Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi teet joululaatikot itse?

Vierailija
13.12.2010 |

Otetaan kysely nyt vuorostaan näin päin.

Minä teen itse siksi, koska saan niistä juuri sen makuisia kun haluan. Ja määrät meillä sitä luokkaa ettei niitä kaupasta kannattaisi ostaa.

Ja itse tehtynä maku on aivan parasta.

Maku, koostumus, hinta.

meillä ei kukaan tykkää kaupan valmiista ruoista.

Nautin jouluruokien tekemisestä. Ei niissä niin iso vaiva ole kuitenkaan loppujen lopuksi.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun teen perunalaatikon itse niin tuntuu kuin olisi jotenkin outoa ostaa sitten lanttulaatikko valmiina. Joten sen teen itse ilmeisesti symmetrian vuoksi. ;)

Vierailija
2/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen porkkanalaatikon mannasuurimoihin, joten kaupan riisviritelmät ei uppoaisi millään. Lanttulaatikko vain on niin valtavan hyvää itse tehtynä, ettei sitä voi verrata valmiisiin. Joku jaksaa tuunata kaupan omista mieluisia, mutta mä teen samalla vaivalla itse. Ei se ole kuin puolen tunnin homma kun laskee kuorimiset, pilkkomiset ja soseuttamiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tällä hetkellä jos asuisin suomessa niin tekisin itse kaikki muut paitsi perunalaatikon. Sitä en osaa oikein tehdä.

Itse sen vuoksi kun olen ulkomailla tottunut tekemään itse.

Vierailija
4/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin aiemmin valmiina mutta kun olin ensimmäisen kerran tehnyt itse, ei paluuta valmislaatikoihin ollut. Ainoastaan imelletty perunalaatikko on minulle vähän vaikea, siinä Stockmannin keittiö pystyy samaan.

Vierailija
5/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eiks niissä usein kaupan laatikoissa ole maitoa tai kermaa, ei sellaisia laktoosi-intolerantikko syö. Meillä maalla tehtiin ruoat itse, leivät myös, joten olen tottunut siihen, että itse voi tehdä, myös esim. karjalanpiirakoita.

Vierailija
6/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa lanttulaatikkonsa reseptin jakoon? :) Ajattelin itse tehdä tänä vuonna, en vaan tietä vielä miten ;)

Vierailija
7/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laatikoiden menekki kun kotona on kaksi ruokalusikallista. Hirveä meteli saatiin aikaan kun väitin että minä olen ainoa kuka edes maistaa laatikoita. Kissaparka pelästyi kun luuli että kolmas nuijasota syttyi.

Vieläkin mietin, vaikka murkut väittävät että laatikot on kotona tehtävä. Mikään ei ole konservatiivisempi kuin 16-20v kotiin jouluksi tuleva nuori ihminen, kuusen paikkakin on oltava se sama kuin viimeiset 15vuotta, koko kuusesta olisin luopumassa.

Vierailija
8/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti vain mies syö laatikoita yhtenä päivänä= ostettu kaupasta

Vierailija
9/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laatikoiden on oltava maidottomia kahden maitoallergisen takia, ja sellaisia ei kaupasta valmiina saa. Ja toisaalta tuskin meillä edes kaupan valmiit laatikot uppoaisivat, kun aina on ollut kotitekoista joko mummini tai itseni.

Vierailija
10/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin perunalaatikko tulee Saarioisilta, koska sen teko ei vaan kerta kaikkiaan onnistu itse.

Vierailija
11/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan ruuat maistuu pahalle.

Vierailija
12/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siks en söisi kaupasta ostettuja laatikkojakaan.

tosin en syö niitä muutenkaan.

Vierailija
13/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä useampi ruoka-aineallerginen mm. mausteallergiaa ja toisella kananmuna... Juu, ei saa kaupasta ku maksalaatikon.

Vierailija
14/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä kaupan pahvilaatikon makuisia eineksia ostaa paitsi unohdetut vanhukset.

Vierailija
15/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAupasta kilon pussi lanttusosetta.

LAita lanttusose kippoon, sekoita 50-100gr voisulaa, ripaus suoplaa ja valkopippuria.

Piskaa vuokaan ja uuniin.

about 80 asteessa 12h

PAri viimestä tuntia voit pitää vaikka 150 asteessa jos mielit.....

Vierailija
16/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini tekee ne :) mutta sitten joskus, kun joudun laatikot itse tekemään, niin vähintään perunalaatikko on pakko olla itsetehtyä, koska suvussa jo ainakin reilusti yli sata vuotta kulkenut resepti on sellainen, ettei samanmakuista laatikkoa valmiina saa. Meillä perunalaatikko maustetaan inkiväärillä ja hyvää on :P

Vierailija
17/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisten äidit.

En voi sietää itse kaupan lanttulaatikkoa, mutta itse tehtyä tuli vuosi sitten ahmittua.

Vierailija
18/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin perunalaatikko tulee Saarioisilta, koska sen teko ei vaan kerta kaikkiaan onnistu itse.

Kylläpä tuon oppii kun tekee, aloitin oppimiseni katsomalla ensin vanhan ajan keittokirjaa ja sitten soittelin äitille ja sieltä tuli hyvät neuvot.

Helppoa on, perunat keitetään, soseutetaan ja imellytetään, maitoa ei saa laittaa tässä vaiheessa.

Kun on imeltynyt, lisätään maitoa, suolaa ja vaikkapa keitinvesikin.

Sekoitetaan tasaiseksi ja uunivuokaan.

Hiukan siirappia voi laittaa.

Pitkä paistoaika, eikä liian kuuma.

Aavistus kanelia päälle.

Vierailija
19/19 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tuon oppii kun tekee, aloitin oppimiseni katsomalla ensin vanhan ajan keittokirjaa ja sitten soittelin äitille ja sieltä tuli hyvät neuvot.

Helppoa on, perunat keitetään, soseutetaan ja imellytetään, maitoa ei saa laittaa tässä vaiheessa.

Kun on imeltynyt, lisätään maitoa, suolaa ja vaikkapa keitinvesikin.

Sekoitetaan tasaiseksi ja uunivuokaan.

Hiukan siirappia voi laittaa.

Pitkä paistoaika, eikä liian kuuma.

Aavistus kanelia päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi