KOKEMUKSIA PÖYTÄPUUTARHASTA? Pohdin ZenGrow:n ja Indoor Gardenin
laatueroja ja ominaisuuksia. Onko kellään palstalaisella kokemusta tai tietoa kummastakaan? Tuo ZenGrow on pidempään ollut markkinoilla, mietin että onko laadukkaampi. Toisaalta tuossa Indoorissa on parempi muotoilu, meillä kun se tulisi avokeittiöön niin olisi kiva että miellyttää myös silmää. Nämä siis (mahdollisesti aiheesta kiinnostuneille...):
http://shop.zengrow.com/
http://indoorgarden.fi/produkter_fin.html
Kommentit (30)
Aivan älytöntä rahastusta koko laitteet. Talvella kasvien kasvatuksessa tärkeintä on valo. Vähintään yhtä hyvään lopputulokseen pääsee kun ostaa loisteputkivalaisimen ja siihen kasviputken. Ja kasvattaa mullassa antaen mitä tahansa kaupassa myytäviä lisäravinteita. Mahtuu 10-15 ruukkua yhden putken alle.
Jokainen tietysti taaplaa tyylillään.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2011 klo 10:28"]Meillä oli Indoor garden, mutta vaihdoimme sen kun selvisi että tuote on maalattu.
Zen on valmistettu elintarvikemuovista.
Tämä on käytännössä aika iso juttu, kun perheessämme on myös lapsia.
[/quote]
Perusvärit musta ja valkoinen eivät ole maalattuja. Ne ovat elintarvikemuovia ja voi pestä myös koneessa. Erikoisvärit punainen ja vihreä ovat sitten asia erikseen.
Päädyin itse siis Indoor Gardeniin, kun se vaikutti paperilla paremmalta. Valitettavasti käytännön toteutuksessa on parin vuoden jälkeen ilmennyt vähän toivomisen varaa. Pumppu resonoi tosiaan melko helposti, etenkin jos puutarhassa on enemmän ruukkuja. Myös kansi resonoi ärsyttävän säännöllisesti. Pumppu ei ilmaa itseään ohjeiden mukaan viidessä minuutissa, vaan voi pöristä päiväkausia, jollei sitä laita pykälää isommalle. Olin tästä valmistajaan yhteydessä, josta luvattiin lähettää uusi pumppu, vaan eipä näkynyt. Sivustolle ilmestyi vähän myöhemmin myyntiin suhteellisen kallis varaosapumppu, joka olisi ilmeisesti pitänyt ostaa. Vesisäiliö on niin pieni, että kesäisin ei voi olla kahta päivää pidempään poissa kotoa. Oheistarvikkeet ovat niin kalliita, että kaupan yrtit tulevatkin yllättäen halvemmiksi ostaa. Nyt parin vuoden käytön jälkeen pumppu hiljeni kokonaan ja pitänee alistua tuo uusi pumppu ostamaan, ettei mene satasen sijoitus ihan hukkaan.
Onneksi Suomesta saa nykyään laadukkaita vesiviljelyravinteita ja -kasvualustoja murto-osalla alkuperäisten hinnasta, jos jaksaa perehtyä aiheeseen enemmän esim. chili-foofumin kautta. Itse käytän siis GHE-ravinteita, joiden valmistajan sivuilla on paljon tietoa eri yrteille sopivista annosteluohjeista. Siemenestä kasvattaessa korvaan valmistajan kukkasienet turpeella tai kookoksella.
Olen harkinnut pöytäpuutarhan hankintaa ja pohtinut myös laatueroja ja ominaisuuksia. Kävin katsomassa molempia tuotteita kaupassa ja päädyin hankkimaan Zengrown 6 puutarhan. Indoor Gardenissa harmitti ehkä eniten se, ettei valaisinta voi säätää. Monet kasvit kasvavat helposti yli. Lisäksi koko ei tunnu riittävältä, haluan kasvattaa enemmän kuin 2-3 ruukkua. Tästä tuotteesta on tulossa 6 paikkainen versio, mutta muotoilu tuntuu tilaa vievältä. Minulla ei ole paikkaa lähes 80cm laatikolle ja mielummin otan yhden ison kuin kaksi pientä puutarhaa. Mielestäni Zengrow:n muotoilu ei ole tilaa vievä, vai keksiiikö joku, miten 6 kasvia laitetaan pienempiin mittoihin? Mielestäni muotoilu on ihan ok, ja puutarha sopii minne tahansa vaikka olohuoneeseen.
Nyt kun ensimmäisestä viestistä on jo muutama vuosi, niin onko kertynyt lisää kokemuksia kestävyydestä ja käytettävyydestä? Hinta ainakin on noussut :O
Meillä laite tulisi huoneeseen, jossa ei juuri muuta tapahdu, joten kirkaskaan valo ei häiritse, eikä pienet äänetkään.
Mutta kasvu olisi aika oleellista. Samoin se, että mahtuu riittävästi kasvatettavaa.
Entäs noista paketeista, joissa niitä myydään: tuleeko mukana esim. ravinnepusseja jne? Vai pitääkö kaikki koneen lisäksi ostaa erikseen?
Entä voiko laitteessa käyttää muita ravinteita, kuin "pussissa olevaa"?
Sain joululahjaksi kyseisen vempaimen, pystyyykö tällä kasvattamaan ihan salaattia vai kestääkö ikuisuus kasvaa? Miten yrttejä saa ottaa, paljonko esim. kerralla?:) Vinkkejä kiitos!
Niin no. Kaikki ei varmaan tarvitse kymmentä ruukkua nurkkiinsa enkä tiedä kuinka "hyvältä" näyttäisi tuo sinun suunnittelema loisteputkiviritys. Itsellä on käytössä Indoor Garden ja muotoilu miellyttää silmää kovasti. Sopii hyvin korkeakiiltokalusteisiin ja valaisimesta riittää tehoa yleisvalaistukseen. Ainoa mitä voisin toivoa on se, että laite toimisi yhdestä virtajohdosta ja ehkä tuo valon himmennyskin voisi joskus olla hyödyksi.
Meillä toimii oikein hyvin ja täysin äänettömästi kunhan muistaa lisätä vettä n. kerran viikossa.
Kannattaa olla yhteydessä valmistajaan, vaihtavat varmasti sillä nimenomaan äänettömänä tuo meillekin myytiin.
75 mm viemäritulppa astiaan huopakankaasta leikataan viemäritulpan pään kokoinen palla ja molemmille reunoille leikattan siivekkeet 20mm leveät.
Nyt kun on vesiastia n110 mm halkaisia laitetaan viemäritulppa vesiastian pohjalle huopakangas tulpan päälle käännetään sivekeet vesiastian pohjaa kohti laitetaan esm. kaupasta ostettu persija jonka pohja on 70 mm lannoitevesi tehdään Nutri Fortte lannoiteesta.
Huopakangas toimii kapilaarikangas jonka avulla kasvi saa ravinneliuvosta.
Mulla kasvaa Basilika kevytsorassa edellä kerotun mukaisesti.
minä olen tätä tehny / harjotellu 2012 lähtien
Mun voi löytää vitteristä rukolamatti3
Sinänsä kiinnostavaa, mutta voiditko yrittää antaa jonkun tarkastaa tekstisi, ennen postaamista. En oikein saa suomestasi selkoa.
Indoor Gardeniin kivan muotoilun vuoksi, pienemmän energiakulutuksen ja edukkaamman hinnan vuoksi. Tuo kuusipaikkainen valoilla maksoi 200e ja IndoorGarden vaanm 79e.