Kannattaako Pariisiin matkustaa ja ylipäätään Ranskaan, onko siellä niin hyvä olla?
Kommentit (42)
Se on ihan ihmisestä kiinni, tykkäätkö siitä kaupunki-kliseestä (mikä sekin on vähän harhaanjohtava kun mietitään miten sitä mainostetaan) vai tykkäätkö oikeasti tutustua kulttuuriin
Mä kävin mun ranskalaisen kaverin kanssa kerran keskustelun tästä, hän ehdotti että kannattaa mennä syrjäkyliin mielummin.. Ranskassa on myös paljon LINNOJA vesien lähettyvillä mitkä on aika hienoja.
Helvetillinen ludeongelma. Jos haluat reissun jälkeen maksaa tonneja ludehädöistä ja tuhota omaisuutesi, niin miksipä ei.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan ihmisestä kiinni, tykkäätkö siitä kaupunki-kliseestä (mikä sekin on vähän harhaanjohtava kun mietitään miten sitä mainostetaan) vai tykkäätkö oikeasti tutustua kulttuuriin
Mä kävin mun ranskalaisen kaverin kanssa kerran keskustelun tästä, hän ehdotti että kannattaa mennä syrjäkyliin mielummin.. Ranskassa on myös paljon LINNOJA vesien lähettyvillä mitkä on aika hienoja.
Kiitos viestistäsi! t.ap
Miljoonia ihmisiä asuu maassa. Uskoisin että on kauniita merimaisemia paikoin. Mutta liian kuumalla tuskin kannattaa mennä sinne sun tänne. Isot kaupungit ehkä "vaarallisempia" kuin jokin muu, mutta pienessäkin paikassa ehkä joku porukka. Kannattaa miettiä turvallisuusasioita, onko rikollisuutta, huumeita tai liikenneturvallisuus.
Nähtävää Pariisissa toki riittää. Ranskan kielen taito suotavaa, sillä englannin kieltä harva suostuu puhumaan. Eli jos ei ranskaa osaa, niin on syytä suunnitella kohteita etukäteen, missä ja mitä haluaa käydä katsomassa ja hommata ihan kaupungin kartta johon kaiken merkkaa etukäteen. Toinen Pariisin ikävä ilmiö oli liiaksi liiveihin käyvät kaikenlaista joutavaa krääsää kauppaavat katuhuijarit. Lompakosta, kamerasta, puhelimesta yms kannattaa pitää kaksin käsin kiinni Pariisin keskustassa ainakin.
Mihin yleensä " kannattaa" matkustaa, muuhun kun Tallinnan super alkoon? Jos ei itse juo eikä polta niin vielä kannattavampaa kun voi myydä viinat ja tupakat.
Kulttuuri eroaa aika lailla suomalaisesta. Voi tuntua aika ahdistavaltakin, jos ei osaa hyvin ranskaa ja ymmärrä, mistä ne ihmiset oikein puhuvat koko ajan. Turistina ihan kiva käydä, mutta en tiedä, viihtyisinkö pitempään. Anglosaksinen kulttuuri on meille läheisempi ja siksi Lontoo paljon kotoisampi kuin Pariisi.
Vierailija kirjoitti:
Nähtävää Pariisissa toki riittää. Ranskan kielen taito suotavaa, sillä englannin kieltä harva suostuu puhumaan. Eli jos ei ranskaa osaa, niin on syytä suunnitella kohteita etukäteen, missä ja mitä haluaa käydä katsomassa ja hommata ihan kaupungin kartta johon kaiken merkkaa etukäteen. Toinen Pariisin ikävä ilmiö oli liiaksi liiveihin käyvät kaikenlaista joutavaa krääsää kauppaavat katuhuijarit. Lompakosta, kamerasta, puhelimesta yms kannattaa pitää kaksin käsin kiinni Pariisin keskustassa ainakin.
Erikoista, minä olen käynyt Pariisissa 1-2 kertaa vuodessa vuodesta 2004 eteenpäin, enkä ole ikinä törmännyt mihinkään katuhuijariin. Kaupustelijoita on jonkin verran, mielestäni vähän verrattuna moneen muuhun kaupunkiin, mutta Pariisissa he käyttäytyvät mielestäni hyvin maltillisesti eivätkä mitenkään ui liiveihin. Kaupusteluhan on siellä yleisesti paheksuttua eivätkä he eivät halua herättää yhtään huomiota.
En menisi talvella, ankea. Kevät ja syksy parhaita aikoja käydä.
Ranskalaisten kielitaito on surkea. Huono koulutus?
Vierailija kirjoitti:
Helvetillinen ludeongelma. Jos haluat reissun jälkeen maksaa tonneja ludehädöistä ja tuhota omaisuutesi, niin miksipä ei.
Onko vielä joku, jolta on jäänyt Suomessa huomaamatta kontit talojen pihoilla? Ihan kaikkialla sama.
Tosiaan Ranska on iso maa. Olen siellä useampaan otteeseen kierrellyt, mutta vielä on paljon näkemättä! On Bretagne, Normandia, Välimeren rannikko, Loiren laakso, Bordeaux ja koko Atlantin rannikko, Lyon...
Pariisiin mennessä pitää hallita sivistyneet käytöstavat. Juntteja turisteja tylytetään ankarasti. Vaalea poplari kannattaa jättää myös kotiin. Sellaista pariisilaiset käyttivät sadetakkina 1970-luvulla.
Pariisissa haisee kusi ja on luteita. Pariisissa on töykeitä ihmisiä. Kaupunki on niin nuhjuinen että kaksi päivää riitti. Ei enää ikinä kusenhajuiseen Pariisiin luteiden syötäväksi.
En voi suositella. Kävin kerran puolitoista viikkoa ja paikalliset olivat jokseenkin kopeita ja epäystävällisiä. Aivan ylimainostettu mielestäni.
Ihan kiva, mutta varo luteita ja taskuvarkaita. Paljon nähtävää ja mukava ilmasto. Helppo kulkea ympäriinsä.
Pariisissa kannattaa menna jos
-on kiinnostunut taiteesta, kulttuurista ja historiasta: museoita ja muistomerkkeja on joka lahtoon ja kaupunki on kuin avoin historiankirja josta voi lukea mita itsea kiinnostaa eniten. Roomalaisajan raunioiden vieressa on jalkia seuraavista vuosisadoista.
-on kiinnostunut kaupunkikulttuurista ja kaikesta uudesta mika tulee kylla Suomeenkin joskus
-on kiinnostunut eri kulttuureista: voit kayda ostoksilla aasialaisessa supermarketissa tai maistella minka tahansa maan ruokia. Ravintolahinnat ovat kohtuullisia suomalaisille, Jopa edullisia.
Pariisin matkaa suunnitellessa kannataa ensin miettia mista on kiinnostunut ja sitten etsia katsella siihen liittyvia museoita ja muuta kohteita, tapahtumia, nayttelyita, opastettuja kierrokavelyita
Ranskassa parjaa ihan perusenglannilla, pariisilaiset ja muuallakin ihmiset ovat niin totta tottuneita turisteihin ettei kieli ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva, mutta varo luteita ja taskuvarkaita. Paljon nähtävää ja mukava ilmasto. Helppo kulkea ympäriinsä.
Pariisi on maailman suosituin matkakohde - miljoonia turisteja vuodessaJoten se houkuttelee kaikenlaisia hamaramiehia mutta normalize suomalainen epaluuloisuus ja terve jarki riittaa!
Pariisi on aivan ihana kaupunki ja pidän myös Ranskan Rivierasta valtavasti. Suosittelen kyllä.