Mitä tekisit, kun 2.5 vuotias heittää lelun päin taulutelevisiota?
Näin kävi meillä, sain tietenkin hirveän raivarin. Onneksi ei mennyt tällä kertaa rikki.
Vein omaan huoneeseen ja huusin samalla. En tiedä miten olisi pitänyt toimia. Miten toimisit vastaavassa tilanteessa? Vinkit ja kokemukset tervetulleita!
Kommentit (20)
mutta olen tyytynyt toistaiseksi ottamaan pois sen mitä heitellään, kieltämään heittelemisen painokkaasti ja jos kuitenkin se jatkuu vielä niin otan lapsen pois tilanteesta.
ymmärrän kyllä, että taulutv ei mikään halpa tavara ole ja ymmärrän myös että sitä säikähtää itse, että olis voinu mennä rikki. Muista nyt selittää tarkkaan lapselle miksi niin hermostuit ja kerro tarkkaan miksi ei telkkariin saa heittää leluja. Kyllä toivottavasti ymmärtää. Mutta jos et kerro syytä voi se lapselle jäädä epäselväksi ja voi heittää uudestaan.
, olisin tietysti itse vihainen, mutta pyrkisin hillitsemään vihaa niin paljon kuin pystyn. Miettimisen jälkeen selitän rauhallisesti, mutta vakavasti ja jämptisti, miksei kovia asioita voi heitellä. Lapsi pytytäisi anteeksi heittämistä.
Kyllä se lapsi oppii mihin saa koskea ja mihin ei. Olisin minäkin varmaan saanut hepulin, mutta eipä siinä muuta voi kun torua. Huuto voi olla vähän turhaakin, mutta vihainen voi tietenkin olla. Jos kielletty aikaisemminkin, niin sitten äänen korottaminen on ehkä aiheellistakin.
päin,mutta olen sanonnut napakasti mutta en huutanut ja selittänyt syyn, en nää syytä huutaa kun voin rauhassa sanoakin ja kertoa että ei noin saa tehdä. Kyllä se siitöä oppii ja onneksi on kotivakuutus.
eli lapsen käytökseenhän siinä on tartuttava.
Tiukka puhuttelu, lapsi toiseen huoneeseen ja lisää valvontaa (ja järkevää tekemistä) lapselle.
ja voi hajota. Minusta tässä pitäisi painottaa sitä, että leluja ei ylipäätään heitellä eikä varsinkaan mitään kohti.
Aikuisen näkökulmasta on pahempi jos heitto kohdistuu taulutelkkariin kuin jos se kohdistuisi tiiliseinään, mutta lapsi tuskin ymmärtää tätä ellei sitä selitetä hänelle.
Jos se olisi vahinko tai unohdus, muistuttaisin, että sisällä ei heitellä mitään ja että telkkari menee rikki helposti.
Jos taas heittäisi kielloista huolimatta (siis olisi viskellyt jotain jo pitempään ja tietäisi, että sitä ei saa tehdä): lapsi kiinni katsekontaktiin, tiukka puhuttelu ja ehkä jäähy. Lelu menisi takavarikkoon.
mutta kokemuksesta tiedän että tavarat ovat lennelleet korkeallekin.
Varmaan ylireagoin, kun televisio hetkeksi pimeni, että meni rikki.
Muutenkin nyt ollut raivoisa, paukuttaa ovia ja kapinoi kaikkea vastaan. Kaippa se sitä uhmaa nyt sitten on, huoh.
Televisio meillä kovasti varjeltu, kun tiukoilla rahallisesti elellään. Mutta onneksi on kotivakuutus, olin sen unohtanut. T: ap
että vauvan sitteristä saa hienon katapultin. Siihen vaan puujuna, sitteri alas ja puujuna kentoon :) että miten korkealle se tv pitää nostaa?
Ap:n kysymykseen. Kieltäisin ja selittisin, miksi ei saa. Jos tekisi uudestaan, veisin omaan huoneeseen. Hätätilanteessa käyttäisin isi suuttuu -korttia. Tosin, meillä taulutv vakuutettu vielä erikseen. Eli toivoisin parasta ja pelkäisin pahinta.
Eipä ole vielä tullut mieleen nostaa telkkaria tai mitään muutakaan esinettä lapsen takia. Sillä on hyvä heittokäsi ja sais ruveta ruuvaamaan tavaroita kattoon eikä sekään välttämättä riittäisi.
Olisin ensin varmaan karjaissut EI tai jotain. Sitten olisin ottanut lasta hartioista kiinni, katsonut silmiin ja sanonut tiukalla äänellä ettei niin saa tehdä, koska telkkari menee rikki. Jos lapsi selkeästi katuu ja ymmärtää niin asia jää siihen. Jos naureskelee ja yrittää uudestaan, niin lähtee omaan huoneeseen.
ja vien 2-vuotiaan pois paikalta. Joskus palaa päre helpommin, lapsi toistuvasti tekee jotain kiellettyä. Tulee sitten huudettua ja vien vielä "arestiin" pinnikseen. Viimeksi tänään, kun lapsi toistuvasti sylki lattialle, eikä uskonut puhetta. Mutta olipa sitten kiltti, kun parin minsa kuluttua hain sängystä. Olen huomannut, että pinnisjäähyn jälkeen ei toista tekemäänsä kiukkuasiaa..
että vauvan sitteristä saa hienon katapultin. Siihen vaan puujuna, sitteri alas ja puujuna kentoon :)
eli ihan samoin, kuin jos heittäisi lelun yleensäkin.
Eli palloja (pehmeitä) saa heitellä sisällä muu heittely kielletty.
puhumalla ja kieltämällä tähän saakkakin pärjätty, en koe huutamista tarpeellisena.
Huutamisesta lapsikin oppii, että kun suuttuttaa niin huudetaan. Minusta vanhempien huutaminen on luonteen heikkoutta.
Äänenpainot on paljon ratkaisevampia. Kuria ja sääntöjä saa pidettyä yllä ilmankin karjumista tai fyysistä kurittamista.
Niin ja taulu-tv on vain materiaa, jos se menee rikki niin onhan se ikävää mutta ei mikään maailman loppu.
Just joo. Ei sen ikäinen tajua tekonsa syy-seuraus-suhdetta. Siinäpä pitelet sitten häntä jäähyllä. Meillä tyttö on muutaman kerran hakannut jollain lelulla tv:n pintaa, koska siitä tulee jännä ääni, mutta olen sanonut tiukasti, että noin ei saa tehdä, se voi mennä rikki. Tyttö on aina uskonut ja ollut pahoillaan, mutta silloin tällöin yrittää testata: painaa lelun kiiinni telkkarin pintaan ja katsoo minua. Kiellän jämptisti ja perille menee taas.
Huutaminen ei kyllä auta tuonikäisellä mitään. Mistä näitä huutaja-jäähymutseja aina riittää? Te olette varmaan niitä tukistelijoitakin?
huutamalla voi olla vaikutusta joko hyvään tai huonoon suuntaan. yhtäkaikki, telkka menee rikki jos lapsesi vielä kerrankin päättää kokeilla miten kova äiti huutaa.