Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoinnin lopetus ja vaikutus painonnousuun?

15.12.2010 |

Heippa,

onkos täällä muita immeisiä, jotka ovat raskautuneet hetikohta tupakoinnin lopetettuaan? Itse lopetin huhtikuun alussa tupakoinnin. Sitä ennen tuli kessuteltua viitisen vuotta noin 1,5 askia päivässä (huh!!).

Seuraavasta kierrosta sitten lähtikin esikoinen massussa kasvamaan, tammikuussa olisi laskettu aika. Nyt 36. viikko meneillään ja painoa tullut 21 kiloa!

Lähtöpainoni oli noin 47 kiloa ja nyt vaaka näyttää 68kg (olen 160-senttinen). Painoa tuli ensimmäiseen neuvolaan eli viikolle 8 mennessä jo kaksi ja puoli kiloa. Olen tässä pohtinut, että mahtaako miten paljon tehdä tupakoinnin lopetus sitä lisäpainoa?? Siis totta kai olen SYÖNYT tämän painon itselleni, ruokahalu ollut hirmuinen, eikä turvotustakaan juuri ole, joten syy on vain minun ja jääkaapin ;)

Neuvolassa kovasti kovistellaan ja varoitellaan kiloista. Olen kuitenkin sitä mieltä, että en varmaan tule pääsemään enkä ehkä haluakaan palata ihan tuohon lähtöpainooni. Arvelisin itse, että pari kiloa olisi tullut jo ilman raskauttakin, tuon tupakoinnin lopetuksen vuoksi. Mitä mieltä muut ja onko kokemuksia? :)

Iloista odotuksen jatkoa muillekin :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo painonnousu raskauden aikana. Itse lopetin tupakan polttamisen plussaan, painoa kertyi raskauden aikana +15gk. Kaverini joka on toooodella hoikkanen sai painoa joka raskaudessa +30 kiloa :O mutta koska paino noussut raskauden "takia" niin paino on myös lähtenyt suht helpolla eli suurinosa jäänyt jo synnärille.

Vierailija
2/5 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli luulisin että on vain ihmiskohtaista.

Itse lopetin plussaan kessuttelun kun esikoinen oli tulossa ja painoa raskauden aikana tuli 10 kg ja kaikki jäi synnärille. Ennen raskautta olin täysin normaali painoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetin kans raskauden alettua ja se ei ole tuonut yhtään lisäkiloja niin kuin ei kyllä raskauskaan kun on tuota vararavintoa vyötäröllä.

Lopettaminen kyllä palauttaa ruokahalun ja kaikki maistuu paremmalta, joten olet taas ns.normaali :)

Ekan aikana tuli 13kg ja synnärille jäi 15kg. Mutta sinun tapauksessa ehkä on ihan hyvä jos kaikki ei lähe mitkä on tullu, niin tarkenet pihalla paremmin.. :D

Tammikuuta minäkin odotan jos tää pikku2 syntyis, vaikka vähän etukäteen.. LA on 10.1

Tuu Tammitähtien pinoon jutskaamaan siellä me muutki tammimammat ollaan!

Chili

Vierailija
4/5 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, itse lopetin tupakoinnin hieman plussaamisen jälkeen ja kiloja on tullut lisää jo 18! :o (nyt rv 37) Neuvolassa tosin sanoivat että koska olen 159cm ja paino ennen raskautta oli 49kg niin se ei ole vielä hälyttävää. Itse olen varma, että osa kiloista johtuu lopettamisesta sillä se tunnetusti lisää ruokahalua, ja koska myös pelkkä raskaus tekee saman niin epäilen osan kiloista tulleen juuri siksi.

Vierailija
5/5 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kessuttelu loppui positiiviseen raskaustestiin, nikotiinipurukumilla on menty ja helmikuussa loppuu sekin koska vauva tulee maaliskuun lopussa.

Paino lähti heti välittömästi nousuun. Itse sitä jo silloin hirvittelin, neuvolantätiä ei tuolloin hetkauttanut, mikä kieltämättä vähän ihmetytti. Nyt sitten ollaan viimeisellä kolmanneksella ja painoa kuuluukin tulla tässä vaiheessa, niin jo aletaan neuvolassa toppuutella. Hittoako sitä enää tässä vaiheessa voi ruveta diettaamaan!

Ne lukemat joilla paino nousee raskauden aikana keskimäärin ovat paukkuneet rikki jo aikapäivä sitten. Pelottelevat että tarvitaan vielä uusi sokerirasituskoe (edellisestä sain loistoarvot) kun paino näin kovasti nousee.. Voi pyhä sylvi.

Minä olen aina ollut lihava, siis en mikään "vitsi-mä-olen-läski"-pissis vaan ihan oikeasti BMI on koko aikuisiän ollut merkittävän ylipainon puolella. Ennen raskautumista onnistuin ensimmäistä kertaa elämässäni kokeilemaan miltä tuntuu elää normaalipainoisena ja silloin tapasin lapsen isän. Elimistöni ei kuitenkaan ehtinyt vielä siihen elopainoon ihan normalisoitua ja seurauksena on tietysti, että lihon hyvin sujuvasti.

Itse olen laskeskellut, että painonnousustani osa on varmasti sitä tupakoinnin lopettamisesta johtuvaa rehellistä pulskistumista, sillä paheen tilalle kai suu ja alitajunta on kaivannut ennemmän sitten jotain muuta. Osa on tätä mieletöntä raskausturvotusta (sain mm. rannekanavaoireyhtymän ilokseni) joka esiintyy liikuttavan tasaisen kokovartalollisesti ja synnytyksen jälkeen nesteet lähtee liikkeelle ja loput on sitten sitä raskautta ja ihan rehellistä hölmöyttä. Toisaalta kuitenkin olen yrittänyt lapsen parhaaksi mm. välttää turhia luonnottomia lisäaineita kuten keinomakeutusaineita, vaikka muka on turvallista käyttää, mutta itse jonkinverran asiaan perehtyneenä en kehtaa ottaa riskiä lapseni kohdalla ja vaihdoin entiset keinomakeutetut tuotteet tavallisiin sokerillisiin. Tässä ehkä viisainta olisi ollut jättää kokonaan sellaiset tuotteet pois käytöstä, mutta mielihalut ovat nimenomaan vetäneet imelän perään. Nyt vaikuttaa siltä että se jatkuva makeanhimo alkaa vähän jo helpottaa. Kun sitä settiä kuitenkin paljon on kulutettu, niin näkyyhän se jossain. En olisi pystynyt keinomakeutusaineiden kanssa turvarajoja noudattamaan.

Minusta on järkyttävää, että keskustelun aloittajan neuvolassa ollaan huolissaan hänen painonnoususta, kun lähtöpaino on ollut noinkin alhainen! Olen nimittäin itse samaa kokoluokkaa ja hänen neuvolansa kauhistelema raskauspaino on minun normaalipainoni! Ei voi muuta sanoa kuin että tasan ei käy..

Herkullista vuodenvaihdetta kuitenkin kaikille meille ja suuhun savujen sijasta vaikka savulohta! :D Tutkimuksissa on käsittääkseni kiistattomasti osoitettu että tupakonti on kaikista vaarallisin elämäntapoihin liittyvä tekijä, eli terveys on joka tapauksessa paremmalla tolalla kun ei kessuttele vaikka sitten olisi vähän tai jopa enemmänkin pulska. Vaikka terveydessä kokonaisuus ratkaisee, niin kyllä se tupakka on pirulainen numero 1.

Minusta meille kaikille odottaville äideille jotka olemme pysyneet savuttomina vähintään raskauden ajan olisi koosta huolimatta annettava ennemmin diplomi seinälle kuin yhtään minkäälaista "läskiterroria". Siitäkin huolimatta että hyväähän ne tietysti sillä tarkoittavat eikä raskausajan diabeteksen vaarallisuuttakaan tässä ole tarkoitus mitenkään vähätellä.