Kaupassa koettua, ulkomailta...
En ole koskaan haukunut Suomea tai suomalaisia tällä palstalla (asiallinen kritiikki erikseen ; )), mutta nyt on ihan pakko kertoa tämänpäiväisestä kauppareissustani pieni stoori.
Asun englanninkielisessä maassa, jossa ihmisillä on melkein äärimmäisyyksiin viety pakkomielle hyvistä tavoista; joka paikassa hoetaan please ja thank you, kaikkia tervehditään, anteeksi on pyydettävä joka asiaa, vaikka sinussa ei olisi tippaakaan syytä, jne. Joka paikassa otetaan AINA kanssihmiset huomioon. Aina. Jos et esim., pidä ovea auki takanatulijalle, saat kamalan maineen itselesi ja koko perheellesi saman tien. Jos unohdat moikata satunnaista puolituttua, saat koppavan ja ilkeän ihmisen maineen. Jos et pyydä ja ano anteeksi tuhannesti sitä, että JOKU MUU törmää sinuun kadulla, olet epäkohtelias ja muutenkin kumma tyyppi. : D Nämä nyt vaan esimerkkeinä tuosta tapaobsessiosta.
Noh, tähän meininkiin tottuneena (olen asunut täällä nyt 13 vuotta) koinkin tänään kaupassa pienoisen yllärin. Takanani kassajonossa oleva nainen mosautti ostoskärryillä suoraan nilkoilleni, eikä pyytänyt anteeksi. Törmäystä ei voinut olla huomaamatta, koska koko kärry heilahti oikein kunnolla, eikä naisen lähettyvillä ollut mitään muuta "estettä" kuin minun nilkkani, joten ei tyyppi voinut edes luulla tuupanneensa vahingossa esim. jotain seinää, tolppaa, yms.
Käännyin hämmentyneenä ympäri ja olin tietenkin itse valmiina pyytämään anteeksi sitä, että satuin olemaan hänen kärryjensä tiellä ja varauduin jo henkisesti kunnon vuorottelu-anteeksipyyntösessioon maan tavan mukaan. Yritin ottaa katsekontaktia, hymyilin ja nainen käänsikin päänsä pois. Olin entistä hämmentyneempi. Naisen kärry oli edelleen takapuolessani kiinni.
Sitten rouvan kännykkä soi ja arvaattekin tietysti loput: nainen vastasi selvällä suomen kielellä. Tässä meidän pikkukaupungissa on tullut 13 vuoden aikana 2 suomalaista vastaan, onneksi se toinen osasi käyttäytyä oikein nätisti ja kohteliaasti.
Kommentit (44)
että harva suomalaisella on käytöstapoja! minä minä minä ja vain minä!!!!
En asu Aasiassa, muta tässä maassa tosiaan on muistettava olla KOKO AJAN kohtelias. kinä ei saa lipsua tai jos lipsuu, on sitä pyydettävä kovasti anteeksi. Tavallaan ihan päinvastainen ajatusmaailma kuin Suomessa, jos MINÄ tulee aina ennen muita.
Sattuu muuten nilkkoihin vieläkin, sen verran kova tujaus oli. Perhana.
Ymmärrän kyllä sua, itsekin asun ulkomailla ja joskus suomalaiset tavat yllättää nykyään kun itse olen ne jo unohtanut. Mutta siis tuossa kyse on kulttuurieroista. Suomessa nyt vaan on tuollaista. Kyllä itsekin olen sitä mieltä, että tuo on töykeää, mutta kuulostaa kyllä siltä, että asuinmaasi kulttuuri taas on jotain ihan yltiöpintasiloiteltua. Kuulostaa siltä, että asut jossain Aasiassa.
En asu Aasiassa, muta tässä maassa tosiaan on muistettava olla KOKO AJAN kohtelias. kinä ei saa lipsua tai jos lipsuu, on sitä pyydettävä kovasti anteeksi. Tavallaan ihan päinvastainen ajatusmaailma kuin Suomessa, jos MINÄ tulee aina ennen muita.
Ymmärrän kyllä sua, itsekin asun ulkomailla ja joskus suomalaiset tavat yllättää nykyään kun itse olen ne jo unohtanut. Mutta siis tuossa kyse on kulttuurieroista. Suomessa nyt vaan on tuollaista. Kyllä itsekin olen sitä mieltä, että tuo on töykeää, mutta kuulostaa kyllä siltä, että asuinmaasi kulttuuri taas on jotain ihan yltiöpintasiloiteltua. Kuulostaa siltä, että asut jossain Aasiassa.
Mainio juttu :D Ihan perussuomalainen tantta se törmäilevä muori :D Mitä jos se on muuttanut teidän naapuriin? O_o
Niin mutta ku muuttaa uuteen maahan, kestää aika kauan, ennen kuin omaksuu paikalliset tavat. Itse olet asunut siellä jo 13 vuotta, olet tainnut unohtaa. Tuskin sinäkään alussa olit yhtä kohtelias kuin paikalliset.
ostoskärryillä nilkoille ja takapuoleen ajaminen on tosi yleistä kassoilla. Luuleeko ne että jono menee nopeammin kun tönii....heh
Itse olen paluumuuttaja ja viikko sitten pääsin itse nauttimaan suomalaisesta epäkohteliaisuudesta pidellessäni kaupan ovea auki kolmelle ostoksien kanssa ulos tulevalle joista KUKAAN ei vaivautunut kiittämään, nyökkäämään saati ottamaan minkäänlaista katsekontaktia...
Arvaa vaan alkoiko riepoa!? Tuumasin vain itsekseni, että welcome to Finland, täällä sitä nyt ollaan tolvanoiden keskellä.
aivan naurattaa seurata kaupassa kun aletaan valittamaan kassan hitaudesta, jonojen pituudesta ym. ja suomalainen osaa tuon hyvin!
joista KUKAAN ei vaivautunut kiittämään, nyökkäämään saati ottamaan minkäänlaista katsekontaktia...
Olen myös paluumuuttaja, ja juuri esim. tuo toisen kohteliaisuuden huomiottajättäminen on nii-in ärsyttävän tyypillistä suomalaista minäminäminää:-(
En ole silti vielä pystynyt lopettamaan oven auki pitämistä, minusta se vaan on yksinkertaisesti väärin avata vain itselleen.
En muutenkaan ymmärrä, ettei "tyypillinen suomalainen" missään tapauksessa voi olla huomaavainen kanssaihmisiään kohtaan.
että missä näitä erittäin epäkohteliaita suomalaisia oikein liikkuu. Ainakin täällä Helsingin kantakaupungissa ihmiset on pääsääntöisesti ihan ystävällisiä ja käytöstavat on hallussa.
En ollut yltiökohtelias, kuten paikalliset, mutta en kyllä KOSKAAN ole loninut toisten nilkoille kärryjen kanssa myöskään. Se on todella epäkohteliasta käytöstä ihan joka maassa ja jostain syystä valitettavan yleistä Suomessa. En ymmärrä, miksi.
En asu Aasiassa, muta tässä maassa tosiaan on muistettava olla KOKO AJAN kohtelias. kinä ei saa lipsua tai jos lipsuu, on sitä pyydettävä kovasti anteeksi. Tavallaan ihan päinvastainen ajatusmaailma kuin Suomessa, jos MINÄ tulee aina ennen muita. Sattuu muuten nilkkoihin vieläkin, sen verran kova tujaus oli. Perhana.
Niin mutta ku muuttaa uuteen maahan, kestää aika kauan, ennen kuin omaksuu paikalliset tavat. Itse olet asunut siellä jo 13 vuotta, olet tainnut unohtaa. Tuskin sinäkään alussa olit yhtä kohtelias kuin paikalliset.
herrasmies päästi minut edelleen avasi minulle kohteliaasti oven; tokihan mies oli ulkomaalainen. Kiitin ja hymyilin kauniisti:)
Noista vaan ihan omakohtaista kokemusta. Ihan älyttömän itsekästä käytöstä liian monella.
että missä näitä erittäin epäkohteliaita suomalaisia oikein liikkuu. Ainakin täällä Helsingin kantakaupungissa ihmiset on pääsääntöisesti ihan ystävällisiä ja käytöstavat on hallussa.
Itse käyttäydyn hyvin ja enimmäkseen kohtaan kaupungilla perussivistyneitä, käytöstavat hallitsevia ihmisiä. Totta kai jokaiseen koriin mahtuu muutama mätä omena, mutta en muista kokeneeni mitään kovin töykeää. Olisi siis kiva, jos ei aina yleistettäisi...
Ja olen itsekin pariin otteeseen ulkomailla asunut, eli vertailukohtaa on.
että olet jossakin päin yltiökohteliasta Britanniaa :)
t: paluumuuttaja, joka on taas oppinut töykeille tavoille Suomessa :D
Itse olen paluumuuttaja ja viikko sitten pääsin itse nauttimaan suomalaisesta epäkohteliaisuudesta pidellessäni kaupan ovea auki kolmelle ostoksien kanssa ulos tulevalle joista KUKAAN ei vaivautunut kiittämään, nyökkäämään saati ottamaan minkäänlaista katsekontaktia...
Arvaa vaan alkoiko riepoa!? Tuumasin vain itsekseni, että welcome to Finland, täällä sitä nyt ollaan tolvanoiden keskellä.
Mä avaan aina silkkaa ystävällisyyttäni, en saadakseni kiitoksia. Tietysti huomaan, jos joku kiittää tai ei, mutta ei se mua sen erityisemmin kiehuta.
Tällaisissa tapauksissa mua joskus ottaa ihan suunnattomasti päähän. Silloin sanon itse yleensä kovalla äänellä OLE HYVÄ! Joskus joku tajuaa vihjeeni ja kiittää, joskus ei. Lapsellista, tiedän, mutta teen sitä silti.
Arvaa vaan alkoiko riepoa!? Tuumasin vain itsekseni, että welcome to Finland, täällä sitä nyt ollaan tolvanoiden keskellä.Tällaisissa tapauksissa mua joskus ottaa ihan suunnattomasti päähän. Silloin sanon itse yleensä kovalla äänellä OLE HYVÄ! Joskus joku tajuaa vihjeeni ja kiittää, joskus ei. Lapsellista, tiedän, mutta teen sitä silti.
Onpa kohtelias reaktio ;)
T. Ulkosuomalainen
tämä "en pidä ovea auki koska ette kuitenkaan anna pillua, nimittäin kaikki maksaa".
Palstalta opittua suomalaista asennetta.
Ymmärrän kyllä sua, itsekin asun ulkomailla ja joskus suomalaiset tavat yllättää nykyään kun itse olen ne jo unohtanut.
Mutta siis tuossa kyse on kulttuurieroista. Suomessa nyt vaan on tuollaista. Kyllä itsekin olen sitä mieltä, että tuo on töykeää, mutta kuulostaa kyllä siltä, että asuinmaasi kulttuuri taas on jotain ihan yltiöpintasiloiteltua. Kuulostaa siltä, että asut jossain Aasiassa.