Herne-maissi-paprika -sekoitus, miksi se on niin suosittua?
Luin juuri Hanna Partasen kevennetyn makaronilaatikon ohjeen, juu, pussi he-ma-pa :ta. Eräs tuttu tarjosi jatkuvasti "virkansa puolesta" eli siis joku muu maksoi tarjoilut, pastasalaattia, jossa kyseistä sekoitusta. Ja entäs ne suomalaisten risotoksi kutsumat uuniruoat, joissa on edellispäivän keitetty riisi, nakkeja ja pussi herne-maissi-paprikaa.
Kertokaa minulle, onko ruokaa, jossa ko. sekoitus maistuu hyvältä. Olen melko lailla kaikkiruokainen, mutta en vain ymmärrä tuotteen suosiota.
Kommentit (43)
käsite enemmän kuin elintarvike :)
Hemapa antaa illuuson siitä että ruuassa on maukkaita vihanneksia, vaikka se ei maistu millekään. Kuka on edes päättänyt, että juuri nuo vhannekset täydentävät toisiaan hyvin?
Lisäksi hemapa antaa ruokaan "iíoista väriä", ettei ole aina sitä rusehtavaa soijarouhetta tai jauhelihaa.
Ja onhan suomalainen klassikkosalaatti, jossa on raakaa kiinankaalia ja lievästi kohmeista tai aivan velttoa hemapaa. Viereen jotain säilöntä-aineita vilisevää, lievästi käyneen makuista, liian makeaa salaatinkastiketta.
Hemapaa käytetään usein lihamurekkeen täytteenä. Hyviä vaihtoehtoja:
- marinoitua paprikaa + kalamataoliiveja
- nopsasti paistettu pekoni- herne-, herkkiuseniseos
Maissi on ihana lisä kanakeittoon ja moniin muihin ruokiin.
:-)
Jos jotain laitetaan niin vihannessekoitusta, eli porkkanaa, papua, hernettä ja kukkakaalia.
Ruuan kanssa aina jotain maistuvampaa, kuten vaikka Finduksen Talon vihanneksia tai Nuppuvihanneksia, porkkanan ja kaalin ystävä kun olen :)
se on mun yks iltaherkuista! Jos siis alkaa illalla herkuttamaan, laitan hemapaa mikroon ja päälle nokare voita. Tykkään! Makuasioista ei voi kiistellä, että turha tulla kenenkään besserwisserin siihen nyt pätemään kuinka paljon parempaa olisi jos keittäisin itse tuoreen maissintähkän, ruotisin omassa maassa kasvattamani herneet ja kasvihuoneessa kasvattamani paprikat ym nasevaa.
Ravintoaarvoltaan pyöreä nolla, mutta täyttää köyhän mahan.
en ole itse nähnyt aikoihin missään ja kaupoissakin on vain yksi pusseista kaikkien muiden rinnalla.
90-luvulla oli tosi pop, meilläkin kotona paljon käytettiin ja itsekin opiskeluaikoina 2000-luvun alussa käytin, oli halpaa.
perjantaiherkuksi tonnikalalla, he-ma-pa:lla ja ananasmurskalla täytettyjä tortilloja. Ihmisillä on kyllä erilaiset käsitykset herkuista kuin itsellä.
Yäks.
He-ma-pa on herkullista, edullista (50snt pussi) ja terveellistä. Loistavaa opiskelijasafkaa! Heittää pussin keittomakarooniin niin saa ruokaan rutkasti enemmän makua. <3
Halpa, helppo ja nopea jatke. Ei sulje sitä pois, että voi käyttää tuoreitakin kasviksia. Mutta kun jatkan niillä pastaa, ei tule sitä hiilaria syötyä niin paljon.
Sopii kanakeittoon. Tosin paprikaa on vähän, kuten joku sanoikin, niin laitan tuoretta paprikaa vielä lisäksi.
Siinä ei ole mitään muuta hyvää kuin halpuus, en osta koskaan 😦
Hemapa on kyllä jäänyt auttamattomasti kehityksen jalkoihin. Syypäänä tähän oli jo 90-luvulla PA - se ei vaan toimi.
Hemapo meni jo 20-vuotta sitten ohi että heilahti.
Hemapokin on jäänyt näiden "uusien" wokki yms. pakasteiden yliajamaksi.
Pyäääh, mulle tulee ihan suru Hemapan ja Hemapon puolesta - levätkää rauhassa.
Itse en pidä paprikasta niin empä juuri sitä ostele. (Syön toki ruokaa, joka sisältää paprikaa, en ole nirsoilija, mutta tietentahtoen en sitä ala ruokaan tynkemaan.)
Ainoa hyvä paprikansukuinen on tuore habanero ;D
Ai hitsi, pitäisiköhän seuraavan kerran yllättää ystävät ja pläjäyttää illallispöytään ehta HEMAPA-risotto.
Voisi olla mielenkiintoista seurata porukan reaktioita.
Risottoon en sitä kyllä laittaisi, teen yleensä joko tattirisoton tai perinteisen alla milanesen.
Mutta paistettuun riisiin se sopii, ja joihinkin salaatteihin. Useimmissa kiinalaisissa ravintoloissa sitä on paistetussa riisissä.
Bull Mentula aikoinaan laittoi jokaiseen ruokavalioon mitä innokkaille treenareille teki herne-maissi-paprika pussin lähes joka väliin. Ne olivat tosi huonoja ruokavaliota ja moni nauraa niille vieläkin. Silloin moni tajusi ettei ne bodarit välttämättä olekaan mitään ravintoterapeutteja.
Onhan Mentula niistä ajoista vähän viisastunut vaikka vieläkään ei se homma ihan hanskassa ole.
Itse en ymmärrä miksi Suomessa ei ole myynnissä TUOREITA hereitä, maissia, porkkanaa, sipulia, retiisejä yms. valmiiksi pakattuina ja pilkottuina. Noita näkee joka puolella Eurooppaa ja ne pussit eivät ole kovin hintaviakaan. On tuoretta, nopeaa, helppoa. Toki tulee hieman kalliimmaksi, kun jos itse pilkkoo, mutta joskus kiire ajaa hinnan edelle. Vaivatonta lisätä tuoretta kasvista ruokiin tai tehdä salaatti.
Viimeksi esim.Hollannissa ostin usein kaupasta pussillisen tuoreita herneitä/porkkana kuutioita naposteluun - terveellistä pikku purtavaa.
Kätevä pussillinen. Voi käyttää kylmänä tai kuumennettuna lisäkkeenä, makaronilaatikon ainesosana, salaatin pohjana, antamaan väriä jauhelihakeitolle. Kaikkea mitä mielikuvitus keksii.
Vierailija kirjoitti:
On mun mielestä ihan mautonta. Ja muutenkin pakastevihannekset on vetisiä ja mauttomia, meillä käytetään enemmän tuoreita vihanneksia. Mutta ei se multa ole pois jos joku niistä tykkää ja käyttää. :)
Kaupassa seisovat vihannekset eivät ole tuoreita.
perjantaiherkuksi tonnikalalla, he-ma-pa:lla ja ananasmurskalla täytettyjä tortilloja. Ihmisillä on kyllä erilaiset käsitykset herkuista kuin itsellä.