Onko 170 cm/72 kg nainen keskikokoinen, iso vai pieni?
Nämä ovat olleet mittani viimeisimmästä synnytyksestä lähtien. Paperilla seiskalla alkava paino tuntuu paljolta ja "kuulostan" mittojen perusteella läskiltä.
Peili näyttää kuitenkin toista - olen ihan sutjakka ja sopusuhtainen. Olen huomannut tämän erityisesti jumpassa. Kun katson itseäni ja muita isosta peilistä, voin rehellisesti sanoa olevani hoikemmasta ja sirommasta päästä, vaikka muutkaan eivät ole mitenkään pullukoita.
Jotenkin ihmetyttää, kun täälläkin pituiseni mammat valittavat olevansa lihavia, kun painavat 60-65 kg.
Valehtelenko minä itselleni, vai mikä on? Miksi en näytä yhtään läskiltä, vaikka "pitäisi"?
Kommentit (80)
silloin näyttäisi huomattavasti paremmalta ja olisi terveempi bmi, mutta olet nytkin ihan tavallisen naisen kokoinen. Et erotu eduksesi muttet haitaksesikaan.
Olen painanut sen verran aikuisena ja silloin olin laiha, posket lommolla.
Ennen viimeisintä raskautta painoin 68 kg ja olin mielestäni varsin sopiva. Eikä tämä 72 kiloakaan ole paha.
ap
Se riippuu täysin mallista, itse olin 170cm/73kg ja todellaki normaalikokoinen, en läski ! Vaatekoko oli 38, vaikka puntari näytti paljon enemmän kuin monella muulla..oon painanu viimeksi ala-asteen 6.luokalla 60kg enkä ikinä haluais olla sen painoinen enää. Eli todellaki NORMAALI !!!!
että normaali suomalainen nainen. Ei mitenkään lihava, muttei laiha/hoikka/sirokaan. Sellainen tavallinen. Ehkä keskivertoihannetta aavistuksen isompi, mutta ei pahastikaan.
olen 173cm ja mulle sopivin paino on 70kg. Aikuisiällä olen painanut alimmillaan 66kg ja se ei enää "sopinut" minulle. Olen isokokoinen joten kaipaan vähän lihaa luiden ympärille. Vähän ehkä sen blondin tyylinen joka on Puumanaisessa.
Tällä hetkellä olen viimeisilläni raskaansa ja painoa on 93kg...nyt on aika valas-olo. ;o)
eli itsestä ei tunnu että näyttää pullukalta, kun peilistä katsoo. Kyllä 72 kiloa minusta paljolta tuntuu..10 kiloa ainakin saisi lähteä pois, jos itse olisin ap.
32-34 on siroja, 36 normaali, 38-40 isohkoja ja sitä isommat isoja. Nykyisin kun vaatekoot ovat vielä suurentuneet että entinen 38 voi mahtua 34:en vaatteisiin. Olet sokea omalle koollesi, et nyt läski ole mutta et siro tai hoikka.
32-34 on siroja, 36 normaali, 38-40 isohkoja ja sitä isommat isoja. Nykyisin kun vaatekoot ovat vielä suurentuneet että entinen 38 voi mahtua 34:en vaatteisiin. Olet sokea omalle koollesi, et nyt läski ole mutta et siro tai hoikka.
32-34 on todella pieni (yleensä myös lyhyt), 36-40 hoikka/normaali, 42-44 pyöreä, siitä isompi lihava.
Ihan normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla. Aika moni on varmaan samoissa mitoissa, joten et sinänsä erotu massasta isona.
Mutta ei lähes ylipainoinen ihminen mitenkään voi olla hoikka tai siro. Voit näyttää ihan kivalta ja olla sopusuhtainen, viihtyä hyvin kropassasi ja sehän se tärkeintä on. Mitä väliä miltä näytät muiden silmiin jos itse kerran olet tyytyväinen.
että olen jumpassa hoikemmasta päästä?
Kyse ei ole yhdestä "läskien ryhmästä", vaan useista eri ryhmistä, ja kaikissa on sama ilmiö. Jos asteikolla hoikimmat jumpparit ovat 1, pyöreimmät 4, niin minä olen kohdassa 2.
Näenkö peilistä mielestänne omiani, eli valehtelenko itselleni, että muut ovat isompia kuin minä?
ap
Itsekin olin mitoilla 168/68 meidän jumpassa asteikollasi kakkosen luokkaa. Mutta se johtui vain siitä, että muut olivat vielä isompia, ei siitä, että minä olisin ollut pieni ja hoikka. Nykyään ihmiset on vaan isoja ja osa vielä isompia.
että olen jumpassa hoikemmasta päästä?
Kyse ei ole yhdestä "läskien ryhmästä", vaan useista eri ryhmistä, ja kaikissa on sama ilmiö. Jos asteikolla hoikimmat jumpparit ovat 1, pyöreimmät 4, niin minä olen kohdassa 2.
Näenkö peilistä mielestänne omiani, eli valehtelenko itselleni, että muut ovat isompia kuin minä?
ap
no ne muut vaan on vielä isompia. Sitä varten ne kai sinne jumppaan on tulleetkin että laihtuisivat. Ja riippuu paikasta ja jumpastakin, itse olen kokoa 36 ja minun jumpassani on paljon pienempikokoisia ja vain muutama on lihava. Tuolla vaatekoolla et yksinkertaisesti ole hoikka.
Mutta se johtui vain siitä, että muut olivat vielä isompia, ei siitä, että minä olisin ollut pieni ja hoikka. Nykyään ihmiset on vaan isoja ja osa vielä isompia.
Mutta ei hoikkuus tai pyöreys ole absoluuttinen tila, jonka voi ilmoittaa senteissä tai kiloissa aikakaudesta riippumatta. Se mikä oli ennen isoa, on nykyään normaalia. Samoin entinen normaalivartaloinen alkaa nykyään näyttää hoikalta.
Ja päteehän tämä pituuteenkin: ihmisten keskipituus muutama sata vuotta sitten oli nykymittapuulla aivan minimaalinen.
ap
Kuulostaa terveelliseltä elämältä, kun paino pysyy samassa ilman suuria ponnistuksia.
Ole iloinen äläkä pohdi turhia :-)
Mutta ei hoikkuus tai pyöreys ole absoluuttinen tila, jonka voi ilmoittaa senteissä tai kiloissa aikakaudesta riippumatta. Se mikä oli ennen isoa, on nykyään normaalia. Samoin entinen normaalivartaloinen alkaa nykyään näyttää hoikalta.
Ja päteehän tämä pituuteenkin: ihmisten keskipituus muutama sata vuotta sitten oli nykymittapuulla aivan minimaalinen.
ap
päinvastoin, nykyään kun on kuvankäsittelyt ja kaikki malliohjelmat sun muut jyrää, niin nykyään normaalipainoista pidetään lihavana. Eli verrattuna nykyihanteeseen olet monen mielestä varmastikin lihava.
mielestäni olin muodokas.
Pidin kaveriani ja itseäni samankokoisina
(minä:168/116 ja kaveri 165/80)
kunnon itsepetosta
mutta ei iso=lihava/ylipainoinen.
Itse olen 173/71, vaatekoko 42, 75 B(!) ja silti sanotaan hoikaksi. Itse pidän itseäni kuitenkin isokokoisena, missään nimessä en sanoisi lihavaksi kuitenkaan.
Harrastan juoksemista (50 km/viikossa) ja salibandyä sekä pilatesta kerran viikossa. Lihaksiakin siis on. Toki löytyy löysääkin jostain, esim vatsassa on sellainen "reppu" kuitenkin tyhjä sellainen eli venynyttä nahkaa edellisestä raskaudesta. Se ei vaan taida lähteä pois kun koko kesän vedin lisäksi 400 vatsaa 6xviikossa. Nyt olen vähentänyt puoleen.
Ole vain onnellinen jos olet tyytyväinen kokoosi, et voi missään nimessä painaa alle 60 kg jos aiot lihakset kunnossa pitää, ellet nyt siis satu olemaan sirorunkoinen noin muuten.
Lihaksia ja lihaksia, sekä kovaa luusolukkoa.
Kykenen vetämään kiertopotkulla pesäpallomailan poikki, jättämättä mitään jälkiä sääriluuhuni.
Isäni pisti minut kovettamaan luita jo nuorena. Eikä voimistelukaan ole minulle tuntematon "juttu".
Rasvaprosenttini on 14, melko koholla nykyään. Ei haittaa, kun on ikääkin tullut. Ap ei välttämättä ole mikään läskipelle vaan tiheäluinen nainen lihaksilla. Lihakseni eivät vie naisellisuutta pois, sillä enin massa sijaitsee jaloissa, pakaroilla ja äbseillä. Voima lähtee varpaista.
T: N43
on sirorunkoinen? Luiden vaikutus painoon on 1-2 kiloa suuntaan tai toiseen.
Suurin osa suomalaisista naisista on painoindeksiltään samaa luokkaa, niin minäkin. Et ole hoikka etkä siro, mutta et todellakaan mikään isokaan. Ihan normaalikokoinen.