Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä täysin raitis joulu?

Vierailija
17.12.2010 |

Siis ettei juoda pisaraakaan alkoholia. Onko ollut aina näin?

Meidän perheemme jouluperinteisiin ei kuulu alkoholi. Ja mainittakoon, että tässä ei ole mukana mitään vakaumuksellisuutta. Emme vain koe asiaa tarpeelliseksi. Yhtenä vuonna käly toi pullon viiniä ja se avattiin joulupöydässä, mutta siion kaikki kolmenkymmenen vuoden joulut.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kuulu alkoholi mihinkään juhlimiseen. Ja kyllä, olemme uskovainen perhe. Joskus mieheni juo ruuan kanssa jotain viiniä, mutta jouluun se ei meillä kuulu.

Vierailija
42/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muutkin vuoden päivät ovat raittiita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään bilejoulua ei ole tulossa (isovanhemmat tulevat meille syömään ja iltaa istumaan), mutta kyllä meidän jouluumme kuuluu niin olut kinkun kanssa kuin myös ruuanjälkeiset drinkit sun muut.

Vierailija
44/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaattona ollaan joko mun tai miehen vanhemmilla ja kuvio suunnilleen näin

-alkoholillinen (pieni, ehkä 1 dl) glögi n. klo 15

-ruokapöydässä n klo 16-18, ruuan kanssa minä juon puoli lasia valkoviiniä kalojen kanssa ja uhden viinilasillisen olutta, mies juo yhden oluen

-ruuan kanssa 1 snapsi

-klo 18-19 lahjojen jako

-lahjojen jaon jälkeen kahvit ja konjakki/calvados/likööri

Kukaan ei ole koskana ollut humalassa, eikä edes hiprakassa koska juominen sijoittuu pitkälle aikavälille ja nautitaan ruuan kanssa. Meidän lapsuudessa kuviot olleet aika lailla samat, ei traumoja.

Vierailija
45/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä jotain cocktaileja teen. En tykkää viineistä, mutta jotain drinksuja voisin ottaa joulua valvoessa.

Kännissäkään ei olla.

Vierailija
46/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta, vaikka olen useamman kerran ainoana selvänä katsellut esim. joulupöydässä muiden käytöstä. Ehkä minun tuttuni osaavat käyttäytyä paremmin?

Sitä paitsi --- jopa hiprakassa ihmiset muuttuvat oikeasti ääliöiksi, kun sitä selvin päin katselee.

Vierailija
47/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen juomme lasin viiniä ruualla ja saunan jälkeen jouluolut. Vähäistä siis on, ei todellakaan mitään ryypiskelyä. Viini on juhlava juoma ja joulu on juhla - siksi näin. Kun olin lapsi, niin meillä ei käytetty lainkaan alkoholia, mutta nykyisin vanhempani (jossa mekin yleensä joulun olemme) tarjoavat siis viiniä ruualla.

Meilläkään ei ole mitään vakaumusta, että jouluna tarvisisi alkoholia olla, eivätkä sitä kaikki aina otakaan siis sitä viiniä ruualla. Meillä nyt on ylipäänsä tapana järjestää juhlat viimeisen päälle ja olisi hassua nauttia juhlaruuan kanssa kotikaljaa tai vettä, kun normisunnuntainakin juomme lasin viiniä ruualla.

Vierailija
48/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina ollut. Emme ole uskovaisia.

uskova anoppini on ainakin aina osannut viinin lipittämisen hyvin sujuvasti.

Vierailija
49/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalaan saakka emme ota, vaan pari glögiä/olutta.

Vierailija
50/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä jouluun kuuluu niin glögit kuin punaviinitkin!

Vierailija
51/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmotellaan itseämme myös ja siihen kuuluu vinkkupullo tai pari olutta suklaan ja uusien kirjojen kera lasten nukuttua.:)

En koe ongelmana. Meillä on lapset 6 ja 1, eikä vanhempi ole koskaan nähnyt meitä humalassa. (eikä muutenkaan harrasteta humalajuomista) Korkeintaan isänsä juovan yhden oluen. Minä korkkaan sen saunaoluenkin sen jälkeen, kun lapset on nukkumassa. Voisin juoda nähdenkin sen yhden, mutta tavallaan koen sen oman nautinnon alkavan sitten vasta iltatoimien jälkeen.

Vierailija
52/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mies saattaa juoda pullon tai kaksi olutta. Viiniä tuskin avataan, ellei osteta 18cl pulloa.

Vierailija
53/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teillä juoda vodkasnapsia kalojen kanssa?

Siinä tulisi känniin :D joskus tosi harvoin tarjoillaan snapsia alkuruokien kanssa, mutta vieraita pitää olla kylässä, ei ihan kotiväen kesken.

Mun maksimi lasten läsnäollessa ja yleensä muutenkin on 2-3 lasillista alkoa.

Vierailija
54/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiniä ruuan kanssa ja siideriä otan ihan hillitysti, mies saattaa jonkun väkevämmänkin paukun ottaa, ehkä myös terästettyä glögiä myös. Tänä vuonna olen jouluna töissä joten se vähän rajoittaa.

Vierailija
55/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten illalla punaviiniä. Normaalia viikonlopun/loma-ajan touhua.

En erota tällä tavoin joulua muista juhlapäivistä. Suunnilleen saman verran juodaan sitten uutena vuotenakin.

Vierailija
56/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuuden kodissani jouduin katsomaan viinalla läträämistä ja sitä en lapsilleni halua.

M35

n33

Vierailija
57/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen raskaana eikä mieheni halua ottaa mitään itsekseen. Jatkossa en tiedä miten menetellään. Itse en kaipaa alkoholia jouluun, koska en ole koskaan ennenkään juonut viiniä tms. jouluna. Ainoastaan yhdessä jälkiruuassa on käytetty punaviiniä ja sitten sitä jäänyttä viiniä on saatettu lisätä vähän glögiin.

Lapsuuden jouluun kuului humalassa riehunut isä ja selvinpäin ollut muu perhe, mutta se että en kaipaa alkoholia jouluna ei kyllä johdu tästä.

Vierailija
58/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulu on aina täysin alkoholiton, koska perheeseen kuuluu alkoholiongelmainen, joka ei pysty pysymään kohtuudessa. Meille muille tämä ei ole mikään uhraus, olemme ihan mielellämme alkoholittomalla linjalla. Muulloin kyllä käytämme alkoholia kohtuudella, mutta tiedämme kaikki, että mukavan perhejoulun se pilaisi, kun yksi vetäisi kännit.

Vierailija
59/59 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole alkoholiton joulu, kun itsekin olen ansaitulla lomalla. Saunassa olut, ruuan kanssa punkkua ja jälkkäriksi iso lasi baileysta:)

Eri asia olisi hillua humalassa lasten kanssa. Humalahakuisuus ja lapset eivät sovi yhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme