Mieheni kuioli eikä minun anneta osallistua mihinkään...
Olimme avoliitossa, eli suhteemme ei ilmeisesti merkinnyt mitään mieheni äidille :( En ollut mikään satunnainen suhde, vaan olimme olleet yhdessä kuusi vuotta ja suunnittelimme lapsen tekoa. Haluaisin osallistua hautajaisjärjestelyihin, kuten valita sinne musiikkia ja tarjoiluja, mutta minut on tyrmätty täysin. Kuolinilmoitukseen en saa hyvästejäni laittaa. Hautajaisten ajankohtaa ei ole edes kerrottu minulle. Olen kysynyt syytä tähän miehen äidiltä, kuulemma tämä asia halutaan hoitaa "perhepiirissä ja lähimpien kesken".
En ymmärrä tästä mitään. Haluaisin vain kuolla itsekin.
Kommentit (177)
Tiedän kyllä vastaavanlaisen tapauksen, jossa anoppi kielsi lapsensa avokilta pääsyn hautajaisiin, kuka voi olla niin JULMA. Sama nainen on jo ilmoittanut minulle mihin hyvinelossaoleva poikansa haudataan, no, jos itse elää siihen asti, niin sitten vaan maksamaan ruumiin siirtoon liittyvät kulut ja hautajaismaksut. Olemme avoliitossa ja meillä on kolme lasta, naimisiin en mene koska miehellä on velkaa riittävästi. Käsittääkseni laki avoliitosta on muuttunut/muuttumassa ja avokkikin on jotain saamassa, jos on osallistunut elämiseen liittyviin kustannuksiin?
Tiedän kyllä vastaavanlaisen tapauksen, jossa anoppi kielsi lapsensa avokilta pääsyn hautajaisiin, kuka voi olla niin JULMA. Sama nainen on jo ilmoittanut minulle mihin hyvinelossaoleva poikansa haudataan, no, jos itse elää siihen asti, niin sitten vaan maksamaan ruumiin siirtoon liittyvät kulut ja hautajaismaksut. Olemme avoliitossa ja meillä on kolme lasta, naimisiin en mene koska miehellä on velkaa riittävästi. Käsittääkseni laki avoliitosta on muuttunut/muuttumassa ja avokkikin on jotain saamassa, jos on osallistunut elämiseen liittyviin kustannuksiin?
Eli jos on paljon velkaa ja pienet lapset, käy miehesi kuollessa niin, että menetätte todennäköisesti kotinne, koska kuolinpesän varat käytetään velkojen maksuun ja vasta sitten jaetaan perintö.
Kuolinpesä maksaa hautajaiskulut. Aina. Jos sillä on varoja. Jos ei ole, kunta maksaa.
Just tuli kuolleelle isälleni veronpalautus 2000e. Leski sai siitä puolet ja me lapset jaoimme tuon puolikkaan.
Se on eri asia kuin kuollut isä. Missä olet ollut yhteiskuntaopin tunnilla?
Jos kuolinpesä on yhtäkuin minä ja lapset, niin silloin saamme sitten ilmeisesti maksamisen lisäksi päättää hautajaispaikankin, vai? Koti on vuokra-asunto ja testamentista saa aina kieltäytyä. No, mies on hengissä, anoppi vaan on pönttö;)
koska heillä ei ollut avioehtoa. Leski saa aina puolet kaikesta ilman AVIOEHTOA.
Jos ollaan avioliitossa ja toinen kuolee. Omaisuus lasketaan yhteen. Leski saa pitää oman omaisuutensa. Jos se on isompi kuin miehen, leski ei saa mitään. Jos miehen omaisuus isompi, saa leski tasinkoa ja näin puolet YHTEISESTÄ omaisuudesta. Lapset perivät toisen puolen.
Näin tämä siis menee oikeasti.
Avoliitossa avoleski saa vain oman omaisuutensa. Jos lapsia, lapset perivät isänsä kokonaan.
Ja uusi laki ei ole mikään raha-automaatti avoleskille ja avoeronneille. Jos pystytään todistamaan, että toinen osapuoli on osallistunut toisen omaisuuden keräämiseen, voidaan HARKITA tasoitusta.
Eli ei kannata avoliittolaisten vielä juhlia, että napataan rahat mieheltä jos ollaan avoliitossa. Näistä tulee vielä isoja oikeusjuttuja kun rikkaamman osapuolen sukulaiset tai eronnut nostaa oikeusjutun. Vaikea todistaa, että toinen olisi osallistunut toisen omaisuuden keräämiseen. Siihen ei riitä, että on maannut äitiysloman ja hoitovapaan kotona.
Leskellä ei ole omaisuutta. Ei ole tehty avioehtoa = leski saa puolet ja vainajan lapset jakavat keskenään puolikkaan.
Eri asia joo jos leskelläkin on omaisuutta.
Jos kuolinpesä on yhtäkuin minä ja lapset, niin silloin saamme sitten ilmeisesti maksamisen lisäksi päättää hautajaispaikankin, vai? Koti on vuokra-asunto ja testamentista saa aina kieltäytyä. No, mies on hengissä, anoppi vaan on pönttö;)
Mistä ihmeestä tämän keksit?
Lapset saavat päättää hautajaispaikan, et sinä. Periaatteessa anoppi voi vaatia "uskotun miehen" samantien valvomaan lasten oikeuksia ja samalla sitä, että et pääse tärvelemään omaisuutta. Avovaimo ei päätä edes hautajaispaikkaa, vaikka olisi perijöiden äiti.
Testamentista voi kieltäytyä, samoin perinnöstä. Mutta miten ihmeessä luulet, että sinulle avovaimona maksetaan jotain korvausta, jos pesässä ei ole kuin velkaa?
Leskellä ei ole omaisuutta. Ei ole tehty avioehtoa = leski saa puolet ja vainajan lapset jakavat keskenään puolikkaan. Eri asia joo jos leskelläkin on omaisuutta.
Ei sellaista voi saada, joka jo on.
Eivät tehneet aviomiehen kanssa avioehtoa.
Äitini kun kuoli niin hänen aviomiehensä (leski) sai osakkeesta puolet (hänellä ei ollut mitään omaisuutta).
Minä sain sitten sen puolikkaan osakkeen verran rahaa. Tehkää hyvät ihmiset avioehto jos haluatte suojata omaisuutenne lapsillenne.
laittaisin oman kuolinilmoituksen
otan osaa. laita lehteen oma ilmoituksesi, siihen alle "rakastava puolisosi" jne. sitä anoppi ei voi estää.
voit myös mennä hautajaisiin, kirkosta ei heitetä ulos. Seuraat sieltä kauempaa.
anoppi saisi hävetä, yritä sinä kestää. eikö siellä suvussa ole ketään ystävää?
Jos olitte yhdessä noin kauan ja asuittekin yhdessä, niin voiko todella muka noin toimia? Ettei edes hautajaisten ajankohtaa ilmoiteta, kai sinulla nyt jotain oikeuksia on!!
risti-ilmoituksen, jos eivät sinua laita ensimmäiseksi siihen kaipaamaan jääneeksi...
ja voimia sinulle...
todella törkeetä...
Minäkin suosittelen oman kuolinilmoituksen.. ja puhu vielä hänen äidin kanssa, ehkä hän vielä muutta mielensä..
Avo on avo. Sitähän te halusitte, ei voi mitään.
Miehesi äiti on hänen lähin omaisensa virallisesti kun ette kerran virallistaneet suhdettanne.
että sinä elit miehesi kanssa parisuhteessa kuusi vuotta ja yrititte saada lasta - millä oikeudella hän väittää, ettet sinä kuulu ydinperheeseen.
Sanot siis aivan tosissasi tuon hänelle ja vaadit häntä kuuntelemaan ja vastaamaan. Ja ilmoitat, että miehesi tahto olisi, että SINÄ olet hautajaisissa ja pääsisit osallistumaan järjestelyihin.
Et anna nyt periksi. Jos anoppi on noin idiootti eikä suostu puheesta huolimatta ymmärtämään, niin puhu jollekin muulle sukulaiselle.
Tartu heti puhelimeen tai lähde heillä käymään. NYT HETI! Jos annat tuon tilanteen valua ohitsesi, harmittelet sitä myöhemmin moneen otteeseen.
Oih, otan osaa. :( Avovaimona sulla pitäisi olla itsestäänselvä oikeus osallistua ja vastata hautajaisjärjestelyistä. Kuolinilmoituksessa pitäisi olla sun nimesi ensimmäisenä surijana, olithan miehellesi kuitenkin käytännössä se läheisin.
Voisin kuvitella omankin kohtaloni hyvin paljon sinun kokemasi kaltaiseksi, jos jotakin kamalaa joskus sattuisi. Tai, ehkä appivanhempani tahtoisivat minun kyllä maksavan kaiken, jotta heidän omat rahansa säästyisivät. Saatko edes osallistua hautajaisiin, eli et ole sentään saanut porttikieltoa itse juhlasta? Onko suhteesi anoppiisi ollut muuten millainen näiden vuosien aikana?
Jos ei ole, niin jään sanattomaksi.
Just tuli kuolleelle isälleni veronpalautus 2000e. Leski sai siitä puolet ja me lapset jaoimme tuon puolikkaan.