Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

englannista (kielioppia) ov

Vierailija
18.12.2010 |

ameriikkalainen kaverini sanoi, että voi kysyä "who made it?" Kuka teki sen. Mutta jos kysyy kysymyksen where did you go? Minne menit?. Miksi tuossa pitää käyttää apuverbiä did, mutta who made it -kysymystä ei tarvitse kysyä "who did make it?"

Onko idea siinä, että tuossa lausessa tekijä on kysymyssanassa, mutta where did you go -lauseessa tekijä on erikseen (you).

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

who-alkuisessa lauseessa lauseen subjekti on jo kysymyssanassa.

Vierailija
2/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

who came? oliko tuo nyt come -verbin imp.. eli kuka tuli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

who came? oliko tuo nyt come -verbin imp.. eli kuka tuli?

Vierailija
4/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kysynyt siltä amerikkalaiselta ystävältäsi?

Vierailija
5/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen voin sanoa, että vaikka joku puhuukin jotakin kieltä äidinkielenäään, ei se silti tarkoita välttämättä sitä, että hän osaisi vastata kielioppikysymyksiin.

Vierailija
6/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta halusin siis kieliopillisen selityksen suomeksi.

Vierailija
7/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen voin sanoa, että vaikka joku puhuukin jotakin kieltä äidinkielenäään, ei se silti tarkoita välttämättä sitä, että hän osaisi vastata kielioppikysymyksiin.

Eli vaikka puhuu äidinkieltään niin voi puhua sitä väärin

Vierailija
8/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka puhuu äidinkieltään niin voi puhua sitä väärin

kaikilla ei ole kykyä tai tietotaitoa selittää kielioppiasioita omasta äidinkielestään. En mä oikein usko, että moni suomalainenkaan osaisi vaikkapa jäsentää lauseen ilman kielitieteellistä koulutusta. (Enkä nyt siis puhu niistä lauseista, joita koulussa opittiin jäsentämään. Mulle selvis jo yläasteella, että koulussa opittavia lauseenjäsennystaitoja ei pysty soveltamaan "oikeaan kieleen" ollenkaan. Pettymys oli suuri.)

Vierailija
9/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle selvis jo yläasteella, että koulussa opittavia lauseenjäsennystaitoja ei pysty soveltamaan "oikeaan kieleen" ollenkaan. Pettymys oli suuri.)

jne. ap

Vierailija
10/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle selvis jo yläasteella, että koulussa opittavia lauseenjäsennystaitoja ei pysty soveltamaan "oikeaan kieleen" ollenkaan. Pettymys oli suuri.)

ai siis subjekti, verbi, obj.jne. ap

mutta yritäpä koulutaidoilla jäsentää vaikkapa sanomalehtitekstiä. Jää jäsentämättä. Koulussa opitaan vain peruslauseenjäsenet.

Vierailija
11/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai siis subjekti, verbi, obj.jne. ap

mutta yritäpä koulutaidoilla jäsentää vaikkapa sanomalehtitekstiä. Jää jäsentämättä. Koulussa opitaan vain peruslauseenjäsenet.

tyhmä, kun en keksi! (vaikka en kyllä kielissä hyvä olekaan) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi