Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaako viimevuotinen sikainfluenssarokote enää suojaa? Perusteltuja vastauksia, kiitos

Vierailija
20.12.2010 |

Jotkut väittää saaneensa tiedon että viimevuoden rokote ei suojaa millään tavalla. Toiset taas ovat kuulleet esim. neuvolasta että antaa suojan. Minä olen lukenut jostain että osittainen suoja on olemassa, lieventää ainakin oireita.

Onko täällä ROKOTENEUTRAALEJA ihmisiä, jotka osaisivat antaa vastauksen. Tuntuu että tämä aihe saa aina liikkeelle fanaatikot....

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän influenssarokote muutenkaan anna suojaa kuin yhdeksi talveksi ja vain siihen tiettyyn influenssaan, ei muihin.

Vierailija
2/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin tämä uutinen ei kerro, oliko sama rokote kuin viime vuonna käytetty.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sikainfluenssasta+ep%C3%A4ilyj%C3%A4…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt olen uudelleen raskaana. Juuri viimeksi neuvolassa kysyin tarvitsenko uuden rokotteen vai suojaako vanha, ja kuulemma tarvitsen uuden. Mitään perusteluja en kysynyt, eri rokotteilla nyt vain on eri vaikutusaika.

Vierailija
4/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä virus ei ole muuntunut kovin paljon. Mutta tämä ei siis ole kovin tuore tieto.

Vierailija
5/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa THL arvelee aiemman rokotuksen antavan todennäköisesti ainakin kohtuullisen suojan.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sikainfluenssaepidemia+alkoi+taas+Su…

Suojan todellinen astehan selviää vasta, kun epidemia laajenee.

Onko terveyskeskuksissa nyt tarjottava rokote samaa vai eri viruskantaa kuin viimetalvinen?

Vierailija
6/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssa on edelleen sama virus kuin vuosi sitten.

Eihän influenssarokote muutenkaan anna suojaa kuin yhdeksi talveksi ja vain siihen tiettyyn influenssaan, ei muihin.

Vierailija
7/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämänvuotisessa influenssarokotteessa olisi sama sika-osuus kuin viimevuotisessa sikapiikissä. Toki mukana myös A- ja B-virus. Kai sitten ajatellaan jollakin tasolla suojaavan.

Vierailija
8/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssa on edelleen sama virus kuin vuosi sitten.

vuodessa ehtii virukset paljoon

Vierailija
9/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin edes odotin kuopusta. Nyt kysyin, että pitääkö vauvalle käydä sitten ottamassa oma rokote, kun ei ole ollut olemassakaan sillon kun minä sen sain. Vastaus oli, että suoja on kuitenkin ollut verenkierrossani, joten vauvallakin tuo suoja on. Ei nyt kyseessä täysin sama, mutta kai tuo jotenkin asiaan liittyy.

Vierailija
10/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin etteikö viime vuoden rokotus toimisi. Tuohan on jo todettu asiantuntijatahoilta.

Vierailija
11/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin etteikö viime vuoden rokotus toimisi. Tuohan on jo todettu asiantuntijatahoilta.

Mistä ihmeestä se oikein mahtaakaan johtua! Peräti omituista on.

Minusta tuntuu, että olen tässä asiassa sairaanhoitajakoulutuksella ihan yhtä hyvä asiantuntija kuin joku THL:n tyyppikin. Mulla on sentään puhtaat jauhot pussissa enkä ole tehnyt mitään lehmänkauppoja lääketehtaiden kanssa.

Vierailija
12/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokottaa itseään joka syksy täältä hamaan tulevaisuuteen? Vai häipyykö toi possu jossain vaiheessa?

Vierailija
13/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin) sikainfluenssaa vastaan. Mutta se ei suojaa tavallista kausi-influenssaa (A-/B-virus) vastaan.

Vierailija
14/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sikainfluenssan on potenut jo kerran, voiko sen saada uudelleen, jos virus muuntuu toiseen muotoon?

Kyllä voi. Jos virus muuntuu, on mahdollista, että elimistö ei enää tunnista sitä, eivätkä taudin tai rokotuksen kautta elimistössä tuotetut vasta-aineet enää suojaa. Juuri viruksen jatkuvan muuntumisen vuoksi kausirokotetta on otettava vuosittain.

Lääketieteen kanta on siis tämä.

Vierailija
15/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka rokotteiden ostamisesta päättävät.

Minusta tuntuu, että olen tässä asiassa sairaanhoitajakoulutuksella ihan yhtä hyvä asiantuntija kuin joku THL:n tyyppikin. Mulla on sentään puhtaat jauhot pussissa enkä ole tehnyt mitään lehmänkauppoja lääketehtaiden kanssa.

Vierailija
16/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hutkitaan tai jätetään tutkimatta.

Vierailija
17/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo SI-rokote synnytti vasta-aineita useita antigeeneja kohtaan, joten todennäköisyys sille että kaikki antigeenit olisivat muuntuneet muiksi on todella pieni.

Jos sikainfluenssan on potenut jo kerran, voiko sen saada uudelleen, jos virus muuntuu toiseen muotoon?

Kyllä voi. Jos virus muuntuu, on mahdollista, että elimistö ei enää tunnista sitä, eivätkä taudin tai rokotuksen kautta elimistössä tuotetut vasta-aineet enää suojaa. Juuri viruksen jatkuvan muuntumisen vuoksi kausirokotetta on otettava vuosittain.

Lääketieteen kanta on siis tämä.

Vierailija
18/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hutkitaan tai jätetään tutkimatta.

Vierailija
19/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen, että Suomessa salaillaan paljon enemmän asioita kuin mitä luulin.

Olihan juuri uutinen tutkimuksesta, että salattiin virkamiesten palkkoja vaikka ne pitäisi olla ihan julkista tietoa.

Vierailija
20/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle myös suositeltiin neuvolassa uutta rokotusta, koska viruskanta on muuttunut/voi muuttua. Enpä tosin taida ottaa uutta rokotusta. Jos en olisi raskaana, voisin harkita.