Kielletty tunne: Lapsen 8-v. kaveri ärsyttää! Mikä avuksi?
8-v. tyttömme leikkii paljon lähialueella asuvan samanikäisen tytön kanssa. Alusta asti kaverissa on ollut jotain, joka on nostanut karvani pystyyn. Yleensä en edes ärsyynny ihmisistä kovin herkästi.
Mikä kaverissa sitten ärsyttää?
- Hän puhuu lapselleni usein ikävään sävyyn: naljailee, alistaa ja uhkailee.
- Hän käyttäytyy näin jopa minun kuulleni.
- Hän on lapsestani todella mustasukkainen. Kettuilu alkaakin lapseni mukaan usein juuri silloin, jos lapseni kehtaa leikkiä välillä jonkun muun kanssa.
- Hän ei tervehdi koskaan aikuisia, vaan on jotenkin epäkohteliaan oloinen.
Ai miksikö lapseni sitten leikkii tämän kaverin kanssa? No siksi, että noin puolet ajasta kuulemma leikit sujuvat hyvin ja tytöillä on kivaa keskenään.
Juu juu, hänhän on vasta lapsi eikä minunkaan mussukkani ole aina pelkkä enkeli. Minulla ei siis ole virallista lupaa inhota häntä ollenkaan. Päin vastoin minun pitäisi olla ymmärtäväinen ja ihana muumimamma, joka saa pelkällä olemuksellaan pahan mielen karkoitettua ympäriltään.
Mutta entäs kun kaveri silti ärsyttää, ihan savun korvista nousemiseen asti? Ja entä kun tajusin äskettäin, että kaverin isä se vasta ärsyttävä onkin - oikea besserwisser kusipää? Isän luonteen tajuaminen toisaalta auttoi minua välittömästi ymmärtämään ja säälimäänkin hänen tytärtään. Mutta samalla ärtymykseni vain syveni: jos koko perhe on samaa maata, onko ristiriitoja mahdollista selvittää edes aikuisten avulla?
Asiallisia neuvoja, kiitos.
Kommentit (7)
Puhun lapseni kavereille aina suoraan ja kasvatan heitä.
Ne jotka olleet ikävän tyylisiä, niin eivät todellakaan ole muuttuneet, sillä kotikasvatus on kuitenkin se tärkein asia. Lapset ei opi yhdestä kerrasta.
T.7
Ei taida olla tuossa tilanteessa ihan hirveästi tehtävissä. Varsinkin jos edes toinen ko. lapsen vanhemmista on samantyyppinen. Sieltähän lapsi nuo asiat oppii. Pystyisikö lasta kauniisti ojentamaan, kun saat tytön kiinni pottuilusta? Sanot esimerkiksi "meillä ei ole tapana puhua rumasti" tms? Tietty voi olla että ko. lapsen isä sitten on sun kurkussa kiinni, mutta kannattaisko silti kokeilla?
Pystyisikö lasta kauniisti ojentamaan, kun saat tytön kiinni pottuilusta? Sanot esimerkiksi "meillä ei ole tapana puhua rumasti" tms?
Koen erityisesti tässä tapauksessa hankalaksi ojentaa toisten lasta, mutta toisaalta minulla on omassa kodissani valta ottaa ohjat käsiini. Kiitos hyvästä vinkistä.
ap
muksuilla menee enimmäkseen hyvin, anna asian olla. Tarkkaile sivusta myös omasi käyttäytymistä. Tee selväksi pelisäännöt, kuinka teillä puhutaan.
Toisaalta, ihmisissä ärsyttää ne puolet, joita on itsessä, muttei näe niitä kuin toisten kautta.
Itse kyllä puutun jos esimerkiksi meillä ollessaan joku lastemme kavereista -tai joku omistamme- puhuu ikävään sävyyn toiselle. Sanon aina lapsille että meillä ei ole tapana olla inhottava kenellekään ja kaikki otetaan mukaan leikkeihin. Jos homma silti menee kettuilun puolelle, sanon että otetaan aikalisä jollei homma toimi. Useimmiten lapset uskovat kun vieras aikuinen sanoo. Tietysti on toisenlaisiakin tapauksia, mutta meillä mennään meidän talon säännöillä.
Jotkut ihmiset, myös lapset, ovat yksinkertaisesti ärsyttäviä.
Kuten edellä jo ehdotettiin, ehdottomasti ojentaisin (ja olen ojentanutkin) myös vierasta lasta, jos minun läsnäollessani puhuu rumasti/ikävästi/sopimattomasti/uhkailee/kiristää jne.
Itse luultavasti myös karsisin tämän kaverin kanssa leikkimistä, huomaamattomasti. Tällaista olen oman lapseni kohdalla myös tehnyt.
Minun lastani - ja omaa mielenrauhaani - ei puolusta kukaan muu kuin minä itse.
Tilanne ei muutu, jos isä samanlainen. Meillä poika tuli juuri sisään, kun naapurin tyttö jätti sen taas.
Tosin viime kerrasta on aikaa, kun homma oli lähes tulkoon jo finaalissa.
Taas unohdin mikä kusipää toi tyttö on ja mun mies on antanut sille elinikäisen porttikiellon ja toi tyttö ei muutu koskaan.
No nyt tyttö tuli taas uudestaan ja otin tytön puhutteluun, niin tyttö sanoi, että koulussa opetetaan.
Niin sieltä se kumpuaa, kun sitä kasvatuskeskustelua ei ole kotona.
Alistaminen on kauheaa ja minä en haluaisi lapseni olevan sellaisen kaverin kanssa.
Aina kaveruutta ei pysty estämään kokonaan, mutta vähentämään sitä pystyy.