Miten teistä, kannattaako kuulua liittoon vai pelkkään työttömyyskassaan?
Missä tapauksessa esim. kannattaa kuulua liittoon.
Kommentit (33)
Jos oisin raksaduunari tai hoitaja kuuluisin todennäköisesti ammattiliittoon.
Ekonomina en löydä yhtään syytä maksaa ekonomiliitolle useampaa sataa vuodessa kalenterista.
Kohta 20v. pelkkää työttömyyskassamaksua. Ei YTK vaan halvempi.
Loimaan kassaan olen aina kuulunut. Sieltä saa kaiken tarpeellisen.
AY-liike lakkoineen ei ole minua varten.
Vierailija kirjoitti:
Jos oisin raksaduunari tai hoitaja kuuluisin todennäköisesti ammattiliittoon.
Ekonomina en löydä yhtään syytä maksaa ekonomiliitolle useampaa sataa vuodessa kalenterista.
Kohta 20v. pelkkää työttömyyskassamaksua. Ei YTK vaan halvempi.
Miksi olet toisten orja, jos kerta olet noin erinomainen?
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään ei kannata olla palkansaaja. Kireä verotus, olet päivästä toiseen muiden alistettavana, kunnon rahoihin miltei mahdoton päästä...
Ja yrittäjäkö Suomessa kannattaa olla? Tosi kevyt verotus, vallan mainio YEL-systeemi, työnantajamaksutkun niin pieniä, että oikein naurattaa matkalla pankkiin, kun vaikka parikin työntekijää sattuu olemaan äitiyslomalla yhtä aikaa... LOL. Itse olen ollut vajaan 10 vuotta yrittäjä, nyt taas hyväpalkkaisessa palkkatyössä, ja hämmästelen joka viikko leppoisan leveää elämääni: sunnuntaikorvaukset, lomarahat, kertyvät lomat, ylityölisät, erittäin hyvä työterveyshuolto... Vain jotakin palkkatyöläisen etuja mainitakseni.
Oon aika nuori, mutta mun ansiosidonnainen on päivältä 20€ suurempi kuin mitä peruspäiväraha olisi. Että joo, kuulun kassaan ehdottomasti!
Kuulun myös liittoon, mutta se on mulla vähän kuin "vakuutus", sitä tarvitsee vasta kun jotain käy. Tämä kassa sen sijaan on osoittautunut jo hyvinkin konkreettiseksi hyödyksi.
Olen kuulunut liittoon 21-vuotiaasta saakka, ja tarvinnut liiton juristia 3 kertaa ja luottamusmiestä viidesti.
Mm. palkasta oli kahdesti kyse. Ilman viimeisintä luottamusmiesapua palkkani olisi 700 euroa pienempi, koska palkkausjärjestelmäämme muutettiin ja palkkani tason arviointi tehtiin äitiyslomani aikana sijaiseni kolmen kuukauden "tietämyksen" perusteella. Onneksi en pitänyt pitkää äitiyslomaa ja riitautin asian heti töihin palattuani.
Ystäväni ei kuulunut liittoon vaan eikä edes kassaan! ja sai aiheettomat potkut sairasloman takia (murtui jalka, pidempi sairasloma ja sehän ei pikkupuljulle passannut vaan antoi potkut). Paha vähävaraisen lähteä riitelemään oikeuteen, kun ei ole liiton maksamaa juristia takana. Sai onneksi vuoden päästä siitä kun oli tervehtynyt, töitä, mutta kun sairaspäiväraha päättyi, tiukkaa teki yh:lla asuntolainan kanssa, vaikka ottikin lyhennysvapaata. Jos olisi ollut se liiton juristi, niin olisi ollut oikeutettu korvauksiin laittomasta irtisanomisesta.
Liitot monesti myös vakuuttavat jäseniään, esim. JHL tarjoaa jäsenille matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen, jos tulee joku pysyvä haitta. Edut selviävät liiton sivuilta.
Liittoon kannattaa kuulua, jos palkka on pieni. Jos taas isopalkka, niin kassaan.
Vierailija kirjoitti:
jos järjestäytymisaste työpaikalla on korkea. Kun yt-neuvotteluissa aletaan irtisanoa, olisi kurjaa olla ainoa, jota luottari ei puolusta.
YT-neuvotteluissa kun luottarilla ei ole mitään sanavaltaa siihen kuka sitä kenkää sieltä saa ja kuka ei.
Tod.näk. työnantaja säästää juuri sinut kun et kuulu työnantajaa riistävään AY-liikkeeseen.
Itse olen tarvinnut kahdessakin työsuhteessa liiton juristia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuulunut liittoon 21-vuotiaasta saakka, ja tarvinnut liiton juristia 3 kertaa ja luottamusmiestä viidesti.
Mm. palkasta oli kahdesti kyse. Ilman viimeisintä luottamusmiesapua palkkani olisi 700 euroa pienempi, koska palkkausjärjestelmäämme muutettiin ja palkkani tason arviointi tehtiin äitiyslomani aikana sijaiseni kolmen kuukauden "tietämyksen" perusteella. Onneksi en pitänyt pitkää äitiyslomaa ja riitautin asian heti töihin palattuani.
Ystäväni ei kuulunut liittoon vaan eikä edes kassaan! ja sai aiheettomat potkut sairasloman takia (murtui jalka, pidempi sairasloma ja sehän ei pikkupuljulle passannut vaan antoi potkut). Paha vähävaraisen lähteä riitelemään oikeuteen, kun ei ole liiton maksamaa juristia takana. Sai onneksi vuoden päästä siitä kun oli tervehtynyt, töitä, mutta kun sairaspäiväraha päättyi, tiukkaa teki yh:lla asuntolainan kanssa, vaikka ottikin lyhennysvapaata. Jos olisi ollut se liiton juristi, niin olisi ollut oikeutettu korvauksiin laittomasta irtisanomisesta.
Liitot monesti myös vakuuttavat jäseniään, esim. JHL tarjoaa jäsenille matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen, jos tulee joku pysyvä haitta. Edut selviävät liiton sivuilta.
Ja sinä luulet että keissin hävitessä liitto maksaa sun oikeudenkäyntikulut? :D EIPÄ MAKSA. Ja jos ei ole todisteita väärinkäytöksistä, mikään liiton asianajaja ei sitä juttua pelasta, ja jos todisteet on olemassa, mitään liiton asianajajaa ei tarvita. Äly hoi älä jätä.
Oma tämänhetkinen työpaikka tilanne sellainen kun olen liitolta pyydellyt apua niin hommaan on lopulta tullut kanssani keskustelemaan työpaikan työsuojelu edustaja jonka yhteystiedot löydän ihan työpaikan seinältäkin. Homma ei tunnu hänen avullaan ainakaan kääntyvän yhtään minun puoleeni ja tulee kyllä niin sellanen fiilis että mitä hemmettiä mää tässäkään tilanteessa edes liitosta hyödyn? Vähän tuntuu että maksan +/-50€/kk lehdestä joka menee tyyliin suoraan roskiin ja alennuksista joista ei ole yhdestäkään ollut minulle iloa...
Silti kyllä pidän liittoon kuulumista sellaisena tukena ja turvana kaiken varalta, mutta tämänhetkisen tilanteen myötä ainakaan ei kovin turvallinen olo ole ja liitosta ole ollut asian kanssa mitään hyötyä...
Kuulun kahteen liittoon. Luovun ehkä toisesta vuoden alussa, saa nähdä.
Ylipäätään ei kannata olla palkansaaja. Kireä verotus, olet päivästä toiseen muiden alistettavana, kunnon rahoihin miltei mahdoton päästä...