Miten VOI olla niin vaikeaa tehdä jotain vapaaehtoista lapsensa luokan hyväksi?!
Onpa kyse sitten luokkaretkestä, pikkujouluista, opettajan lahjasta, korttien myynnistä, sähköpostin lähettämisestä, yksittäisestä kaupassa käynnistä tai mistä vain, niin AINA 95% vanhemmista pälyilee seiniä, kun yritetään rohkaista porukkaa tekemään jotain.
Kyse on kuitenkin TEIDÄN LAPSISTANNE ja heille järjestettävästä toiminnasta. Eikö se tosissaankaan kiinnosta yhtään?
Useinkaan tarvittava panos ei ole edes iso, vaan toisinaan ne muutamat puuhavanhemmat vain tarvitsisivat apuanne johonkin pieneen asiaan. Mutta kun ei, kun te ette ehi ettekä viitti ettekä jaksa. Teidän Yezzica kyllä tulee innolla mukaan luokan touhuihin, kun JOKU MUU KUIN TE järjestää sen.
Naurettavinta on se, että muutamat über-passiiviset vanhemmat jaksavat kuitenkin valittaa jälkikäteen, että jokin asia olisi pitänyt tehdä toisin kuin se tehtiin.
Kommentit (106)
Olemme mieluummin aktiivisia muissa jutuissa kuin koulun rahankeruutoiminnassa. Käymme töissä ja lasten kanssa puuhataan paljon kotona. Minua ei vain kiinnosta askartelu ja näpertely ylipirteiden mammojen kanssa.
Voin antaa rahana mitä tarvitsee ja touhumme lastemme kanssa omalla tavallamme. Meille yhteinen rauhallinen vapaa-aika on arvokkaampi kuin raha.
Jälkikäteen ei taas saanut infoa ja sitten annoin asian olla, kun elämässäni on paljon muutakin.
Muuten olisin voinut osallistuakin. Jos olisi houkuteltu useammankin kerran tai jossain olisi ollut infoa mattimyöhäisillekin.
Lahjoihin ja myynteihin sun muihin voisin osallistua, mutta yksin en ala niitä järjestämään tässä elämäntilanteessani, ja mukaan ei olla pyydetty. Eli en halua olla pääjärjestäjä, mutta voin osallistua kyllä. Luulen, että moni haluaa myös mukaan, jos ei tarvitse itse olla se aloitteentekijä. Eikä näitä aloitteentekijöitä tarvitse olla kuin yksi luokkaa kohden tai joskus jopa koko koulua kohden.
Muutoin järjestän itse omalla ajalla omille lapsilleni omat retket ja omat juhlat ja omat lahjat.
Vanhempaintoimikunnissa, myyjäisissä, retkien valvojina ja toiminnassa ovat juuri ne samat vanhemmat, jotka ovat aktiivisia myös harrastustoiminnassa ja viettävät paljon aikaa lastensa kanssa. Aktiiviset ovat aktiivisia joka paikassa, niin työ- ja harrastuselämässä kuin lastensakin elämässä. Loput tulevat siivellä ja saavat puolestani tullakin.
Ja jokainen käyttää en kuinka haluaa. mulla 7lasta aj ilta-ja viikonlopputöitä tekevä mies. En todellakaan ajksa lähteä monen alle kouluikäisen aknssa järjestämään mitään myyjäisiä. maksan toki jos päätävät retkille lähteä.
Olen yhdessä potilasyhdistyksessä ja sen hallituksessa aktiivi, muut puuhailut jätän jollekin muulle. Aika ei vaan riitä. Joskus on satava olla kotonakin kun illat yleensä kuljettaa alpsia harrastuksiin
Meidänkin lastemme luokissa on yleensä pyydetty vanhemmilta pieni summa luokan tilille yhteiseen käyttöön. Vain harvakseltaan on päätetty myydä yhdessä jotain ja kerätä rahaa.
Mutta kuten sanoin, ei se rahan laittaminen tilille vielä itsessään mitään saa aikaan. Jonkun täytyy silti tehdä käytännön työ!
Ei kerta kaikkiaan mene jakeluun, miten voi olla liikaa pyydetty, että vanhempi tulisi KERRAN VUODESSA vaikka suunnittelemaan luokan pikkujoulua. Se veisi YHDESTÄ syksyisestä illastanne 1-2 tuntia. Eli saman ajan kuin löhöätte kotona ja tuijotatte salkkareita.
Ja koska itse pikkujouluihin tulette joka tapauksessa, voisitte aivan yhtä hyvin ohjata siellä YHDEN leikin tai tuoda kotoa leikkivälineet (esim. palloja) YHTEEN leikkiin. Superaktiiviset voisivat jopa käydä etukäteen ostamassa kaupasta mehutiivistettä ja pipareita.
Oli ihminen tehnyt elämästään miten kiireistä tahansa, ei 1-2 tuntia VUODESSA ja yksi hikinen pallon tuominen voi oikeasti olla niin kauhean vaivalloista.
Paitsi että näköjään se kuitenkin voi...
ap
Kolme lasta ja jokaisen kohdalla ehtii talkootyötäkin tehdä. Pientä aktivoimista vaatii saada porukka syttymään. Koululaiset ovat toki itse mukana myyjäisissä ja tapahtumissa, siinähän sitä vastuuta opitaan.
Enitsen taitavat arvostella ne, jotka eivät kykene yhtsistyötä tekemään. Mutta ei se häiritse, sillä hyvällä kokoonpanolla saadaan paljon asioita hoidettua.
Mulle riittää , että lapsi käy sen koulun kunnialla, mihinkään muuhun puuhailuun ei lapsen eikä mun tarvii osallistua koulun tiimoilta.
siis oikeesti...... huh huh miten naurettavaa skitsoomista!
Mun lapset on koulussa opiskelemista varten. :)
En todellakaan uhraa ajatustakaan kenenkään yli-innokkaan äidin kötinöihin. Onko pakko keksiä kaikenmaailman ristiäisiä jos pitää sitten v*ttuuntua siitä, kun ei kaikki vanhemmat riemusta kiljuen teidän juttuihin osallistukkaan.
Lahjat opelle on ihan iteeee ostettu ja tullaan ostamaankin.
Mullakin on kolme lasta, matkatyössä oleva mies ja itse teen n 50-tuntisia työviikkoja monessa paikassa pitkien etäisyyksien päässä. Pyöritän paikallista partiolippukuntaa, kahden vanhemman lapsen luokan rahankeräystä, pikkujouluja yms, toimin omakotiyhdistyksessä ja koti- ja kouluyhdistyksessä ja ehdin, vaikka kuskaankin lapsia illat pitkät harrastuksiinsa. Mieluummin maksaisin, mutta kukaan ei suostu maksamaan mitään ja lisäkseni vain muutama muu äiti suostuu keräilyyn, esim kahvituksiin yms talkoisiin. SIlti muut vanhemmat ovat jatkuvasti valittamassa siitä, kuinka teemme kaiken väärin. Kukaan ei laittaisi tikkuaan ristiin lastensa eteen, ei rahana, ei vaivana, ei aikana, mutta kommentoida kyllä jaksetaan. Todella mälsää. Mikään ei oikeesti ole tärkeämpää kuin omien lasten hyvinvointi omassa työyhteisössään ja eli luokan hekin on heille tosi tärkeä. SIihen voivat vanhemmat vaikuttaa yhteisellä toiminnallaan.
Mä sain yhden marisijan lopettamaan sanomalla, että ne jotka eivät osallistu ikinä järjestelyihin eivät ole oikeutettuja narisemaan. Meni mamma hiljaiseksi :)
Työ ei ole mikään selitys, itse asiassa töissä on helppoa "myydä" luokan hyväksi keksejä, sukkia jne. Eikä tarvitse edes markkinoida mitään.
Mutta, niinkuin sanottu, siivellä eläjiä on aina :)
Harvasa on ne, jotka osallistuu ja tekee, muut kyllä mielellään osallistuu. Tiedän tämän kokemuksesta eräässä harrastusryhmässä. Mun mielestä joko sen asian sisäistää ja hoitaa itse hommat, jos siitä nauttii, tai sitten liittyy siipeilijöihin. Ei se raivoaminen mitään auta.
Tällasia nyt en onneksi ole vielä joutunut miettimään.
Vanhempaintoimikunnissa, myyjäisissä, retkien valvojina ja toiminnassa ovat juuri ne samat vanhemmat, jotka ovat aktiivisia myös harrastustoiminnassa ja viettävät paljon aikaa lastensa kanssa. Aktiiviset ovat aktiivisia joka paikassa, niin työ- ja harrastuselämässä kuin lastensakin elämässä. Loput tulevat siivellä ja saavat puolestani tullakin.
jotka kehuvat, että ehtivät olla vähän aikaa vain lasten kanssa, mutta ovat silloin täysillä eli sitä laatuaikaa.
Ovat joka paikassa ensimäisinä ja keksimässä kaikkea kivaa. Ihan ok, mutta joskus säälittää nämä heidän lapsensa kun luuhaavat räkäjengissä vetämässä tupakkaa kun vanhemmat ei ehdi viettää aikaa heidän kanssaan. Yhdistyksiin ja muuhun sitä aikaa kyllä riittää.
Tämä on kokemukseni 12 vuoden ajalta 250 oppilaan ala-asteelta ja vajaan 500 oppilaan yläasteelta.
Työ ei ole mikään selitys, itse asiassa töissä on helppoa "myydä" luokan hyväksi keksejä, sukkia jne. Eikä tarvitse edes markkinoida mitään.
Mutta, niinkuin sanottu, siivellä eläjiä on aina :)
heille jatkuvasti jotain myyntiin ja eivät kehtaa olla ostamatta niitä ylihintaisia karkkeja, jotka on pahoja.
Mutta, niinkuin sanottu, siivellä eläjiä on aina :)heille jatkuvasti jotain myyntiin ja eivät kehtaa olla ostamatta niitä ylihintaisia karkkeja, jotka on pahoja.
Tarkoitinkin, ettei siellä töissä tarvitse tyrkyttää yhtään mitään. Viimeksi myimme sukkia, annoin näytekassin olla näkyvillä ja kas, tilauksia tuli monen sadan euron edestä. Ilman että tein yhtään mitään.
ja sorppa vain, en muuten ole katsonut yhtään salkkarijaksoa ja en ehdi löhötä sohvalla. Teen vuorotyötä ja sen vapaa-ajan, minkä saan revittyä lasten jutuista, ajan 150 km hoitamaan vanhaa äitiäni ja siinäpä se ilta vierähtääkin.
Onneksi meillä koulussa opettajat tekevät työnsä ja ovat harjoitelleet joulujuhlaesitykset yhdessä. Ei ole vanhempien tarvinnut niihin sekaantua.
Meidänkin lastemme luokissa on yleensä pyydetty vanhemmilta pieni summa luokan tilille yhteiseen käyttöön. Vain harvakseltaan on päätetty myydä yhdessä jotain ja kerätä rahaa.
Mutta kuten sanoin, ei se rahan laittaminen tilille vielä itsessään mitään saa aikaan. Jonkun täytyy silti tehdä käytännön työ!
Ei kerta kaikkiaan mene jakeluun, miten voi olla liikaa pyydetty, että vanhempi tulisi KERRAN VUODESSA vaikka suunnittelemaan luokan pikkujoulua. Se veisi YHDESTÄ syksyisestä illastanne 1-2 tuntia. Eli saman ajan kuin löhöätte kotona ja tuijotatte salkkareita.
Ja koska itse pikkujouluihin tulette joka tapauksessa, voisitte aivan yhtä hyvin ohjata siellä YHDEN leikin tai tuoda kotoa leikkivälineet (esim. palloja) YHTEEN leikkiin. Superaktiiviset voisivat jopa käydä etukäteen ostamassa kaupasta mehutiivistettä ja pipareita.
Oli ihminen tehnyt elämästään miten kiireistä tahansa, ei 1-2 tuntia VUODESSA ja yksi hikinen pallon tuominen voi oikeasti olla niin kauhean vaivalloista.
Paitsi että näköjään se kuitenkin voi...
ap
Mutta, niinkuin sanottu, siivellä eläjiä on aina :)heille jatkuvasti jotain myyntiin ja eivät kehtaa olla ostamatta niitä ylihintaisia karkkeja, jotka on pahoja.
Tarkoitinkin, ettei siellä töissä tarvitse tyrkyttää yhtään mitään. Viimeksi myimme sukkia, annoin näytekassin olla näkyvillä ja kas, tilauksia tuli monen sadan euron edestä. Ilman että tein yhtään mitään.
..olekaan sen jälkeen enää energiaa osallistua mihinkään? Sitä minä ihmettelen! Hankkikaa 1 tai 2, niin ehkäpä jaksatte laittaa sen kympin kerran vuodessa rahastoonkin ;).
Itse olen osallistunut päiväkodin järkkäämiin teatteriretkiin maksamalla mukisematta pyydetyn summan. Iso osa muista vanhemmista ei ole näin tehnyt; olivat sitä mieltä että 50% lipun hinnasta oli LIIKAA (loppu raha siis vanhempaintoimikunnan rahastosta) ja "jollain ei ehkä ole varaa"...okei, siinä vaiheessa jos ei ole varaa laittaa kolmea euroa lapsenne retkeen (1-2/vuosi), voitte tehdä itse itsestänne lastensuojeluilmoituksen. Jotain tolkkua.
Aina kun jotain tehdään ryhmässä ja kyse on jostain vapaa-ehtoisesta, niin innokkaiden on syytä muistaa että lähtökohtaisesti aina innokkaita on vain muutama, jotenkin mukaan saatavissa useampia ja aina iso osa niitä joita ei voisi vähempää kiinnostaa.
Tylsää tietysti on että osa näitä evvk-tyypeistä kritisoi tai jopa mollaa toimeliaita. Osa varmasti siksi että kokevat huonoa omaatuntoa osallistumattomuudestaan ja haluavat siksi vähätellä ja mitätöidä toisten työtä.
Reiluinta olisi kun innokkaat tajuaisivat että on ihan täysin ok olla osallistumatta _vapaaehtoisiin_ yhteisiin juttuihin. Sellaista se porukalla aina on, että oma työ hyödyttää jotakuta toista. Etenkään juuri luokkien kohdalla harvoin toteutuu vapaaehtoistyössä mikään reilujen kerho kun lasten perheet ja taustat ovat niin kovin erilaisia. Kun kaikki olisivat syyllistämättä osallistumattomia, voisivat he vastavuoroisesti kiittää ja kehaista toimeliaampia ja kerto arvostavansa heidän työtään. Näin tekijät ja kaikki saavat hyvän mielen ja ehkä jokunen kiikunkaakun osallistuva saa siitä pontta olla jatkossa enemmän mukana jne.
..olekaan sen jälkeen enää energiaa osallistua mihinkään? Sitä minä ihmettelen! Hankkikaa 1 tai 2, niin ehkäpä jaksatte laittaa sen kympin kerran vuodessa rahastoonkin ;).
Itse olen osallistunut päiväkodin järkkäämiin teatteriretkiin maksamalla mukisematta pyydetyn summan. Iso osa muista vanhemmista ei ole näin tehnyt; olivat sitä mieltä että 50% lipun hinnasta oli LIIKAA (loppu raha siis vanhempaintoimikunnan rahastosta) ja "jollain ei ehkä ole varaa"...okei, siinä vaiheessa jos ei ole varaa laittaa kolmea euroa lapsenne retkeen (1-2/vuosi), voitte tehdä itse itsestänne lastensuojeluilmoituksen. Jotain tolkkua.
nurissut siitä, että tarvitsisi rahaa antaa noihin vaan päinvastoin. Moni mielellään tekeekin sen kunhan ei tosiaan tarvitse alkaa myydä niitä pípareita ja vessapaperirullia.
Jatkossa en maksa enkä tee muutakaan.