Onko 1900e/kk teistä todella niin pieni palkka, että sillä ei voi itseään edes elättää?
Joudun tulevaisuudessa elättämään sillä itseni ja kaksi lasta... kaikki toivo siis mennyttä?
Viitaten tuohon "mies ei arvosta ammattiani" (vai miten se nyt meni)-ketjuun.
Kommentit (52)
Aikamoinen kermaperse saa olla, jos tuolla summalla ei elätä edes itseään.
lapsensa elättää. Ehkä ei käydä etelässä kahta kertaa vuodessa tai osteta uusinta taulutelkkaria, mutta joo, kaikki perustarpeet sillä saa täytettyä.
kun sain työpaikan, josta saan palkkaa 1700 € bruttona ja tuntuu, että se riittää vaikka mihin :)
Onhan se pieni mutta kyllä sillä nyt vähintäänkin yhden ihmisen elättää. Riippuen miljoonasta pienestä asiasta eiköhän myös ne lapset. Kaikki on suhteellista.
Minusta on ajateltava niin, että joko asiaan voi vaikuttaa tai sitten ei. Jos tuloja on mahdollista nostaa niin siihen pitää pyrkiä, jos taas ei niin niihin tuloihin on sopeuduttava ja niillä sitten eletään.
Onhan se pieni mutta kyllä sillä nyt vähintäänkin yhden ihmisen elättää. Riippuen miljoonasta pienestä asiasta eiköhän myös ne lapset. Kaikki on suhteellista.
Minusta on ajateltava niin, että joko asiaan voi vaikuttaa tai sitten ei. Jos tuloja on mahdollista nostaa niin siihen pitää pyrkiä, jos taas ei niin niihin tuloihin on sopeuduttava ja niillä sitten eletään.
kyllä me nelihenkinen perhe tuolla summalla eletään. Itse asiassa saadaan vielä parisataa vähemmän. Ei ehkä käydä etelässä, mutta eipä ole puutetta mistään.
Minä olin ennen lapsia 1,5 vuotta töissä jossa sain n.1900e kuukaudessa, oli vielä vuorotyö joten säästöönkin jäi todella mukavasti rahaa :)
rahansa? Onko niin paljon lainoja että tulojenkin on oltava suuret? Vai kova tarve saada uutta elektroniikkaa ja amtkoja ja autoja?
Me elimme vuosia opintotuilla ja sitten saimme molemmat työpaikat joissa palkat alle 2000. Ja tuntuu, että ne riittävät oikein hyvin! Jopa säästöön ja ulkona syömiseen ja huvitteluun. Yhteensä nettona jää käteen joka kuukausi 3000 € josta n 1000 € menee peruslaskuihin.
Ennen meille jäi joka kuukausi n. 1250 € joista peruslaskuihin se melkein tonni.. ja silläkin pärjäsi ilman luottoja.
Siitä kahden lapsen päivähoitomaksu -500e, jää 900e. Koululaisen aamu- ja iltapäivähoitopaikka -120e. Jää 780e. Tuosta pois työmatkakulut (bensa)-200e, jää 580e. Tuosta pois lisääntynyt lämmittäminen sähköllä kun kukaan ei ole päivisin lämmittämässä leivinuunia ja takkaa -50e, jää 530e. Tuosta pois kallistunut ruokalasku kun ei ole enää aikaa tehdä ruokia alusta asti itse -100e, jää 430e. Tuosta pois lisääntyneet vaateostokset lapsille ja itselle -100e, jää 330e.
Tuon 330e takia en mene töihin vaan kitkuttelen edelleen kotona. Katsotaan sitten kun nuorinkin on koulussa.
Siitä kahden lapsen päivähoitomaksu -500e, jää 900e. Koululaisen aamu- ja iltapäivähoitopaikka -120e. Jää 780e. Tuosta pois työmatkakulut (bensa)-200e, jää 580e. Tuosta pois lisääntynyt lämmittäminen sähköllä kun kukaan ei ole päivisin lämmittämässä leivinuunia ja takkaa -50e, jää 530e. Tuosta pois kallistunut ruokalasku kun ei ole enää aikaa tehdä ruokia alusta asti itse -100e, jää 430e. Tuosta pois lisääntyneet vaateostokset lapsille ja itselle -100e, jää 330e.
Tuon 330e takia en mene töihin vaan kitkuttelen edelleen kotona. Katsotaan sitten kun nuorinkin on koulussa.
Törkeä veroprosentti noin pienissä tuloissa. ;)
+ että ruokalasku pienenee, koska lapset syövät hoidossa, koulussa, iltapäivähoidossa ja vain päivällisen ja iltapalan työpäivän jälkeen, bensaan ei mene yhtään kun menee töihin jonne pääsee kävellen/pyörällä, KUKA IHMEEN IHMINEN LUULEE, ETTÄ LASTEN VAATTEISIIN MENISI 100e KK OLI HOIDOSSA TAI EI??? ja hoidossa muutenkin kelpaa samat vaatteet kuin kotonakin, 120e iltiksestä on törkeän kallista, missä oikein asut?
ja siinä lukee että saan huomenna 1600€. Siinä on ~400€ enemmän kuin normaalisti. Tuolla elätän itseni ja yhden lapsen.
120 eur/ kk.
Törkeä veroprosentti noin pienissä tuloissa. ;)+ että ruokalasku pienenee, koska lapset syövät hoidossa, koulussa, iltapäivähoidossa ja vain päivällisen ja iltapalan työpäivän jälkeen, bensaan ei mene yhtään kun menee töihin jonne pääsee kävellen/pyörällä, KUKA IHMEEN IHMINEN LUULEE, ETTÄ LASTEN VAATTEISIIN MENISI 100e KK OLI HOIDOSSA TAI EI??? ja hoidossa muutenkin kelpaa samat vaatteet kuin kotonakin, 120e iltiksestä on törkeän kallista, missä oikein asut?
Nimim. Akateeminen, mutta äärimmäisen pienipalkkainen
on kohtalaisen vähän, kun ajattelee, että sillä ostetaan kaikki sukista talvikenkiin ja haalareihin.
Törkeä veroprosentti noin pienissä tuloissa. ;)+ että ruokalasku pienenee, koska lapset syövät hoidossa, koulussa, iltapäivähoidossa ja vain päivällisen ja iltapalan työpäivän jälkeen, bensaan ei mene yhtään kun menee töihin jonne pääsee kävellen/pyörällä, KUKA IHMEEN IHMINEN LUULEE, ETTÄ LASTEN VAATTEISIIN MENISI 100e KK OLI HOIDOSSA TAI EI??? ja hoidossa muutenkin kelpaa samat vaatteet kuin kotonakin, 120e iltiksestä on törkeän kallista, missä oikein asut?
Siitä kahden lapsen päivähoitomaksu -500e, jää 900e. Koululaisen aamu- ja iltapäivähoitopaikka -120e. Jää 780e. Tuosta pois työmatkakulut (bensa)-200e, jää 580e. Tuosta pois lisääntynyt lämmittäminen sähköllä kun kukaan ei ole päivisin lämmittämässä leivinuunia ja takkaa -50e, jää 530e. Tuosta pois kallistunut ruokalasku kun ei ole enää aikaa tehdä ruokia alusta asti itse -100e, jää 430e. Tuosta pois lisääntyneet vaateostokset lapsille ja itselle -100e, jää 330e. Tuon 330e takia en mene töihin vaan kitkuttelen edelleen kotona. Katsotaan sitten kun nuorinkin on koulussa.
Törkeä veroprosentti noin pienissä tuloissa. ;) + että ruokalasku pienenee, koska lapset syövät hoidossa, koulussa, iltapäivähoidossa ja vain päivällisen ja iltapalan työpäivän jälkeen, bensaan ei mene yhtään kun menee töihin jonne pääsee kävellen/pyörällä, KUKA IHMEEN IHMINEN LUULEE, ETTÄ LASTEN VAATTEISIIN MENISI 100e KK OLI HOIDOSSA TAI EI??? ja hoidossa muutenkin kelpaa samat vaatteet kuin kotonakin, 120e iltiksestä on törkeän kallista, missä oikein asut?
Mun töihin ei pääse kuin autolla. Sama koskee lasten hoitopaikkaa. Pelkkä iltis on edullisempi, mutta meillä tarvitaan myös aamuhoito, hinta 120e. Kotona voidaan pitää ihan erilaisia/huonompia vaatteita kun työssä tai päiväkodissa, siitä säästö vaatemenoissa. Mä en sitä päiväkotien suurkeittiömoskaa pitäisi välttämättä ruokana. Vatsan sillä kyllä saa täyteen. Edelleen olen sitä mieltä, että kotona olo tulee melkeinpä edullisemmaksi ruokamenoissakin.
Numeroani en muista.
tai tulevaisuuden kannalta voi olla parempi, että valitsee haastavamman työpaikan kauempaa, mikä tarkoittaa suuressa osassa Suomea autolla kulkemista ja bensoja.
mun palkka 2000e/kk ja hyvin tullaan toimeen mutta meillä myös mies makselemassa talolainaa ja elättämässä 3 lasta....mut jos sä et pärjää niin kai nyt esim asumistukia saa!
Elätän kohtalaisesti itseni ja yhden lapsen.
Jos olisi nettotuloissa esim satanen lisää, lapsilisä+korotus toisesta lapsesta ja yh-korotus, etävanhemman tai kelan elarit, niin kyllähän tuolla pärjäisi.
elätän itseni lisäksi opiskelijamiehen (hänellä tosin 298 e/kk opintorahaa) ja 2,5 v. lapsen. Ei olla rikkaita, mutta hyvin pärjätään, mistään tärkeästä ei tarvitse luopua. Helsingissä asutaan. Asuntolainaakin saadaan lyhennettyä vähän kerrallaan.
Mä saan jotain ton verran ja elän herroiksi. Asumismenot alle 200e/kk eikä mulla ole autoa :)
Ihanaa kun jää rahaa pakollisten menojen jälkeen, ostan luomuruokaa ja nautin elämästä.
opiskelijatkin pystyvät elättämään itsensä 470 eurolla kuussa niin kyllä tuo on jo ihan luksusta B)
Aikamoinen kermaperse saa olla, jos tuolla summalla ei elätä edes itseään.