Vauvan mansikkaluomi, milloin häviää vai häviääkö ollenkaan?
Meidän tytöllä on kaulassa peukalonpään kokoinen mansikkaluomi. Tyttö on nyt 9kk ja luomi ei ole kutistunut ollenkaan. Milloin tuo luomi häviää? Onko vaarallinen?
Kommentit (38)
2-3-vuotiaana muuttui kuivaksi punaiseksi läikäksi, 4-vuotiaana alkoi haaleta, nyt 5, ei näy
samankokoinen kuin teillä
sellainen todella pullea, kirkkaan tuoreen veren täyttämä hyllyvä suuri mansikkaluomi, jossa vain ohut nahka päällä?
niin kuin sanoin on vaalentunut vaaleanpunaiseksi mutta muuten kyllä on säilynyt ennallaan.
katselin tytön vauvakuvia, niin kyllä luomi on aavistuksen verran kutistunut. Tai sitten johtuu siitä, että tyttö on kasvanut? On vaan niin hassussa paikassa tuo luomi, näyttää kun tyttöä olisi kuristettu :/ Tytön ollessa muutaman päivän ikäinen luulin, että tuo luomi on kaulapoimun repeämä ja kiikutin tyttöä sairaalaan. Siellä hieman naureskeltiin, että luomi tuo on eikä repeämä... :D
ap
Vaikuttaako tuo mitenkään tulevaisuudessa esim. hiusten värjäämiseen tai onko sille haittaa hiusten kampaamisesta, hiuslakoista yms.?
Meidän 10kk ikäisellä tytöllä on myös keskellä päätä mansikkaluomi. Tuli esille n. 2vk iässä ja kasvoi puoleen vuoteen saakka n. 1,5*2,5cm laajuiseksi, nyt on alkanut ehkä hieman pienentyä ja tietty hiukset ovat nyt luomen päällä, ettei se näy.
Ei ole kasvanut moneen vuoteen. Tyttö nyt 6,5v. Edelleen näkyy, mut haalentunut tosi paljon. N. vuosi sitten sai 1krt laserhoitoa siihen, vaalensi vähän. Kontrollissa käydään kerran vuodessa.Ei vaarallinen, mut pitää varoa ettei rikkoudu.
Hei! Viisikuisella lapsellani on isokokoinen n. 12x7cm mansikkaluomi sääressä. N. 6 viikkoa sitten luomi meni haavalle ja on siitä lähtien ollut erittäin kivulias. Haava ei haavahoidosta huolimatta parantunut ja tiesin että se tulee menemään vain huonompaan kuntoon kun vauva lähtee liikkeelle. Haava märki ja oli ihan hirveän näköinen, olin tuskastunut ja vauva kärsi ihan kauheasti. Taistelun jälkeen sain vauvalleni hoitoa ja propranololi-lääkitys aloitettiin osasto-olosuhteissa. Luomessa on jo viikon aikana tapahtunut muutosta ja haava on paranemaan päin. Mielestäni aiheesta on melko vähän tietoa saatavilla ja ikäväkseni sain huomata että lääkäreillä ei aina ole asiasta tarpeeksi tietoa. Vertaistuen ja keskustelun tarve on ollut minulla näiden viikkojen aika todella suuri ja onneksi löysin Ruotsista facebook-ryhmän vanhemmille joiden lapsella on mansikkaluomi. Sieltä olen saanut ihan hirmuisesti tukea. Nyt olen luonut samanlaisen suomenkielisen ryhmän. Ryhmän nimi on "Ryhmä vanhemmille joiden lapsella on mansikkaluomi". Tervetuloa mukaan jos lapsellasi on mansikkaluomi!!
mun tyttärellä oli ja on edelleen mansikkaluomi käsivarressa. oli syntyessä jo n 3 cm halkaisijaltaan ja on kasvanut suhteessa tytön kanssa. sitä yritettiin poistaa tytön ollessa 5 v pulssilaserilla ja se vaalenikin vähän. ei ole lähtenyt yhtään mihinkään, siellä se käsivarren takaosassa jököttää edelleen, haaleana tosin halkaisijaltaan varmaan n 8 cm. ikää tytöllä jo 20 v. kyllä meillekin luvattiin, että se lähtee. vaan ei lähde.
Olen luonut facebookiin ryhmä vanhemmille joiden lapsella on mansikkaluomi. Tervetuloa mukaan! https://www.facebook.com/groups/1407302876201489/?fref=ts
Mun tytöllä ilmesty mansikkaluomi parin viikon ikäsenä ja lääkärit sano sen haihtuvan koulu ikään mennessä. Nyt mun tyttöni on 9v ja eise mansikka oo viekää lähtenyt mihkään. Mansikkapylly tyttöni.
Jossain vaiheessa kasvu pysähtyy, ei ole vaarallinen, poistetaan vain jos on jossakin hankalassa paikassa, joka hankaa tms.
Meidän pojalla oli pohkeessa kolikon kokoinen mansikkaluomi. Se ei koskaan mitään haitannut -ei kasvanut, muuttunut karvaiseksi tms. mitään. Oli vaan semmonen punainen laikku. Poika on nyt juuri täyttänyt 5v ja sitä ei enää ole.
Mun on rehellisesti sanottava, etten edes tiedä koska se on kokonaan hävinnyt mutta sanoisin, että 4v ikäisenä.
Kaula on tietty eri paikka kun siinä sen näkee koko ajan, mutta siis terveydellisesti ei koko luomesta ollut meillä mitään haittaa. Ei ees huomattu koko asiaa. Lääkäri sanoi meille synnärillä, että yleensä häviävät kouluikään mennessä.
oli vauvana varpaiden välissä ja päällä mansikkaluomi vai mikä lie punainen syntymämerkki. Ei ollut koholla ollenkaan. Nyt 3-vuotiaana sitä ei enää ole, on jossain vaiheessa pikkuhiljaa huomaamatta hävinnyt.
pojalla on kaksi mansikkaluomea ja ovat melkein kokonaan hävinneet. Poika on nyt neljävuotias. :)
teidän lapsilla ne luomet syntyessään? Mun lapsella se ilmestyi joitain päiviä tai ehkä noin viikon vanhana.
on mansikkaluomi, samankokoinen kuin teilläkin. Se näkyy vielä mutta on haalistunut paljon viimeisen vuoden aikana. Ei ole vaarallinen.
ollut syntymästä saakka. On vaalentunut muttei hävinnyt ikää on 23 vuotta.