitajakoulutuksella ihan yhtä hyvä asiantuntija kuin joku THL:n tyyppikin. Mulla on sentään puhtaat jauhot pussissa enkä ole tehnyt mitään lehmänkauppoja lääketehtaiden kanssa.
hutkitaan tai jätetään tutkimatta.
Tuo SI-rokote synnytti vasta-aineita useita antigeeneja kohtaan, joten todennäköisyys sille että kaikki antigeenit olisivat muuntuneet muiksi on todella pieni.
Jos sikainfluenssan on potenut jo kerran, voiko sen saada uudelleen, jos virus muuntuu toiseen muotoon?
Kyllä voi. Jos virus muuntuu, on mahdollista, että elimistö ei enää tunnista sitä, eivätkä taudin tai rokotuksen kautta elimistössä tuotetut vasta-aineet enää suojaa. Juuri viruksen jatkuvan muuntumisen vuoksi kausirokotetta on otettava vuosittain.
Lääketieteen kanta on siis tämä.
hutkitaan tai jätetään tutkimatta.
ja siihen, että Suomessa salaillaan paljon enemmän asioita kuin mitä luulin.
Olihan juuri uutinen tutkimuksesta, että salattiin virkamiesten palkkoja vaikka ne pitäisi olla ihan julkista tietoa.
Minulle myös suositeltiin neuvolassa uutta rokotusta, koska viruskanta on muuttunut/voi muuttua. Enpä tosin taida ottaa uutta rokotusta. Jos en olisi raskaana, voisin harkita.