Vauvan mansikkaluomi, milloin häviää vai häviääkö ollenkaan?
Meidän tytöllä on kaulassa peukalonpään kokoinen mansikkaluomi. Tyttö on nyt 9kk ja luomi ei ole kutistunut ollenkaan. Milloin tuo luomi häviää? Onko vaarallinen?
Kommentit (38)
oli jo syntyessään ja on koko ajan ollut samankokoinen.
ap
hiusten seassa siis. Se ei ole koskaan hävinnyt kokonaan, tyttö on nyt 11-vuotias. Mutta väri on muuttunut ihon väriseksi ja se on madaltunut melkein samalle tasolle kuin muukin iho. Se on vähän sellainen röpelöinen se kohta. Ja ei ole millään tavoin vaarallinen, se vaan on syntymämerkki.
- ilmestyi muutaman viikon iässä
- kasvoi ja nousi korkeammaksi vauva-aikana
- jatkoi kasvuaan taaperoaikana, mutta alkoi madaltua ja hitaasti muuttua vähemmän kirkkaaksi
Nyt lapsi on 5v ja mansikkaluomi on edelleen näkyvä, mutta vain ohut varjo siitä mitä se oli vauvana.
Meidän eilen syntyneellä vauvalla on aika mojovat mansikkaluomet molemmin puolin lonkkia/selkää. Mittaa niillä on n. 10cm molemmin puolin, leveyttä n. 5cm
Ensimmäinen lastenlääkäri, joka totesi ne alle vuorokauden ikäisenä oli alkuperältään saksalainen lääkäri, ja hän kertoi meille, että Saksassa näihin on aina käytetty beetasalpaajia, mutta ihmetteli, kun Suomessa ei tehdä niin.
Toivotaan, että mansikkaluomi häviää ajan kanssa, ja tutkimme varmasti heti tuota hoitoa, kun merkit on niin suuret, vaikkakin sinäänsä näkymättömässä paikassa.
Voiko tuota betasalpaajahoitoa käyttää myöhemmin, vai pitääkö se aloittaa heti? Meidän pikkuvauvalla on mansikkaluomi kasvoissa. Itse olen siihen jo tottunut, mutta jokainen uusi tuttava kysyy aina, että mikä se on ja ajattelin, että jos tyttöä alkaa asia esim. kouluikäisenä häiritsemään (jos ei siis pienene/haalene merkittävästi ennen sitä).
Moi, ajattelin vain kertoa, että nykyään mansikkaluomia hoidetaan beetasalpaajilla (propral suun kautta ja Timolol ihoon) ja yhdenkään lapsen ei tarvitse kärsiä luomesta, joka haittaa näkemistä, hengittämistä tms. Tai on yksinkertaisesti vain liian suuri kosmeettinen haitta. Kaikki lääkärit eivät välttämättä tästä hoidosta vielä tiedä, joten jos lapsellasi on iso tai haittaava mansikkaluomi eli hemangiooma niin kannattaa mennä heti vaikka yksityiselle ihotautilääkärille, joka varmasti tästä hoitomuodosta tietää ja laittaa lähetteen eteenpäin. Tämä beetasalpaajahoito (on siis verenpainelääke, jolla on sellainen sivuvaikutus, että lopettaa mansikkaluomen kasvun ja pienetää sitä) joka on keksitty vasta pari vuotta sitten. On käytännössä haittavaikutukseton, kun hoidon aloitus tehdään seurannassa.
Minun vauvalleni tuli mansikkaluomi kasvoihin 2vkon ikäisenä, 4 vkon ikäisenä aloitettiin hoito ja hyvin on toiminut. Ilman tätä hoitoa lapsellani ei olisi toista silmää kun mansikkaluomi olisi kasvanut sen päälle.
Nyt tyttö 7v. Käytettiin aikanaan ihotautilääkärillä, mutta silloin ei ollut hoitoja. Onneksi mansikkaluomi ei ollut kovin iso, mutta kuitenkin koholla ja vähän punoitti. Ilmestyi 2viikon iässä ja nyt lapsen kasvettua on vaalentunut ja näyttää lähinnä siltä kuin hyttynen/paarma tms. olisi pistänyt. Eli koholla on edelleen ja sen huomaa jos tyttyö katsoo silmiin, mutta ei ensimmäisenä pistä silmään, eikä näy kuin läheltä katsottuna.
Moi, ajattelin vain kertoa, että nykyään mansikkaluomia hoidetaan beetasalpaajilla (propral suun kautta ja Timolol ihoon) ja yhdenkään lapsen ei tarvitse kärsiä luomesta, joka haittaa näkemistä, hengittämistä tms. Tai on yksinkertaisesti vain liian suuri kosmeettinen haitta. Kaikki lääkärit eivät välttämättä tästä hoidosta vielä tiedä, joten jos lapsellasi on iso tai haittaava mansikkaluomi eli hemangiooma niin kannattaa mennä heti vaikka yksityiselle ihotautilääkärille, joka varmasti tästä hoitomuodosta tietää ja laittaa lähetteen eteenpäin. Tämä beetasalpaajahoito (on siis verenpainelääke, jolla on sellainen sivuvaikutus, että lopettaa mansikkaluomen kasvun ja pienetää sitä) joka on keksitty vasta pari vuotta sitten. On käytännössä haittavaikutukseton, kun hoidon aloitus tehdään seurannassa.
Minun vauvalleni tuli mansikkaluomi kasvoihin 2vkon ikäisenä, 4 vkon ikäisenä aloitettiin hoito ja hyvin on toiminut. Ilman tätä hoitoa lapsellani ei olisi toista silmää kun mansikkaluomi olisi kasvanut sen päälle.
Ite oon eläny punaisen luomen kans monta vuotta, vähän pienentyny mut siellä selässä se edelleen on. En sitte tiedä, että mikä luomi mut eniten muistutti Mansikkaluomea.
Meille sanottiin, että häviää yleensä kouluikään mennessä, mutta paljon aikaisemmin katosi. En kyl muista tarkkaan...ensin luomi muuttui vain vaaleammaksi ja jossain vaiheessa sita ei edes näkynyt. Nyt lapsi on koulussa ja luomesta voi enäa aavistaa "varjon", jos tietää missä kohdassa se on ollut.
Vauvan mansikkaluomi. Tuli vasta noin kuukauden iässä. Melkein suoraan keskellä otsaa. Koholla on ja aika iso punainen. Onko mahdollista leikata pois jossain vaiheessa?Kasvaako siihen kohtaan hiuksia? Voiko tulehtua?
Olen 30 v, edelleen on. Lapsena lääkäri sanoi, että ei poisteta ellei kosmeettisista syistä halua.
Minulla 34v. on edelleen selkeät syntymämerkit kasvoissa, selässä ja niskassa. Eivät olleet kyseiset mansikkaluomet vaan tuliluomet.
Niskassa oli ja se hävisi itsekseen. En edes muista missä vaiheessa. Sellainen mansikan kokoinen ja muotoinen.
Pikkusiskolla oli syntyessään ja myöhemmin lapsuudessa vaaleni ja häipyi
Meillä mansikkaluomi on hävinnyt melkein kokonaan, tyttö on 2v.
Oli puhetta, että poistetaan jos häiritsee.
Hävisi onneksi itsestään.
Meillä yhdellä tyttärellä oli kasvoissa ja vartalolla. Tulivat muistaakseni muutaman viikon ikäisenä. Kasvoista lähti kokonaan 5v.mennessä, vartalolla on aika huomaamattomana vaaleana kohoumana yhä, ikää 17v.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan mansikkaluomi. Tuli vasta noin kuukauden iässä. Melkein suoraan keskellä otsaa. Koholla on ja aika iso punainen. Onko mahdollista leikata pois jossain vaiheessa?Kasvaako siihen kohtaan hiuksia? Voiko tulehtua?
Minulle tuli muutaman päivän ikäisenä mansikkaluomi keskelle otsaa. Kouluun mennessä se oli selvästi madaltunut, mutta oli vielä punertavampi kuin muu iho. Aikuisikään mennessä se oli vaalentunutkin niin, että sitä ei huomaa muuten kuin tarkasti katsomalla. Mutta vieläkin viisikymppisenä siinä on pieni, mutta huomaamaton jälki.
Minulle luomi ei ole koskaan ollut ongelma, koska se jää otsatukan alle. Se on siis oikeasti keskellä otsaa, joten ei siihen kohtaan kasvaisi hiuksia muutenkaan.