Kaupassa koettua, ulkomailta...
En ole koskaan haukunut Suomea tai suomalaisia tällä palstalla (asiallinen kritiikki erikseen ; )), mutta nyt on ihan pakko kertoa tämänpäiväisestä kauppareissustani pieni stoori.
Asun englanninkielisessä maassa, jossa ihmisillä on melkein äärimmäisyyksiin viety pakkomielle hyvistä tavoista; joka paikassa hoetaan please ja thank you, kaikkia tervehditään, anteeksi on pyydettävä joka asiaa, vaikka sinussa ei olisi tippaakaan syytä, jne. Joka paikassa otetaan AINA kanssihmiset huomioon. Aina. Jos et esim., pidä ovea auki takanatulijalle, saat kamalan maineen itselesi ja koko perheellesi saman tien. Jos unohdat moikata satunnaista puolituttua, saat koppavan ja ilkeän ihmisen maineen. Jos et pyydä ja ano anteeksi tuhannesti sitä, että JOKU MUU törmää sinuun kadulla, olet epäkohtelias ja muutenkin kumma tyyppi. : D Nämä nyt vaan esimerkkeinä tuosta tapaobsessiosta.
Noh, tähän meininkiin tottuneena (olen asunut täällä nyt 13 vuotta) koinkin tänään kaupassa pienoisen yllärin. Takanani kassajonossa oleva nainen mosautti ostoskärryillä suoraan nilkoilleni, eikä pyytänyt anteeksi. Törmäystä ei voinut olla huomaamatta, koska koko kärry heilahti oikein kunnolla, eikä naisen lähettyvillä ollut mitään muuta "estettä" kuin minun nilkkani, joten ei tyyppi voinut edes luulla tuupanneensa vahingossa esim. jotain seinää, tolppaa, yms.
Käännyin hämmentyneenä ympäri ja olin tietenkin itse valmiina pyytämään anteeksi sitä, että satuin olemaan hänen kärryjensä tiellä ja varauduin jo henkisesti kunnon vuorottelu-anteeksipyyntösessioon maan tavan mukaan. Yritin ottaa katsekontaktia, hymyilin ja nainen käänsikin päänsä pois. Olin entistä hämmentyneempi. Naisen kärry oli edelleen takapuolessani kiinni.
Sitten rouvan kännykkä soi ja arvaattekin tietysti loput: nainen vastasi selvällä suomen kielellä. Tässä meidän pikkukaupungissa on tullut 13 vuoden aikana 2 suomalaista vastaan, onneksi se toinen osasi käyttäytyä oikein nätisti ja kohteliaasti.
Kommentit (44)
tökerösti käyttäytyviin täteihin. Siksi ei huvita kovin usein siellä käydäkään.
Itse käyttäydyn hyvin ja enimmäkseen kohtaan kaupungilla perussivistyneitä, käytöstavat hallitsevia ihmisiä. Totta kai jokaiseen koriin mahtuu muutama mätä omena, mutta en muista kokeneeni mitään kovin töykeää. Olisi siis kiva, jos ei aina yleistettäisi...
Ja olen itsekin pariin otteeseen ulkomailla asunut, eli vertailukohtaa on.
Musta on ihan yhtä moukkamaista sitten haukkua koko kansa täällä netissä. Meillä on erilainen kulttuuri, ei tarvita perseennuolentaa yms., joka Briteissä tai missä hyvänsä koetaan tarpeelliseksi.
Kokemuksia kaupasta Italiassa: Kassa ei ota katsekontaktia, eikä välttämättä edes vastaa tervehdykseen. Parhaassa tapauksessa ottaa vaihtorahoistasi vähän taskurahaa itselleen.
Lievästi sanottuna kyrsii, että muiden maiden tapauksessa puhutaan aina erilaisesta kulttuurista tai eksotiikasta, mutta Suomesta löytyvät tavat ovatkin vain junttiutta ja moukkamaisuutta. Sori, tää on meidän eksotiikkaa. Suomalaiset on hyvää porukkaa.
ovea auki jos vaan kerkeän niin tekemään, ja jos ei kiitoksia kuulu niin ei sitten. En minä sitä ovea sen takia aukaise että kiitoksen saisin, vaan silkasta ystävällisyydestä :) Ja kun minulle tehdään niin,ilman muuta kohteliaasti kiitän. Enkä ole kyllä itse kiittämättä jättänyt, ja ei tule nyt heti mieleenkään että kukaan olisi minullekkaan kiitosta jättänyt sanomatta jos sitä ovea olen auki pitänyt :)
Ainut missä on moitittavaa ainakin täällä Itä-Suomessa, niin vaunujen/rattaiden auttaminen bussiin. Niin monet kerrat saa kirota mielessään, kun ei kukaan tule auttamaan ja joskus se tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa jopa sille bussikuskillekkin. Itse olen aina auttamassa näitä, kun tiedän miltä tuntuu kun kukaan ei nosta apuna. Ymmärrän sen, että vanhemmalta ihmiseltä ei voi odottaa apua, voi olla vanhus itse sen verta huonossa kunnnossa. Mutta nuoret ja keski-ikäiset ihmiset, niin miehet kuin naisetkin.. Varsinkin naisille tuntuu olevan hirmu vaikeaa se nostoapuna oleminen.
Aasialaiset on jopa pahempia kuin suomalaiset, uskokaa pois. En ole törmännyt sen moukimpiin ihmisiin missään muualla. NE ei nää, kuule tai tunne kuin itsensä. Liikenne on ihan kaaos kun ei tunneta liikennesääntöjä ja jokainen on oikeassa..
Heh, aika rankka yleistys :) Aasialaisiahan ei ole kuin n. 4 miljardia...
Että tätä tasoa tämä keskustelu...
en voi muuta kuin yhtyä siihen havaintoon, että meikäläiset käytöstavat ovat kyllä mullikkalauman vastaaviin verrattavissa. Mutta ei niitä, tai ulkomaalaisten aiheellisia mielikuvia niistä, pysty muuten muuttamaan kuin että yrittää vaan itse olla kohtelias ja ystävällinen.
Meillä on erilainen kulttuuri, ei tarvita perseennuolentaa
se vain ilmaistaan erilailla ja pitää kohdistua erilaisiin ihmisiin.
Mutta muuten olen samaa mieltä kanssani, että puolensa ja puolensa. Omassa entisessä asuinmaassani oli vaikka mitä huonoa. Suomessa on moni asia hyvin. Itse en koskaan Suomea yleistävästi ole haukkunutkaan, eli ei pidä tätäkään yleistää, että kaikki ulkomailla asuneet haukkuisivat suomalaisen kulttuurin :).
Valitettavasti monelta suomalaiselta puuttuvat käytöstavat, mutta kohteliastakin porukkaa onneksi löytyy. Ne minäminäminä -tyypit vaan pilaavat koko kansan maineen!
Eivät muuten esim. pariisilaisetkaan mitenkään kohteliasuudellaan pääse retostelemaan... Lähinnä englanninkielisissä maissa hyvät tavat ovat todella kunniassa.
Meillä on erilainen kulttuuri, ei tarvita perseennuolentaa
se vain ilmaistaan erilailla ja pitää kohdistua erilaisiin ihmisiin. Mutta muuten olen samaa mieltä kanssani, että puolensa ja puolensa. Omassa entisessä asuinmaassani oli vaikka mitä huonoa. Suomessa on moni asia hyvin. Itse en koskaan Suomea yleistävästi ole haukkunutkaan, eli ei pidä tätäkään yleistää, että kaikki ulkomailla asuneet haukkuisivat suomalaisen kulttuurin :).
suht nuori ja terveen näköinen, mutten jaksa nostaa vaunuja tai mitään muutakaan painavaa. Valitettavasti käteni ovat kroonisesti kipeät joten näytän aina moukalta kun auta, ei siinä viitsi tuntemattomille ruveta selittäämäänkään mitään
ovea auki jos vaan kerkeän niin tekemään, ja jos ei kiitoksia kuulu niin ei sitten. En minä sitä ovea sen takia aukaise että kiitoksen saisin, vaan silkasta ystävällisyydestä :) Ja kun minulle tehdään niin,ilman muuta kohteliaasti kiitän. Enkä ole kyllä itse kiittämättä jättänyt, ja ei tule nyt heti mieleenkään että kukaan olisi minullekkaan kiitosta jättänyt sanomatta jos sitä ovea olen auki pitänyt :)
Ainut missä on moitittavaa ainakin täällä Itä-Suomessa, niin vaunujen/rattaiden auttaminen bussiin. Niin monet kerrat saa kirota mielessään, kun ei kukaan tule auttamaan ja joskus se tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa jopa sille bussikuskillekkin. Itse olen aina auttamassa näitä, kun tiedän miltä tuntuu kun kukaan ei nosta apuna. Ymmärrän sen, että vanhemmalta ihmiseltä ei voi odottaa apua, voi olla vanhus itse sen verta huonossa kunnnossa. Mutta nuoret ja keski-ikäiset ihmiset, niin miehet kuin naisetkin.. Varsinkin naisille tuntuu olevan hirmu vaikeaa se nostoapuna oleminen.
pipoa, saman peilin edessä meitä oli kolme hyvin erilaisen näköistä, toisilleen vierasta, naista valitsemassa päähinettä pakkaseen. Hilpeä keskustelu saatiin aikaiseksi ja lopuksi todettiin että ei näihin päihin pipot sovi, vaikka kuinka toisiamme kehuttiin että se on hyvä. Vielä toivotettiin hyvät päivän jatkot.
Kotiin tulleessa oikein nauratti turkulainen/suomalainen töykeys, jota taas olin kohdannut.
kissanhäntiin tai hyviin tapoihin. Ulkomaillakin voisi ajatella enemmän itseään kuin sitä mitä muut ajattelevat minusta.
Viime kesänä olin Turussa erään ison marketin ulkopuolella olevalla pankkiautomaatilla. Siinä joku nainen nosti rahaa, odotin varsin etäällä. Kun sitten huomasin, että hän oli valmis ja laitteli korttia ja rahoja lompakkoon, siirryin lähemmäs. Jumalauta mikä huuto! Antoi minulle "oppituntia" siitä, kuinka kaukana pitää pysyä yms. shittiä. Pahoitin todella mieleni tai hämmennyin kerta kaikkiaan niin, etten osannut sanoa juuri mitään..En ikimaailmassa voisi kuvitella samanlaista huutamista täällä ventovieraalle ihmiselle ja ilman syytä.
Hih, jopa siitä loukkaannuin, kun hän sinutteli minua.
Asun Keski-Euroopassa.
Silti en ole ihan vakuuttunut siitä, että suomalaiset olisivat täysin moukkia. Asuin ennen Lontoossa, ja kyllä siellä "kohteliaisuuden kehdossa" ihan samalla tavalla jyrätään, tönitään ja etuillaan (no okei, ei ehkä keulittaisi siihen ovenrakoon) ja asia kuitataan nätisti hymyilemällä ja pahoittelemalla. Ja sitten tehdään uudelleen. Tokihan siitä jää parempi maku suuhun, mutta huonoa käytöstä silti.
Minä olisin AP:n tilanteessa mutissut (tarpeeksi kuuluvalla äänellä) "Ai perrrrrkele!".
Suomeen palattuani vaikeinta oli tottua suomalaisessa käytöksessä siihen, että tullaan (tarpeettomasti) tosi lähelle vierasta henkilöä. Esim. ruokakaupassa suomalainen tulee ihan toisen kylkeen kiinni ja kurkottaa kädellään sen toisen näkökentän halki, ei voi odottaa paria sekuntia että se toinen ottaisi tuotteen hyllystä ja siirtyisi pois. Se oli jotenkin todella ahdistavaa, vieläkin (Suomessa nyt 4 vuotta).
Sama koskee myös peilejä vaatekaupoissa yms., ei ole kerta eikä kaksi kun olen mallaillut jotain tuotetta peilissä ja joku suomalainen tulee siihen samaan peiliin kuikuilemaan.
ettei kukaan koskaan kiitä, moikkaa, avaa ovea tai ole muutenkaan kohtelias.
Sitten joskus kun saa jonkun kohteliaisuuden osakseen, se on kuin kallisarvoinen helmi, jota ihmettelee muutaman päivän.
Viime kesänä olin Turussa erään ison marketin ulkopuolella olevalla pankkiautomaatilla. Siinä joku nainen nosti rahaa, odotin varsin etäällä. Kun sitten huomasin, että hän oli valmis ja laitteli korttia ja rahoja lompakkoon, siirryin lähemmäs. Jumalauta mikä huuto! Antoi minulle "oppituntia" siitä, kuinka kaukana pitää pysyä yms. shittiä. Pahoitin todella mieleni tai hämmennyin kerta kaikkiaan niin, etten osannut sanoa juuri mitään..En ikimaailmassa voisi kuvitella samanlaista huutamista täällä ventovieraalle ihmiselle ja ilman syytä.
Hih, jopa siitä loukkaannuin, kun hän sinutteli minua.
Asun Keski-Euroopassa.
Mä olen asunut kahdessa Euroopan maassa Suomen lisäksi ja kaikissa olen tavannut mielenterveysongelmaisia, pultsareita ym. "tavallisia" ihmisiä. Vaikka olisin nähnyt Ranskassa miehen paskantavan kadulle, niin en tule silti tänne nyt ihmettelemään, kuinka ranskalaiset eivät hallitse käytöstapoja.
Jos yhden kerran joku mt-ongelmainen on huutanut pankkiautomaatilla, niin et kai tosissasi väitä, että niin tapahtuu aina? Mulle ei ole kukaan koskaan sanonut sanaakaan pankkiautomaatilla 30 vuoden aikana. Olenko siis sattunut aina asioimaan vierasmaalaisten kanssa? :-O
olin viime kesänä menossa vaihtamaan itkevän vauvan vaippaa lastenrattaiden kans invavessaan ja lisäksi raahasin perässäni painavaa matkalaukkua. En ehtinyt laittaa kolikkoa kun vessasta kiirehti ulos tyylikäs, n. 50-vuotias nainen tiukkailmeisenä. Hän ei jäänyt pitämään minulle ja kantamuksilleni ovea auki vaan PAISKASI sen nenäni edestä kiinni ja tiuskaisi "se maksaa sinultakin euron". En saanut häkellykseltä sanaakaan suustani!
Viime kesänä olin Turussa erään ison marketin ulkopuolella olevalla pankkiautomaatilla. Siinä joku nainen nosti rahaa, odotin varsin etäällä. Kun sitten huomasin, että hän oli valmis ja laitteli korttia ja rahoja lompakkoon, siirryin lähemmäs. Jumalauta mikä huuto! Antoi minulle "oppituntia" siitä, kuinka kaukana pitää pysyä yms. shittiä. Pahoitin todella mieleni tai hämmennyin kerta kaikkiaan niin, etten osannut sanoa juuri mitään..En ikimaailmassa voisi kuvitella samanlaista huutamista täällä ventovieraalle ihmiselle ja ilman syytä. Hih, jopa siitä loukkaannuin, kun hän sinutteli minua. Asun Keski-Euroopassa.
Mä olen asunut kahdessa Euroopan maassa Suomen lisäksi ja kaikissa olen tavannut mielenterveysongelmaisia, pultsareita ym. "tavallisia" ihmisiä. Vaikka olisin nähnyt Ranskassa miehen paskantavan kadulle, niin en tule silti tänne nyt ihmettelemään, kuinka ranskalaiset eivät hallitse käytöstapoja. Jos yhden kerran joku mt-ongelmainen on huutanut pankkiautomaatilla, niin et kai tosissasi väitä, että niin tapahtuu aina? Mulle ei ole kukaan koskaan sanonut sanaakaan pankkiautomaatilla 30 vuoden aikana. Olenko siis sattunut aina asioimaan vierasmaalaisten kanssa? :-O
mutta ja valitettavasti joka ikinen kerta Suomessa sattuu tai näen asioita, joita en täällä 15 vuoden aikana ole kokenut.
olen töissä päästänyt vauvan kanssa kulkevat ihmiset ilmaiseksi vessaan, vaikka se on maksullinen muille kuin asiakkaille (ja nämä vauva-ihmiset siis eivät yleensä ole asiakkaita vaan ohikulkijoita). Teen näin vaikka siitä on meille enemmän vaivaa, se kakkavaippa kun pitää hakea sieltä nopeasti pois haisemasta tai muuten asiakkaat valittaa.
olin viime kesänä menossa vaihtamaan itkevän vauvan vaippaa lastenrattaiden kans invavessaan ja lisäksi raahasin perässäni painavaa matkalaukkua. En ehtinyt laittaa kolikkoa kun vessasta kiirehti ulos tyylikäs, n. 50-vuotias nainen tiukkailmeisenä. Hän ei jäänyt pitämään minulle ja kantamuksilleni ovea auki vaan PAISKASI sen nenäni edestä kiinni ja tiuskaisi "se maksaa sinultakin euron". En saanut häkellykseltä sanaakaan suustani!
Olin Englannissa pidempään ja pois lähtiessä minulla oli kaksi isoa matkalaukkua, painoa yhteensä yli 32kg. Matkalle lentokentälle piti käyttää taksia, junaa, vaihtaa junaa yms. Kertaakaan ei tarvinnut pyytää kenenkään apua, ehdin aina ehkä puoli sekuntia portaiden vieressä miettiä onko jossain hissi kun aina joku tuli ja nappasi laukut ja kantoi ne ylös tai alas.
Pääsin Suomeen ja lentokentältä juna-asemalle. Juna tuli, sellainen ihana vanha pikajuna missä on korkeat ja kapeat portaat. Pyngersin ja pyngersin niitä isoja laukkuja ylös monta minuuttia tuskaisena, sillä niistä oli hankala saada otetta ja toinen laukku oli sen kokoinen että mahtuisin kevyesti itse sinne sisälle. Ihmisiä kertyi taakseni jonoksi asti, useampi hönki niskaan siinä mutta kukaan ei tehnyt tai sanonut mitään. Lopulta sain laukut junaan ja nousin itse perästä. Sitten takanani tullut mies sanoi: "tarvitsetko apua"
No en enää siinä vaiheessa, ei sitten voinut aiemmin kysyä o_O
Ne on jopa pahempia kuin suomalaiset, uskokaa pois. En ole törmännyt sen moukimpiin ihmisiin missään muualla. NE ei nää, kuule tai tunne kuin itsensä. Liikenne on ihan kaaos kun ei tunneta liikennesääntöjä ja jokainen on oikeassa..