Miten VOI olla niin vaikeaa tehdä jotain vapaaehtoista lapsensa luokan hyväksi?!
Onpa kyse sitten luokkaretkestä, pikkujouluista, opettajan lahjasta, korttien myynnistä, sähköpostin lähettämisestä, yksittäisestä kaupassa käynnistä tai mistä vain, niin AINA 95% vanhemmista pälyilee seiniä, kun yritetään rohkaista porukkaa tekemään jotain.
Kyse on kuitenkin TEIDÄN LAPSISTANNE ja heille järjestettävästä toiminnasta. Eikö se tosissaankaan kiinnosta yhtään?
Useinkaan tarvittava panos ei ole edes iso, vaan toisinaan ne muutamat puuhavanhemmat vain tarvitsisivat apuanne johonkin pieneen asiaan. Mutta kun ei, kun te ette ehi ettekä viitti ettekä jaksa. Teidän Yezzica kyllä tulee innolla mukaan luokan touhuihin, kun JOKU MUU KUIN TE järjestää sen.
Naurettavinta on se, että muutamat über-passiiviset vanhemmat jaksavat kuitenkin valittaa jälkikäteen, että jokin asia olisi pitänyt tehdä toisin kuin se tehtiin.
Kommentit (106)
ja arvostamme kyllä yhteisen hyvän eteen toimivia aktiiveja. Mutta pitää silti muistaa, että vapaaehtoinen toiminta todellakin tarkoittaa vapaaehtoista.
No eihän täällä kukaan ole
..olekaan sen jälkeen enää energiaa osallistua mihinkään? Sitä minä ihmettelen! Hankkikaa 1 tai 2, niin ehkäpä jaksatte laittaa sen kympin kerran vuodessa rahastoonkin ;).
Itse olen osallistunut päiväkodin järkkäämiin teatteriretkiin maksamalla mukisematta pyydetyn summan. Iso osa muista vanhemmista ei ole näin tehnyt; olivat sitä mieltä että 50% lipun hinnasta oli LIIKAA (loppu raha siis vanhempaintoimikunnan rahastosta) ja "jollain ei ehkä ole varaa"...okei, siinä vaiheessa jos ei ole varaa laittaa kolmea euroa lapsenne retkeen (1-2/vuosi), voitte tehdä itse itsestänne lastensuojeluilmoituksen. Jotain tolkkua.
nurissut siitä, että tarvitsisi rahaa antaa noihin vaan päinvastoin. Moni mielellään tekeekin sen kunhan ei tosiaan tarvitse alkaa myydä niitä pípareita ja vessapaperirullia.
..olekaan sen jälkeen enää energiaa osallistua mihinkään? Sitä minä ihmettelen! Hankkikaa 1 tai 2, niin ehkäpä jaksatte laittaa sen kympin kerran vuodessa rahastoonkin ;). Itse olen osallistunut päiväkodin järkkäämiin teatteriretkiin maksamalla mukisematta pyydetyn summan. Iso osa muista vanhemmista ei ole näin tehnyt; olivat sitä mieltä että 50% lipun hinnasta oli LIIKAA (loppu raha siis vanhempaintoimikunnan rahastosta) ja "jollain ei ehkä ole varaa"...okei, siinä vaiheessa jos ei ole varaa laittaa kolmea euroa lapsenne retkeen (1-2/vuosi), voitte tehdä itse itsestänne lastensuojeluilmoituksen. Jotain tolkkua.
Maksan lapseni päivähoidosta, en teatteriretkistä. Hoitajia ärsyttää, kun heidän on joka tapauksessa huolehdittava lapsestani siellä päiväkodissa, kun muut menevät teatteriin. Tosin viimeksi yli puolet vanhemmista ilmoitti, että kiitos ei tätä juttua heille vaan sen sijaan enemmän hoitajien aikaa lapsille.
En ymmärrä äitejä, joiden henki ja elämä on lapsensa luokan asioiden järjestely. Väkisin pitäisi myydä sukkia tai karkkeja, kun "meillä työpaikalla ne menevät noin vain". Joo varmaan, meillä työpaikalla inhotaan väkisinmyyntiä ja tänä syksynä tehtiin sopimus, että kukaan ei tuo mitään sinne kaupattavaksi, koska myymisestä alkoi koitua iso riesa.
Lapseni ei tarvise koulun ulkopuolella järjestettyä luokkatoimintaa, joten kannattaa muistaa, että se on vapaaehtoista. Emme käy kolulla pikkujouluissa, askartelupajoissa, myyjäisissä tai retkillä vaan ymmärrämme, että koulussa opiskellaan ja vapaa-aikana perheen kanssa voidaan käydä teatterissa tai taidemuseossa, ei niitä meille tarvitse erikseen järjestää.
Minusta ei. On myös aika ikävää lapsellesi että ei pääse mukaan teatteriin tai vastaaviin, kiva kuunnella kun muut sitten muistelevat noita retkiä...ajan myötä lapsesi saattaa tulla kiusatuksi tuon takia, pidä mielessä. Ikävää mutta totta...
Minusta ei. On myös aika ikävää lapsellesi että ei pääse mukaan teatteriin tai vastaaviin, kiva kuunnella kun muut sitten muistelevat noita retkiä...ajan myötä lapsesi saattaa tulla kiusatuksi tuon takia, pidä mielessä. Ikävää mutta totta...
joten jonain toisena päivänä on hoitajissa vajausta. Lapseni käy teatterissa, kirjastossa, sirkuksessa, taitoluistelunäytöksissä, jääkiekkopeleissä ja ties missä, joten ei hän jää mistään erityisestä paitsi. Eikä ole ryhmänsä ainoa, meitä on täällä nyt melkoinen liuta äitejä, joiden mielestä lapselle riittää pieni eli se päiväkoti ja rauhalliset päivät kaikenlaisten menemisten ja touhotusten sijaan. Hoitajat käyttävät suunnitteluun liikaa aikaa, nyt heidän on oltava lasten kanssa se aika, mikä ennen meni teatteriretkien pohtimiseen. On muuten yllättävän paljon.
Jokainen vie sinne pienen lahjan ja omat syömisensä eli karkkia ja sipsejä tms. Ei siihen vanhempia tarvita organisoimaan ja leikittämään.
Millaisessa koulussa lapsesi oikein ovat? Täällä maalla ei 7v tarvitse mitään erillistä leikkiä pikkujouluissaan, ihan menee laulaessa ja itse leikkejä ohjatessa iltapäivä.