Onko pienikokoisten, huonosyömäisten vauvojen vanhempia paikalla?
Meidän 8kk tyttö oli eilen neuvolassa 6,9kg ja 67 cm.
On vähän pienisyömäinen. Päivän ruoat suurinpiirtein:
aamupuuroa 2-5 tl
lounas lihasosetta 1/2 purkkia
päivällinen kasvissosetta 1/2-1 purkkia
iltapuuroa 0,5 dl.
Tissiä juo aina kun haluaa, korviketta menee n. 1 dl päivässä. Nyt pitää laittaa sitten rypsiöljyä joka ruokaan kun painokäyrä on tasainen alamäki. Ja kuulemma yöimetys pitää lopettaa.
Millä olette saaneet vauvat kasvamaan ja syömään? Auttaako tuo rypsiöljy ja neuvolan suosittelema yöimetyksen lopetus?
Kommentit (22)
Huono syömään ja nukkumaan. en saanut lasta syömään pljoa enempää vaikka kuinka yritin, maito kyllä kelpasi.. yösyöttöjen lopettamista meillekin painotettiin tuossa iässä, mutta en millään raaskinut lasta nälän takia yöllä huudattaa, päivisin kun söi huonosti joka tapauksessa. :/ Yösyötöt lopetettiin vasta hieman yli vuotiaana.
Nyt lapsi 2,5v ja edelleen huono syömäri, mutta kasvaa omaa tahtiinsa, ei laiha muttei pullukkakaan..
Meillä poika oli viime neuvolassa (7kk) noin 67cm ja 6kg, kaksoissiskonsa on jo 67cm ja 7,4kg.
Poika on iloinen, reipas, nauraa paljon.. Siskonsa tuntuu oppivan liikkumisen suhteen kaiken noin kuukautta ennen, pojalla kielellinen kehitys siskoaan vahvempaa. Pojan painon takia olemme seurannassa, muttei sairaalassa tai neuvolassa ihan kauhean huolissaan tunnuta olevan, poika kun kuitenkin kasvaa koko ajan, omalla käyrällään.
11 kk ja mitat 7,4kg 70 cm. Kerran kuussa käydään neuvolassa mittauttamassa. Joka toinen kerta ovat sitä mieltä, että kaikki ok ja sitten taas sitä mieltä, että todella huolestuttavaa. Pituuskasvu siis lähinnä huolena, se meni taas viimeksikin alaspäin käyrällä.
Meillä myös todella huono syömään, välillä jää kaikki ateriat parin teelusikallisen varaan. Ja nyt kun haluaa syödä itse ja samaa ruokaa kuin näkee muiden syövän, niin saattaa olla todella vähäistä, koska suurin osahan menee rinnuksille ja lattialle. (koira kiittää ja lihoo)
Yksissä tutkimuksissa käyty jo, niissä katsottiin keliakiaa, kilpirauhasarvoja ja perusverenkuvaa. Ne olivat ok. Uusista tutkimuksista oli puhetta, mutta neuvolalääkäri ei osannut sen enempää sanoa, että mitä ne mahdollisesti olisivat.
Edellisten kirjoittajien kokemukset kiinnostavat siksi, eli mitä tutkimusia teidän vauvoillenne tehtiin ja mitä kroonisia sairauksia voi löytyä, jotka tässä vaiheessa vaikuttavat kasvuun?
18 kg on jokseenkin normaali ekaluokkalaisen paino :) Vai tarkoititko että vaikka olit pieni vauvana niin silti painoit ekalla 18kg eli olit normaalipainoinen.
pakko kommentoida, että 18 kg painava ekaluokkalainen tyttö on hyvin pienipainoinen. Katso vaikkapa www.sairaslapsi.com. Normaali paino olisi 23 kg.
Tiedän tämän siksikin, että oma lapseni on ollut koko ajan aika kitukasvuinen ja on seurattu tarkkaan. Nyt ekaluokkalaisena painaa 20 kg ja edelleen pidetään pienipainoisena.
kunnes lopetin imetyksen. Sitten alkoi ruoka maistumaan.:) Imetin 1v1kk asti.
mutta minkäs teet. Omalla käyrällään kumminkin kasvaa koko ajan, joten neuvolastakin on vaan todettu, että eipä sitä voi väkisinkään syöttää...
Kontorollipunnituksissa on ravattu ihan vauvasta saakka, mutta suunta on kuitenkin koko ajan ylöspäin, eikä tytössä muuta vikaa ole.
Koira meilläkin pulskistuu "jostain syystä" XD. Tytön suuhun ei välillä tunnu menevän juuri mitään päiväkausiin... SYötettäväksi ei enää suostu.
Ikää nyt 1v8kk.
1,5v neuvolassa oli 80cm ja 9,2kg
eli jotaikuinkin saman verran painoi kuin veljensä 5kk ikäisenä ;D (Poika sit tosiaan SÖI!)
tyttö oli
8kk ikäisenä 67cm ja 6,7kg
10kk ikäisenä 70cm ja 7,2kg
1v1kk 74cm ja 7,8kg ("kasvupyrähdys" ;D)
ukko painaa vuoden ikäisenä 7 kiloa. Eikä syö juuri mitään mutta kasvaa ja kehittyy loistavasti. Minkäs teet, en jaksa enää stressata.
esim luumu/marja/hedelmäsosetta 1/3 määrästä ja vähennä osuutta pikkuhiljaa. syötä rauhassa ja anna vettä välillä vaikka lusikalla (suu huuhtoutuu, eikä syöminen ole niin epämukavaa).
Avokadossa on rasvaa ja meidän vauva myös tykkäsi sekä mausta, että kostumuksesta (kunhan on syöntikypsää).
esim luumu/marja/hedelmäsosetta 1/3 määrästä ja vähennä osuutta pikkuhiljaa. syötä rauhassa ja anna vettä välillä vaikka lusikalla (suu huuhtoutuu, eikä syöminen ole niin epämukavaa).
Avokadossa on rasvaa ja meidän vauva myös tykkäsi sekä mausta, että kostumuksesta (kunhan on syöntikypsää).
kylmillä keleillä varsinkin raanavesi on todella kylmää ja voi vihloa hampaita. Kannattaa myös ruokaa tarjota eri lämpöisenä. Myös lämmin voi vihloa uusia hampaita.
aiheuttaako joku raaka-aine kuvotusta. Meidän vauva ei syönyt bataattia, vaan sitä sisältänyt ruoka ei mennyt alas. Iho oireita ei tullut, mutta ilmeisesti maku kuvotti. Itse en myöskään pidä bataatista sellaisenaan taa ruuassa, jota ei ole maustettu esim tulisesti. Maku on jotenkin oudon kukkainen.
tytto talla hetkella 20 kk ja edelleen vaan 80 cm ja 9,9 kg (juuri punnitsin)... Ei ole oikein loytynyt ratkaisua ainakaan meille, rasvalisaa on kokeiltu mutta se toimii tietysti vain jos lapsi syo sen ruuan missa se rasva on... Toisaalta jos lapsi on jotenkinkaan sopusuhtainen ja alakayran ylapuolella (vaikkakin niukin naukin) ja muuten normaalisti kehittynyt, ja jos viela vanhemmat ovat itsekin olleet lapsena pienikokoisia, niin kyse ei yleensa ole mistaan hirmu huolestuttavasta. Kaikkien lasten ei myoskaan tarvitse olla jattilaisia. Tsemppia ap, vahan kerrassaan se nousee sielta.
Meidän huonosti syövä on jo 1v2kk ja tänään saatiin mitat 8,4kg ja 76cm. 8kk oli aika samankokoinen kuin sinun lapsesi. Meillä lopetettiin yöimetys juuri, tai siis lopetus on käynnissä. Ei neuvolasta siihen olla puututtu milllään lailla. Hissuksiinhan tuo kasvaa, mutta kasvaa kuitenkin koko ajan. Älä suotta stressaa asialla, jos lapsi on kuitenkin terve ja "normaalin" hyvän tai pahantuulinen. Meillä ruoka maistuu nyt ehkä vähän paremmin, kun tyttö saa syödä itse sormin ja saa samaa ruokaa kuin muu perhe.
liikkuu paljon, nousee jo seisomaan ja kävelee tukea vasten. Itse olin kanssa pieni vauvana, esim. ekalla luokalla painoin 18kg! Tyhmää kun niitä käyriä kyylätään niin paljon neuvolassa vaikka onhan aikuisetkin eri kokoisia. Mä oon edelleen sellainen että en liho vaikka mässäilen, nopea aineenvaihdunta kai...
-ap-
liikkuu paljon, nousee jo seisomaan ja kävelee tukea vasten. Itse olin kanssa pieni vauvana, esim. ekalla luokalla painoin 18kg! Tyhmää kun niitä käyriä kyylätään niin paljon neuvolassa vaikka onhan aikuisetkin eri kokoisia. Mä oon edelleen sellainen että en liho vaikka mässäilen, nopea aineenvaihdunta kai... -ap-
Meidän lapsella löytyi krooninen sairaus niitä käyriä kyylätessä. Eli tippui omalta kasvukäyrältään niin että alettiin etsiä syytä. Muuten ei oltais varmaan koko tautuia löydetty ja hoitoa aloitettu.
Vai tarkoititko että vaikka olit pieni vauvana niin silti painoit ekalla 18kg eli olit normaalipainoinen.
mutta jos vertaan omaan vauva-ajan neuvolakortiin niin heti tulee kyllä mieleen tuo geenien vaikutus.
-ap-
liikkuu paljon, nousee jo seisomaan ja kävelee tukea vasten. Itse olin kanssa pieni vauvana, esim. ekalla luokalla painoin 18kg! Tyhmää kun niitä käyriä kyylätään niin paljon neuvolassa vaikka onhan aikuisetkin eri kokoisia. Mä oon edelleen sellainen että en liho vaikka mässäilen, nopea aineenvaihdunta kai... -ap-
Meidän lapsella löytyi krooninen sairaus niitä käyriä kyylätessä. Eli tippui omalta kasvukäyrältään niin että alettiin etsiä syytä. Muuten ei oltais varmaan koko tautuia löydetty ja hoitoa aloitettu.
ja se onkin niissa kayrissa tarkeinta, pysyyko omalla kayrallaan. Jos lapsen kayra "leikkaa" kaksi kayraa, pitaa tietaakseni ryhtya tutkimuksiin. Toinen huolestuttavampi merkki on pituuskasvun vahaisyys (on siis huolestuttavampaa kuin painon vahaisyys). Ap:n lapsellahan ongelma on lahinna painossa, pituus on normaali.
T: 2
Meillä poika paino 8kk vanhana 7080g ja 69cm pitkä ja oli nihkeä syömäri kans. Yöimetystä ei käsketty lopettamaan mut rasvalisät piti aloittaa kans meillä. Meillä autto jonkin verran se ku aloin tekemään ite ruokia pojalle mut ei ole vieläkään nyt 2v 2kk vanhana kovin iso mies kuiten. (2v neuvolassa 10,3kg ja 88cm)Pitkään seurattiin painoa mut sit se alko kulkemaan omalla käyrällä tasasesti niin ei oo enää tarvinnyt,kuitenkin kaikesta huolimatta terve ja todella reipas pikku mies. Molemmilla meillä pojan vanhemmista on ollut vähän "samaa vikaa" taapero iässä kasvaessa tasoittunut :)