Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vladimir Putinkin vastustaa pakkoruotsia

Vierailija
10.12.2010 |

"Putin puuttui Suomen koulujen opetusohjelmaan sanoessaan kannattavansa pääministeri Kiviniemen ajatusta, jonka mukaan venäjä voisi korvata ruotsin opiskelun Itä-Suomen kouluissa.

- Se on erittäin oikea aloite. Itse elämä asettaa tällaisen haasteen, Putin totesi.

Hän muistutti, että esimerkiksi Lappeenrannassa lähes kaikki kyltit kaupungilla ovat suomeksi ja venäjäksi. Siksi suomalaiset tarvitsevat venäjän taitoa yhä enemmän.

Putinin mielestä myös Pietarin kouluissa pitäisi opiskella nykyistä enemmän suomea.

Putin muisteli myös ensikosketustaan länsinaapurin kieleen.

- Leningradissa kävi paljon suomalaisia ja heiltä kuulin monesti hyvin karkeita suomen kielen ilmaisuja. Mutta normaaliin kanssakäymiseen tarvitaan kyllä enemmän."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201012100202212_uu.shtml

Aika hassua, että tarvitsemme Venäjältä apua päästäksemme irti RKP:n vallasta!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä juntteja ruotsinkieliset ovatkaan! Puheet, pukeutuminen, olemus...kaikki todella matalatasoista.

Niin ja ne muka sivistymättömät rasistit siellä toisella puolella vaikuttivat hillityiltä, älykkäiltä, sivistyneiltä ja hyvin asiallisilta ruotsinkielisiin verrattuna.

Jopa suomalaisuuden liton (joka kai on joku "äärijärjestö"?) antoi itsestään todella fiksun vaikutelman.

Vierailija
42/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä juntteja ruotsinkieliset ovatkaan! Puheet, pukeutuminen, olemus...kaikki todella matalatasoista.

Niin ja ne muka sivistymättömät rasistit siellä toisella puolella vaikuttivat hillityiltä, älykkäiltä, sivistyneiltä ja hyvin asiallisilta ruotsinkielisiin verrattuna.

Jopa suomalaisuuden liton (joka kai on joku "äärijärjestö"?) antoi itsestään todella fiksun vaikutelman.

Tarkoitin suomalaisuuden liiton puheenjohtaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedoksi: olen keskiluokkaisesta suomenruotsalaisesta perheestä Helsingissä. Vanhempani puhuivat hoonoa suomea ja halusivat että lapsensa eivät tästä kärsi. Olen siis osannut suomea ihan pienestä, minulla on paljon suomenkielisisä ystäviä ja olen käyttänyt aivan uskomattoman määrän tunteja suomen kielen opiskeluun. Olen myös lukenut venäjää ja näin jälkikäteen ajateltuna, olisin mielelläni vaihtanut suomenkielen tunnit venäjään... Mutta halusin oppia suomea kunnolla ja käyttää sitä virheettömästi.Ymmärtää vivahteita ja Eino Leinoa. Lapseni eivät puhu suomea (mieheni englanninkielinen) ja suomenkielisiä tämä jotenkin hämmästyttää. Ikäänkuin suomenkieli tulisi lapsille automaattisesti Suomessa. Mutta suomenkieli ei siis tule ilmaiseksi ruotsinkielisille!

Viime aikojen keskustelujen perusteella en enää halua opettaa lapsilleni suomea. Kyllä he englannilla tai ruotsilla pärjäävät Helsingissä. Ärsyttää ihan oikeasti että itse olen nähnyt niin paljon vaivaa.

Hyvää yötä kaikille! Ja nauttikaa Putinista!

Vierailija
44/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuuden Liitto on perustettu Johannes Linnankosken aloitteesta J.V. Snellmanin syntymän satavuotispäivänä 12.5.1906. Suomalaisuuden liitto huolehtii liputusneuvonnasta Suomessa, vaikka valtio härskisti onkin lopettanut valtionavun.

Samaan aikaan kun ruotsinkieltä edistäville järjestöille kyllä syydetään rahaa.

www.suomalaisuudenliitto.fi

On todella järkyttävää, että arvokas ja perinteinen Suomalaisuuden Liitto on mediassa saatu vedettyä niin lokaan, että sitä voi luulla äärijärjestöksi. En siis mitenkään kritisoi 48:a, kertoo vaan siitä, kuinka maa makaa 2010.

Vierailija
45/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika "rajoittunut" saa olla jos ei Helsingissä opi ihan itsestään suomea. Pitää liikkua hyvin pienissä piireissä jos niin käy että ei suomea opi. Tai sitten on vähän vähemmän älykkyyttä.

Helsingissä kuitenkin on vain 6% ruotsinkielisiä ja 84% suomenkielisiä.

Vähän sama juttu kuin jos asuisi Lontoossa eikä oppisi englantia...

Ja tiedoksi: olen keskiluokkaisesta suomenruotsalaisesta perheestä Helsingissä. Vanhempani puhuivat hoonoa suomea ja halusivat että lapsensa eivät tästä kärsi. Olen siis osannut suomea ihan pienestä, minulla on paljon suomenkielisisä ystäviä ja olen käyttänyt aivan uskomattoman määrän tunteja suomen kielen opiskeluun. Olen myös lukenut venäjää ja näin jälkikäteen ajateltuna, olisin mielelläni vaihtanut suomenkielen tunnit venäjään... Mutta halusin oppia suomea kunnolla ja käyttää sitä virheettömästi.Ymmärtää vivahteita ja Eino Leinoa. Lapseni eivät puhu suomea (mieheni englanninkielinen) ja suomenkielisiä tämä jotenkin hämmästyttää. Ikäänkuin suomenkieli tulisi lapsille automaattisesti Suomessa. Mutta suomenkieli ei siis tule ilmaiseksi ruotsinkielisille!

Viime aikojen keskustelujen perusteella en enää halua opettaa lapsilleni suomea. Kyllä he englannilla tai ruotsilla pärjäävät Helsingissä. Ärsyttää ihan oikeasti että itse olen nähnyt niin paljon vaivaa.

Hyvää yötä kaikille! Ja nauttikaa Putinista!

Vierailija
46/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä, että kaikki muut kielet, varsinkin germaaniset, ovat muka hienompia.

Vierailija
47/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et olisi vaivautunut opiskelemaan suomea, maan pääkieltä, ei meidän olisi tarvinnut lukea marinaasi vauva.fi:llä.

Lapsillesi sitten paremmin, jooko?

Vierailija
48/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuuden Liitto on perustettu Johannes Linnankosken aloitteesta J.V. Snellmanin syntymän satavuotispäivänä 12.5.1906. Suomalaisuuden liitto huolehtii liputusneuvonnasta Suomessa, vaikka valtio härskisti onkin lopettanut valtionavun.

Muistanko oikein, että valtionavut lopetettiin RKP:n järjestämänä kostona siitä, koska liitto ei suostunut antamaan lippuneuvontaa RUOTSIN kielellä?

Vierailija
49/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät Espanjassa asuvat, eivät Ruotsiin tai USAhan muuttaneet. Taitaa olla "vähemmän älykkyyttä".

Vierailija
50/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät Espanjassa asuvat, eivät Ruotsiin tai USAhan muuttaneet. Taitaa olla "vähemmän älykkyyttä".

Mutta suomalaiset kuitenkin pärjäävät missä vaan, vaikka eivät kieltä osaisi. Sisulla, perkele.

He eivät ole vaatimassa Ruotsiin, Espanjaan tai Amerikkaan pakkosuomea.

Vierailija
51/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanko oikein, että valtionavut lopetettiin RKP:n järjestämänä kostona siitä, koska liitto ei suostunut antamaan lippuneuvontaa RUOTSIN kielellä?

Vierailija
52/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tosiaan olla, ettet ole Helsingissä oppinut suomea, kun kuulut PISA-putoajiin.

Vierailija
53/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tosiaan olla, ettet ole Helsingissä oppinut suomea, kun kuulut PISA-putoajiin.

Onko yliopistojen ruotsinkielisten kiintiöt muuten sitä varten, että (kuten pisa-tulokset kertovat) he eivät muuten pärjäisi haussa suomenkielisille?

Vierailija
54/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yliopistojen ruotsinkielisten kiintiöt muuten sitä varten, että (kuten pisa-tulokset kertovat) he eivät muuten pärjäisi haussa suomenkielisille?

Vierailija
55/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia tiedän, jotka eivät kieltä ole oppineet mutta heidän elämä onkin juuri sellaista että työpaikalla saavat puhua suomea, kaupassa yms. löytyy aina suomen kieltä osaavia eli juurikin niissä pieniessä piireissä eläviä.

Vierailija
56/58 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä juttu, mikä uutisissakin sanottiin, että ruotsinkieliset ovat toistuvasti olleet suomenkielisiä huonompia pisa-kokeissa. Mistäkähän johtuu?

Vierailija
57/58 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi kuljettaa mitä tahansa suomen telakan kautta. Kukaan ei voi mitään.

Vierailija
58/58 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vastustaa myös homojen kirkkohäitä ja tätä valtaisaa mamutusta. Ovat onnistuneet ajamaan somalitkin heiltä Suomeen.