Mitä kirjoitat kahden sukunimen perheen joulukorttiin saajaksi?
Maija Virtanen ja Seppo Korhonen + lapset?
Perhe Virtanen - Korhonen?
Maija Virtanen, Seppo, Matti ja Minna Korhonen?
Entä jos naisella on kaksiosainen nimi?
Onko epäkohteliasta kirjoittaa "Maija Virtanen perheineen" jos myös Seppo on yhtä hyvä ystävä?
Kommentit (44)
Maija Virtanen, Seppo Korhonen + lapset
tai sitten
Maija Virtanen, Seppo Korhonen + Minna & Matti
-yhden vanhemman nimi (jos tutumpi) + perhe
-pelkät sukunimet
-jos toisella vanhemmista on yhdysnimi Esim. Virtanen-Jokinen, kirjoitan usein "Perhe Virtanen-Jokinen". Veisi liikaa tilaa kirjoittaa esim. Virtanen + Virtanen-Jokinen.
kirjoittaa "Seppo Korhonen perheineen". Tässä tapauksessa tosin vaimolla on kaksiosainen nimi, joten "Seppo Korhonen ja Maija Virtanen-Korhonen perheineen" olisi mennyt vähän turhan pitkäksi korttiin.
Toisaalta Virtasen&Korhosen perhe olisi myös mielestäni ihan toimiva. Noita missä on kaikkien nimet lueteltu en harrasta pahemmin ihan siksi, että tulee kortissa ahdasta ja toisekseen siksi, että yllättävän monen sukulaisen ja tuttavankin lapsista en varmaksi muista kaikkien nimeä tai niiden kirjoitusmuotoa.
Muutama tapaus oli lisäksi, joissa en ollut varma puolison sukunimestä, joten ne menivät vain sen puolison nimellä, josta olin varma. Minä en koe epäkohteliaaksi vaikka kirjoitettaisiin vain yhden puolison nimellä, jos siinä on se perheineen.
Maija Virtanen ja Seppo Korhonen + lapset?
Tämä on ihan hyvä. +lapset tilalle voi myös kirjoittaa perheineen
Perhe Virtanen - Korhonen?
Tämä on kömpelö ja hassu, mutta ei kuitenkaan loukkaava, kuten esim. Maija ja Seppo Korhonen olisi, jos Maijan sukunimi ei ole Korhonen.
Maija Virtanen, Seppo, Matti ja Minna Korhonen?
Tämäkin on ihan hyvä.
Entä jos naisella on kaksiosainen nimi?
Jompi kumpi noista edellisistä hyvistä vaihtoehdoista niin, että Maija Virtasen tilalle on Maija Virtanen-Korhonen. On epäkohteliasta käyttää naisesta pelkkää miehen sukunimeä, jos naisella on kaksoisnimi. Miksi hän olisi sen kaksoisnimen ottanut, jos haluaa tulla puhutelluksi pelkällä miehensä nimellä?
Onko epäkohteliasta kirjoittaa "Maija Virtanen perheineen" jos myös Seppo on yhtä hyvä ystävä?
On se minusta silloin, jos myös Seppo on alunperin yhtä hyvä ystävä. Silloin se on OK, jos vain Maija on alunperin perheen ystävä ja Seppo on tullut kuvioihin mukaan vasta myöhemmin.
Terv. Nainen, jolla on kaksoisnimi
"perhe Aakkonen/Beekkonen". Kukaan ei ole vielä pahastunut tuosta :)
Nyt Virtanen vaikuttaa Korhoselta.
"perhe Aakkonen/Beekkonen". Kukaan ei ole vielä pahastunut tuosta :)
Vanhemmista valitsen sen läheisemmän tai sen, kumman kautta ollaan oikeasti tutustuttu, kumpi olikaan ensin sukulainen.
mutta jos tuo olisi perhe, siis että äiti Maija Virtanen ja isä Seppo Korhonen ja lapset Minna ja Matti Korhonen, niin kirjottaisin varmaan:
Minna, Matti, Maija ja Seppo Korhonen
tai
Maija, Seppo, Minna ja Matti Korhonen
ainoa tapa, jonka kokisin vääräksi. Tuossahan vaikuttaisi siltä, että Maijankin sukunimi on Korhonen. Tämä olisi ainoa tapa, josta olisin itse aiemmin eri sukunimen omaavana hieman ärsyyntynyt.
Minusta on parempi jättää nimi pois ja sisällyttää se perheineen-ilmaisuus, kuin kutsua ihmistä väärällä nimellä. Vähän sama olo tulisi, kuin jos Maija Virtasena minulle tulleessa kortissa lukisikin Katja tai Martta. En minä ole "Katja" tai "Martta" yhtään sen enempää kuin "Korhonenkaan".
t. 5
kun en tiennyt millä sukunimellä lapset ovat mutta näin meni:
Jukka Korhonen
Maija Luoma-Korhonen
Tiinu, Liinu ja Pekka
osoitetie 6
00000 Kaupunki
jokaisen oman nimet, esim Maija Virtanen, Seppo, Minna ja Matti Korhonen. Hyvin mahtuu kahdelle riville.
no itse asiassa posti ja siis sen jakelu/jakajat ei koskaan edes katso niitä ihmisten nimiä jotka postissa on, vaan ne postit jaetaan osoitteen perusteella (mikäli osoite ei ole väärin tai epäselvä. Tämän vuoksi on ihan sama vaikka laittasit siihen lempinimet tyyliin maitsu ja sepe.. tai juuri esim pelkät etunimet että maija ja seppo perheineen. Menee varmasti perille jos osoite on oikein.
Mua itse asiassa joskus ärsyttää juuri tämä, että posti ei edes kato sitä nimeä siitä postista vaan lykää jos minkänimistä postia luukusta...kun vaan osoite on sama.
tyyliin:
Matti, Minna, Miisa ja Mikko
Korhonen/Virtanen
että postin takia ei tarvi ajatella, vaan sitä, loukkaantuuko ihmiset itse.
no itse asiassa posti ja siis sen jakelu/jakajat ei koskaan edes katso niitä ihmisten nimiä jotka postissa on, vaan ne postit jaetaan osoitteen perusteella (mikäli osoite ei ole väärin tai epäselvä. Tämän vuoksi on ihan sama vaikka laittasit siihen lempinimet tyyliin maitsu ja sepe.. tai juuri esim pelkät etunimet että maija ja seppo perheineen. Menee varmasti perille jos osoite on oikein. Mua itse asiassa joskus ärsyttää juuri tämä, että posti ei edes kato sitä nimeä siitä postista vaan lykää jos minkänimistä postia luukusta...kun vaan osoite on sama.
mutta jos tuo olisi perhe, siis että äiti Maija Virtanen ja isä Seppo Korhonen ja lapset Minna ja Matti Korhonen, niin kirjottaisin varmaan:
tai
Maija, Seppo, Minna ja Matti Korhonenainoa tapa, jonka kokisin vääräksi. Tuossahan vaikuttaisi siltä, että Maijankin sukunimi on Korhonen. Tämä olisi ainoa tapa, josta olisin itse aiemmin eri sukunimen omaavana hieman ärsyyntynyt.
Minusta on parempi jättää nimi pois ja sisällyttää se perheineen-ilmaisuus, kuin kutsua ihmistä väärällä nimellä. Vähän sama olo tulisi, kuin jos Maija Virtasena minulle tulleessa kortissa lukisikin Katja tai Martta. En minä ole "Katja" tai "Martta" yhtään sen enempää kuin "Korhonenkaan".
t. 5
Mulla on eri nimi kuin miehellä ja lapsilla. Ei haittaa vaikka olen joulukortissa ikään kuin väärällä sukunimellä. Mitä väliä??!
Se että etunimen vaihtaisi toiseksi on ihan eri juttu.
minua vituttaa kälyni tapa kirjoittaa vain että Seppo Korhonen perheineen kun laittaa meille kortin.
olen laittanut kaikkien nimet.
Korteissa ja kirjekuorissa on molemmissa riittävästi kirjoitustilaa, aina on kaikki sukunimiversiot sopineet. Joskus on niin pitkä lista lapsia, että olen laittanut vain +lapset tai perheineen
tai
Maija, Seppo, Minna ja Matti Korhonen