Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten VOI olla niin vaikeaa tehdä jotain vapaaehtoista lapsensa luokan hyväksi?!

Vierailija
15.12.2010 |

Onpa kyse sitten luokkaretkestä, pikkujouluista, opettajan lahjasta, korttien myynnistä, sähköpostin lähettämisestä, yksittäisestä kaupassa käynnistä tai mistä vain, niin AINA 95% vanhemmista pälyilee seiniä, kun yritetään rohkaista porukkaa tekemään jotain.

Kyse on kuitenkin TEIDÄN LAPSISTANNE ja heille järjestettävästä toiminnasta. Eikö se tosissaankaan kiinnosta yhtään?

Useinkaan tarvittava panos ei ole edes iso, vaan toisinaan ne muutamat puuhavanhemmat vain tarvitsisivat apuanne johonkin pieneen asiaan. Mutta kun ei, kun te ette ehi ettekä viitti ettekä jaksa. Teidän Yezzica kyllä tulee innolla mukaan luokan touhuihin, kun JOKU MUU KUIN TE järjestää sen.

Naurettavinta on se, että muutamat über-passiiviset vanhemmat jaksavat kuitenkin valittaa jälkikäteen, että jokin asia olisi pitänyt tehdä toisin kuin se tehtiin.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä oppii?

Mitä siellä voisi oppia? Jos he tekevät luontoretkiä. Retkiähän on kaikenlaisia.

Ei kaikkea opi kirjoista.

Sinänsä on vähän inhottavaa lukea miten lapsilla ei saisi olla mitään viihdettä koulussakin :(

Oletteko ikinä istuneet pöydän ääreen lastenne kanssa ja keskustelleet asioista? Tykkäisivätkö he niistä? Vai eikö teitä kiinnosta mitä lapsenne haluavat?

Vierailija
22/106 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaisia hemmoteltuja lapsia te kasvatatte jos te vanhemmat myytte lasten puolesta esim. ne sukat?

Jos lapsi haluaa luokkaretkelle, niin laittakaa heidät itsensä myymään ne sukat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut teistä on kamalia. Minä olen oikein hakemalla hakenut lapselleni yksityiseen päiväkotiin paikkaa, jossa JOKAISEN VANHEMMAN tehtävä on osallistua varainkeruuseen lasten yhteisiä retkiä varten (ja niitä on paljon!). Olen kuullut pelkästään positiivista: lapset ja vanhemmat oppivat tuntemaan hyvin toisensa mikä luo yhteishenkeä. Siinäpä kiva "kylä" kasvattamaan lasta sitten tulevina vähän myrskyisinä murrosiän vuosina. Toki sen päiväkodin kuukausimaksukin on sen verran korkeahko, että ne, joille jokainen euro on tärkeä, eivät sinne lastaan laita.

Eikös tämän pitäisi mennä niin päin, että köyhät joutuvat tekemään varainkeruuta ja varakkaat voivat kaivaa kuvetta?

Vierailija
24/106 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko tän ketjun mammojen väitteitä, teillä kaikilla ei sata varmana ole viittä tai seitsemää lasta. Läpä läpä. Mulla on viisi lasta ihan oikeasti, enkä ole aina vaan jaksanut vaivautua, ihan laiskuuttani. Mieluummin olen raottanut kukkaroa.

Välillä vaivaudun, ja kyllähän se ärsyttää kun niin harva viitsii yhtään mitään. Mutta turha kitistä: vapaaehtoistahan se on.

Vierailija
25/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

reissuissa niin ei tarvi turvautua koulun retkiin pelkästään.

Vierailija
26/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ketään vastahakoista pitäisi haluta mukaan?

Monilla on tekemistä ihan omissa leipätöissäänkin ja kotihommissa ja lisäksi saattaa olla jopa apua tarvitsevia vanhuksia lähipiirissä. Joskus sitten haluaa ihan vaan relata ja hoitaa sosiaalisia suhteita. Niin ja nukkua pitää joka päivä.

Vierailija
27/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luettelit. Miten niin "jotain pientä"? Mulla on tosi kiire töissä ja maksan pirusti veroa. Verorahoilla oletan lapseni saavan opetusta ja ylimääräiset maksan mieluummin omasta pussistani kuin käytän kallista vapaa-aikaani muuhun kuin perheen kanssa olemiseen. Lapset oppivat työteon ja kuinka rahaa ansaitaan sitten kesätöissä ihan kuten vanhempansakin aikoinaan. Jos joku kaipaa sosiaalista toimintaa vanhempaintoimikunnan muodossa, niin siitä vaan.

Vierailija
28/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo varaukset on ope hoitanut. Siis rahoitus vanhemmilta ja järjestelyt koululta/päiväkodilta. Ja hyvä niin, valvojiksi en koskaan enää ota kenenkään vanhempia, vaan oman koulun henkilökuntaa... Itsekin mieluusti kyllä maksan osuuteni, mutta järjestelyt jätän suosiolla muille. Itse vastaavasti hoidan oman luokkani retket/tapahtumat/pikkujoulut...

tarvitse tehdä vapaaehtoistyötä. Näin ajattelevat, käsi sydämelle: Koska selvästikin haluatte lapsenne esim. luokkaretkelle mukaan ja olette siitä valmiita maksamaan, niin - oletteko valmiita hoitamaan luokan rahaliikenteen? - oletteko valmiita hoitamaan retken tarvittavat varaukset? - oletteko valmiita suunnittelmaan retken ohjelman? - oletteko valmiita lähtemään retkelle valvojiksi? Antakaa kun arvaan, että vastauksenne on kaikkiin tai lähes kaikkiin kohtiin "ei". Kuten ap:kin on jo pariin otteeseen todennut, ei pelkkää kupeen kaivaminen taio koululaisia luokkaretkikohteeseen valmiin ohjelman ja täysihoidon keskelle. Jonkun on tässäkin tapauksessa tehtävä töitä, ja rutosti onkin, ellei kyseessä ole joku parin tunnin retki lähimetsään.

Vierailija
29/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis pidetään vähintään kahdet myyjäiset vuodessa, myydään keksejä, karkkeja, vessapaperi jne. vähintään kaksi kertaa vuodessa ja silti jokaisen vanhemman on tuotava vielä vuosittain 300 euroa tilille, jotta päästään luokka retkelle... -Helsinkiin....

Joo o. Aivan järjetöntä, eiköhän muksuille voisi kustantaa sitten sen asumisen muuallekkin kuin 5 tähden hotelliin.

Ja miksi koskaan näissä luokkarahakeräyksissä ei ajatella, että joillakin lapsilla voi olla niin huonosti asiat, että molemmat vanhemmat ovat jääneet työttömäksi? Sillä kyllä Jimi Joacimit ja Jessica Amandat rupeavat vanhempineen surutta sortamaan näitä lapsia, vaikka lapset itse kuinka osallistuvat myyjäisiin yms. Jos sitä rahaa ei ole laittaa edes ruokaan niin miksi täytyy itsellä maksaa turhista reissuista, keksisin kyllä parempaakin opetusta kuin tuo.

Ryhmähengen kasvatukseen on turha vedota, kun kuitenkin nämä myyjäiset yms. aiheuttavat vertailuja kuka on ollut paras myyjä ja kuka huonoin, ja se muuten näkyy sitten kouluissa välitunneilla kaikkea muuta kuin ryhmähenkeä kohottavana juttuna.

Anteeksi vuodatus! Että minä vihaan luokkaretkiä!!!

Vierailija
30/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos töissä on joku koko ajan kauppaamassa jotain lapsensa luokan hyväksi!!!

Meillä joku innokas mamma agitoi porukkaa kauppaamaan ensi vuoden kalentereita. Minkä ihmeen takia kukaan mun työkaveri haluaisi ostaa seinäkalenterin, jossa on kuvia mun lapsen päiväkodista?!?! Jos kalenterilla ei ole mitään väliä, ilmaisia mainossellaisia saa aina jostain. Jos kalenterilla on väliä (ulkonäöllä siis), miksi ostaisin sellaisen, jonka kuvat kiinnostavat vain ko. lasten vanhempia?

Työ ei ole mikään selitys, itse asiassa töissä on helppoa "myydä" luokan hyväksi keksejä, sukkia jne. Eikä tarvitse edes markkinoida mitään.

Mutta, niinkuin sanottu, siivellä eläjiä on aina :)

Vierailija
31/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ovat pienen sisäpiirin organisoimia ja ideoimia juttuja eikä noihin sisäpiireihin ole pääsyä. Ilmainen työpanos ja raha kelpaa näille puuhamammoille, mutta siihen se sitten jääkin. Muuten ollaan ylimielisiä ja sisäänpäinlämpiäviä ja juorutaan ja supsutellaan keskenään - ketä voisi kiinnostaa mennä mukaan tuollaiseen porukkaan??? Vastatkaapa itse rehellisesti!

Yrittäisitte markkinoida puuhianne sillä tavalla, että "tervetuloa mukavaan porukkaan" ja toimisittekin sitten mainoslauseen mukaisesti niin voisitte saadakin ihmisiä mukaan. Mutta luulenpa että tuo on mammoille täysi mahdottomuus. Miksiköhän miesporukoissa onnistuu paremmin tällaiset - miettikääpä sitä!

Sitä paitsi ne ovat AINA noita puuhamammoja, jotka ITSE haluavat törkeän kalliita luokkaretkiä ym. joihin on sitten pakko kerätä sitä rahaa. Halvemmallakin pääsee ja selviää jos osaa järjestää ja jos kelpaa.

Vierailija
32/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee ja jaksaa, ei niillä ole muutakaan tekemistä, varakkaammat tekee jo muutenkin niin paljon, ettei paljon nappaa leipoa ja seistä tiskin takana, vaan laittaa rahaa suosiolla.

Vierailija
33/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kiinnosta. Olen yrittäjä ja en todellakaan ala vähäisellä vapaa-ajallani myymään minkään maailman vessapapruja ja sukkia kenellekään. Enkä muutenkaan mielellään osallistu järjestelyihin. Rahalla osallistun mielelläni.

Vierailija
34/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis pidetään vähintään kahdet myyjäiset vuodessa, myydään keksejä, karkkeja, vessapaperi jne. vähintään kaksi kertaa vuodessa ja silti jokaisen vanhemman on tuotava vielä vuosittain 300 euroa tilille, jotta päästään luokka retkelle... -Helsinkiin....

Joo o. Aivan järjetöntä, eiköhän muksuille voisi kustantaa sitten sen asumisen muuallekkin kuin 5 tähden hotelliin.

Ja miksi koskaan näissä luokkarahakeräyksissä ei ajatella, että joillakin lapsilla voi olla niin huonosti asiat, että molemmat vanhemmat ovat jääneet työttömäksi? Sillä kyllä Jimi Joacimit ja Jessica Amandat rupeavat vanhempineen surutta sortamaan näitä lapsia, vaikka lapset itse kuinka osallistuvat myyjäisiin yms. Jos sitä rahaa ei ole laittaa edes ruokaan niin miksi täytyy itsellä maksaa turhista reissuista, keksisin kyllä parempaakin opetusta kuin tuo.

Ryhmähengen kasvatukseen on turha vedota, kun kuitenkin nämä myyjäiset yms. aiheuttavat vertailuja kuka on ollut paras myyjä ja kuka huonoin, ja se muuten näkyy sitten kouluissa välitunneilla kaikkea muuta kuin ryhmähenkeä kohottavana juttuna.

Anteeksi vuodatus! Että minä vihaan luokkaretkiä!!!

Muistan itse hyvin, kun ala-asteella myimme mitä milloinkin, jotta pääsimme retkelle tms.

Oli koko ajan kauheaa vertailua siitä, kuka on myynyt eniten ja kuka vähiten. Ja voin kyllä sanoa, että niitä sorsittiin, joilla ei ollut sitä laajaa sukua joille myydä rullakaupalla vessapaperia. Oli kyllä kaikkea muuta kuin hauskaa.

Vierailija
35/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä oppii?

Mitä siellä voisi oppia? Jos he tekevät luontoretkiä. Retkiähän on kaikenlaisia. Ei kaikkea opi kirjoista. Sinänsä on vähän inhottavaa lukea miten lapsilla ei saisi olla mitään viihdettä koulussakin :( Oletteko ikinä istuneet pöydän ääreen lastenne kanssa ja keskustelleet asioista? Tykkäisivätkö he niistä? Vai eikö teitä kiinnosta mitä lapsenne haluavat?

viettää myyjäisissä ja järjestelyissä hyvinkin työviikon verran, jos sitten lapset menevät 3 tunnin luontoretkelle. Mikä siinä retkessä voi niin paljon maksaa? Museoonkin luokat pääsevät ilmaiseksi eli kuka ne rahat ottaa itselleen?

Vierailija
36/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain kouluissa vaan kaikissa harrastuksissa, seuroissa, yhdistyksissä, jne... Kukaan ei halua laittaa tikkua ristiin yhteisten asioiden tai omien lastensa harrastuksen vuoksi mutta heti kun on tarjolla jotain kivaa, ollaan sukkana paikalla. Yleisimmät perustelut ovat just: vuorotyö, lapset, arvostan vapaa-aikaani. No tyyliin puolella väestöstä on vuorotyö eikä se tuntimäärä silloin yhtään isompi ole kuin 8-16 hommassa, lapsia on kans useimmilla ja kaikki arvostaa vapaa-aikaansa mutta osa on jopa valiita "uhraamaan" siitä pikkuruisen osan hyvään talkoohommaan kaikkien hyväksi.

Jokaisen ei ole pakko olla mikään superpuuhanainen vaan voi osallistua omalla panoksellaan, oli se sitten vaikka se myyjäisiin leipominen tai bussin varaaminen retkeä varten. Kunhan jotenkin osallistuu ja osoittaa, että yhteisvastuullisuus ja oma lapsi/yhteisö kiinnostaa.

Toinen mitä en tajua näissä "kootuissa tekosyissä" on lause: en uskalla sitoutua. En uskallla luvata, että tulen myyjäisiin, En uskalla luvata, että olen valvojana, En uskalla luvata, että pääsen sinnne-tai-tänne... En voi sitoutua mihinkään, joka on kuukausittain/kerran keväässä ja syksyssä/viikoittain, koska en USKALLA LUVATA, että pääsen.... EI HELVETTI!! Nykyään ei kai sit voida sitoutua mihinkään, kun kaikki pitää olla helppoa ja viime hetkellä tekstiviestillä peruttavissa. Kyllä kyrsii kuunnella näitä selityksiä, kun pyytää johonkin ihan simppeliin hommaan joka veis aikaa ehkä 10minuuttia...

Ja sitä paitsi, ei minuakaan aina kiinnosta olla puuhaamassa toimintaa lapsillemme mutta teen sen kuitenkin. En siksi, että oma kruununi olisi kirkkaampi vaan siksi, että niin-kuuluu-tehdä! Haluan lapsilleni/lapsille ylipäätään hienoja kokemuksia ja mukavia hetkiä. Ja tulee siitä itselleenkin hyvä mieli kun on tehnyt jotain toisten hyväksi.

Vierailija
37/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaaehtoishommassa mukana, esim näissä luokan rahankeräysasioissa? Siis MIKSI pitäisi?

Vierailija
38/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulua opiskellakseen, eivät retkeilläkseen.

Teemme tuollaiset sitten ihan oman perheen voimin.

meilläkin... ja kun on eri ikäisiä niin tyhmä ois raataa että yksi pääsis retkelle... mielummin omat retket tehdään

Vierailija
39/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällainen välttelijä. Jo pelkkä ajatus, että päiväkodissa ja koulussa on vanhempainyhdistykset, joka vähän väliä ovat järjestämässä jotakin ja sen lisäksi luokilla vielä omat tapahtumansa, saa minut rasittumaan. Lisäksi harrastuksissa on vapaaehtoistehtäviä yllin kyllin. Minulle riittää aivan hyvin vapaaehtostyö parissa seurassa, enkä ymmärrä miksi näitä ihmeen tapahtumia ja kissanristiäisiä pitää järjestää koko ajan. Silti olen yrittänyt joskus auttaa, vaikka se on lähinnä stressaavaa, sillä esim. varojen kerääminen yhteiseen luokkaretkeen on mielestäni tärkeää niille, joiden vanhemmilla ei ole varaa kustantaa sitä.

Vierailija
40/106 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli osallistumattomuus johtuu muusta kuin vaivalloisuudesta. Menepä ap itseesi ja mieti hetki mistä se voisi johtua. Oletteko nähneet yhtään vaivaa tehdäksenne siitä osallistumisesta houkuttelevaa?

Ei ole kovin houkuttelevaa saada se vuosittainen suttuinen kirjoitusvirheitä täynnä oleva kirje, jonka on allekirjoittanut joku tuntematon Sanna tai Päivi. Ei ole kovin houkuttelevaa mennä istumaan näihin "kokouksiin" kun sannat ja päivit ovat jo jakaneet parhaat tehtävät keskenään etukäteen ja muille tuputetaan sellaista mihin ei itse viitsitä liata käsiään. Ei ole kovin houkuttelevaa osallistua johonkin "kivoihin yhteisiin" pikkujouluihin, joissa sannat ja päivit keskustelevat vain keskenään eikä yhteishengestä ole tietoakaan, kun pysytellään tiukasti omissa kuppikunnissa.

Mahtaisitko voida tehdä näille asioille ensin jotain ennen kuin tulet tänne valittamaan?

Oli ihminen tehnyt elämästään miten kiireistä tahansa, ei 1-2 tuntia VUODESSA ja yksi hikinen pallon tuominen voi oikeasti olla niin kauhean vaivalloista.

Paitsi että näköjään se kuitenkin voi...

ap