Nyt kaikki rojut lähtee tästä kämpästä vaikka hampaat irvessä!!!!
Tulin juuri kodinhoitohuoneesta jossa vietin viimeiset pari tuntia. Kaapit pursusi ja tasot oli täynnä kun tavarat ei mahtuneet kunnolla kaappeihin. Ja tässä ajassa sain vasta pyyhe ja liinavaatekaapin kuntoon. En käsitä miksi meillä oli esim. niin hirveän paljon kylpypyyhkeitä. Odotetaanko kenties jotain komppanjaa tänne saunomaan?? Ja jos odotetaankin niin ottakoot herranjestas omat pyyhkeensä. Luovuin 15:sta kylpypyyhkeestä. Parista aion ommella suojatyynyliinoja ja yhdestä siivousrättejä.
Lisäksi kaapissa oli pussilakanoita vaikka kuinka monta. Pinon alimmaisia pussi- ja aluslakanoita tyynyliinoineen en ole käyttänyt varmaan viiteen vuoteen. Etenkin sen jälkeen kun olen alkanut hankkinut muotoonommeltuja aluslakanoita, niitä vanhanmallisia en ole käyttänyt kertaakaan! Jätin jokaiselle perheenjäsenelle kolmet lakanat ja kahdet vieraslakanat.
Ylimääräiset pyyhkeet ja lakanat aion viedä pelastusarmeijalle.
Samalla löysin khh:sta ties minkälaista pussukkaa, jossain parittomia sukkia, jossain hanskoja, jossain pieniä vaatteita jne. joten työsarkaa vielä riittää. Niin ja riittää kyllä koko kotiinkin, mutta ajattelin että jos KODINHOITOhuone on kaaoksessa niin se ei ole hyvä lähtökohta koko kodin rojujen karsintaan.
Niin ja lisäksi päätin yrittää etten ajattele enää "Pitäisi" vaan ajattelen "Voisinkin". Ihan eri ajatuksen sävy jos ajattelee että PITÄISI siivota kodinhoitohuone, kuin että VOISINKIN siivota kodinhoitohuoneen :). Ehkä hommaa ei tarvitsisi sitten hoitaa niin hampaat irvessä.
Raivauskavereita otetaan mukaan :). Kertokaa mitä turhaa teidän kaapeista löytyy ja kuinka rohkeasti niistä luovutte.
Kommentit (49)
Vein juuri 10 laatikollista leluja ja puhtaita, hyväkuntoisia lastenvaatteita Ensikotiin Vallilaan. Siellä tulevat todella tarpeeseen. Myös turvakodit ottavat mielellään vastaan vaatteita ja leluja. Kannattaa ottaa yhteyttä etukäteen ja kysäistä, millaisesta tavarasta on puutetta. Tulee itselle hyvä mieli ja joku oikeasti tarvitseva saa apua.
Eikä tarvitse nähdä vaivaa huutisten eikä kirppareiden kanssa!
10 säkkiä aikuisten ja lasten vaatteita. Täytyy eysiä sen Vallilan tiedot että voi antaa sinnekin.
Mutta joo, tavaraa on kertynyt ihan liikaa!Ihan ahdistaa!
myös käsitöihin. Eläkkeellä oleva äitini tekee muiden mummojen kanssa vanhoista tekstiileistä mattoja, liinoja, seinävaatteita ym. Ja onpa meilläkin vanhojen videokasettien nauhoista tehty kauppakassikin. Jos teillä päin vaan on käsityökeskus tai vanhusten päivä/toimintakeskus, niin sieltäkin kannattaa kysellä että tartteisko ne.
Pelastusarmeijalle, ja lasten vaatteita laittanut kiertoon. Raivausinto tulee aina välillä, ja silloin tavaraa lähtee, mutta en jaksa kirppiksiä tai huutista, liikaa vaivaa. Se raha sieltä oli tietty kiva, mutta laiska mikä laiska. Mua ahdistaa se et miehellä alkaa olla rojua enemmän kuin mulla ja lapsella, ja se ei osa luopua mistään, ei edes vanhoista auto- ja kalastuslehdistä!
Nyt on menossa tää työhuoneen raivaus. Täältä ei lahjoitettavaa löydy, mutta paperia riittää :O. Kamalasti tyhjänpäiväisiä paperilappusia joka hyllyllä.
liinavaatteet jne kelpaa erinomaisesti esim tulipalossa kaikki menettäneille!!
Esim Hope kerää tavaraa perheelle joka menetti lähes kaiken.
heitin kaiken pois jota ei oltu 2v käytetty/tarvittu tai kaivattu.
Lopputulos oli se, että jokaiseen kaappiin jäi tyhjää hyllytilaa.
Taas pitäisi tehdä samoin, mikä siinä onkin että tavaraa kerääntyy.
Pitäisi pitää vaikka 6kk niin, ettei osteta yhtään mitään. Ellei sitten joku tarpeellinen mene rikki ja heitetä pois.
ylimääräiset lakanat, pyyhkeet, verhot sun muut saaneet lähteä. Kaapit tyhjennetty kaikesta turhasta tavarasta. Vein ne Konttiin ja myin kirpparilla. Homma edelleen kesken ja tulee kai aina olemaankin mutta suunta oikea.
Sitä kertyy eteisen hyllystä alkaen kaikille tasoille, kaappeihin, laukkuihin jne jne. Pesiytyy oikein. Tähän nyt joku keino, hop!!
Eli miten eroon a4 saasteesta??!!
houkutella inventoimaan paperinsa 20 vuoden ajalta tässä lähiviikkoina. Kamalia pölynkerääjiä, vaikka kaapeissa ovatkin! Myös lapselle kerääntyy kaikenlaista rojua kaverisynttäreiltä ym. ja niistä säästän vain tärkeimmät, muut menevät kiertoon. Ei niitä aarteitakaan tarvitse laatikkokaupalla olla:-)
Itse en hamstraa mitään, ainoastaan raivaan:-) Jos uusi vaate tulee taloon, vanha poistuu. Tämä toimii hyvin. Esim. jos lapsella 5 trikoopaitaa, niin ne vaihtuvat koon myötä sitten uusiin. 5 paitaa riittää oikein hyvin. Nuorimmainen kasvaa kovaa vauhtia ja uusia vaatteita tarvitaan useamman kerran vuodessa. Minä ostan harvoin ja tosi ladukasta. Samoin mies.
Itse päätin etten enää kattele yhtää nurkkaa et voi ** totakin kasaa, vaan otan kasan kouraan, roskiksen viereen ja lajittelen siitä kamat oikeelle paikalle. Ei mene edes kamalasti aikaa ja tulee parempi mieli
T
Niin ja lisäksi päätin yrittää etten ajattele enää "Pitäisi" vaan ajattelen "Voisinkin". Ihan eri ajatuksen sävy jos ajattelee että PITÄISI siivota kodinhoitohuone, kuin että VOISINKIN siivota kodinhoitohuoneen :). Ehkä hommaa ei tarvitsisi sitten hoitaa niin hampaat irvessä.
.
Sitä kertyy eteisen hyllystä alkaen kaikille tasoille, kaappeihin, laukkuihin jne jne. Pesiytyy oikein. Tähän nyt joku keino, hop!!
Eli miten eroon a4 saasteesta??!!
mappiin ja loput paperinkeräykseen.
Minullakaan ei energia riitä kirppiksiin ja huutikseen. Vien hyväntekeväisyyteen tai annan/myyn nimellisestä korvauksesta tutuille.
Tärkeintä minusta on puuttua siihen, että tavaraa tulee kotiin mahdollisimman vähän. Olen niin säästeliäs, että moni tavara käytetään loppuun, mutta vaatteita ja liinavaatteita kertyy väkisin.
Olen kiinnostunut minimalismista ja six items or less -pukeutumisesta. Vaatehuonetta olen raivannut tänä vuonna niin, että siellä on max. viidennes tavaramäärästä ennen siivousta.
A4:t olen koonnut kolmeen mappiin ja yhteen laatikkoon. Palkkakuitit ja tiliotteet ovat sähköisiä ja käytän eLaskuja. Ilmaisjakelulehtiä meille ei ole koskaan tullutkaan. Posti käsitellään päivittäin eikä mitään jätetä lojumaan ympäriinsä. Iso osa menee heti paperinkeräykseen, osa revitään ja pieni osa menee luettavien pinoon, joka on poissa silmistä. Lehtien hamstrauksesta ja ostamisesta olen onneksi päässyt eroon.
Sitä kertyy eteisen hyllystä alkaen kaikille tasoille, kaappeihin, laukkuihin jne jne. Pesiytyy oikein. Tähän nyt joku keino, hop!! Eli miten eroon a4 saasteesta??!!
Joka päivä käyt läpi vähän papereita. Ei tartte paljon aikaa, kun tekee sen joka päivä. 5-15 minuuttia - tai vaikka ½ tuntia, jos aikaa on. Mutta joka päivä. Aloitat yhdestä paperikasasta. Tärkeät yhteen pinoon, silputtavat yhteen ja yhteen sellaiset, jotka menee paperinkeräykseen sellaisenaan. Kummasti alkaa pinot vähenem¨¨aän, kun tuon tekee päivittäin. Lopussa tietty voit vähän järjestää niitä tärkeitä papereita oman arkistointisysteemisi mukaan, niin löytyy tarvittaessa. Mapita ne, laita laatikoihin tai osta kodin kansio tms.
Sitä kertyy eteisen hyllystä alkaen kaikille tasoille, kaappeihin, laukkuihin jne jne. Pesiytyy oikein. Tähän nyt joku keino, hop!! Eli miten eroon a4 saasteesta??!!
Joka päivä käyt läpi vähän papereita. Ei tartte paljon aikaa, kun tekee sen joka päivä. 5-15 minuuttia - tai vaikka ½ tuntia, jos aikaa on. Mutta joka päivä. Aloitat yhdestä paperikasasta. Tärkeät yhteen pinoon, silputtavat yhteen ja yhteen sellaiset, jotka menee paperinkeräykseen sellaisenaan. Kummasti alkaa pinot vähenem¨¨aän, kun tuon tekee päivittäin. Lopussa tietty voit vähän järjestää niitä tärkeitä papereita oman arkistointisysteemisi mukaan, niin löytyy tarvittaessa. Mapita ne, laita laatikoihin tai osta kodin kansio tms.
on, ettei päästä niitä pinoja kauheasti edes kertymään. Esim. jo maksettuja laskuja ei musta ole mitään järkeä säästää, mulle on ehkä kerran viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut kysymys laskusta, jonka tiesin maksaneeni, ja sekin selvisi ihan tilitietoja selaamalla. Samoin Kelan maksuilmoituksia ja päätöksiäkin on turha jemmata, ne löytyvät kaikki Kelan sähköisestä tietokannasta tarvittaessa (ja paljon helpomminkin). Noista repäisen vain sotun irti ja nakkaan samantien paperinkeräykseen.
Aikuisten vaatteet hiissaan yleensä suosiolla johonkin pelastusarmeijalle, mutta mulla iskee epätoivo noiden lastenvaatteiden kanssa!
1 pojan vaatteet melkein 5 vuodelta ja tyttöjen vaatteita 8 vuoden ajalta - liki kaikki tallessa!
Kuopukselle säästän isosiskolta johonkin 92-98cm saakka, mutta sit noita isompia en viittis jemmailla, kun ikäeroa on useita vuosia ja nuorin niin hirveän paljon pienempi kuin siskonsa, että sille menee yli 100cm vaatteet tällä menolla varmaan joskus kouluikäisenä.
Eli vaatetavaraa on säkkikaupalla. Huutikseen laittaminen olis aivan JÄRYTTÄVÄ homma. Itsepalvelukirppikset on meiltä niin kaukana, etten mitenkään pystyis joka päivä käydä järkkäilemässä pöytää... Tutu
ille on mennyt osa, mutta niitä meinaan riittää! Onko missään enää nykyän mitään osto-myyntiliikeitä? Hyväkuntoisia releitä ei viittis ihan kaikkia noin vaan nakella uffin lootaankaan... (Tällä menolla tosin teen sen joku päivä, kun kyrsiinnyn tupaten täyteen häkkikomeroon...)
Ap, kerroit pyyhkeistä. Miksi te ostelette niitä pyyhkeitä jos niitä jo on?
En ostele pyyhkeitä kun mulla on jo hyvät pyyhkeet!
Jos kaupat mainostavat pyyhetarjouksiaan ym, ei se sitä tarkoita että niitä pitää ostaa.
Itse en osta mitään ylimääräistä,en tavaroita, en kemikaaliopuolelta.
Ainoastaan ruokaa.
Mulla on vaatteet joilla pärjään ja samoin on lapsella. Joskus jopa lähipiiristä joku lahjoittaa
lapselleni vaatteita, miksi siis ostaisin kaupasta?
Mun pitäisi kanssa raivata kaappeja.
Lelujakin pursuaa joka nurkka, vaikka nillä ei leikitä enää.
Musta tuntuu että suurin osa on kulutushysteerikkoja ja se kostautuu niin että talot pursuavat tavaraa.
kirpputorille tavaraa, rattaa, vauvanvaatteita, leluja, omia pineksi jääneitä vaatteita. On lähtenyt Iittalan astiastoa yms. koska ovat olleet tarpeettomia. Ongelmana on jotkin perityt vanhat ja jonkin arvoiset ruukut ja astiat, joita en käytä, mutta kuulemma myyntiin ei saisi laittaa.
Aikuisten vaatteet hiissaan yleensä suosiolla johonkin pelastusarmeijalle, mutta mulla iskee epätoivo noiden lastenvaatteiden kanssa!
1 pojan vaatteet melkein 5 vuodelta ja tyttöjen vaatteita 8 vuoden ajalta - liki kaikki tallessa!
Kuopukselle säästän isosiskolta johonkin 92-98cm saakka, mutta sit noita isompia en viittis jemmailla, kun ikäeroa on useita vuosia ja nuorin niin hirveän paljon pienempi kuin siskonsa, että sille menee yli 100cm vaatteet tällä menolla varmaan joskus kouluikäisenä.
Eli vaatetavaraa on säkkikaupalla. Huutikseen laittaminen olis aivan JÄRYTTÄVÄ homma. Itsepalvelukirppikset on meiltä niin kaukana, etten mitenkään pystyis joka päivä käydä järkkäilemässä pöytää... Tutu
ille on mennyt osa, mutta niitä meinaan riittää! Onko missään enää nykyän mitään osto-myyntiliikeitä? Hyväkuntoisia releitä ei viittis ihan kaikkia noin vaan nakella uffin lootaankaan... (Tällä menolla tosin teen sen joku päivä, kun kyrsiinnyn tupaten täyteen häkkikomeroon...)
Ostomyynti-liikkeitä Pirkanmaalla on ainakin Maija Poppanen Tampereella ja Ballot Ideaparkissa. Ottavat siis lastenvaatteita.
Meillä jokaisella lapsella on vaatekaapit huoneessaan. Niiden päällä on myös kaapit, joiden käyttämiseen tarvitsee jakkaraa. Ei siis ole kovin usein käytettävän tavaran säilytyspaikka. Näistä yläkaapeista yksi on pyhitetty aina kyseisen lapsen piirrustuksille ja askarteluille. Syvyyttä kuitenkin kaapissa 60cm ja leveyttäkin 50cm, joten sinne mahtuu ne isotkin piirrustukset.