Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paha mieli kolmevuotiaan kolmikantakeskustelusta

Vierailija
14.12.2010 |

vai mikä se nyt on, se mikä päiväkodissa tehdään.

Lapseni lto sanoi mm että "me on huomattu, että hän ei kävele aamuisin päiväkotiin, kuitenkin meidän kanssa hän kävelee tosi reippaasti" ja että ei osaa pukea kunnolla, ei osaa sitä eikä tätä. Olin ennen keskustelua luullut että mun lapsi on ihan tavallinen kolmevuotias mutta sen keskustelun jälkeen olin jotenki ihan itku kurkussa. Tunsin itteni surkeaksi äidiksi kun aika usein olen kiidättänyt lapsen rattailla päiväkotiin ja pukenutkin haalarit yms koska siinä tulee helposti kiire. Tuntui pahalta kun lto puhui koko ajan "me on huomattu, me on mietitty, me on pohdittu" ikäänkuin "me viisaat ammattikasvattajat" ja sitten vähän typerä äiti.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun muut lähtevät kävelemään, jää tämä yksi päiväkotiin yhden hoitajan kanssa. Lapset eivät nauti siitä kävelystä yhtään, ja tuttuni mielestä lapselle riittää koti ja päiväkoti, normaali elämä ilman kävelylenkkejä puistoon tai kirkkoon tai taidemuseoon. Lapsi on 2v 9kk ja olen aika pitkäli samaa mieltä.

Hyvä että joku äiti pitää lapsensa puolia!Taapero-ikäiselle todellakin on aivan riittävàà pàiväkodin rutiinit (jotka nekin liian usein vaihtelevat).Kaikki ylimääräinen on ylimääräistä stressiä arjen stressin päälle,jota muutenkin taaperon näkökulmasta useimmiten on päiväkodissa liikaa.

Vierailija
2/30 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että yksi muksu on jäänyt päiväkotiin viemään resursseja. Hän ei saa/tahdo kävellä, mutta jos tätä sovellettaisiin loppuryhmäänkin, tietäisikö tämän curling-lapsen äiti, miten levottomaksi osa lapsista rupeaisi?? Liikunta, satunnaiset retket lähiympäristöön ym. ovat tärkeitä ja kuluttavat pikkuihmisten energiaa jotta nämä jaksaisivat käydä myös päivälevolle (vaikka eivät nukkuisikaan). Tutustuminen lähialueeseen ei ole pahitteeksi kellekään, ihan turha väittää melkein 3-vuotiaan kärsivän sellaisesta (jossei ole aivan yliherkkä kaikelle, valoallerginen jne.)!

Taitaa olla tämä "kaveri" todellisuudessa sama mamma, joka ei anna lastensa osallistua sinne teatteriretkillekään (kts. toinen ketju aiheesta)...;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse läheltä katsoneena sitä, ettei tarvi kävellä, jos ei kerta halua, niin itse ainakin yritän välttää tämän. Ymmärrän hyvin nuo kiireiset aamut, eikä tämä ole Ap.lle suunnattu, mutta hyvä niitä lapsia on patistaa liikkumaan... Minusta ainakin on mukava yrittää saada lapsesta liikunnasta nauttiva, vaikka itse olen ylipainoinen en niin aktiivi-liikkuja :) Virheistään voi oppia...

Eiköhän kuitenkin loppujen lopuksi kyse ole siitä ettei aitoa JATKUVAA yhteydenpitoa tuttuun hoitajaan lapsen arkeen ja kehitykseen liittyvistä asioista ole ollut.Ei lto ole oikea henkilö tuomaan esille lapsen kehitykseen liittyviä asioita vanhemmille ensimmäistä kertaa.Omatoimisuuteen liittyvä harjoittelu pitäisi olla lapsen vanhempien ja hoitajan jatkuva yhteinen puheenaihe, ei asia jolla yhtäkkiä jossain kerran vuodessa tapahtuvassa "vasukeskustelussa", "ystävällisesti" ja "ammattimaisesti"loukataan vanhempia. Paljon on päiväkodeilla opettelemista ja hyvä on että vanhemmat myös antaisivat aivan oikeata palautetta päivähoidon työkäytànnöistä.

Vierailija
4/30 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että yksi muksu on jäänyt päiväkotiin viemään resursseja. Hän ei saa/tahdo kävellä, mutta jos tätä sovellettaisiin loppuryhmäänkin, tietäisikö tämän curling-lapsen äiti, miten levottomaksi osa lapsista rupeaisi?? Liikunta, satunnaiset retket lähiympäristöön ym. ovat tärkeitä ja kuluttavat pikkuihmisten energiaa jotta nämä jaksaisivat käydä myös päivälevolle (vaikka eivät nukkuisikaan). Tutustuminen lähialueeseen ei ole pahitteeksi kellekään, ihan turha väittää melkein 3-vuotiaan kärsivän sellaisesta (jossei ole aivan yliherkkä kaikelle, valoallerginen jne.)! Taitaa olla tämä "kaveri" todellisuudessa sama mamma, joka ei anna lastensa osallistua sinne teatteriretkillekään (kts. toinen ketju aiheesta)...;)

Suurimmassa osassa päiväkoteja kävelyä ympäristössä ei suosita esim. siksi, että liikenteen seassa liikkuminen noin metrin korkeudella ei ole kenellekään hyväksi, pakokaasua on liikaa. Aikuisilla on enemmän aikaa lapsille yksilöinä, jos ei lähdetä kaikenlaisille keksityille retkille. Siksi vanhemmat ovat oppineet sanomaan kiitos ei kaikenlaiselle päiväkodin ulkopuoliselle. Se hoitopaikka riittää, lapsi ei tarvitse enempää. Ei etenkään 3v ikäinen.

Päiväkodissa muuten ei ole tarkoituksena kuluttaa energiaa, jotta lapset nukkuisivat mahdollisimman paljon.

Vierailija
5/30 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että yksi muksu on jäänyt päiväkotiin viemään resursseja. Hän ei saa/tahdo kävellä, mutta jos tätä sovellettaisiin loppuryhmäänkin, tietäisikö tämän curling-lapsen äiti, miten levottomaksi osa lapsista rupeaisi?? Liikunta, satunnaiset retket lähiympäristöön ym. ovat tärkeitä ja kuluttavat pikkuihmisten energiaa jotta nämä jaksaisivat käydä myös päivälevolle (vaikka eivät nukkuisikaan). Tutustuminen lähialueeseen ei ole pahitteeksi kellekään, ihan turha väittää melkein 3-vuotiaan kärsivän sellaisesta (jossei ole aivan yliherkkä kaikelle, valoallerginen jne.)! Taitaa olla tämä "kaveri" todellisuudessa sama mamma, joka ei anna lastensa osallistua sinne teatteriretkillekään (kts. toinen ketju aiheesta)...;)

Alle kolmevuotiaille ovat teatteri-retket aivan likaa. Turha on uskoa että taaperot näistä nauttivat. Kun yhdessä perheen kanssa käydään teatterissa on tilanne aivan toinen päiväkodin ryhmän kanssa. Kokeneet päivähoidon ammattilaiset ovat jo pitkään asian tiedostaneet mutta harvemmin asiasta valitettavasti vanhempien kanssa keskustelleet.

Vierailija
6/30 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi meni päiväkotiin 2 vuoden ikäisenä. Nyt on 3 v. Päiväkodin ensimmäisessä keskustelussa tuli palautetta siitä, että lapsi on LIIAN OMATOIMINEN! Lapsi syö itse, pukee itse, kävi potalla ja vaihtoi pissavaipankin itse. Epäilivät päiväkodissa, että olen VAATINUT lasta tekemään kaiken itse!! Olenhan yh, joten minun TÄYTYY olla huono ja laiska äiti... Oikeasti tämä neiti nyt vaan on pienestä lähtien ollut hyvin omatoimiminen (oppi syömäänkin ilman sotkemista jo ennen kuin täytti 1 vuotta). On ottanut mallia isoveljestään. Kumpikin lapsista on aktiivisesti kodintöissä mukana. Ei siksi, että edes haluaisin, vaan siksi, että haluavat kattaa pöytää, laittaa astioita pesukoneeseen ja olla mukana ruoanlaitossa yms. Rupes taas ärsyttämään!

Vierailija
7/30 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi meni päiväkotiin 2 vuoden ikäisenä. Nyt on 3 v. Päiväkodin ensimmäisessä keskustelussa tuli palautetta siitä, että lapsi on LIIAN OMATOIMINEN! Lapsi syö itse, pukee itse, kävi potalla ja vaihtoi pissavaipankin itse. Epäilivät päiväkodissa, että olen VAATINUT lasta tekemään kaiken itse!! Olenhan yh, joten minun TÄYTYY olla huono ja laiska äiti... Oikeasti tämä neiti nyt vaan on pienestä lähtien ollut hyvin omatoimiminen (oppi syömäänkin ilman sotkemista jo ennen kuin täytti 1 vuotta). On ottanut mallia isoveljestään. Kumpikin lapsista on aktiivisesti kodintöissä mukana. Ei siksi, että edes haluaisin, vaan siksi, että haluavat kattaa pöytää, laittaa astioita pesukoneeseen ja olla mukana ruoanlaitossa yms. Rupes taas ärsyttämään!

Tässäkin tapauksessa kyse päiväkodin ammattilaisten osaamattomuudesta.Omatoimisuus jota kuvaat on lapsen näkökulmasta todella hieno juttu ja kertoo myös siitä miten hyvin olette vanhempina onnistuneet!Toivottavasti tämä eriskummallinen palaute ei itsetuntoanne vanhempina horjuttanut.

Vierailija
8/30 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kolmevuotiaille ovat teatteri-retket aivan likaa. Turha on uskoa että taaperot näistä nauttivat. Kun yhdessä perheen kanssa käydään teatterissa on tilanne aivan toinen päiväkodin ryhmän kanssa. Kokeneet päivähoidon ammattilaiset ovat jo pitkään asian tiedostaneet mutta harvemmin asiasta valitettavasti vanhempien kanssa keskustelleet.

nyt ei maksa, joten teatteria ei siis koeta kasvun kannalta välttämättömäksi!

Vierailija
9/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi kasvatusalan ammattilaisilla olevan iskostettu mieleen, miten palautetta annetaan rakentavasti - ja miten tärkeää on muistaa antaa myös antaa positiivista.

Jos sinua yhtään lohduttaa, harva 3 v tallustelee päiväkotiin. Autoilla tai rattailla tuodaan. Jos vanhemmalla on aikaa kävellä pienen pienin askelin, niin ehkä sitten kävellään, mutta pääsääntöisestihän hoitoaamuina vanhemmalla on kire duuniin. Siksihän päivähoitoa tarvitaan. Eli jätä lton kommentti omaan arvoonsa. Tietysti hienoa, että lapsesi on ikätasoinen liikkuja ja reipas kävelijä, kuten lto kertoikin ja kuten varmaan olet huomannut arjessanne itsekin.

Ja itsekin avitan vielä aamutuimaan ekaluokkalaistani laittamaan vaatteita, jos tarve.

Vierailija
10/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tarhantädit saattaa unohtaa että lapsi tuodaan kiireessä (vanhemmalla kiire töihin ja kiire päästä kotiin lapsen kanssa) ja kiireessä on helppo pukea koska se on nopeaa!

Jos lapsi kävelee reippaasti tai pukee riittävän hyvin ikäisekseen niin kysy mitä tarkoittaa kommentilla?

Ajattele itsesi siihen työntekijän osaan: Mitä itse sanoisin? Minä olen joskus miettinyt että osa diipadaapaasta on sitä sellaista ilmantäyttöä että puhutaan nyt jotenkin tähän aloitukseen: koska se pointti tulee kuitenkin ilmi: lapsi liikkuu ja pukee.

Meidän tarhassa meidän lapset oli ainoita ryhmissään jotka sitoi kengännauhojaan kiinni 3- vuotiaana.

En sano että lapset olis poikkeuksellisia, koska moni lapsi niin tekee mutta ei lapsen myöskään tartte osata pukea kuin osan.

Minusta sekin on toisaalta fiksuutta lapselta että laittaa pipon päähän; vähän vinoon että se sitten korjataan.

Noissa keskusteluissa kannattaa muistaa että tarkoitus on että siinä puhutaan kodin ja tarhan havannoista: on HE havainnoineet sitä ja tota ja tuota muistakin lapsista. Siinä keskustelussa on tärkeää juuri teidän kaikkien havainnot.

Minusta on oikeastaan kehu että on huomattu että vaikka tuot lapsen rattaissa, lapsi kävelee reippaasti!

Ei siis sillä että tuot lapsen rattaissa: se ei ole oleellista vaan se että lapsi kävelee reippaasti: on katso lapsia jotka ei sitten kävele reippaasti!

Vierailija
11/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
12/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Tuli jo parempi mieli.

Vierailija
13/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tänään joulukirkko ja hoitaja totesi aamusta että "niin, sinne sitten KÄVELLÄÄN"...ryhmässä kävelevät muutenkin paljon ja me menemme joka ikinen päivä lapsen kanssa kävellen kotiin (kirkko on ennen kotiamme eli ei mikään sietämätön matka edes). Tuntui että kommentilla yritettiin tehdä ongelmaa siitä, että uhmaava 3-vuotias marisee usein ennen lähtöä "ettei tahdo".

Vierailija
14/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset pitävät pienten ryhmässä tehtävänään "valmentaa" taaperoita itsenisiin suorituksiin: potalle, pukemaan, syömään jne.

Minulle tämän henkinen hoitaja sanoi lapsemme ollessa alle 2v hyvin nuivasti, että "lapsen omatoiminen syöminen on kärsinyt selvästi loman aikana takapakkia". Oli kuin tilanne olisi ollut henkilökohtainen loukkaus tätä hoitajaa kohtaan.

En jaksanut kommentoida. Lapsemme halusi, että syötetään melko vanhaksi. Ei siksi, ettei olisi osannut syödä, vaan kai syöttäminen oli lapsen mielestä jonkinlaista huomiota ja hoivaa. Joten tuli ehkä aika usein syöteltyä, kun nirsoilijalle ruoka niin maistui paremmin.

Toinen hoitaja suhtautui asiaan hyväntuulisesti naureskellen, ei pitänyt niin kauheana, että perheen ainokaista oli vähän lomalla hemmoteltu.

Vierailija
15/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarhan matkassa kun kaikki muut on samaa ikäluokkaa ja kävellään lasten tahdissa. Harvalla vanhemmalla on aamuisin mahdollista kävellä lapsen kanssa lapsen tahdissa kotoa tarhalle ja iltapäivästä alkaa olla jo kiire kotiin ruuan laittoon.

Varmasti itse tiedät miten lapsesi kehitys on edennyt ja tiedät oman lapsen heikkoudet ja vahvuudet.

Vierailija
16/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset pitävät pienten ryhmässä tehtävänään "valmentaa" taaperoita itsenisiin suorituksiin: potalle, pukemaan, syömään jne.

Minulle tämän henkinen hoitaja sanoi lapsemme ollessa alle 2v hyvin nuivasti, että "lapsen omatoiminen syöminen on kärsinyt selvästi loman aikana takapakkia". Oli kuin tilanne olisi ollut henkilökohtainen loukkaus tätä hoitajaa kohtaan.

En jaksanut kommentoida. Lapsemme halusi, että syötetään melko vanhaksi. Ei siksi, ettei olisi osannut syödä, vaan kai syöttäminen oli lapsen mielestä jonkinlaista huomiota ja hoivaa. Joten tuli ehkä aika usein syöteltyä, kun nirsoilijalle ruoka niin maistui paremmin.

Toinen hoitaja suhtautui asiaan hyväntuulisesti naureskellen, ei pitänyt niin kauheana, että perheen ainokaista oli vähän lomalla hemmoteltu.

heti joulun jälkeen ja käytti vaippoja edelleen (ja käyttää edelleen öisin ja päikkäreillä koska ei pysy kuivana nukkuessa vaikka kävisi pöntöllä ennen unille menoa ja säännöstellään iltaisin juomista!) ja uuden ryhmän hoitaja ILMOITTI että heillä ei ole aikaa vaihdella vaippoja että sinne ryhmään tullaan sitten ilman vaippoja. Ja että kotona olisi aiheellista harjoitella asiaa. Olimme sitä kyllä ahkerasti harjoitelleet jo yli vuoden mutta lapsi ei vain vielä hallinnut rakkoaan.

Pk:n johtajalle asti oltiin sitten yhteydessä ja hän sanoi että tottakai täytyy löytyä aikaa vaipanvaihdolle kun lapsi sitä kerran tarvitsee. Ensimmäisellä viikolla tosin jätettiin vaipat viemättä ja pantiin laukullinen vaihtovaatetta vaan äkkiäpä tuli pyyntö tuoda vaippapussi kun alkoi olla peti märkänä joka päivä ja lapsi teki kakat housuun aina ulkoillessa ja sitähän nyt on melko ikävä siivota kun pääsee leviämään :)

Minusta oli käsittämätöntä että hoitaja ilmaisi asian niin että "olisi syytä harjoitella kotonakin". Ei edes kysynyt että miten kotona on toimittu tmv. Ja hänen kanssaan asiasta ei pystynyt neuvottelemaan, hän tosiaankin ilmoitti että vaippoja siellä ei käytetä kun ei niitä ole aikaa vaihtaa!

Vierailija
17/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun muut lähtevät kävelemään, jää tämä yksi päiväkotiin yhden hoitajan kanssa. Lapset eivät nauti siitä kävelystä yhtään, ja tuttuni mielestä lapselle riittää koti ja päiväkoti, normaali elämä ilman kävelylenkkejä puistoon tai kirkkoon tai taidemuseoon. Lapsi on 2v 9kk ja olen aika pitkäli samaa mieltä.

Vierailija
18/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi selkeästi odottaa palvelua, mutta pukee sitten lopulta itse. Ja ettei hoitoaamuisin kiireessä tarvitse asiasta tehdä numeroa, vaan vanhemmat voivat hyvin pukea ja sitten muina aikoina ohjata omatoimisuuteen.

Vierailija
19/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hoitaja oli huono - miksi lapsen pitäisi kävellä hoitoon tai osata pukea kolmivuotiaana?

Vierailija
20/30 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän fiiliksesi, itselleni on käynyt samoin.

Minulle on lasteni entisessä espoolaisessa päiväkodissa sanottu viisaiden ammattikasvattajien toimesta asioista, joita en olisi heidän suustaan odottanut kuulevani. Lähdin keskustelusta järkyttyneenä ja itku kurkussa pois.

Minulla on kaksoset. Tyttäreni kehuttiin keskustelussa maasta taivaaseen, mutta kun tuli pojan vuoro, hänestä ei löytynyt MITÄÄN hyvää. Ei, vaikka lapussa oli useita sarakkeita, joihin olisi voinut kirjoittaa kannustavasti. Siinä meni hieman usko näihin ammattikasvattajiin; lastentarhanopettajaan ja lähihoitajaan. LOL.

Nyt tämä parjattu poikani on reipas ekaluokkalainen ja pärjää loistavasti miesopettajan ryhmässä.