Miten aktiivisia n. 70-v vanhempanne ovat?
Minua surettaa paljon se, että vanhempani ovat viime vuosina ns. 'jämähtäneet' kotiin. Äitini nyt ei ole koskaan ollutkaan aktiivinen, hän on ollut kotona enimmän osan elämästään. Isäni sen sijaan on sosiaalinen tyyppi, mutta tuntuu että hänkin on enemmän kotona nykyään, ehkä koska äitini ei halua mitään tehdä.
Ovat mielestäni aivan liikaa vain kotosalla ja se vaikuttaa jo heidän ajatusmaailmaansakin! Äitini on vain 70-v ja silti hän on mielestäni jo vähän "höperö", pelkään jopa dementiaa. Kaikki pyörii vain kodin ja sairauksien ympärillä (jotka eivät ole mitään vakavia vaan ihan ikään kuuluvia).
eivät harrasta mitään, käyvät kerran viikossa kaupungissa ostoksilla. Silloinkin ostavat vain ruokaa. Minnekään eivät koskaan lähde kun kaikki on "turhaa". Esim. eivät matkustele eivätkä mene teatteriin. Eivät käy ulkona syömässä. Eivät ole käyneet veljeni luona pääkaupunkiseudulla 15 vuoteen!
No toisia ei voi muuttaa mutta sitten säälittää kun tuntuu, että tuollaistako on elämä eläkeläisenä? Tuskin jaksavat/viitsivät meilläkään käydä vaikka etäisyyttä on vain 5 km. Bensa kuulemma maksaa liikaa, tai sitten on liian kylmä ajaa autolla...
Mutta miten aktiivisia tai kotiin jämähtäneitä ovat teidän saman ikäiset vanhempanne??
Kommentit (91)
Löysin tämän vanhan ketjun ja näitä asioita on tullut itsekin pohdittua. Anoppi on kodissaan 24/7 ja poistuu sieltä kauppaan ja alkoon ja lenkittää koiraa. Hän ei suostu matkustamaan meille ja en tiedä tähän syytä. Suurin syy taitaa olla arkuus ja kun kotiin jää niin on iso kynnys lähteä. Ikää on alle 70. Epäilen hänen olevan myös masentunut koska negatiivisuus on jokapäiväistä ja puhuu jatkuvasti hänelle tapahtuneista vääryyksistä. Koska hän ei käy missään harrastuksissa tai teatterissa tai muissa kulttuurimenoissa niin on liian paljon aikaa miettiä kauan sitten tapahtuneita asioita.
Tiedätkö paljonko vanhempiesi tulot ovat? Vaikuttaa ihan siltä että ovat kovin pienituloisia eikä heillä ole varaa liikkua tai harrastaa vaan joutuvat elämään kieli keskellä suuta. Voivat kokea asiat paitsi kalliiksi myös olonsa noloksi sellaisissa paikoissa missä joutuisi käyttämään rahaa.
Isäni on 81 ja ajaa vielä itse autolla. Käy kerran viikossa ukkojumpassa ja kuorossa. Ovat myös yhdistystoiminnassa mukana ja siellä on monenlaista toimintaa. Äitini on nuorempi ja paljon passiivisempi ja se näkyy mm ajatusmaailmassa
Isä on alle 70 ja hyvin aktiivinen lempiharrastuksessaan,eli ryyppäämisessä,poltti kortinkin keväällä niin ei tarvitse edes autolla ajaa.
Äidin olisi pitänyt kuolla syöpään jo vuosia sitten,ilmeisesti elää vielä kun ei ole hautajaiskutsua tullut?
Töissä pomo on 71v ja vähän turhankin innokas työnarkomaani.
Nykyajan seitsenkymppiset ovat vielä pääosin hyvässä vedossa. Sauli täyttää ensi vuonna 70 ja rullaluistelee, Paula K. täytti juuri samat lukemat ja Trump on jo 72v.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö paljonko vanhempiesi tulot ovat? Vaikuttaa ihan siltä että ovat kovin pienituloisia eikä heillä ole varaa liikkua tai harrastaa vaan joutuvat elämään kieli keskellä suuta. Voivat kokea asiat paitsi kalliiksi myös olonsa noloksi sellaisissa paikoissa missä joutuisi käyttämään rahaa.
olemme aina tarjoutuneet maksaan hänelle junaliput jos haluaa tulla meille. Ei käy ja hänelle sopii ainoastaan se vaihtoehto että me matkustamme hänen luo. Jos hänelle ostaa esim konsertti tai teatteriliput lahjaksi niin ne jää käyttämättä kun on niin vaikea lähteä. Minä en tiedä mistä tuo vaikeus johtuu ja olen siis itse päätellyt että hänelle on tullut jo iso kynnys lähteä ihmisten ilmoille. Jotenkin surullista että ihminen jämähtää noin pieneen piiriin ja hän ei ole ilmiselvästikään tyytyväinen oloonsa. T.83
Äiti 78 ja miehensä 79, mökkeilevät, risteilevät, käyvät eläkeläisten retkillä jne. Ovat mielestäni aktiivisia, vaikka toki välillä ovat vain kotiympyröissä. Molempien pitää kuitenkin koko ajan olla jonkun projektin kimpussa, halkopinoa tai kasvimaata. Mielestäni on positiivista että "luovat jotain uutta". Sammalta ei keräänny 😊
Olen vähän alle 70. Kremppoja tietenkin jo siunaantunut, mutta en keskity niihin. Ajan autolla lähes päivittäin, keväällä n 3tkm Euroopan turneella. Lapissa hiihtämässä ensin, viikko hiihtoa joka päivä, automatkat 2tkm. Matkustelen siis minkä varat sallivat. Hoidan lapsenlasta (3v) tarvittaessa. Käyn jumpassa, ulkoilen ja tapaan tuttuja kotona, kylällä ja kylässä. Harrastan kokkailua ja leipomista. Luen. Surffaan netissä. Teen ristikoita ja käsitöitä. Yritän nauttia elämästä, sillä se ei jatku ikuisesti - toisin kuin nuorena luulee. Aika rientää liiankin nopeasti ja lähipiirissäkin monen taival on jo päättynyt.
Minun äitini haluaa että kaikki tapahtuu hänen kodissaan ja siitä syystä ei nähdä niin usein. Hän ei halua matkustella tyttärensä eli minun kotiin. Kyseessä on täysin terve eläkeläinen jota vaivaa lähinnä tupajumi.
Viikottain edelleen harrastavat seksiä vaikka isä on jo 71 ja äiti 68.